Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kabelvraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kabelvraagje

Hello,

Voor digitale (beeld en audio) aansluitingen ga ik ervan uit dat de kwaliteit van de kabel er eigenlijk niet toe doet (tenzij misschien op gebied van levensduur), aangezien een digitaal signaal niet kan vervormd worden (zoals bij analoge kabels, waar de kwaliteit en afscherming er wél toe doen).

Ben ik hier juist met die veronderstelling?

Bedankt!
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Re: kabelvraagje

toch wel , interferentie blijft belangrijk.
    zie ook
    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
      zie ook
      http://nl.tech-faq.com/digital-audio-cables.shtml
      Maar, interferentie kan de kwaliteit van het digitale signaal toch niet verminderen? Sterker, een digitaal signaal kan toch niet verstoord worden? Tenzij in extreme gevallen, maar dan komt er ook geen signaal meer door.
      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Zoiets is al eens eerder aangekaard hier op het forum meen ik - even zoeken geeft alvast wat leesvoer. Maar ook digitaal is de kabel niet onbelangrijk. Ja, als het signaal maar leesbaar is heb je geen kwaliteitsverlies. Er zit echter een grijs gebied tussen waar er helemaal geen signaal meer door komt en waarbij alles goed gaat. Er kan zo veel storing ontstaan dat er af en toe wat bits wegvallen bijvoorbeeld. En dan wordt er geinterpreteerd en gegokt wat er zou moeten staan. Je hebt vast wel eens een digitaal gestoord TV signaal gezien waarbij er af en toe blokken zichtbaar zijn - zoiets kan ook door een slechte kabel ontstaan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
          zie ook
          http://nl.tech-faq.com/digital-audio-cables.shtml
          Wie daar uitleg geeft moet eens naar de vakschool terug

Comment

heel belangrijk hoor goeie kabels.
            had eerst hier mindere kwaliteit, maar nu wat duurdere(en dikker) veel beter.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

interferentie stoort ieder signaal digitaal al analoog!!!
              geen uitzondering.
              kwalitatieve kabels blijven de boodschap!
              nikon stuff

Comment

Ik zou zeggen ... probeer het eens uit.
                Een brolkabel kost toch bijna niets, veel geld riskeer je er dus niet mee ... vergelijk nadien maar eens met een iets betere kabel.
                Gegarandeerd dat je nadien zult zeggen "Oef, het zijn maar een paar Eurokes dat ik onnutig uitgegeven heb".
                Het heeft natuurlijk ook geen zin een kabel van 250€ te kopen voor een DVD-speler van 25€.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Het heeft natuurlijk ook geen zin een kabel van 250€ te kopen voor een DVD-speler van 25€.
                  misschien zonde maar zin heeft het natuurlijk wel he, ook op een goedkope DVD speler zal een betere kabel ook beter werken.
                  anders klopt er niets van wat hier boven wordt geschreven.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Je hebt gewoon degelijke kabels nodig. Die extreem dure dingen mag je gewoon links laten liggen, net zoals de super goedkope brol.
                    HDMI-kabels zijn wel redelijk fragiele dingen. Zo eentje van 1.5 m hoeft echt niet meer te kosten dan 25€..., die van 5 € laat je maar in het schap hangen.

Ook belangrijk : probeer ze zo kort mogelijk te houden.
                    Groeten,

Polleke

Comment

Maar eeuuuuuh, volgens mij hebben jullie het nog steeds over kabels voor analoog gebruik... En dan ben ik het helemaal met jullie eens, kabels hebben wel degelijk een effect op de kwaliteit.
                      Maar voor digitaal gebruik.... de signalen worden doorgegeven als eentjes en nullen als een bitstream. Dus, zoals ik het zie wordt ofwel de data correct doorgegeven, en is het signaal dus perfect, ofwel gaat er iets heel erg fout, maar dan zie je ook niets (of misschien gedropte frames in geval van video). Maar een kwaliteitsvermindering kan toch niet, aangezien een digitaal signaal niet vervormd kan worden ...??? In deze optiek zou voor digitale kabels ook de lengte geen rol mogen spelen. Denk aan je kaartlezer, je foto's gaan toch niet fletser van kleur zijn omdat je een minderwaardige usb-kabel gebruikt
                      De reden waarom ik het vraag is dat ik gisteren een setje HDMIkabels gekocht heb ter vervanging van mijn (hoge kwaliteit) componentkabels. In overeenstemming met mijn gedacht over digitale kabels heb ik de goedkoopste gekocht (die imho nog véééél te duur waren, 12,5€ voor 1,5m).
                      Op het eerste zicht lijken de kleuren wat feller gesatureerd te zijn in hdmi, maar zeggen of dat aan de kabel of aan de andere electronische circuits ligt zou ik echt niet kunnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                        Maar eeuuuuuh, volgens mij hebben jullie het nog steeds over kabels voor analoog gebruik...
                        Uit de meeste antwoorden kan je duidelijk uitmaken dat het hier wel over digitale signalen gaat, polleke_cgc zet er zelfs het type kabel bij : HDMI.
                        Maar een kwaliteitsvermindering kan toch niet, aangezien een digitaal signaal niet vervormd kan worden ...???
                        Kwaliteitsvermindering komt er niet door een verzwakt signaal maar zoals je al kon lezen door interferenties alsook door slechte contacten.
                        Op het eerste zicht lijken de kleuren wat feller gesatureerd te zijn in hdmi
                        Je kan een analoog signaal niet vergelijken met een digitaal. De meeste TV's hebben trouwens ook aparte instellingen voor analoge en digitale ingangen.
                        Last edited by VerSeg; 9 februari 2009, 01:20.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                          Maar eeuuuuuh, volgens mij hebben jullie het nog steeds over kabels voor analoog gebruik... En dan ben ik het helemaal met jullie eens, kabels hebben wel degelijk een effect op de kwaliteit.
                          Maar voor digitaal gebruik.... de signalen worden doorgegeven als eentjes en nullen als een bitstream. ....
                          Bah ja jong .. zoals ze in Brussel zeggen .. en gaai geluuft da ?
                          Zelfs een stomme RS232 eenen/nullen stream heeft minstens een T/R synchroon clock signaal nodig of het spul is onleesbaar ...

