Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaring skoda superb?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ervaring skoda superb?

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    ............................................
    De tijd dat ze in het oostblok rammelbakken bouwden is al een tijdje voorbij, zeker als het een Skoda is. Prijs/kwaliteit is dat zeker een goede keuze. Laat je niet bangmaken door mensen die nog denken aan de Skoda's van voor het volkswagentijdperk.

....................
    En de tijd ervoor, dus dat Skoda auto's maakte voordat het ijzeren gordijn er was, had Skoda een goede reputatie. Die Tsjechen zullen wel goede auto's bouwen als moeder VW het toelaat.

Veel succes met je nieuwe wagen perelaar.
    "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
    Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
      Mijn BMW dealer heeft een garage Skoda naast zijn deur overgenomen. Goe gezien zou ik zeggen in deze financieel en economisch slechtere tijden. Zo heeft ie ook het volksere segment binnen.
      Maar wat nu de Skoda zelf betreft. Onlangs kreeg ik een Octava als vervangwagentje voor een dag. Normaal is dit altijd en BMW 1Reeks, maar toen waren er blijkbaar geen voor handen. Wel eerlijk gezegd, zoiets kan bijlange niet aan een Golf tippen. OK, het is een minimum afwerking, maar het rijden was wel een ramp. Het lawaai dat dit dieseltje produceert, zou ik toch geen ganse dag uithouden, het was nochtans vrij nieuw. En.. 't was precies of dat ik met ne velooo reed.
      Ik wil hierbij absoluut de opener van het topic niet ontgoochelen, want de Superb ken ik dus niet en de motoren zullen waarschijnlijk wel veel verbeterd zijn vergeleken met de tijd van toen.
      Maar het kan toch niet anders dan dat je koeken naar geld krijgt in de automarkt, zelfs in crisistijd.

Groetjes,
      Pol.
      Vreemd : want technisch is een octavia (een nieuwe...) identiek aan een Golf V.
      Kan natuurlijk wel zijn dat ze minder geluidsdemping gebruiken, en de afwerking iets minder is. Onderstel en motoren zijn dus krek dezelfde...
      Ik weet eigenlijk niet of ze al overgeschakeld zijn naar de common rail versies. De Golf 6 zou daarmee blijkbaar van de lawaaierigste naar de stilste auto in z'n segment zijn omgevormd. Maar dat heeft ook veel te maken met het feit dat ze de rolgeluiden eindelijk beter onder controle hebben (dat is bij een Golf V (zoals ik mee rondrijd) ook 1 van de mindere punten).
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        En de tijd ervoor, dus dat Skoda auto's maakte voordat het ijzeren gordijn er was, had Skoda een goede reputatie. Die Tsjechen zullen wel goede auto's bouwen als moeder VW het toelaat.

Dat zal dan wel een uitzondering geweest zijn vermoed ik . Een vriend van mij in de jaren 70 had er eentje die meer in de garage stond dan bij hem thuis. De man durfde er op den duur niet meer mee rijden. In de jaren 50 echter hadden ze wel goeie, maar dat was nog in de tijd dat de versnellingen aan de stuurkolom werden bediend en het waren ook grotere wagens. Een veearts in onze straat had er zo een en die deed toch jaarlijks vele kilometers. Ik hoorde hem inderdaad maar weinig klagen.

Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht

Boven de s van Skoda moet normaal nog een haakje staan en heeft 2 betekenissen, namelijk "spijtig en schade." Maar ja, what's in a name.

Mvg.
          Robert
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Hier een vergelijk met Audi A4 en Volkswagen Passat in Autobild. Skoda wint van de Audi en de Volkswagen...maar ja...voor de prijs moet je het niet meer doen.
            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

@ Pol: helaas kon ik geen benzine nemen, diesel verplicht door leasecontract

De Superb die ik heb heeft dezelfde 1.9 diesel met pompverstuiving als in de (vorige) Golf, Passat, Audi A3, etc. zat. Ik heb al drie andere wagens gehad met die 1.9 diesel: een Golf V, een VW Jetta en aan Seat Leon. Het valt me op dat ie in de Skoda minder verbruikt, én een héél stuk stiller is. Dat was ook een van mijn redenen om de Superb te nemen, ipv bv de Passat met dezelfde motor.

Interieurafwerking is stukken beter dan in mijn Golf, Jetta of Seat, en staat minstens op hetzelfde niveau als de Passat.

Enige nadeel wat ik tot nu toe gemerkt heb: zicht naar achteren is nogal beperkt.

Comment

TS vraagt om reacties nadat hij de wagen reeds besteld heeft.
                Het aantal negatieve reacties blijft op die manier wel enigszins beperkt, me dunkt.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                  TS vraagt om reacties nadat hij de wagen reeds besteld heeft.
                  Het aantal negatieve reacties blijft op die manier wel enigszins beperkt, me dunkt.
                  Waarom zou dat negatieve reacties beperken ? Alle wagens in de VAG groep zijn technisch identiek, dus of het nu een Skoda, Seat, VW of voor mijn part een Audi is speelt niet echt een rol. Ook in een Audi smijten ze nog altijd die 2.0 TDI, zoals die in de rest van de groep gebruikt wordt. Je merkt dat trouwens ook aan de prijs : die beginnen behoorlijk gelijklopend te zijn, waar vroeger een Skoda VEEELLLL goedkoper was dan een vergelijkbare VW.

