Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Defragmenteren haalt niets uit ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Defragmenteren haalt niets uit ?

Ik heb dat nu al zeker 10 x gedaan, doch het resultaat blijft nagenoeg hetzelfde...
    De harddisk, die tevens enkel als boot-en programma-disk dient is een Raptor van 74 Gigabyte. Er is nog 37,3 GB beschikbaar.

Formatteren en XP opnieuw installeren ? Of moet ik me er geen zorgen over maken of bestaan er nog andere manieren ?

Last edited by Alfa Centauri; 25 januari 2009, 16:50.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

Re: Defragmenteren haalt niet uit ?

Misschien eerst even je probleem opgeven ?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Defragmenteren is over-rated anyway zo slecht ziet die schijf er trouwens toch niet uit?

10% fragmentatie volledig oplossen geeft als resultaat hooguit een performantie-winst van 2%
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
        Misschien eerst even je probleem opgeven ?

Euh ? Wel dat dat defragmenteren niets uithaalt ?
        Normaal is alles toch een beetje "opgekuist" en heb je toch niet zoveel "niet-verplaatsbare-bestanden" ???

Ik defragmenteer af en toe eens om de performantie van de HD op peil te houden - zo heeft men mij toch verteld....

Nu op zich is er niets mis, maar kan dit niet stilletjes van kwaad naar erger gaan.

Momenteel (crossing fingers !!!! ) werkt alles zoals het moet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
          Defragmenteren is over-rated anyway zo slecht ziet die schijf er trouwens toch niet uit?

10% fragmentatie volledig oplossen geeft als resultaat hooguit een performantie-winst van 2%

Ah dat wist ik niet.
          maar je moet het toch af en toe eens uitvoeren, of niet ?

Comment

als ze niet verplaatsbaar zijn zijn ze niet verplaatsbaar he, daar is toch nie veel aan te snappen.
            Blijf maar gerust defragmenteren tot volgend jaar, tzal nie veel helpen. Booten van op een andere harde schijf of van een livecd en dan die raptor defragmenteren is het enige da je kan.

Comment

Schadelijk is het zeker niet, maar het impact ervan is veel kleiner geworden met de snelle schijven dezer dagen, vroeger (begin jaren negentig) toen schijven nog veel trager waren (grotere access times and tragere rotatiesnelheid), duurde het veel langer voor een leeskop van een schijf alle verschillende deeltjes van een bestand opgevraagd had...

Bij normaal gebruik van een pc is 1x om de zoveel maanden normaal gezien voldoende...

Als je constant data aanmaakt en wist op je harde schijf kan het geen kwaad om het al eens vaker te doen, maar verwacht geen mirakels kwa performantietoename...
              Mijn foto's

Comment

Voor te defragmenteren heb je normaal minstens 15% vrije diskruimte nodig, maar dat lijkt me in jouw geval in orde.

Ik weet dat de defragmentatie tool van windows niet altijd optimaal presteert, maar dit lijkt me toch helemaal niet goed te zijn.

Je kan altijd eens een alternatief programma proberen voor de defragmentatie van windows. Als ik me goed herinner is Diskeeper het beste alternatief, zou veel beter moeten werken. Wel betalend, maar er is een trial beschikbaar die 30 dagen werkt.
                Ik zou dus aanraden om dit eens te installeren en te runnen. Als dit programma wel goed werk levert, weet je dat het aan de defragmentatie van windows zelf ligt. En als de proefperiode over is, gewoon deïnstalleren.
                Diskeeper trial: http://www.diskeeper.com/diskeeper/home/trialware.aspx
                Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

Defragmenteren van de schijf zelf levert niet zo heel veel performance winst op. Laatst heb ik een tip van een “nerd” ontvangen. Deze gaf aan dat de Registry ook gefragmenteerd raakt. Deze kun je dmv non-microsoft tools defragmenteren.

Dus ik aan de gang met “Free Registry Defrag”. Dit leverde een grotere snelheidswinst op dan de schijf-defragmentatie. Maar nog steeds niet van wat ik had gehoopt.

Daarna ben ik eens dieper in mijn geinstalleerde programma's gedoken. Er direct 5 uitgehaald. Dit maakt de PC weer iets sneller. Vooral alle programma's die gestart worden bij booten terwijl ik ze bijna nooit gebruik. Bv de uitgebreide printerprogramma's van HP. Deze starten op en doen veel op je PC.

Bij elkaar waren deze drie mogeljkheden genoeg om mijn PC weer wat sneller te laten werken.
                  Fotoapparatuur
                  Portfolio

Comment

Op het "zusterforum" () kreeg ik volgende uitleg. Nu weet ik het helemaal niet meer....

