Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eest de harde schijf onder de sloophamer..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eest de harde schijf onder de sloophamer..

Hallo
    ik nog eens
    ik heb al verschillende HDD uit elkaar gehaald omdat er ......... zéér sterke magneten in zitten waartussen de schijven draaien.

Dus ik denk niet dat een magneet er tegenhouden je veel verder zal helpen.

Deze magneten heb ik op een plankje geschroefd en ik hang er mn schroevendraaiers aan zodat ze "magnetisch" blijven, en de vijsjes aan de kop blijven hangen en zo makkelijker ergens in te draaien zijn zonder dat ze er direct aftuimelen.

Het bewerken van de aansluitpinnetjes is zeker niet afdoende zoals al gemeld.

De enige "zekere manier" is de schijfjes te "bewerken" en onherstelbaar te beschadigen.

Guy
    http://www.guytoelen.be

Comment

Printbord vernietigen, te hoge spanning opzetten ... alles wat het geheel defect maakt maar voor kenners het niet onmogelijk maakt uw data te recupereren.
      Het is niet op de printborden dat de data staat maar op de schijven die erin steken. Printborden kan men nog steeds vervangen.
      Als je het wil vernietigen dan zijn het die schijven die eraan moeten zijn.
      Desnoods doorboor je het geheel een paar keer, dat sluit toch al veel uit!
      Maar vergeet niet dat hoe opvallender je het doet hoe meer aandacht dat je trekt.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Ik heb in mijn studentijd wel eens een kapotte printplaat van een harde schijf gehaald, en een nieuwe (van een identieke schijf) eropgezet om data te kunnen recuperen.
        Werkt goed, niet voor lang, maar lang genoeg om je spullen te kunnen overzetten.

Heb ook al ettelijke keren pc's tweedehands gekocht, met alle info van de vorige eigenaar er nog op. Vakantiefoto's, brieven, mails, p*rn*.
        Mijn harde schijven dus worden vakkundig gehamerd of doorgeslepen als ze kapot zijn .

Comment

low level format, gewoon alle bitjes eens herschrijven. Niemand die nog data kan recupereren. Bij normaal formateren wordt alleen uw file allocation table gewist en blijft de data op de hd staan, zolang die niet overschreven is, kan die gerecupereerd worden. Maar van zodra data 1 * overschreven is, kan die niet meer gerecupereerd worden.

Formateren is eigenlijk zelfs niet nodig, gewoon schijf volledig leeg maken, en dan met een of ander onozel programma, gewoon grote bestanden aanmaken gevuld met allemaal a'tjes bvb, en uw schijf daarmee vol zetten. En ook niemand die nog aan uw data kan.

Men moet het allemaal niet gekker maken als wat het al is. Overschreven dat valt niet te recupereren, die is er niet meer !!! Het is alleen data die er nog is die te recupereren valt
          To make your dreams come true, wake up

Comment

Databeveiliging is eigenlijk gewoon het verkrijgen van data duurder te maken dan de waarde van de gegevens zelf. Als een bepaald versleuteld bestand een miljoen euro waard zou zijn maar het kost 2 miljoen aan hardware, software en tijd voor de decryptie, dan is de beveiliging afdoende.

Uitgaande van de feit dat bijna niemand weet wat op uw schijven staat, of het er nog op staat en of de data niet versleuteld zijn, zijn al die drastische maatregelen een beetje belachelijk. Ik blijf bij mijn advies gewoon de printplaat of stekker te vernielen. Denkelijk vertelt je wederhelft meer over U tijdens een bezoek aan de kapper dan er op de schijven terug te vinden is over uw leven.
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Heb hier ook een pas 3 maand oude Seagate schijf (750gb) waarvan waarschijnlijk het printplaatje kapot is...
              (de schijven draaien nog + de naald kan ik ook voelen werken, maar de pc loopt vast in de bios bij het opstarten)...

Nu wil ik die schijf terugsturen naar de pc-shop (in Nederland, onder garantie), maar het probleem is nu
              dat AL mijn persoonlijke gegevens op die schijf staan...

Persoonlijke gegevens (en neen, geen naakt ) die ik liever niet aan vreemden meegeef natuurlijk...

