Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe een PDF comprimeren?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe een PDF comprimeren?

Ik heb met Publisher een folder gemaakt van 10 pagina’s. Er zitten redelijk wat afbeeldingen in. Nu heb ik dit bestand via PDF-Creator omgezet naar een pdf-file. Die pdf is nu 10MB groot net zoals het Publisher bestand trouwens. Ik heb dan in Publisher ervoor gekozen om alle afbeeldingen te comprimeren. Zo bracht ik het Publisher bestand teruggebracht tot 3MB. Echter wanneer ik nu dat bestand weer omzet naar pdf, krijg ik weer een pdf-file van 10MB????? Ik heb ook al geprobeerd de resolutie voor de omzetting te veranderen van 600dpi naar 300dpi maar ook dat heeft geen effect…
    Wat kan ik nog doen want ik wil een pdf die ik makkelijk naar verschillende mensen kan sturen.?.
    Alvast bedankt.
    Katten zijn altijd fotogeniek.
    Ze doen nooit idioot als ze een lens zien...
    -Gladys Taber-

Re: Hoe een PDF comprimeren?

Kun je niet gewoon zippen of levert dat niks op?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Kun je niet gewoon zippen of levert dat niks op?
      Tja, het probleem is dat het een pdf file is voor mijn klanten. Ik mag al blij zijn als ze een pdf open krijgen... Wat gaat dat geven met een ZIP???
      -Gladys Taber-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bormie Bekijk bericht
        Ik heb met Publisher een folder gemaakt van 10 pagina’s. Er zitten redelijk wat afbeeldingen in. Nu heb ik dit bestand via PDF-Creator omgezet naar een pdf-file. Die pdf is nu 10MB groot net zoals het Publisher bestand trouwens. Ik heb dan in Publisher ervoor gekozen om alle afbeeldingen te comprimeren. Zo bracht ik het Publisher bestand teruggebracht tot 3MB. Echter wanneer ik nu dat bestand weer omzet naar pdf, krijg ik weer een pdf-file van 10MB????? Ik heb ook al geprobeerd de resolutie voor de omzetting te veranderen van 600dpi naar 300dpi maar ook dat heeft geen effect…
        Wat kan ik nog doen want ik wil een pdf die ik makkelijk naar verschillende mensen kan sturen.?.
        Alvast bedankt.
        JPEG is reeds een compressie, dus door extra de comprimeren zal je niet veel winnen.

Zippen kan het bestand inderdaad nog iets verkleinen (vooral tekst dan) en iedereen krijgt vandaag een zipfile open he.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          ... en iedereen krijgt vandaag een zipfile open he.
          Wel, ik hoop het... Maar geloof mij vrij, het aantal reacties dat ik krijg op een pdf is al ongelooflijk enorm... Allemaal in de zin van "ik krijg dat niet open", "mijne computer herkent dat niet" tot "er zat niks bij dat ik kon lezen"
          Nu ik geef toe dat mijn klanten niet direct het jongere publiek is en heb gedeeltelijk begrip voor hun onwetendheid. Ik zal het proberen met een zip. Maar ik ben echt al nieuwsgierig naar de reacties...
          Ben ondertussen ook te weten gekomen dat je met Adobe Acrobat wel grote bestanden kan comprimeren maar dat programma heb ik niet en ik vind hun prijzen nogal hoog (zoals alle producten van Adobe trouwens) en Adobe Acrobat kan geen Publisher bestanden converteren... Zo blijft een mens bezig...
          -Gladys Taber-

Comment

Heb net de pdf-file door de WinZip gehaald... Is van 10MB naar 9,3MB gegaan... Dat lukt dus ook al niet...
            -Gladys Taber-

Comment

Kan ik je PDF ergens verkrijgen? Via een link of via "you send it"?
              Ik wil het eens bekijken.

mijn email is t.i.m@telenet.be

Tim W.
              Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bormie Bekijk bericht
                Heb net de pdf-file door de WinZip gehaald... Is van 10MB naar 9,3MB gegaan... Dat lukt dus ook al niet...
                Je moet jouw klanten uitleggen hoe ze zo'n zipbestand moeten openen...
                In Windows XP is dat vrij simpel.
                Ik ben 59 en yes, I can
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Als je er niet uitkomt, stuur me dan een PM...

Comment

Voor grote bestanden gebruik ik ook altijd www.yousendit.com , en dat werkt prima.
                    Als je een eigen website hebt, dan kan je dat bestand daar zetten, en kunnen ze het daar ophalen.

De resolutie veranderen doet niets aan de bestandsgrootte, zolang het aantal pixels gelijk blijft.

