Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4-seizoensbanden; de moeite?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

    Ik heb het reeds al eens aangehaald maar heeft de voor of achterwieltractie ook geen groot effect op het al dan niet een besneeuwde helling te kunnen oprijden?
    Ik ben geen autofreak maar begrijp niet waarom merken als BMW en Mercedes vasthouden aan aandrijving op de achterwielen?
    Al dat electronica-gedoe blijkt in slechte omstandigheden dan toch niet te werken DTC of niet....
    Ik heb de indruk dat je met een voorwielaandrijving op besneeuwd wegdek beter "de baan houdt" en misschien dat dan winterbanden dit dan alleen nog maar gaan verbeteren.
    Wonderen zullen die ook wel niet doen maar alle beetjes kunnen helpen....het iets veiliger te houden?
    Deelt iemand ook nog deze mening of heb ik het bij het verkeerde eind?
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

    Comment


    • #47
      Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ik verwijt je niets hé ... ik vervolg gewoon maar.
      OK, laatste zin was ook niet speciaal aan jou gericht.

      Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
      Ik heb het reeds al eens aangehaald maar heeft de voor of achterwieltractie ook geen groot effect op het al dan niet een besneeuwde helling te kunnen oprijden?
      Ik ben geen autofreak maar begrijp niet waarom merken als BMW en Mercedes vasthouden aan aandrijving op de achterwielen?
      <...>
      Deelt iemand ook nog deze mening of heb ik het bij het verkeerde eind?
      Klopt, er zijn er meer met die mening.
      Ob Winterreifen aufgrund ihrer Gummimischung besser bei Temperaturen unter 7 Grad Celsius haften, ist unerheblich, anderenfalls könnte man mit einer vergleichbaren Begründung heckgetriebene und daher besonders rutschanfällige Fahrzeuge wie BMW oder Mercedes-Benz im Winterhalbjahr von den Straßen verbannen.
      Quelle: http://www.rechtlegal.de/aktuellesne...terreifen.html

      Comment


      • #48
        Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

        Ik rij ook met een leasewagen, en in ons contract zijn ook winterbanden inbegrepen.

        De discussie over het verplicht karakter in Duitsland is al gevoerd. Het is niet verplicht, maar je riskeert een kleine boete. Voor de Duitsers zelf is de prijs iets hoger. Als ze een ongeval hebben op sneeuw met zomerbanden, dan kan de verzekering weigeren te betalen. En om die reden kopen de meeste duitsers toch winterbanden.


        Mijn ervaring in de winter is in elk geval postitief. Een besneeuwde helling oprijden wordt de helft gemakkelijker, en nog veel belangrijker, remmen is geen avontuur meer. Vooral op ijzel is het verschil enorm.

        Wat de kost betreft: laat je niets wijsmaken, winterbanden zijn duurder dan zomerbanden en gaan niet zo lang mee. Je moet ze in principe ook vervangen als je slechts 4 mm over hebt. Ook aan de leaseprijs kan je het zien. Er komt circa 5-10 € per maand bij de leaseprijs.

        Winterbanden huren: Vergeet dit maar snel. Dit is een theoretisch aanbod.
        Als ik mijn winter of zomerbanden wil laten opleggen (op de originele velgen), dan moet ik telkens 3-4 weken vooraf een afspraak maken.
        Sowieso kost de huur zo'n 100€ inclusief montage, dan is de rekening ook snel gemaakt.

        Privé heb ik er ook. Ik heb dit opgelost door op ebay een stel velgen met halfversleten winterbanden (6mm) te kopen voor een goed prijsje. Die kan ik zelf gemakkelijk vervangen, en dat kost niet iedere keer 50€ om te wisselen. Als er dan een setje banden versleten is, dan vervang ik wat versleten is.

