Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breedbeeld scherm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• breedbeeld scherm

hoe komt het dat op een zogenaamd breedbeeld scherm van 21 inch de foto's er zo uitgerokken uitzien?
    dat moet toch in te stellen zijn of niet ....?
    op een normaal 17 inch scherm zien mijn foto's er normaal uit , op het scherm van iemand anders (breedbeeld 21 inch) zien ze er verschrikkelijk uit, ook de schermresolutie aanpassen haalt niks uit
    weet iemand hoe dit op te lossen?
    http://www.jvs-photography.be/

Re: breedbeeld scherm

Waarmee (welk programma) bekijk je de foto's?

Comment

Je moet zorgen dat de resolutie juist is : een breedbeeldcomputer heeft meestal een 16/10 verhouding (TV's 16/9).
      Je moet dus zorgen dat de resolutie ook in die verhouding is (veelal zal dat dus 1680*1050 zijn)..
      Dat is voor een 21"-22" scherm ook meestal de native resolutie (die je voor LCD dus ook MOET gebruiken).

Bij photoshop en dergelijke zal dat dus gewoon juist weergegeven worden.
      Als je een achtergrond op je windows scherm (bureaublad) weergeeft, en je foto is 4/3 of 3/2, dan zal je foto uitgerokken worden als je deze laat "uitrekken". In dit geval moet je dus je foto croppen in 16/10 formaat en dan op je achtergrond "kleven"...
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        Waarmee (welk programma) bekijk je de foto's?
        het is niet mijn scherm.....
        maar zij bekijkt gewoon foto's met windowsviewer, ......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Je moet zorgen dat de resolutie juist is : een breedbeeldcomputer heeft meestal een 16/10 verhouding (TV's 16/9).
          Je moet dus zorgen dat de resolutie ook in die verhouding is (veelal zal dat dus 1680*1050 zijn)..
          Dat is voor een 21"-22" scherm ook meestal de native resolutie (die je voor LCD dus ook MOET gebruiken).

Bij photoshop en dergelijke zal dat dus gewoon juist weergegeven worden.
          Als je een achtergrond op je windows scherm (bureaublad) weergeeft, en je foto is 4/3 of 3/2, dan zal je foto uitgerokken worden als je deze laat "uitrekken". In dit geval moet je dus je foto croppen in 16/10 formaat en dan op je achtergrond "kleven"...
          bedankt , maar ik ga da toch een paar keer opnieuw moeten lezen hierzo voor ik het ga snappen denk.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
            bedankt , maar ik ga da toch een paar keer opnieuw moeten lezen hierzo voor ik het ga snappen denk.....
            Als je vragen hebt, je moet ze maar stellen hé : domme vragen bestaan niet...

In windows viewer moeten die verhoudingen juist blijven zunne : Mijn 16/10 schermpje (22") toont ze toch juist...
            Groeten,

Polleke

Comment

In de windows viewer behouden alle foto's de juiste beeldverhoudingen, maar als je een foto als bureaubladachtergrond gebruikt dan wordt die wel uitgerokken als die niet juist past (als je dan "beeldvullend" instelt).

Voor de bureaublad-achtergrond maak je een foto met het juiste aantal pixels, en dat is afhankelijk van je scherm (voor mijn 19" is dat 1280x1024 pixels).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

van dat bureaublad wist ik wel , maar het is gewoon ook bij de weergave van foto's dat die compleet vervormd zijn , heb alle mogelijke beeldschermresoluties al geprobeert , helaas helpt niet....
                vreemd....
                misschien eens wa op de knoppekes van het scherm zelf drukken, mss helpt dat ....

Comment

Kan je dan eens zeggen welk merk en type scherm dat het is, en op welke resolutie je (normaal) werkt ?

Als het een LCD scherm is, kan je dat maar goed gebruiken op 1 resolutie.

Die staat normaal vermeld in de handleiding.
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Kan je dan eens zeggen welk merk en type scherm dat het is, en op welke resolutie je (normaal) werkt ?

Als het een LCD scherm is, kan je dat maar goed gebruiken op 1 resolutie.

