Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie wist dat....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie wist dat....

dat je op rente (2,37€) van een zichtrekening 15% roerende voorheffing moet betalen.
    Wat is recht op geschriften.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Re: Wie wist dat....

Zegt mij heel vaag iets. Maar dat is toch pas vanaf een bepaald bedrag.

Toevallig rabobank? Ik weet dat ze daar per ongeluk roerende voorheffing afgehouden hebben voor ook te lage bedragen, maar daar is dat alweer rechtgezet.
    Last edited by molotovke; 11 januari 2009, 17:20. Reden: aanvulling
    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

Comment

Op een zichtrekening betaal je idd roerende voorheffing.

Uit Wikipedia: De roerende voorheffing is in België een voorschot op de inkomstenbelasting die geheven wordt op inkomsten uit roerende goederen. In België wordt het woord "goederen" ook gebruikt voor niet tastbare waarden. De roerende inkomsten bestaan dus voornamelijk uit intresten en dividenden. De belasting daarop is ofwel 15% ofwel 25% en wordt ingehouden door de bank die de intrest uitbetaalt of de vennootschap die het dividend uitkeert. Deze roerende voorheffing is voor particulieren bevrijdend. Dat wil zeggen dat er geen afrekening van personenbelasting meer gebeurt. Er is zelfs geen aangifteplicht meer voor intresten of dividenden die deze voorheffing ondergaan hebben.

Volgens de huidige fiscale wetgeving is de eerste schijf van 1.730 euro aan intresten vrijgesteld van roerende voorheffing en dit voor natuurlijke personen met woonplaats in België. Deze vrijstelling is van toepassing per jaar en per belastingplichtige.

Bij een spaarrekening wordt veelal de eerste interestschijf van 1.730€ vrijgesteld van roerende voorheffing (enkel voor natuurlijke personen). Op alle interesten boven 1.660€ houdt de bank een roerende voorheffing van 15% in. Rekeningen op naam van gehuwden of wettelijk samenwonenden genieten meestal van een dubbele vrijstelling (3.460 euro aan intresten).

Elk bedrag aan intresten dat de vrijgestelde schijf per belastingplichtige overschrijdt en waarop geen roerende voorheffing werd ingehouden, moet door de belastingplichtige aangegeven worden in zijn jaarlijkse belastingaangifte. Indien de belastingplichtige bijvoorbeeld houder is van verschillende (individuele of gemeenschappelijke) spaarrekeningen moet hij de gecumuleerde intresten boven de vrijgestelde schijf, opnemen in zijn aangifte.

Vrijstelling van de roerende voorheffing over de jaren heen:
      2006: 1.600€
      2007: 1.630€
      2008: 1.660€
      2009: 1.730€

Dit is de volledige uitleg ...

Groeten

Geert N
      Nikon D80

Comment

Het gaat over de bekentste bank van Belgie,FB.Op een bedrag van 2,37€ .......
        Had bij de aankoop(2dehands van particulier)3200€ nodig.Daar dat bedrag te hoog is voor de automaat heb ik het aan het loket afgehaald.Dat ging niet in één verrichting maar wel 1x3000€ en 1x200€.Daar rekent men 2x geldafhaling aan het loket voor aan en betaald ge 0,60€.
        Nu staat m'n besluit vast,met alles op een ander.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Voor ge van de klavers naar de biezen verhuist .. zoek eens het krantenartikel op van een paar dagen terug (De Standaard?) over "hoe gratis is gratis .." oid .. het gaat over de "verdoken" kosten van een bankrekening bij het gros van de belgische banken .. moet blijken dat dit "gratis" allesbehalve "niets kost" ..

Comment

Dat je belastingen moet betalen op interesten als die boven een bepaald bedrag komen, dat is al heel lang zo (ik heb daar geen last van).

En bij Fortis moet je bijvoorbeeld niets betalen als je geld afhaalt aan het loket, zolang je in totaal meer dan 12.500 euro op je rekening(en) hebt staan.
            Maar als je dan 3.500 euro wil afhalen dan hebben ze te weinig geld in de kluis (gelukkig kon ik het toen regelen met een bankcheque, de limiet van mijn bankkaart was te laag, en het duurt meer dan 24 uur om die tijdelijk te verhogen).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Working...
            X