        Comment


        • #49
          Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

          gewoon zomaar een idee... Zou er geen verschil kunnen zitten in het brandstof verbruik tussen winter en zomer banden??
          bij auto race sport krijgen de formule1 auto's dacht ik toch ook banden met vrijwel geen profiel als het niet regend...? Zij doen dat daar natuurlijk niet voor het brandstof verbruik maar voor weerstand en wegligging mmar dat kan ook schelen in de brandstof lijkt mij...
          het is maar een idee (ik denk zo en zo dat als het verschil geeft dat het niet heel erg veel is)
          van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

          Comment


          • #50
            Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

            met winterbanden in de winter verbruik ik met mijn rijstijl 0.2 tot 0.3 liter meer per 100 km dan met zomerbanden in de zomer. Mijn collega heeft een "iets" sportievere rijstijl dan ik, en hij heeft een verschil van 0.4 liter per 100 km.

            Als je 20k km per jaar rijd, en de helft in de winter, dan is dat een meerverbruik van hoop en al 30 euro op ne winter, al is dit niet helemaal juist: In de winter duurt het iets langer alvorens je moter warm is, en een optimaal verbruik heeft, wie dus korte en middellange afstanden rijd zal in de winter, ook met zomerbanden een hoger verbruik hebben, mogelijks minder verhoogd dan met winterbanden, maar de temperatuur heeft ook een invloed op je verbruik.

            Zit je in een sneeuwstorm te ploeteren met je zomerbanden, of te rijden met winterbanden, dan kan je op dat ogenblik zelf het omgekeerde effect vast stellen .. bij dat geploeter zal je een hoger verbruik kennen voor bijna niet vorruit te geraken .. op droge asfalt is het dan wer anders maar all round verbruik je circa 0.25 liter per 100 km meer met winterbanden (al hangt het ook van winterband tot winterband en van wagen tot wagen en van chaufeur tot chaufeur af.)

            Winterbanden zijn duurder dan zomerbanden, maar als je per km rekent wat het je extra kost, dan is dat marginaal tot zo goed als geen meerkost. 't is meer de moeite van twee keer per jaar langs de bandencentrale te passeren als je zelf geen 4 velgen met banden wilt opstapelen in je garage.

            @ Leonidas> de wet in duitsland is id vaag .. 't komt er dus in de praktijk op aan wat de agent ter plekke beslist op het moment dat het probleem zich stelt, en niet in de politierechtbank jaren later (met uitzondering wat aansprakelijkheid na ongeval betreft). Een chaufeur van 't werk van m'n ega heeft al aan de lijve ondervonden dat em niet verder mocht wegens niet aangepaste banden. Sindsdien hebben ze daar ook de winterbanden in 't leasingcontract opgenomen.

            Comment


            • #51
              Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

              Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
              Ik ben geen autofreak maar begrijp niet waarom merken als BMW en Mercedes vasthouden aan aandrijving op de achterwielen?
              achterwielaandrijving geeft een sportiever gevoel omdat je de wagen wat voelt uitbreken .. eigenlijk is het gevoel van de onveiligheid blijkbaar een soort vals gevoel van sportief rijden, en het is vooral de marketing van die merken die aan de achterwielaandrijving niet wilt raken. tegelijk bouwen ze alle mogelijke snufjes in om dat uitbreken (en de onveiligheid) te beperken .. raar maar waar (ik ben wagenzot, maar geen BMW fan)

              zover de stem van een BMW hater .. de BMW lovers gaan zeker andere argumenten aanhalen? 't heeft in ieder geval met passie te maken en niet met rationeel denken .. en een BMW is nu een aankoop waar passie meer bij speelt dan de aankoop van bv. een Ford.

              Comment


              • #52
                Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                achterwielaandrijving geeft een sportiever gevoel omdat je de wagen wat voelt uitbreken .. eigenlijk is het gevoel van de onveiligheid blijkbaar een soort vals gevoel van sportief rijden, en het is vooral de marketing van die merken die aan de achterwielaandrijving niet wilt raken. tegelijk bouwen ze alle mogelijke snufjes in om dat uitbreken (en de onveiligheid) te beperken .. raar maar waar (ik ben wagenzot, maar geen BMW fan)

                zover de stem van een BMW hater .. de BMW lovers gaan zeker andere argumenten aanhalen? 't heeft in ieder geval met passie te maken en niet met rationeel denken .. en een BMW is nu een aankoop waar passie meer bij speelt dan de aankoop van bv. een Ford.

                Ben geen BMW-lover noch hater, maar achterwielaandrijving is veel meer dan enkel een gevoel van sportiviteit.

