Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elektriciteitsvraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: elektriciteitsvraagje

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Mijn vader heeft een cabine rond zijn bad moeten plaatsen omdat een stopkontakt 98 cm van de badrand stond, in plaats van de reglementaire 100 cm. Over een stopkontakt dat 10 cm van de lavabo staat werd geen opmerking gemaakt.
    Klopt, dit is allemaal perfect reglementair om een stopcontact in de nabijheid van een lavabo of nabij een spoeltafel in een keuken maar er wordt wel gemeten hoever schakelaars, drukknoppen (op 230VAC) en stopcontacten van een bad en douche staan.

Comment

Als het verwarmingstoestel dubbel geisoleerd is, dan moet er geen aarding aangesloten worden (dat kan dan zelfs niet in de meeste gevallen).

Maar een draad van 2x1mm² is wel heel dun voor een verwarmingstoestel, dan geeft de draad ook wel wat warmte af.

In dit geval is het de fabrikant die beslist heeft dat die draaddikte voldoende is voor dat vermogen, en een dunne draad is dus goedkoper (dat zegt al iets over de kwaliteit...).

Je mag er dus zeker een dikkere draad aanzetten.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bij dubbele isolatie is de aarding inderdaad niet nodig, ik zou wel een stukje kabel 2.5 mm gaan halen kwestie van voor de verzekering in orde te zijn.
        Nu is voor veiligheid in de vochtige ruimtes een goed geschakelde verliesstroomschakelaar (30mA) het belangrijkste. (los van alle reglementen)
        Voor de droge ruimte volstaat eentje van 300mA.
        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Beste

Toestellen met dubbele isolatie mogen NIET geaard worden, een toestel met een soepel snoer moet met een stekker aangesloten worden, op de soepele geleiders moeten pinnetjes genepen zijn/worden.
          Toestellen met vaste geleiders (stijf) moeten vast aangesloten worden (in een verdeelkast bvb.)
          Waar staat ergens dat het toestel op een "verbindingskastje" moet aangesloten worden? Ik vermoed dat men een stopcontact bedoelt.
          Vaak zijn aansluit snoeren dunner dan we verwachten, dit komt omdat ze in de regel kort zijn en dan mogen deze dunner zijn. Een toestel van 1800W aansluiten met een draad van 1mm2 is wel kantje boordje en dus zeker niet langer maken! Ik zou het gewoon aansluiten aan een stopcontact, dat moet dan wel in de buurt staan. Je kan dus best het stopcontact verplaatsen naar het toestel toe en een stekker aan het snoer monteren. Boven de deur van je badkamer mag zolang ze zich maar minstens in zone 2 bevinden (buiten douche/bad met een afstand van +60cm en hoger dan 2m25 boven de rand van de badkuip/douche. Alle stopcontacten en verlichtingstoestellen van een vochtige ruimte moeten beveiligd worden met een differentiëelschakelaar met hoge gevoeligheid (30mA). Zij dienen geen extra beschermingsgraad te hebben (wel dubbel geïsoleerd indien in zone 2).
          De differentieel van 30mA mag niet de hoofddiff zijn van de installatie (er moet dus ook nog een 300mA diff zijn.

Comment

Klopt allemaal als een bus en ik heb onlangs ook verwarmingstoestelletjes geïnstalleerd op een slaapkamer (van AEG) en daar wordt heel expliciet van een verbindingsdoos gesproken en niet van een stekker/stopcontact.

In de machines die ik installeer zijn er verwarmingselemenenten van 1.000W ingebouwd met een aansluitkabel van 3*0.75mm² wat reglementair perfect mogelijk is maar ik toch liever een 1.5mm² zie maar ja, kabel is er aangegoten dus ... (kostprijsbesparing zeker)

Oorspronkelijk geplaatst door Oogapple Bekijk bericht
            Beste

Toestellen met dubbele isolatie mogen NIET geaard worden, een toestel met een soepel snoer moet met een stekker aangesloten worden, op de soepele geleiders moeten pinnetjes genepen zijn/worden.
            Toestellen met vaste geleiders (stijf) moeten vast aangesloten worden (in een verdeelkast bvb.)
            Waar staat ergens dat het toestel op een "verbindingskastje" moet aangesloten worden? Ik vermoed dat men een stopcontact bedoelt.
            Vaak zijn aansluit snoeren dunner dan we verwachten, dit komt omdat ze in de regel kort zijn en dan mogen deze dunner zijn. Een toestel van 1800W aansluiten met een draad van 1mm2 is wel kantje boordje en dus zeker niet langer maken! Ik zou het gewoon aansluiten aan een stopcontact, dat moet dan wel in de buurt staan. Je kan dus best het stopcontact verplaatsen naar het toestel toe en een stekker aan het snoer monteren. Boven de deur van je badkamer mag zolang ze zich maar minstens in zone 2 bevinden (buiten douche/bad met een afstand van +60cm en hoger dan 2m25 boven de rand van de badkuip/douche. Alle stopcontacten en verlichtingstoestellen van een vochtige ruimte moeten beveiligd worden met een differentiëelschakelaar met hoge gevoeligheid (30mA). Zij dienen geen extra beschermingsgraad te hebben (wel dubbel geïsoleerd indien in zone 2).
            De differentieel van 30mA mag niet de hoofddiff zijn van de installatie (er moet dus ook nog een 300mA diff zijn.

Comment

Working...
            X