Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ups en overspanning

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ups en overspanning

Stom vraagje, maar ik ken geen bal van elektriciteit.

Normaal gezien, als er een stroomuitval is, 's nachts bvb, en alle apparaten die dan aanstonden, tv, wasmachiene, modem, digicorder, fax.... wat staat er 's nachts allemaal niet op. En die komen allemaal tegelijk weer aan, als de stroom terug komt.
    Dan wordt er teveel stroom tegelijk gevraagd, en krijgt men overspanning, en kan het zijn, dat bepaalde apparaten kapot gaan.

(tot zover zit ik goed veronderstel ik)

Stel nu, ik zet een ups om bepaalde apparaten tegen overspanning te beveiligen. Maar ik hang meerdere apparaten tegelijk aan die ups (verdeeldoos ?). Loop ik dan nog altijd niet het gevaar, om toch nog overspanning te hebben, want die 5-6 apparaten die eraan hangen, die vragen tegelijk toch ook een piek van stroom, achter die ups ?

Het is maar een dom vraagje, omdat ik de indruk heb dat een ups af en toe een veilig gevoel geeft, maar 'k heb schrik dat het een fake veilig gevoel is.
    To make your dreams come true, wake up

Re: ups en overspanning

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
    Nee, veel stroom trekken en overspanning hebben op zich niks met elkaar te maken. Overspanning wordt veroorzaakt door inductie in spoelen zoals in (zware) motoren en pompen. Dan kun je even een spanningspiek krijgen maar ik vraag me af of die wel echt schadelijk is. Ik heb er hier nog nooit van gehoord dat er daardoor iets is stukgegaan.

Trouwens, je hebt losse spanningsfilters voor als je toch je PC bijv. wilt beveiligen. De eerste functie van een UPS is namelijk het tijdelijk leveren van spanning als de netspanning is weggevallen. Vandaar de naam: niet te onderbreken spanningsverzorging. Vaak zit daar inderdaad een spanningsfilter bij maar als de UPS-functie niet je hoofddoel is, kun je zoals gezegd beter een los filter kopen.

Comment

Stom vraagje, maar ik ken geen bal van elektriciteit.

Normaal gezien, als er een stroomuitval is, 's nachts bvb, en alle apparaten die dan aanstonden, tv, wasmachiene, modem, digicorder, fax.... wat staat er 's nachts allemaal niet op. En die komen allemaal tegelijk weer aan, als de stroom terug komt.
      Dan wordt er teveel stroom tegelijk gevraagd, en krijgt men overspanning, en kan het zijn, dat bepaalde apparaten kapot gaan.

Volgens mij zit je niet goed. Als de stroomuitval eindigt dan zal je nogal veel stroom tegelijk trekken, Dat zal mijns insziens eerder in een kleine spanningsdaling resulteren.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Volgens mij zit je niet goed. Als de stroomuitval eindigt dan zal je nogal veel stroom tegelijk trekken, Dat zal mijns insziens eerder in een kleine spanningsdaling resulteren.
        Dat geldt vooral bij batterijspanningen. 't Net kan in principe voldoende vermogen leveren zodat je geen spanningsval krijgt. Hoogstens slaat de stop door.

Comment

Ik denk niet dat een UPS veel gaat oplossen in uw geval ... meestal wordt zo een toestel voorzien daar waar kritische informatie niet mag verloren gaan .. dwz dat een UPS, afhankelijk van het nodige vermogen, enkel nog voldoende vermogen kan leveren om bvb computerdata veilig weg te schrijven en dan de systemen normaal af te sluiten .. meestal wordt die ook voorzien van "surge protectors" aka overspanningsbeveiligingen voor het geval de terugkerende spanning aan/uit floept ..
          FWIW

Comment

die ups staat er gewoon tussen voor de pc's. Maar die ups wordt ook verondersteld van tegen overspanning te beveiligen.
            To make your dreams come true, wake up

Comment

die ups staat er gewoon tussen voor de pc's. Maar die ups wordt ook verondersteld van tegen overspanning te beveiligen.
              Zijn het wel degelijk UPS'en of enkel "surge protectors" ? Wij hadden indertijd een zwaar overbelaste hoogspanningskabine in de "firma" (je weet wel, altijd maar meer vermogen aanpikken) waarbij de gemiddelde interne netspanning nog maar 195V was .. alle "gevoelige toestellen moeten we met overspanningsbeveiligingen uitrusten omdat ergens het licht uit doen al voldoende was om pieken te krijgen op het net .. belangrijke computergroepen hingen echter daadwerkelijk aan een UPS met een batterijgroep zo groot (in oppervl) als uw woonkamer of nog iets groter
              (PS .. de HS kabine heeft het niet uitgehouden, ze liet het met een knal afweten .. zes weken zonder spanning ..nieuwe centrale !)