                Eigenlijk zijn de huidige wagens verkeerd gebouwd (cru gesteld natuurlijk), maar bij voorwielaangedreven wagens moet de voorkant én sturen én aandrijven, terwijl bij achterwielaandrijving elk stuk een apart deel krijgt.

                Het is echter wel zo dat de chauffeur wel moet kunnen sturen, omdat op te vangen zijn er nu allerhande elektronische snufjes.

                Zet 2 even krachtige wagens op het circuit, de één met achterwielaandrijving en de andere met voorwielaandrijving, dan ben ik bijna zeker dat die met achterwielaandrijving het best uit de hoek zal komen.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #53
                  Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  Zet 2 even krachtige wagens op het circuit, de één met achterwielaandrijving en de andere met voorwielaandrijving, dan ben ik bijna zeker dat die met achterwielaandrijving het best uit de hoek zal komen.
                  Dat is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij droog weer is achterwielaandrijving inderdaad sneller, voornamelijk omdat bij het optrekken je op "natuurlijke wijze" meer grip op de achterwielen krijgt. Voorwielaandrijving zal veel sneller doorslippen.

                  Bij vochtig weer is de grip toch al minder, en zal voorwielaandrijving efficienter werken, omdat de stabiliteit hoger ligt (je trekt de wagen automatisch in het juiste spoor bij meer gas geven en zonder elektronica).
                  Dat je banden zowel moeten sturen als aandrijven heeft veel minder invloed.

                  Best is uiteraard 4-wiel aandrijving, alleen zit je daar met meer interne weerstand (tandwielen werken niet met een rendement van 100%) en een hoger gewicht...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #54
                    Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht

                    Best is uiteraard 4-wiel aandrijving, alleen zit je daar met meer interne weerstand (tandwielen werken niet met een rendement van 100%) en een hoger gewicht...
                    Eens daarvan geproeft hoef je niks anders meer , da’s tien keer veiliger dan gelijk welke soort banden in regen en sneeuw, en voor de moraalridders, neen ik rij niet met zo'n grote SUV bak , er bestaan andere 4x4 oplossingen
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #55
                      Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                      Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                      Eens daarvan geproeft hoef je niks anders meer , da’s tien keer veiliger dan gelijk welke soort banden in regen en sneeuw, en voor de moraalridders, neen ik rij niet met zo'n grote SUV bak , er bestaan andere 4x4 oplossingen
                      Bij mijn werkgever kreeg ik dat verhaal ivm 4x4 niet verkocht
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • #56
                        Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Bij vochtig weer is de grip toch al minder, en zal voorwielaandrijving efficienter werken, omdat de stabiliteit hoger ligt (je trekt de wagen automatisch in het juiste spoor bij meer gas geven en zonder elektronica).
                        Dat je banden zowel moeten sturen als aandrijven heeft veel minder invloed.
                        Op een natte baan zal een voorwielaandrijving veel sneller doorslippen dan een achterwielaandrijving als je vergelijkt bij deftige moderne wagens.
                        De reden waarom sommige voorwielaangedregen wagens hier nu minder last van hebben dan vroeger is omdat vele merken ook meer en meer de tractiecontrole gaan inbouwen om dit te voorkomen. Op een achterwielaandrijving is dit ondertussen zowat overal al een standaard geworden.
                        Wat een groot belang heeft is de gewichtsverdeling ... een wagen met een ideale 50/50 verhouding mag gerust achterwielaandrijving hebben.

                        Als je ziet dat meer dan 90% van de wagens voorwielaandrijving is, waarom wil Europa de electronische stabiliteitscontrole dan verplichten?
                        Bekijk ook eens de slijtage van uw banden ... bij een voorwielaandrijving slijten de voorste banden drie keer zo snel als de achterste en bij een achterwielaandrijving slijten ze bijna even snel (of traag). Hieruit blijkt ook al dat je veel meer de grip van uw 4 banden gebruikt met een achterwielaandrijving dan met een voorwielaandrijving.

                        Ja, vroeger was achterwielaandrijving een miserie met het uitbreken maar met de moderne wagens is de situatie heel anders ... en vergelijken doe je toch met iets hedendaags of niet?