Die staat normaal vermeld in de handleiding.
                    Correct .. ik heb hier juist een nieuw scherm (16/10) met natieve resolutie 1440x900 te installeren voor een vriend en aangesloten op zijn oude computer (met 1024x768) wordt alles gewoon "opgerokken" ... de conclusie ligt dus voor de hand he

Comment

hmmm ik heb alle mogelijke resoluties getest.....blijft hetzelfde resultaat, foto's zijn uitgerokken!
                      naar het type zal ik eens kijken van de week maar ik weet dat het een ylliama (of hoe schrijf je dat) is
                      ongeveer een klein jaar oud.

Comment

Het is mij duidelijk dat die viewer de foto's probeert aan te passen naar het nieuwe beeldschermformaat, 16/10 dus.
                        Is er nergens in die viewer een instelling in de aard van "verhouding hoogte-breedte behouden" ?
                        Om foto's te bekijken gebruik ik al jaren het gratische Irfan View, voor mij een aanrader.

Nog iets: in welke resolutie(s) heb je dat nieuwe scherm al uitgeprobeerd ?
                        Als er voordien geen breedbeeld scherm aan die PC hing, zal je mogelijks eerst even de bij het scherm meegeleverde CD moeten draaien om die nieuwe resoluties te "installeren"

M.a.w. 800x600, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 en dergelijke mag je vergeten.
                        Last edited by nete; 11 december 2008, 11:22.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

JVS kan je eens zeggen welk scherm het is ? Dat staat achteraan op het scherm, de handleiding, ...
                          En ALLE resoluties ???

Je moet gewoon zorgen dat je voor een 4/3 scherm een 4/3 resolutie gebruikt, voor een 16/10 een 16/10 resolutie en dan is het probleem opgelost.
                          4/3 is dus bv. 1024x768, 1280x960, (soms ook 1280x1024), 1600x1200...

16/10 is dan bv. die 1680x1050, ...

Doe je dit niet dan krijg je dergelijke vervormingen. Zomaar wat zitten proberen is moeilijkheden vragen hé...

Nogmaals bij een LCD-scherm MOET je de resolutie van dat scherm gebruiken (zie handleiding), anders krijg je ook een onscherp beeld. Bij CRT's (die bakken van vroeger) was dat veel minder noodzakelijk.

Als je die 16/10 resoluties niet kan kiezen in het panel, dan is dat scherm (of de beeldkaart) niet goed geïnstalleerd. Meestal zijn schermen plug and play, en heb je daar geen problemen mee. Maar soms moet je toch het drivertje installeren. Dat bevat dan gewoon een lijst met de mogelijke resoluties dat dat scherm aankan, en meestal ook het kleurprofiel (of toch een poging tot...).
                          Je driver van je grafische kaart moet je altijd installeren. Als daar bv. "Windows VGA"-staat, i.p.v. de naam van die kaart heb je een probleem...

Ben je bv. zeker dat het een 21" is, want voor zover ik weet maakt Iiyama geen 21" LCD's ? Op de site van die gasten www.iiyama.com, kan je zien dat hun nieuwe versies van 20" en 22" schermen blijkbaar beide werken op 1680x1050 native resolution. en 24" en 26" op 1920x1200...
                          Last edited by polleke_cgc; 11 december 2008, 12:35.
                          Groeten,

Polleke

Comment

Misschien staat er nog een verkeerde of geen inf geïnstalleerd waardoor de echt juiste resoluties niet beschikbaar zijn.
                            Ik zou eens beginnen met in apparaatbeheer het scherm te verweideren, de PC opnieuw op te starten en dan het scherm opnieuw te laten dedecteren.
                            Ge kunt ook altijd de inf (driver) van de fabricant zijn website eens halen en deze (opnieuw) installeren.
                            Die Windows viewer zou zowizo de foto's correct moeten weergeven.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Correct .. ik heb hier juist een nieuw scherm (16/10) met natieve resolutie 1440x900 te installeren voor een vriend en aangesloten op zijn oude computer (met 1024x768) wordt alles gewoon "opgerokken" ... de conclusie ligt dus voor de hand he
                              Inderdaad ... gewoon correct instellen met de juiste inf (indien nodig).
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X