Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ongewild op tv

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ongewild op tv

Er is hier al veel gepasseerd over portretrecht en het publiceren van foto's waarop mensen staan die wel of niet hun toestemming gegeven hebben.

Maar hoe zit het met tv beelden ?

concreet : mijn vrouw was een paar weken geleden aan de grote kuis bezig (dus slechte kleren aan, haar in de war, schuim op de handen etc) toen de bel ging en er een grote camera en micro voor de deur stonden.
    Die wilden binnen komen maar zij heeft dat geweigerd.
    Nu worden die beelden blijkbaar op tv uitgezonden zonder dat ze haar gevraagd hebben of dit mocht en uiteraard zonder toestemming.

Kan dit zomaar ?

PS : Het is uiteraard geen ramp maar je weet hoe vrouwen zijn ....
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

Re: Ongewild op tv

Opgenomen in uw privésfeer (huis) mag dus niet uitgezonden worden zonder uw toestemming
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ik vermoed dat het niet zo maar kan. Zeker als de beelden niet op een openbare plaats maar op privéterrein gemaakt zijn.

Het hangt er waarschijnlijk ook vanaf in welke context de beelden gebruikt worden :
      er is imho een verschil als de beelden als illustratiemateriaal gebruikt worden bij een reportage over bvb "zwartwerk bij onderhoudspersoneel" of bij "het leven van een deur-aan-deurverkoper"...
      In het eerste geval worden de beelden volledig uit hun context gehaald en dus eigenlijk misbruikt.
      In het tweede dienen ze als echt illustratiemateriaal.
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Als het zichtbaar is van de openbare weg en het nieuwswaarde heeft, wat in dit geval ten zeerste te betwijfelen valt, dan is er onder voorwaarde geen toestemming vereist. Dit zou ook het geval zijn geweest indien uw vrouw in zo'n grote groep aan het kuisen was dat ze door de grootte van de groep anoniem werd.

Aanbellen en een filmcamera onder de neus duwen is een directe schending van de privacy, portretrecht is iets heel anders. Ik adviseer uw vrouw dan ook middels een aangetekend schrijven de uitzender/prubliceerder te verwittegen/sommeren dat zij onmiddelijk de uitzending dienen te staken. Mocht zij in een overrompeling voor de camera toch toestemming hebben gegeven uit te zenden dan mag zij zich beroepen op bedenking en alsnog uitzending laten stoppen.

Uiteraard als uw vrouw in de buurt bekend staat als iemand die nog nooit heeft gekuist en na 30 jaar voor het eerst kuist dan kan er wellicht beroep worden gedaan op lokale nieuwswaarde, maar ik mag aannemen dat dit niet het geval zal zijn.

Comment

waarom zou een hardwerkende huisvrouw daar bezwaar tegen maken.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Opgenomen in uw privésfeer (huis) mag dus niet uitgezonden worden zonder uw toestemming
            Ik vraag me af waarom de privesfeer nu ineens weer een criterium is. Dus op de openbare weg mag het wel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              waarom zou een hardwerkende huisvrouw daar bezwaar tegen maken.
              grt,bouk.
              omdat haar haar niet goed lag, en ze vuile kleren aan had etc
              Je weet wel hoe dat gaat, niet ?

Zoals ik schreef is het nie echt een big deal, ze was op haar vrije dag in ons eigen huis aan't kuisen dus met zwartwerk oid heeft het niks te maken
              As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
              like.no.other

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht

Zoals ik schreef is het nie echt een big deal, ze was op haar vrije dag in ons eigen huis aan't kuisen dus met zwartwerk oid heeft het niks te maken
                dus je betaald haar wel!!!
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

ze was op haar vrije dag in ons eigen huis aan't kuisen dus met zwartwerk oid heeft het niks te maken
                  Heb ik (voor alle duidelijkheid) ook niet gezegd, maar bij elke foto of video kan je een verhaal vertellen die niets met de foto of video te maken heeft maar die de persoon op de foto of in de video in een slecht daglicht brengt...
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Je snapt er niks van......ze wil je wat duidelijk maken......ze wil wat geld voor de kapper en nieuwe kleding

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      dus je betaald haar wel!!!
                      grt,bouk.
                      Haha geweldige reactie
                      Zwartwerk door je eigen huis te kuisen.. 't is eens iets anders
                      ~ Visit my Blog ~
                      ~ Sinds 28 oktober 2008 bezig met fotografie - Aankoop van men eerste DSLR: Nikon D90 ~

Comment

Working...
                      X