Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een arme Kievit (of wat mensen dieren aandoen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een arme Kievit (of wat mensen dieren aandoen)

Gisteravond kwam ik thuis en zag ik achteraan mijn tuin een mooie vogel zitten...

Ik bekeek hem rustig met de verrekijker en besliste om het dier te proberen fotograferen.
    Ik ging dichter en dichter tot het dier op een bepaald moment probeerde weg te vliegen en ik merktte dat er iets met het arme diertje mis was. Het vloog een metertje omhoog en viel pardoes terug naar beneden... Ik legde mijn camera veilig weg en gooide mijn trui over het diertje zodat ik het kon vangen. Een bezoek aan de dierenarts leerdde ons dat er bij ons in de buurt een vogelopvangcentrum was en dat we het dier daar konden onderbrengen...

Een kwartiertje later kwamen we daar aan en na een kort onderzoek wist de eigenaar te zeggen dat de linkervleugel van het dier voor de helft geamputeerd was zodat hij niet zou kunnen ontsnappen. Het ging hier dus om een beschermde vogel die door een particulier werd gevangen gehouden. De kievit had een ringetje om en zou zal de vogelbescherming kunnen achterhalen wie die beul is. En het zal niet zonder gevolgen blijven voor hem... Voor het beestje is het telaat want hij zal de rest van zijn leven spijtig genoeg in gevangenschap doorbrengen maar dan wel in het vogelopvangcentrum...

Dus beste mensen... Als je ooit een vogel of ander dier gewond terugvind... Op de onderstaande link kan je de adressen van jouw buurt terugvinden. Als je weet dat er in een opvangcentrum in een klein dorp als Kieldrecht 1100 vogels per jaar worden verzorgd en dat 60% van hen ook terug het natuurgebied "de grote geule" worden ingestuurd dan vind ik dat een geweldige prestatie van deze mensen...

Re: Een arme Kievit (of wat mensen dieren aandoen)

Ga maar eens na hoeveel aangeschoten vogels er in dit seizoen in de vogelopvangcentra binnen gebracht worden, vooral roofvogels zijn het slachtoffer van ons jolige jagers....
    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Een spijtige zaak

60% van de opgevangen vogels komt terug in de natuur terecht
      15% sterft tijdens de revalidatie
      10% krijgt euthanasie omdat ze niet meer te redden vallen
      15% blijft in gevangenschap leven

In Kieldrecht alleen al zijn er dit jaar 1100 vogels binnengebracht. En inderdaad op dit moment een groot aantal roofvogels op dit moment ... De man die ons ontving zei dat hij boeken kon schrijven over wat mensen dieren aandoen (zogenaamde vogelliefhebbers, ik heb het hier nog niet over jagers, die hun beest op de één of andere manier verminken zodat ze niet kunnen ontsnappen) ...

Door dit voorval weet ik nu van bestaan af van dit vogelopvangcentrum bij mij in de buurt. Ik ben zelfs vriendelijk uitgenodigd geweest om alles eens rustig te komen bezoeken. Deze mensen doen veel vrijwillig en chapeau voor hen dat ze hun inzetten voor het welzijn van dieren...

Hopelijk wordt deze dierenbeul door het feit dat het dier geringd gevonden en gestraft...

Comment

Bah arm beesje

Comment

Working...
        X