Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ups en overspanning

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ups en overspanning

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Ok en bedankt!
    Ik heb die nu achter de UPS geplaatst.
    Laat het me eenvoudig zeggen: de eventuele "foute" stroom gaat eerst naar de UPS (CS 350 van
    APC) en dan naar die "MGE UPS System".

Netstroom uit de muur > UPS van APC > MGE UPS Sytem > scherm, pc, 2 Quads (luidsprekers), printer.
    Printer en Quad's gebruik ik als ik ze nodig heb.
    Hallo Theo,

Ik zou als volgt de installatie configureren.

Stopcontact met goede aarding > overspanningsbeveiliger > stekkerblok > UPS > toestellen die onder spanning moeten blijven.
    Printer, LS, etc op stekkerblok aansluiten. Als die zonder stroom vallen, is er toch niets verloren.
    Overspanningsbeveilger kan ook ingebouwd zijn in bepaalde stekkerblokken.

Mvg.
    Robert
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Da's geen UPS .. dat is IMHO enkel een overspanningsbeveiliging ..

Wat hier aangehaald wordt

Dat is wel een "echte" UPS .. Uit de specs blijkt een autonomie van 3,4 minuten bij een vermogen van 330Watt ... veel gaat ge daar dus niet moeten aan hangen
      De mijne is enkel voor router/timecapsule, 2 kabelmodems, Telenet NUI, daarmee houdt hij het een half uurtje vol (=voldoende tijd om de zekering terug aan te zetten als die uitvalt, een gehele stroomstoring is echt heel uitzonderlijk bij ons). Ik heb wel een ander model als bovenstaande, maar is iets in die richting.

Wanneer het voor pc's is ben je natuurlijk best met een gewone UPS (tower) van APC/MGE, ...
      sven
      --
      Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Hallo Theo,

Ik zou als volgt de installatie configureren.

Stopcontact met goede aarding > overspanningsbeveiliger > stekkerblok > UPS > toestellen die onder spanning moeten blijven.
        Printer, LS, etc op stekkerblok aansluiten. Als die zonder stroom vallen, is er toch niets verloren.
        Overspanningsbeveilger kan ook ingebouwd zijn in bepaalde stekkerblokken.

Mvg.
        Robert
        Bedankt Robert.

Die MGE heeft spanningsbeveiliging en de UPS van APC ook volgens de
        documentatie op hun website.

De reden die hier achter steekt is dat het nogal dikwijls gebeurt dat ik pannes
        heb aan componenten.
        2 grafische kaarten binnen de 2 jaar stuk, een moederbord.

En zelfs VIER geluidsinstallaties van LogiTech.
        Dit laatste zou een fabrieksfout zijn.
        (stroomruis...)
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Bedankt Robert.

Die MGE heeft spanningsbeveiliging en de UPS van APC ook volgens de
          documentatie op hun website.

De reden die hier achter steekt is dat het nogal dikwijls gebeurt dat ik pannes
          heb aan componenten.
          2 grafische kaarten binnen de 2 jaar stuk, een moederbord.

En zelfs VIER geluidsinstallaties van LogiTech.
          Dit laatste zou een fabrieksfout zijn.
          (stroomruis...)
          Ik zou elk apparaat beveiligen tegen overspanning, maar enkel op UPS die apparaten aansluiten die je liever niet zonder spanning zet. Het max vermogen van een UPS is echt niet zo hoog. Hoe minder apparaten, hoe langer deze de voornaamste componenten aan de praat houdt.

Het is toch dikwijls zo dat op het bureel waar de computer staat, ook een telefoontoestel aanwezig is. Als dit een dect toestel is, of een toestel met externe voeding mag dit zeker een overspannings beveiliging hebben. Deze zijn namelijk ook nogal gevoelig voor spanningspieken.

Mvg.
          Robert
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            Ik zou elk apparaat beveiligen tegen overspanning, maar enkel op UPS die apparaten aansluiten die je liever niet zonder spanning zet. Het max vermogen van een UPS is echt niet zo hoog. Hoe minder apparaten, hoe langer deze de voornaamste componenten aan de praat houdt.

Het is toch dikwijls zo dat op het bureel waar de computer staat, ook een telefoontoestel aanwezig is. Als dit een dect toestel is, of een toestel met externe voeding mag dit zeker een overspannings beveiliging hebben. Deze zijn namelijk ook nogal gevoelig voor spanningspieken.