Zit ik nu echt vast, of bestaat er een of andere procedure waar ik de gegevens privaat kan houden & toch een nieuwe schijf kan terugkrijgen ?

thanx

Comment

Klopt, Laurens, mijn vraag was ook eerder uit nieuwsgierigheid dan uit bezorgdheid.

Ik vond de volgende mogelijkheid nog op het internet:

Er is ook een oplossing voor handige automatiseerders: even degelijk als een voorhamer en met net zoveel genoegen omdat het onnodige kul-software uitspaart: men neme een opstartbare cd met Linux, zoals die met talloze tijdschriften wordt gebundeld (het mooist is Knoppix, ligt vast nog wel ergens op een stapel) en start daar het oude computertje mee op. Eenmaal opgestart opent men een 'terminal' en tikt het volgende gratis commando in:

dd if=/dev/urandom of=/dev/hda

Dat ziet er cryptisch uit, maar doet fantastisch werk, want alle gegevens verdwijnen als sneeuw voor de shovel. Voor een nog beter resultaat is dit commando nogmaals te starten, net zo vaak als magnetisme-experts aanraden. Moeilijk? Wedden dat er wel een familielid of collega is die dit kan? Met de opkomst van Linux wordt er veel moois mogelijk!
                Groetjes
                K@rel
                Is this the real life? Is this just fantasy?
                Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                  Heb hier ook een pas 3 maand oude Seagate schijf (750gb) waarvan waarschijnlijk het printplaatje kapot is...
                  (de schijven draaien nog + de naald kan ik ook voelen werken, maar de pc loopt vast in de bios bij het opstarten)...

Nu wil ik die schijf terugsturen naar de pc-shop (in Nederland, onder garantie), maar het probleem is nu

Persoonlijke gegevens (en neen, geen naakt ) die ik liever niet aan vreemden meegeef natuurlijk...

Zit ik nu echt vast, of bestaat er een of andere procedure waar ik de gegevens privaat kan houden & toch een nieuwe schijf kan terugkrijgen ?

thanx
                  En u denkt, dat er iemand de moeite gaat doen, om die schijf te repareren, en uw data te recupereren

'k zou er niet van wakker liggen, ze gaan gewoon die schijf uiterlijk nakijken, om te zien of ze de fout van het defect niet op u kunnen steken, en indien ze dat niet kunnen, sturen ze u een nieuwe schijf onder garantie terug. Die oude wordt gerecycleerd, daar zal nog wel metaal inzitten, dat in afrika ergens iets opbrengt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht

thanx
                    1) een harde schijf in een PC shop via internet kopen, enkele honderden km. hier vandaan

2) gezien je zo te zien één en nader van PC afweet zal je wel een backup hebben van al die gegevens ?

3) wil je 100% zeker spelen dan laat je die garantie voor wat ze waard is en koop je een nieuwe schijf.

4) heb je die schijf al eens in een externe behuizing gestoken en aan een andere PC gehangen, kwestie van zeker te zijn dat de PC wel degelijk blijft hangen bij het zoeken naar de HD ?
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                      'k zou er niet van wakker liggen, ze gaan gewoon die schijf uiterlijk nakijken, om te zien of ze de fout van het defect niet op u kunnen steken, en indien ze dat niet kunnen, sturen ze u een nieuwe schijf onder garantie terug.
                      Dat dacht ik ook, maar zeker zijt ge nooit natuurlijk...
                      In dit geval is ze alleszins makkelijk te repareren door er een ander printplaatje op te vijzen...

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      1) een harde schijf in een PC shop via internet kopen, enkele honderden km. hier vandaan
                      Aangezien ik zelf aan pc's kan werken had ik daar geen probleem mee en 't is een shop met een goeie reputatie en service...

2) gezien je zo te zien één en nader van PC afweet zal je wel een backup hebben van al die gegevens ?
                      Tuurlijk..., 't backuppen was wel al een week of 2 geleden, maar 'k heb niet echt veel belangrijke data kwijt..