                        Dat je bij voorwielaandrijving automatisch corrigeert bij gas geven kan ik tegenspreken hoor. Op mijn voorwielaangedreven bedrijfswagen stonden origineel minder goede banden en tractiecontrole heeft die ook niet. Als ik bij nat weer tegen 50 km/u een verkeerswisselaar durfde nemen (in Ittre als je die kent) dan draaide die toch eens rond zelle. Het probleem is wel 90% verbeterd met andere banden maar de voorwielaandrijving heeft hier nooit geholpen. Eens je begint te slippen en uw wielen dus doordraaien dan heb je geen grip genoeg meer om te corrigeren. Dit is enkel nog nuttig bij kleine correcties.

                        Alles heeft voor- en nadelen en bij elke wagen komt het erop neer attent te zijn en u aan te passen aan de situaties.
                        Last edited by VerSeg; 15 december 2008, 17:06.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                          Alles heeft idd voor en nadelen, persoonlijk zou ik in droog weer liever met een achterwielaangedreven wagen rijden dan een voorwielaangedreven, in gladde omstandigheden is een achterwielaangedreven wagen dan weer een ramp, vorige winter mocht mijn collega zo z’n 525 in Ovifat beneden laten staan ( en hij was niet de enige, er stonden daar veel Mercedessen en BMW’s ) en hij was maar wat blij dat ie er nog bijkon bij ons om tot boven te raken , al bij al moet je ook nuanceren en jezelf dan de vraag stellen hoeveel keer je in een autoleven in een dergelijke situatie zit…
                          Qua bandenslijtage zou ik niet durven zeggen dat een achterwielaandrijving intressanter is, ik rij met m'n wagen ongeveer dubbel zoveel kilometers als m'n collega en onze rijstijl ligt nu niet zover uit elkaar...
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • #58
                            Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                            Die tractiecontrole zal zowat in alle wagens beginnen zitten denk ik. Als zelfs mijn basisgolfje ermee is uitgerust (van bijna 3 jaar oud). Men is blijkbaar zwaar aan het overwegen om alle wagens uit te rusten met ESP (waar die tractiecontrole oa ook inzit).

                            Persoonlijk vind ik dat wel overdreven : die tractiecontrole heb ik nog nooit nodig gehad. Heb het wel al moeten uitschakelen tijdens de winter, omdat je anders niet eens vooruit gaat (op echt gladde wegen, kan je niet anders dan je banden (lichtjes) laten doorslippen.
                            ESP is interessant voor wagens met veel vermogen. In principe zouden die voor de milieu-ridders dus minder moeten verkocht worden, de realiteit is helemaal omgekeerd.
                            In een ver verleden was een VW golf 2 GTI van 850 kg en 112 pk een vette sportkar, nu is een VW golf V van 140 pk en 1300 kg heel gewoon...

                            En een voorwielaandrijver heeft echt een pak minder moeite om rechtuit te rijden op gladde wegen. Waar de BMW's en Mercedessen zijwaars slippen langs alle kanten, rijdt zo'n voorwielaandrijver (met de juiste banden) gewoon rechtdoor en zonder elektronische hulpmiddelen...

                            En die slijtage : 3 keer langer is toch wat veel zunne. Maak er een dikke 1.75 keer van en het zal veel zijn... Ik vermoed dat ik mijn voorbanden rond de 50.000 km zal vervangen (zit nu aan 44500, en ze beginnen er ver door te zitten). Het zou me verwonderen dat die achterbanden het 150000 km. gaan uithouden : maar hoop doet leven hé.
                            Het zijn Continental sportcontact 2 banden. De wegligging is OK, maar naar mijn goesting slijten ze toch wat te snel... (205 55 16" bandekes).
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #59
                              Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Het zijn Continental sportcontact 2 banden. De wegligging is OK, maar naar mijn goesting slijten ze toch wat te snel... (205 55 16" bandekes).
                              Hetzelfde in Pirelli of Michelin slijt nog wat rapper ... in de sportieve band wel te verstaan.
                              Persoonlijk vind ik de Continental SportContact ook een van de betere banden.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X