Mvg.
            Robert
            Ok Robert.
            Ik ga dat oplossen in deze zin.
            't Is jammer dat er geen toestel is waar ik constant de spanning kon aflezen....
            Zoiets zal wel bestaan maar ik ben leek in dat soort dingen.
            Als ik dat bovendien kon registeren dan had ik iets in handen voor de verzekering
            maar ook voor die gasten van Interelectra of hoe heten ze tegenwoordig.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Theokus,

Het probleem is meestal niet het wegvallen of zelfs de fluctuaties van de netspanning (die zijn meestal toch traag) maar vooral de "vervuiling" door spanningspieken .. die zijn meestal kort tot zeer kort maar kunnen heel hoge spanningen omvatten. Een vroegere collega had daar bvb enorm last van omdat om een of andere mysterieuze (nu ja waarschijnlijk installatiegepruts) reden zijn electriciteit gekoppeld was aan de lijnen waar ook de lift van het appartementsblok op zat. Ieder keer als iemand de lift nam kreeg gans zijn "net" een forse klap, inclusief zijn computer .. nadat eerst zijn voeding de geest gaf, gaf later het mobo ook de geest .. pas dan heeft hij een "surge protector" gekocht

Comment

Theokus,

Het probleem is meestal niet het wegvallen of zelfs de fluctuaties van de netspanning (die zijn meestal toch traag) maar vooral de "vervuiling" door spanningspieken .. die zijn meestal kort tot zeer kort maar kunnen heel hoge spanningen omvatten. Een vroegere collega had daar bvb enorm last van omdat om een of andere mysterieuze (nu ja waarschijnlijk installatiegepruts) reden zijn electriciteit gekoppeld was aan de lijnen waar ook de lift van het appartementsblok op zat. Ieder keer als iemand de lift nam kreeg gans zijn "net" een forse klap, inclusief zijn computer .. nadat eerst zijn voeding de geest gaf, gaf later het mobo ook de geest .. pas dan heeft hij een "surge protector" gekocht
                Amaai, maak dat mee he.
                Nu, ik kan hier niks bewijzen in die zin.
                Ik zit ook op appartement, al 20 Jaar.
                Wil niet zeveren maar ik heb hier nooit een goed oog gehad op die stroom hier.
                Als ik wist hoe ik dat moest aanpakken...liet ik alles controleren.
                (maar ja, bij wie moet ik dan zijn)

Heb hier een armatuur (spots) van Massive... en regelmatig ontploft zo'n spotje
                met een luide knal.
                Om gek van te worden omdat dit elk moment kan gebeuren en meestal 's avonds laat.
                Nu, vroeger hing daar één spaarlamp aan en daar had ik dus nooit last mee.

Werkt me allemaal op mijn zenuwen omdat ik het niet in de hand heb
                Last edited by theokus; 16 december 2008, 19:29.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Ik weet dat er zeker apparatuur bestaat om die pieken te meten en te registreren maar waar je daarvoor terrecht kunt dat weet ik niet .. ik vraag mij af of je je stroomleverancier daarover niet kan aanspreken ... per slot van rekening kan het gaan om een installatiefout en normaal moeten installaties gekeurd worden (alhoewel ik twijfel of ze zulke fenomenen zoals stoorpulsen opmeten)
                  JMHO

Comment

Ik weet dat er zeker apparatuur bestaat om die pieken te meten en te registreren maar waar je daarvoor terrecht kunt dat weet ik niet .. ik vraag mij af of je je stroomleverancier daarover niet kan aanspreken ... per slot van rekening kan het gaan om een installatiefout en normaal moeten installaties gekeurd worden (alhoewel ik twijfel of ze zulke fenomenen zoals stoorpulsen opmeten)
                    JMHO
                    Luminus > Comfort Service > bijna 7 euro per maand.
                    Lees daar eens de algemene voorwaarden.

Zelden zo'n zever gelezen.
                    (sorry = mijn mening)

Je moet eens lezen wat ze uitsluiten!
                    Daar blijft niks meer over....

Ze komen zelfs bij gasgeur.... en zelfs binnen de twee uur bij gasgeur.
                    Hahaha, geweldige mannen. Binnen die 2 uur kan ons appartement al 10 keer de in lucht
                    zijn gegaan.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Working...
                    X