Als je een foto van 2000x3000 pixels op 70dpi of 300dpi zet, dan blijft het bestand even groot, waarom je zo'n bestand een "dpi" kan geven, dat begrijp ik eigenlijk niet, want je kan pas van dpi spreken als de foto op een bepaald formaat geprint of bekeken wordt.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Je moet jouw klanten uitleggen hoe ze zo'n zipbestand moeten openen...
                      In Windows XP is dat vrij simpel.
                      Ik ben 59 en yes, I can
                      Natuurlijk ... de angst voor het onbekende he

Maar een pdf nog zippen is lood voor oud ijzer omdat pdf al een vorm van compressie is ..

Het ware zelfs eenvoudiger om het originele bestand direct om te zetten naar zip (als de winst in bestandsgrootte het de moeite waard maakt) want standaard herkent Win XP bvb wel zip bestanden maar geen pdf, daarvoor moet je eerst een pdf reader van ergens downloaden en installeren .. helaas is Publisher nogal hongerig voor wat bestandsgrootte aangaat
                      FWIW & JMHO

Comment

Een PDF kan je maken in verschillende resoluties, afhankelijk voor wat hij moet dienen. Drukwerk? Schermpresentatie? Download voor klanten? Uiteraard, heb je speciale programma's nodig als je PDF's wil aanmaken afhankelijk van het doel.
                        Meestal kan je PDF's indelen in 3 doelgroepen

(1) Print PDF's, en dan bedoel ik hoge resolutie PDF's worden gemaakt voor drukwerk. Alle beelden moeten dan op 300 dpi zijn en in de juiste kleurscheiding (CMYK of RGB, met of zonder paskruizen, met overdruk of niet, allemaal naargelang het drukproces).
                        Deze PDF's zijn meestal vrij zwaar, voorbeeld 15 MB voor een eenvoudig A4 foldertje.

(2) Dan heb je PDF's die moeten kunnen geprint worden op een office- of homeprinter. Deze PDF's hoeven niet zo zwaar te zijn als hun drukwerk broertje. Uiteraard is de resolutie dan niet genoeg voor drukwerk bij een drukker, maar op laserprinters of inktjetprinters is dat nog meer dan voldoende. In mijn voorbeeld van de A4 is de PDF dan nog 1 à 2 MB groot.

(3) En dan heb je PDF's die gebruikt worden om op scherm te bekijken. Kunnen ook wel geprint worden, maar dan is de kwaliteit (van de foto's) al niet meer zo best. Op scherm zien ze er wel nog goed uit (resolutie 72 - 96 DPI). Wederom met mijn voorbeeld wordt deze PDF dan slechts een 250 à 400 KB... Op het scherm is er (meestal) geen verschil te zien tussen de 15 MB en de 250 KB...

Er zijn nog tal van andere mogelljkheden met PDF
                        Zo heb je bv PDF's voor advertenties in kranten, in magazines, in glossy publicaties enz... Ieder met zijn eigen specificaties. En die specificaties omvatten niet enkel het DPI voor foto's maar heel wat meer. Om dit soort PDF's te maken heb je professionele programma's nodig zoals InDesign, Quark X-press, Acrobat Pro enz... en moet je ook wel weten "wat je aan het doen bent".

Wellicht dat nu een tipje van de PDF-sluier is opgelicht...

Comment

Bormie,

Welke instellingen heb je als je een PDF wilt maken met Publisher?
                          Je kan zoals MDF beschrijft op verschillende manieren een PDF maken.
                          Press, screen....
                          Probeer eens met een instelling "Screen" ofzo, als je dat kan...
                          Je PDF zal vee kleiner worden....
                          Als ik een PDF maak met Indesign, heb ik verschillende mogelijkheden.
                          Voor druk, kies ik voor een Hoge resolutie PDF (Hires PDF met press-options)
                          Voor mail kies ik screen, waar de beelden naar 72 dpi worden gebracht.

Tim W.
                          Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

pdf om het scherm te zien, 75 dpi is meer dan genoeg, maar 10mb is verdomd veel, ik heb hier boeken met foto's in van +300 blz die nog geen 10mb in nemen
                            To make your dreams come true, wake up

Comment

Ik maak maandelijks een blaadje van 24 bladzijden in publisher met daarin minstens 4 blz foto's en op de kaft zo wie zo een kleuren foto. Dat geeft een file grote van 52 MB.
                              Dan ga ik naar de print opdracht en selecteer daar als printer Adobe FDP laat dit programma lopen en van mijn 52 MB blijft er om naar de drukker te zenden nog 2 à 3 MB over.
                              Dit is dan heel gemakkelijk te verzenden en zowel foto's als tekst zijn heel scherp, Ik zie geen verschil tussen de foto en de door de drukker afgeleverde foto's in het gedrukte boekje.

Comment

Working...
                              X