Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met inlog op externe schijf LaCie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Probleem met inlog op externe schijf LaCie

Ik kwam eens zoeken en ik heb ook een probleem maar dan als de schijf in het netwerk staat. Ik kocht een Lacie Netwerk schijf omdat de enige is die standaard timemachine ondersteunt. Je hebt nog TimeCapsule van Apple maar dan kan je geen netwerk shares met Windows machines opzetten (denk ik).

Nu de Mac werkt redelijk goed via de netwerk schijf. Alleen bij het aanloggen verschijnen af en toe niet alle shares automatisch. Zal wel aan het netwerk liggen zeker, want via Finder kan ik er steeds aan. In ieder geval na een kleine week wist Timemachine de schijf toch altijd te vinden (om het uur) en ik heb het getest met een file die ik in die week heb aangepast. Ik kan de verschillende versies van die file accessen zonder problemen op de backup op de netwerk schijf.

Dan een XP-PC proberen aan te sluiten. Wat een ramp, de SW van Lacie installeert en ik krijg een pop-up dat de netwerk schijf wordt gevonden met de logische naam die ik heb gegeven. Rechts klikken op het icoon geeft zelfs de lijst met aangemaakte shares aan. Maar eraan geraken is niet simpel. Als ik via de Lacie SW probeer in te loggen, dan krijg ik een URL not found bericht. Dus even op de Mac naar de URL gekeken en inderdaad dat is een andere. Als ik die URL zelf intyp op Windows kan ik aanloggen. Ongelooflijk dat versie 2.2.2 van Lacie SW in staat is om een URL te genereren die niet bestaat op de schijf.

Dan de shares proberen vast te mounten. De handleiding zwijgt uiteraard in alle talen hoe je dit moet doen. Dezelfde manier als ik op de Mac had gedaan werkt uiteraard niet. Na wat zoekwerk via verkenner "Map Network Drive" de juiste URL gevonden om zo'n share te mappen. Alleen jammer dat XP steeds weer het userid en paswoord vergeet. Je moet dat dus steeds opnieuw ingeven.

Dan naar een Vista machine. Ik heb het na 1 uur opgegeven. Dezelfde manier van XP werkt op die machine ook niet. Daar krijg ik altijd dat de netwerk drive niet gevonden kan worden als ik die probeer te mappen aan een drive-letter. Nochtans de URL om de schijf te administreren werkt wel (als ik handmatig de juiste ingeef). Maar het mounten van 1 van de shares met userid en paswoord lukt langs geen kanten.

Sorry maar Lacie is echt wel rommel. Maar WD ging niet want die ondersteunen geen TimeMachine, en hun eigen backup heb ik bekeken en die is niet voldoende om TM te vervangen.

Het enige wat ik nog kan bedenken is om ervoor te zorgen dat de netwerk schijf een vast IP adres toegewezen krijgt op het netwerk. Dan kan ik misschien op de Windows machines via dat IP adres werken. Misschien gaat dat iets beter.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Re: Probleem met inlog op externe schijf LaCie

Dat vaste IP adres was dus de oplossing. Nu mijn drives kunnen mappen via het IP-adres.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
      X