In de volgende autogids staat een vergelijking tussen 7 auto's met 170pk (of toch ongeveer) dieselmotor. De Superb staat er ook tussen. Ik dacht dat ie deze week in de krantenwinkel ligt...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Waarom zou dat negatieve reacties beperken ? Alle wagens in de VAG groep zijn technisch identiek, dus of het nu een Skoda, Seat, VW of voor mijn part een Audi is speelt niet echt een rol. Ook in een Audi smijten ze nog altijd die 2.0 TDI, zoals die in de rest van de groep gebruikt wordt. Je merkt dat trouwens ook aan de prijs : die beginnen behoorlijk gelijklopend te zijn, waar vroeger een Skoda VEEELLLL goedkoper was dan een vergelijkbare VW.

In de volgende autogids staat een vergelijking tussen 7 auto's met 170pk (of toch ongeveer) dieselmotor. De Superb staat er ook tussen. Ik dacht dat ie deze week in de krantenwinkel ligt...
                    Tuurlijk zijn ze allen gelijk: http://www.adac.de/images/Pannenstat...cm8-214903.pdf
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                      @ Pol: helaas kon ik geen benzine nemen, diesel verplicht door leasecontract

De Superb die ik heb heeft dezelfde 1.9 diesel met pompverstuiving als in de (vorige) Golf, Passat, Audi A3, etc. zat. Ik heb al drie andere wagens gehad met die 1.9 diesel: een Golf V, een VW Jetta en aan Seat Leon. Het valt me op dat ie in de Skoda minder verbruikt, én een héél stuk stiller is. Dat was ook een van mijn redenen om de Superb te nemen, ipv bv de Passat met dezelfde motor.

Interieurafwerking is stukken beter dan in mijn Golf, Jetta of Seat, en staat minstens op hetzelfde niveau als de Passat.

Enige nadeel wat ik tot nu toe gemerkt heb: zicht naar achteren is nogal beperkt.

Ik wens je zeer veel rijplezier en een zeer goeie wagen toe.

Groetjes,
                      pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik heb een Oktavia Break Tradition sinds een paar maanden. Ben daar zeer tevreden van.Grootste minpunt is idd een lawaaierige motor.

Het is een basic auto maar ik was dan ook op zoek naar de beste prijs kwaliteit.
                        En dat is het volgens mij.

btw, het ding verbruikt > 1l/100km minder dan mijn oude C3 1.1 naft.
                        Jeroen

Comment

voor mensen die nog twijfelen :

in de nieuwde Autogids staat hij mooi vergeleken met zijn dichtste concurrenten.
                          Hij staat op nr 2, net na de Opel Insignia

D
                          Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Ik rijd nu een 1.5 jaar met een Octavia, 77.000 km gedaan en ik kan maar 1 negatief punt zeggen. De auto is lawaaieriger dan de Passat bvb om een vergelijking te maken. zeker bij hogere toeren, maar dat stoort me absoluut niet. Voor de rest veel waar voor weinig geld en hij ziet er nog eens mooi uit ook.
                            Eos 7D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Comment

Ik moet zeggen, na de afgelopen 6 jaar drie wagens met de 1.9 TDI van VW gehad te hebben, dat de motor in de Superb een heel stuk stiller is - je hoeft je stem niet meer te verheffen als je tegen je passagiers praat

Verbruik is ook erg laag: 5.5l/100 km, gemeten op basis van de hoeveelheid die ik getankt heb en de kilometers die ik gedaan heb (1200, tot nu toe). Normaal rijgedrag, en twee keer per dag in de file naar Brussel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                                Ik moet zeggen, na de afgelopen 6 jaar drie wagens met de 1.9 TDI van VW gehad te hebben, dat de motor in de Superb een heel stuk stiller is - je hoeft je stem niet meer te verheffen als je tegen je passagiers praat

Verbruik is ook erg laag: 5.5l/100 km, gemeten op basis van de hoeveelheid die ik getankt heb en de kilometers die ik gedaan heb (1200, tot nu toe). Normaal rijgedrag, en twee keer per dag in de file naar Brussel...
                                Allé : veel "chance" d'ermee.
                                In die test van de Autogids staat hij trouwens op een gedeelde 1e plaats met die Opel. Z'n mindere punten zijn de filtering van de ophanging en de geluiddemping , en dan hebben ze zelfs de common-rail versie getest...
                                De goeie punten : al de rest.
                                Blijkbaar zorgt Skoda voor een betere "motoromkasting" dan VW zelf.
                                Die goeie ouwe 1.9 mag binnenkort met pensioen (rijd zelf ook met eentje van 90 pk). Die wordt vervangen door een 1.6 common rail met hetzelfde vermogen.
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X