Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

4-seizoensbanden; de moeite?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
    ik ben aan het uitkijken om nieuwe banden aan te kopen;

    2 pistes:
    - setje zomer en setje winterbanden; dit is top, maar ik voorzie slechts nog een3-4 jaren met mijn auto te rijden , en ik rij slechts 15 000 km /jaar max
    - set 4 seizoensbanden; ik rij ten eerste niet veel kilometers en als we nr de sneeuw gaan, kan ik er nog altijd eens winterbanden huren..

    mensen met gebruikerservaring ivm 4-seizoensbanden?
    Een goede reden om allebij te gebruiken is het behoud van je velgen. Ik heb lichtmetalen velgen onder m'n alfa liggen in de zomer en gewone metalen in de winter.
    Zout en aluminium is geen goeie combi en in de winter strooien ze zout op de weg.
    Het weggedrag is bij mij overigens een stuk slechter met winterbanden. Ik rij steeds met slippende banden weg bij het stoplicht en met m'n zomer banden niet.

    Ik heb met mijn vorige auto zonder aluminium velgen op 4 seizoenen banden gereden en dat ging prima ook in de sneeuw. Alleen kom je duitsland dus niet in, in de winter.
    van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

    Comment


    • #17
      Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

      Heb vorige week een slipcursus gedaan in Lelystad, had net winterbanden en was ik ff blij...., diegene met zomerbanden konden geen richting houden en slingerden van links naar rechts, is echt een groot verschil. Moet wel zeggen dat het de duurdere banden zijn en dat ik ze niet zelf moet betalen, je weet wel......van die leaserijders die diesel laten overlopen om meer punten te verzamelen.

      mvg Ron Amberes
      BD0415BE Nikon spulletjes

      Comment


      • #18
        Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

        Oorspronkelijk geplaatst door hetspook Bekijk bericht
        Zout en aluminium is geen goeie combi en in de winter strooien ze zout op de weg.
        .
        Bij een degelijk merk wagens hebben die alu velgen daar geen enkele last mee sorry kon het niet laten.

        Serieus, ik rij zo gemiddeld 45.000 a 50.000km per jaar en dat al 10 jaar lang telkens met alu velgen en na 3 of 4 jaar is daar nog helemaal niks aan te zien… Winterbanden zijn misschien intressant in landen waar er 3 maanden sneeuw per jaar valt maar bij ons heb ik m’n twijfels, ik rij al jaren met Michelin Primacy banden, misschien niet de meest comfortabele en gooedkoopste banden maar met m’n voorste doe ik toch zo’n 70 a 80.000km , met m’n achterste ongeveer het dubbele, ook in de regen heel baanvast.
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #19
          Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          Bij een degelijk merk wagens hebben die alu velgen daar geen enkele last mee sorry kon het niet laten.
          Waar blijft Hans
          Mvg Tim

          Comment


          • #20
            Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

            Winterbanden zijn niet alleen goed bij sneeuw maar ook bij koud weer.
            Onder de 8° kan een winterband u al snel een kortere remafstand van 20 meter of meer opleveren.
            Da's soms al het verschil tussen mortus in een perte-totale en levend in een lichter beschadigde wagen of zelfs tussen ongeval en geen ongeval.
            Vierseizoensbanden is een tussenoplossing maar die zijn niet extreem goed in de zomer of de winter, het zijn eerder bompabanden voor iemand dat altijd graag op zijn gemakske vertrekt.
            In de zomer slijten ze te rap en in de winter zijn ze eigenlijk nog niet mals genoeg.
            Het is ook een oplossing voor wie weinig km doet en bij echt winterse omstandigheden de auto thuis kan laten.
            Wie veel km's doet kan dus beter voor twee sets banden gaan.
            Met winterbanden kunt ge wat minder sportief rijden maar in de winter is dat ook niet echt de bedoeling.
            En wie met winterbanden niet kan vertrekken zonder gierende banden die moet ofwel eens leren rijden ofwel eens deftige winterbanden kopen (of auto).
            En dan nog een trukje voor diegene dat last heeft van zout op aluminium velgen ... kuis uw wagen dan eens wat regelmatiger, het is mij de laatste 25 jaar nog nooit gelukt om hierdoor schade aan mijn velgen te hebben.

            En voor wie graag folderkes leest : http://www.federauto.be/binarydata.a...nterbanden.pdf
            Last edited by VerSeg; 12 december 2008, 16:38.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

              Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
              Waar blijft Hans
              Wedden dat ie in panne staat
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #22
                Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Wedden dat ie in panne staat
                Omdat hij een testrit met een Alfa gaan doen was zeker?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                  Hela hela, we gaan niet kakken op Alfa eh.