oa ...

Comment

Bij digitale sturing van modeltreinen zijn goede kabels wel van doen hoor, dus veronderstel ik dat dit bij audio en video ook het geval zal zijn.
                            Wanneer de sturing van digitale modeltreinen de locomotief zich te ver van de stuurpost bevind moet er een versterker tussen gebouwd worden.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Analoog: elk verlies of storing is onmiddellijk hoorbaar in de afgespeelde audio
                              Digitaal: Zo lang het signaal nog "net" goed genoeg is hoor je altijd perfecte digitale audio, als het "net" niet goed genoeg is vallen er gewoon volledige blokken audio weg...

Ruis kan je dus volgens mij nooit krijgen met slechte digitale kabels, wel onderbrekingen.

Het belangrijkste voordeel van SPDIF digitale overdracht (. Vs oorspronkelijke analoge uitzendingen), is ruis immuniteit.
                              dit keert ook terug bij digitale tv over de ether... of je hebt perfect beeld, of helemaal niets... maar niets tussenin...

Als je onderstaande quote leest mag je er volgens mij gerust in zijn dat elke officiele "LLC" HDMI kabel voldoet voor een perfecte weergave:
                              HDMI Licensing, LLC actively works to make sure that cables meet the HDMI technical requirements, and that these requirements are correct. The vast majority of cables are compliant, and we have not seen a compliant cable cause an interoperability problem. But we want to make sure that every consumer has a good experience, and we would like your help in gathering data. For consumers who are able to identify that their HDMI cable was the likely cause of video/audio noise issues (e.g. where replacement of an HDMI cable with another HDMI cable corrected the problem), HDMI Licensing LLC is interested in obtaining your cable for testing, development, and compliance analysis purposes. We would like to make a limited offer to replace your cable with a comparable HDMI cable that has been Simplay HD verified (i.e. tested to 1080p). In instances where our replacement cable exchange is not comparable, we may be willing to purchase your cable at a reasonable replacement cost (ideally would be negotiated based on the purchase price on your sales receipt). The minimum conditions for this limited offer are (but not limited to):

- offer currently available only to US residents (due to constraints of the shipping process)
                              - cable must not be physically damaged
                              - you must describe detailed record of steps taken to verify that cable was likely source of noise (ex. replacing with another brand cable of same length resolved noise issues. We’re less interested in cases where replacing with a shorter length cable resolved the issue)
                              - you must provide us with the names and model numbers of the cable and all equipment, and the date purchased (at least a good approximation)

Any interested parties should send an email to: cableswap@hdmi.org. We will then discuss whether your cable is of interest, and negotiate the terms for the exchange. Please note that we will be fairly selective on the type of cables that we accept, so please set your expectations accordingly.

Limitations/Legal Stuff: This is a limited offer, and we reserve the right to cancel or modify this offer at any time, and to accept or reject any or all cables at any time, without notice, obligation or liability to anyone. HDMI Licensing, LLC makes no warranties, and shall have no liability of any kind with respect to this offer or any cables provided hereunder.
                              Kabels dienen wel minder dan 10 meter te zijn, anders kan er verlies zitten op de kabel die de werking verhinderd... enkel de duurdere kabels of repeaters worden aangeraden voor grotere afstanden (dit is ook zo voor VGA kabels, usb kabels, firewire kabels enz...)

Om af te sluiten, HDMI gebruikt error correctie voor zijn data-transfers, als er door je kabel al eens een bitje foutief geïnterpreteerd zou worden kan je toestel dit detecteren en corrigeren:
                              To improve the reliability of the data and to improve the detection of bad data, Error Correction
                              Code (ECC) parity is added to each packet. BCH(64,56) and BCH(32,24) are generated by the
                              polynomial G(x) shown in Figure 5-5.
                              Mijn persoonlijke eindconclusie, ik wil wel eens iemand tegenkomen die me me in praktijk kan aantonen dat er een merkbaar schil zou is tussen een hdmi kabel van 150€ en een HDMI certified kabel van 15€...

ps. gebruiken jullie allemaal een gewone goedkope niet gecertifieerde vga kabel? geen last van ruis?
                              Last edited by RikH; 9 februari 2009, 16:01.
                              Mijn foto's
                              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Working...
                              X