Even kort de werking van cache schetsen. Wanneer wij een bepaald bestand opvragen, leest de pc een datablok in, in het geheugen. In die datablok zit het begin van dat bestand maar ook nog de daaropvolgende bytes. Zo moet de pc dus niet constant naar het geheugen gaan en kan hij info gewoon uit de cache halen.
                    Wanneer wij een bestand wegschrijven naar het geheugen wordt dat mooi achter elkaar gezet in verschillende aangrenzende geheugenblokken. Als we dat bestand weer ophalen kan de leeskop van de harde schijf naar het eerste blok gaan, inlezen in cache en daarna met een minimale verplaatsing ook de volgende blokken inlezen.
                    Wanneer we echter constant defragmenteren is de kans groot dat de datablokken uit elkaar gehaald worden. Blokken die voorheen dus een contigue reeks vormden, worden nu over de volledige schijf geplaatst om zo de schijf zo voordelig mogelijk te kunnen opvullen.
                    De kans is dus groot dat we nu meer leestijd nodig hebben voor een bestand... Dus eigenlijk het omgekeerde van wat je wou bereiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Blokken die voorheen dus een contigue reeks vormden, worden nu over de volledige schijf geplaatst om zo de schijf zo voordelig mogelijk te kunnen opvullen.
                      De kans is dus groot dat we nu meer leestijd nodig hebben voor een bestand... Dus eigenlijk het omgekeerde van wat je wou bereiken.[/B][/I]
                      Die persoon heeft het waarschijnlijk over een fragmenteerprogramma i.p.v. een defragmenteerprogramma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bolke Bekijk bericht
                        Daarna ben ik eens dieper in mijn geinstalleerde programma's gedoken. Er direct 5 uitgehaald. Dit maakt de PC weer iets sneller. Vooral alle programma's die gestart worden bij booten terwijl ik ze bijna nooit gebruik. Bv de uitgebreide printerprogramma's van HP. Deze starten op en doen veel op je PC.

Bij elkaar waren deze drie mogeljkheden genoeg om mijn PC weer wat sneller te laten werken.
                        Je hebt natuurlijk de opstart-tijden onmiddellijk beïnvloed door minder programma's te starten, maar eenmaal opgestart zal het verschil weer kleiner zijn hoor... de pc lijkt een stuk sneller, maar het is maar eenmalig (tijdens het opstarten)

Een combinatie van handelingen die redelijk wat invloed zouden moeten hebben op de performantie van je systeem:

1) alle ongebruikte software deinstalleren
                        2) swap files en scratch disks op verschillende schijven plaatsen (andere dan je systeem schijf)
                        3) Opstartprogrammas uitschakelen (cc-cleaner is hier ook handig voor)
                        4) kijken of je alles dat in je system-tray ingeladen hebt ook wel gebruikt/nodig hebt, anders kijken of je ze kan deinstalleren.
                        5) CCcleaner je registry en systeem laten opkuisen
                        6) alle gadgets van windows uitschakelen (themes / styles / animaties / ...)
                        7) beetje extra ram (kost niet veel meer)
                        Last edited by RikH; 25 januari 2009, 15:43.
                        Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Die persoon heeft het waarschijnlijk over een fragmenteerprogramma i.p.v. een defragmenteerprogramma.
                          Nee toch niet... Defragmentatie zal ervoor zorgen dat de plek ingenomen op de harde schijf terug een aaneengesloten blok wordt. Daarbij is de kans heel groot dat geheugenblokken die oorspronkelijk na elkaar lagen op de schijf nu gesplitst worden.
                          Cache werkt niet blokje per blokje maar zal steeds meer dan één blok inlezen. Hierbij wordt ervan uit gegaan dat de blokken volgend op het opgevraagde blok waarschijnlijk straks zullen nodig zijn. Zo probeert men cachemissers te vermijden. Dit systeem werkt perfect indien de geheugenblokken waarover een bepaald bestand verspreid ligt, mooi één contigue reeks vormen. Door defragmentatie echter, is de kans reëel dat dit niet langer het geval is.
                          Defragmentatie leidt dus zeker niet altijd tot performantiewinst.

Grtz
                          -The Black Horses-
                          Canon materiaal

www.theblackhorses.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Oorspronkelijk geplaatst door The Black Horses Bekijk bericht
                            Nee toch niet...
                            Over een slecht defragmenteerprogramma dan?

Comment

bwa doe zoals ik...
                              Ik formatteer mijn pc elke 3 maand.
                              Hij is gewoon terug als nieuw... en werkt even snel als nieuw...
                              'T is een QUAD core en 't spelletje werkt eigenlijk nog altijd even rap als toen ik hem kocht, er staat zeer veel op, zeker 5 spellen, msn, ... Geen klachten over, alleen het opstarten van de computer duurt wat langer dan dat er niets opstaat.
                              Ik formatteer hem volgende maand weer, zo heb ik elke 3 maand een nieuwe computer!
                              ik vind trouwens ook niet dat defragmenteren veel verschil maakt...
                              En als ik geen zin heb om alles opnieuw erop te zetten? pak ik gewoon mijn externe 320GB disk en zet ik daar de dingen op bv msn, bd sizer, ...
                              Dat is't, al de rest moet er gewoon af, ruimt lekker op
                              ga trouwens binnenkort in 2 partities verdelen voor xp & voor vista 'games gaan beter op xp! vooral Css!

Comment

Working...
                              X