                  De 159 SW is tot nu toe de beste wagen die ik ondertussen al gehad heb (en dat zijn er als leaserijder al heel wat). Jep hij rijdt zelfs beter dan de A4 die 30PK meer had.


                  Wat het wisselen van velgen betreft... snap ik niet zo goed.

                  Je koopt/krijgt een wagen en je laat er mooie velgen opzetten, maar de helft van het jaar moet je rijden met lelijke velgen onder je wagen en met banden die niet de correcte maat zijn. Nah.

                  Ik vertrek nooit met piepende banden, in de bochten durven ze wel nog eens piepen, en slippertjes op ronde punten lukt al helemaal niet met de huidige wagen.
                  Ik rij sportief ja, maar niet macho
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #24
                    Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                    Denk dat de aandrijving, voor- of achterwiel, ook niet mag onderschat worden.
                    Vroeger met voorwielaandrijving nooit winterbanden moeten kopen, wél rijgedrag aanpassen!
                    Nu met achterwielaandrijving een paar weken terug, gewoonweg een helling niet kunnen oprijden dus...winterbanden aangekocht.
                    Zelfde merk en andere velgen want monteren en demonteren van Runflat wordt zéker afgeraden....
                    Over het resultaat kan ik nog niets zeggen, wacht op een volgend laagje sneeuw
                    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                    BD0290BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      Hela hela, we gaan niet kakken op Alfa eh.

                      De 159 SW is tot nu toe de beste wagen die ik ondertussen al gehad heb (en dat zijn er als leaserijder al heel wat). Jep hij rijdt zelfs beter dan de A4 die 30PK meer had.


                      Wat het wisselen van velgen betreft... snap ik niet zo goed.

                      Je koopt/krijgt een wagen en je laat er mooie velgen opzetten, maar de helft van het jaar moet je rijden met lelijke velgen onder je wagen en met banden die niet de correcte maat zijn. Nah.

                      Ik vertrek nooit met piepende banden, in de bochten durven ze wel nog eens piepen, en slippertjes op ronde punten lukt al helemaal niet met de huidige wagen.
                      Ik rij sportief ja, maar niet macho
                      Maar je bent we als eerste weg bij 't stoplicht
                      van stempvoort bedrijfs nacht en huizen fotografie Middelburg Nachtfotografie Canon EOS 5D MII, EOS 400D, Canon 17-40mm f/4L, 18-200mm IS, 18/55mm, 55-200mm, 50mm f1.8, Manfrotto 055 XDB, monopod.

                      Comment


                      • #26
                        Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hetspook Bekijk bericht
                        Maar je bent we als eerste weg bij 't stoplicht


                        Zelden...
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #27
                          Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                          Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                          In duitsland mag je aan de grens terugkeren als je de juiste banden niet hebt.
                          Oorspronkelijk geplaatst door hetspook Bekijk bericht
                          Alleen kom je duitsland dus niet in, in de winter.
                          Sorry, maar dat is echt onzin hoor.

                          Comment


                          • #28
                            Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Sorry, maar dat is echt onzin hoor.
                            als je me voledig quote .. ik schreef bij sneeuwval of andere winterse neerslag, en dat is wel een feit. Als je duitsland binnekomt bij droog weer, en enkele uren later zit je in een sneeuwstorm zonder winterbanden moet je stoppen, blijf je rijden, dan kan je een boete krijgen, veroorzaak je een ongeval, dan is het feit dat je geen winterbanden hebt reden om je een hogere aansprakelijkheid toe te kennen .. en dat is geen onzin

                            winterbanden zouden moeten verplicht worden, ook in belgië. Diegenen dat erop denken te sparen zijn diegenen die het verkeer lam leggen als ze denken toch door de winterse elementen te kunnen rijden .. de laatste keer in november toen het sneeuwde, kon ik perfect rijden, maar de wagens zonder winterbanden, blokkeerden de weg voor me .. de BMW' en mercedessen met achterwieltraxie waren zelf ronduit gevaarlijk met hun voortdurend geslip. Als je dan geen winterbanden koopt, wees dan zo hoffelijk je wagen niet te gebruiken als het weer dit niet toelaat.