3) wil je 100% zeker spelen dan laat je die garantie voor wat ze waard is en koop je een nieuwe schijf.
                      Yup, in dit geval is het dus 90 euro voor "gemoedsrust"

4) heb je die schijf al eens in een externe behuizing gestoken en aan een andere PC gehangen, kwestie van zeker te zijn dat de PC wel degelijk blijft hangen bij het zoeken naar de HD ?
                      Heb de schijf even in mijn Mac gestoken & die start wel op maar detecteert totaal niets...
                      Last edited by scalll; 13 januari 2009, 13:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                        low level format, gewoon alle bitjes eens herschrijven. Niemand die nog data kan recupereren. Bij normaal formateren wordt alleen uw file allocation table gewist en blijft de data op de hd staan, zolang die niet overschreven is, kan die gerecupereerd worden. Maar van zodra data 1 * overschreven is, kan die niet meer gerecupereerd worden.

Formateren is eigenlijk zelfs niet nodig, gewoon schijf volledig leeg maken, en dan met een of ander onozel programma, gewoon grote bestanden aanmaken gevuld met allemaal a'tjes bvb, en uw schijf daarmee vol zetten. En ook niemand die nog aan uw data kan.

Men moet het allemaal niet gekker maken als wat het al is. Overschreven dat valt niet te recupereren, die is er niet meer !!! Het is alleen data die er nog is die te recupereren valt
                        Stel, je hebt een al wat oudere PC . Valt in panne wegens eender welke oorzaak. Je beslist van een nieuwe PC te kopen. Zonder wat sleutelwerk, overbrengen van HD naar andere PC, kan je je oude HD niet overschrijven, als die al zelf niet de oorzaak was van het defect.
                        Enige mogelijkheid is, volgens mij dan toch, HD demonteren, schijfje er uit halen en de schaar er in zetten, of verbranden. De hamer er op zal niet voldoende zijn.

Heb ooit op TV een programma gezien dat ging over het recupereren van data. Ongelooflijk wat men nog kan recupereren, zelfs van HD's die serieus beschadigd waren. Je hebt dan wel een mega-computer nodig en voor het recupereren van data van Jan Modaal, gaat men zeker die kosten niet doen.

Mvg.
                        Robert
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

In Mac osx zit het veilig wissen in het os ingebouwd, bij windows (toch tot voor vista, ik weet niet of die mogelijkheid nu standaard in vista zit) kon dit met powerquest partition magic (daar noemde dit secure erase)

Bij mac zit dit onder schijfhulpprogramma:

Last edited by kurrywurry; 13 januari 2009, 15:10.
                          Happy to be a MACcie
                          Visit http://www.kurtwarlop.com for more

Comment

Als er echt gevoelige info op staat, kan je ze best laten vermalen.
                            Als je weet dat ze data van de harddisks van Shuttle Columbia gerecovered hebben.
                            (explodeerde bij terugkeer in de dampkring)
                            Dan moet je al met grove middelen beginnen om dat tegen te gaan.

http://www.ontrackdatarecovery.com/l...e_AP_Story.pdf
                            Presumption is the mother of all cock-ups

Comment

Citaat: Yup, in dit geval is het dus 90 euro voor "gemoedsrust"

@ Scall: nieuwe Samsung HD 1000GB 32MB cache à 83.10 euro, de 750GB à 74.40 euro bij mijn huisleverancier in Gent.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                                Stel, je hebt een al wat oudere PC . Valt in panne wegens eender welke oorzaak. Je beslist van een nieuwe PC te kopen. Zonder wat sleutelwerk, overbrengen van HD naar andere PC, kan je je oude HD niet overschrijven, als die al zelf niet de oorzaak was van het defect.
                                Enige mogelijkheid is, volgens mij dan toch, HD demonteren, schijfje er uit halen en de schaar er in zetten, of verbranden. De hamer er op zal niet voldoende zijn.

Heb ooit op TV een programma gezien dat ging over het recupereren van data. Ongelooflijk wat men nog kan recupereren, zelfs van HD's die serieus beschadigd waren. Je hebt dan wel een mega-computer nodig en voor het recupereren van data van Jan Modaal, gaat men zeker die kosten niet doen.

Mvg.
                                Robert
                                Die oudere pc's hebben ide, degene van voor die tijd, dat is geen scroot meer, maar antiek. En iedereen heeft wel zonder het te beseffen een ide to usb convertor in huis liggen (externe hd), gewoon even aan nieuwe pc hangen, low level format doen, en als de data overschreven is, kan niemand niks meer recupereren. Men kan alleen recupereren, zolang er niks overschreven is.

Comment

Working...
                                X