Comment

Een deftige UPS heeft niet alleen het nut electriciteit te leveren als de netspanning wegvalt maar zal uw spanning ook filteren op ruis en pieken.
                De aangesloten apparaten zullen niet echt een piek veroorzaken want ze zijn ook niet uitgevallen en zullen dus ook niet allemaal tegelijk starten.
                Het enige is dat je met meer aangesloten toestellen sneller de batterij erdoor jaagt en naar een spanningsval toegaat. Maar met een deftige configuratie heb je ook hier geen last van want normaal wordt uw PC (bij een deftig systeem) uitgeschakeld voordat de spanning zakt.
                Zo'n persoonlijke UPS dient eigenlijk ook niet om tijdens een grotere periode verder te werken maar om op een normale manier alles te kunnen afsluiten.
                Last edited by VerSeg; 15 december 2008, 23:15.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Een deftige UPS heeft niet alleen het nut electriciteit te leveren als de netspanning wegvalt maar zal uw spanning ook filteren op ruis en pieken.
                  De aangesloten apparaten zullen niet echt een piek veroorzaken want ze zijn ook niet uitgevallen en zullen dus ook niet allemaal tegelijk starten.
                  Het enige is dat je met meer aangesloten toestellen sneller de batterij erdoor jaagt en naar een spanningsval toegaat. Maar met een deftige configuratie heb je ook hier geen last van want normaal wordt uw PC (bij een deftig systeem) uitgeschakeld voordat de spanning zakt.
                  Zo'n persoonlijke UPS dient eigenlijk ook niet om tijdens een grotere periode verder te werken maar om op een normale manier alles te kunnen afsluiten.
                  Interessant onderwerp.
                  Goed uitgelegd VerSeg.

Kijk eens als je wilt naar dit toestel

Dit toestel is thuis al verschillende jaren in gebruik.
                  Bij stroomuitval zal de batterij 10 minuten werken.

DE UPS is verbonden met een kabeldoos(met aarding) waarop een aantal stopcontacten zitten.
                  Op deze stopcontacten zijn alles toestellen aangesloten.
                  (alle dus met aarding)

Ik vrees eigenlijk dat dit toestel niet volstaat voor een volledige bescherming.
                  (komt ook omdat ik niet 100% goed begrijp )
                  Omdat dezelfde firma ook toestellen aanbiedt die beschermen tegen spanningspieken
                  en tegen te lage spanning.

ps. En ik vrees dat ik hier thuis totaal verkeerd bezig ben...
                  Volgens de documentatie moet ik toestellen rechtstreeks aansluiten op die UPS.
                  Zit ik wel met een probleempje van de juiste kabels....
                  Last edited by theokus; 16 december 2008, 09:14.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Interessant onderwerp.
                    ps. En ik vrees dat ik hier thuis totaal verkeerd bezig ben...
                    Volgens de documentatie moet ik toestellen rechtstreeks aansluiten op die UPS.
                    Zit ik wel met een probleempje van de juiste kabels....
                    Ik vrees het ook. Volgens mij heb je volgende kabel http://nl.backoffice.be/shop/details...id=CC1000AED06 nodig.

Groetjes,
                    Robert
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Ik vrees het ook. Volgens mij heb je volgende kabel http://nl.backoffice.be/shop/details...id=CC1000AED06 nodig.

Groetjes,
                      Robert
                      Ah Robert, bedankt !
                      Was al even aan 't zoeken naar deze kabels.

Toch vraag ik me af of het verschil uitmaakt.
                      Nu hangt dus die kabelgoot aan die UPS.
                      Op die kabelgoot zitten stopcontacten en daarop zijn
                      enkel toestellen verbonden...
                      Last edited by theokus; 16 december 2008, 11:46.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Ik heb zoiets in mijn electriciteitskast hangen voor mijn routertje, kabelmodem, ...

Een viertal stopcontacten met batterij backup en een viertal stopcontacten met filtering van pieken en dalen van de stroom ... voldoet perfect voor kleinschalige omgevingen.

sven
                        --
                        Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

Comment

Kan deze ook dienen ?

Die ligt hier ook nog ergens
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Kan deze ook dienen ?

Die ligt hier ook nog ergens
                            Da's geen UPS .. dat is IMHO enkel een overspanningsbeveiliging ..

Wat hier aangehaald wordt

Ik heb zoiets in mijn electriciteitskast hangen voor mijn routertje, kabelmodem, ...
                            Dat is wel een "echte" UPS .. Uit de specs blijkt een autonomie van 3,4 minuten bij een vermogen van 330Watt ... veel gaat ge daar dus niet moeten aan hangen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Da's geen UPS .. dat is IMHO enkel een overspanningsbeveiliging ..

Wat hier aangehaald wordt

Dat is wel een "echte" UPS .. Uit de specs blijkt een autonomie van 3,4 minuten bij een vermogen van 330Watt ... veel gaat ge daar dus niet moeten aan hangen
                              Ok en bedankt!
                              Ik heb die nu achter de UPS geplaatst.
                              Laat het me eenvoudig zeggen: de eventuele "foute" stroom gaat eerst naar de UPS (CS 350 van
                              APC) en dan naar die "MGE UPS System".

Netstroom uit de muur > UPS van APC > MGE UPS Sytem > scherm, pc, 2 Quads (luidsprekers), printer.
                              Printer en Quad's gebruik ik als ik ze nodig heb.

Hier vind je mijn UPS-ding

Heb ik al bijna 6 jaar in gebruik.
                              Last edited by theokus; 16 december 2008, 14:13.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X