                            ook bij koud droog weer is de remafstand korter met winterbanden dan met gewone banden .. als je de kost per km van je wagen bekijkt .. dan is de kost van de helft van 't jaar met winterbanden te rijden zo marginaal dat ik niet snap dat er mensen zijn die het risico nemen hun wagen er niet mee uit te rusten .. een bluts minder op de levensduur van die banden kost je meer dan de banden je ooit extra zullen kosten .. laat staan dat het erger is wat je vorkomt door goede banden te gebruiken.

                            Comment


                            • #29
                              Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                              Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                              als je me voledig quote .. ik schreef bij sneeuwval of andere winterse neerslag, en dat is wel een feit. Als je duitsland binnekomt bij droog weer, en enkele uren later zit je in een sneeuwstorm zonder winterbanden moet je stoppen, blijf je rijden, dan kan je een boete krijgen, veroorzaak je een ongeval, dan is het feit dat je geen winterbanden hebt reden om je een hogere aansprakelijkheid toe te kennen .. en dat is geen onzin

                              winterbanden zouden moeten verplicht worden, ook in belgië. Diegenen dat erop denken te sparen zijn diegenen die het verkeer lam leggen als ze denken toch door de winterse elementen te kunnen rijden .. de laatste keer in november toen het sneeuwde, kon ik perfect rijden, maar de wagens zonder winterbanden, blokkeerden de weg voor me .. de BMW' en mercedessen met achterwieltraxie waren zelf ronduit gevaarlijk met hun voortdurend geslip. Als je dan geen winterbanden koopt, wees dan zo hoffelijk je wagen niet te gebruiken als het weer dit niet toelaat.

                              ook bij koud droog weer is de remafstand korter met winterbanden dan met gewone banden .. als je de kost per km van je wagen bekijkt .. dan is de kost van de helft van 't jaar met winterbanden te rijden zo marginaal dat ik niet snap dat er mensen zijn die het risico nemen hun wagen er niet mee uit te rusten .. een bluts minder op de levensduur van die banden kost je meer dan de banden je ooit extra zullen kosten .. laat staan dat het erger is wat je vorkomt door goede banden te gebruiken.
                              Ik ben niet helemaal akkoord.

                              Als het (zelfs in de zomer) ook maar iets regent dan kunnen de mensen hier in België niet meer in autorijden.
                              Geef dat deel winterbanden en ze kunnen nog steeds niet rijden, misschien hebben ze wel een vals gevoel van veiligheid en denken ze zo dat hen niks meer kan overkomen.

                              Echt, uit eigen ervaring vind ik dat we met onze Belgische winters geen winterbanden nodig zijn.
                              Toen het in november gesneeuwd was, was ik een van de weinige die het 2de vak op de A19 gebruikte en dat zonder problemen en zonder waaghalzerij, maar met nieuwe banden en one hell of an Alfa
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment


                              • #30
                                Re: 4-seizoensbanden; de moeite?

                                Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                                als je me voledig quote .. ik schreef bij sneeuwval of andere winterse neerslag, en dat is wel een feit. Als je duitsland binnekomt bij droog weer, en enkele uren later zit je in een sneeuwstorm zonder winterbanden moet je stoppen, blijf je rijden, dan kan je een boete krijgen, veroorzaak je een ongeval, dan is het feit dat je geen winterbanden hebt reden om je een hogere aansprakelijkheid toe te kennen .. en dat is geen onzin
                                Nee, ik hoef je niet helemaal te quoten, alleen datgene dat niet juist is. Ook al sneeuwt het verschrikkelijk, je kunt Duitsland gewoon binnenrijden. Ja, je riskeert een boete en ja, je kunt in geval van een ongeval medeaansprakelijk gesteld worden. Maar de Duitse wet vereist geen winterbanden, alleen dat je auto is aangepast aan de weersomstandigheden. In de praktijk betekent dat dan dat rijden met zomerbanden niet wordt gezien als aangepast, maar dat wil nog niet zeggen dat je met zulke banden het land niet inkomt. Op dat gedeelte van je tekst reageerde ik.

                                Oorspronkelijk geplaatst door momentopname
                                In duitsland zijn bv. M+S banden niet voldoende om het land in te mogen bij sneeuwval of andere winterse neerslag. Je mag dan rechtsomkeer maken.
                                Ook dit klopt niet. Alle winterbanden in DE hebben het M+S-kenmerk, dat is verplicht. http://www.winterreifenpflicht.de/?M%2BS
                                Last edited by Leonidas; 13 december 2008, 00:23.

                                Comment

                                Working...
                                X