Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elektriciteitsvraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• elektriciteitsvraagje

Ik moet een elektrische verwarming monteren in een badkamer.
    De elektrische kabel moet rechtreeks aangesloten worden op een verbindingskastje.

Het probleem is nu dat de kabel aan het apparaat te kort is en ik niet tot aan dat (ingebouwde) verbindingskastje geraak.

Ikzelf zie 2 mogelijkheden om dit op te lossen.

1: ofwel een nieuwe langere kabel aan het apparaat monteren (zou mijn garantie hierdoor kunnen vervallen?).
    2 ofwel een manier (reglementair en veilig) vinden om de apparaatkabel te verbinden met de kabel die nu uit het verbindingskastje komt.
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

Re: elektriciteitsvraagje

Is er een reden waarom dat toestel rechtstreeks aangesloten moet worden?
    Kan je vanuit dat aansluitdoosje geen stopkontakt plaatsen en een stekker aan de kabel van het verwarmingstoestel zetten?

Een andere kabel aan het verwarmingstoestel zetten zal wel de beste en goedkoopste oplossing zijn, als je daarbij niets forceert zal de garantie wel behouden blijven.
    Door een langere kabel aan te sluiten gaat een toestel niet stuk, zorg er wel voor dat de kabel dik genoeg is voor de stroom die er door moet, en zet alle aansluitingen goed vast.
    Vergeet ook zeker de aarding niet, want die is héél belangrijk in een badkamer.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Er staat geen stekker aan de kabel van het apparaat, en in de handleiding staat dat het netsnoer moet aangesloten worden op een verbindingskastje. Vandaar mijn vraag.

Vreemd genoeg zit er GEEN aardingsdraad aan het apparaat, dat nochtans specifiek voor badkamergebruik is...

De draad vervangen lijkt mij de properste oplossing.
      Ik heb nog draad liggen met ca 1mm vaste koperkern (toestel = max 1800W)
      Grtz, Tigra-Boy
      ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

Comment

geen aarde en dat voor in een toch wel vochtige ruimte!!!!
        wees voorzichtig hoor.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Het betreft een straalkacheltje dat op 2m hoogte hangt, met trekschakelaar (een koordje dus).
          Het apparaat moet je normaal dus niet aanraken.

Om de kabel te vervangen heb ik het nu open liggen, er er is niets van aarding voorzien.

PS. het is een splinternieuw ding, dus gene oude rommel dat ik nu plaats, daarom dat het ontbreken van aarding mij ook erg verwonderde...
          Grtz, Tigra-Boy

Comment

Ben je zeker dat het kacheltje geschikt is voor vochtige ruimtes? Door het feit dat er geen geaarde stekker aanzit (normaal heb je binnen in een badkamer ook geen verbindingskastjes staan) en dat het over een trekschakelaar gaat (die zijn normaal niet waterdicht te maken) lijkt me dit niet het geval te zijn. Neem anders het zekere voor 't onzekere en koop je een speciaal voor badkamer ontworpen kacheltje, die dingen kosten echt niet veel.
            'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Ah ja ... ik ken die dingen, je moet dat kacheltje boven het bad hangen zodat je gemakkelijk aan het koordje kan trekken.

NEE! Niet installeren, als jij denkt dat dat ding geschikt is voor reglementaire montage in de badkamer, laat dan maar eens een erkend installateur komen.
              David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Dit is het betreffende toestel, uitleg waarom er geen aarding nodig is, is omdat er sprake is van een dubbele elektrische isolatie (lees dit nu ook pas voor het eerst op hun website)

En er staan in mijn badkamer dus wel een verbindingskastje, ingebouwd in de muur en weggeborgen achter een hoge kast.
                Grtz, Tigra-Boy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
                  De draad vervangen lijkt mij de properste oplossing.
                  Ik heb nog draad liggen met ca 1mm vaste koperkern (toestel = max 1800W)
                  ALS.. ALS.. er iets gebeurd, dan je de pineut
                  je mag alleen verlichting aansluiten op 1.5mm, en ELK ander toestel MOET met 2,5mm aangesloten worden...
                  Dus als het begint te fikken.. en de verzekering vind die draad.. dan trek je niks!!
                  ( In een huis mag je geen draad gebruiken onder de 1,5 mm op 220v. of je moet op laagspanning werken bv. 24 volt, ( is veiligheidsspanning ) dan mag je alles...)

Comment

correctie, de draad is 2 x 1.5mm en stijf

De draad die aan het toestel zit, en waarvan het de bedoeling is dat die (aldus de handleiding bij het toestel) aan het verbindingskastje zou verbonden worden, is een soepele draad van 2 x 1mm.

Dan is een stijve draad van 2 x 1.5 mijns inziens een verbetering.

Wat mijn bedoeling is, is om het huidige toestel, dat al meer dan 20 jaar (mogelijk meer dan 30 jaar) correct werkte, te vervangen door een gelijkaardig toestel. Aan de elektrische installatie wordt niets veranderd, enkel wordt 1draad tussen de verbindingdoos en het toestel vervangen door een identieke draad die 30 cm langer is.
                    Grtz, Tigra-Boy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dg Bekijk bericht
                      Ah ja ... ik ken die dingen, je moet dat kacheltje boven het bad hangen zodat je gemakkelijk aan het koordje kan trekken.

NEE! Niet installeren, als jij denkt dat dat ding geschikt is voor reglementaire montage in de badkamer, laat dan maar eens een erkend installateur komen.
                      Dan haalt die het reglement bij en dan zal ie moeten toegeven dat het mag. Volgend uittreksel uit het reglement van elektrische installaties dat gaat over wat is toegelaten op badkamers.

Mvg.
                      Robert

Toegelaten materiaalVolume Bescherming
                      Enkel materiaal wat redelijkerwijs nodig is
                      Voeding ZLVS ≤ 12 V AC
                      Voeding ZLVS ≤ 6 V AC
                      Waterverwarmer
                      Voeding ZLVS ≤ 12 V AC
                      Voeding ZLVS ≤ 6 V AC
                      Installatie hydromassage met
                      voedingspunt
                      Waterverwarmer voor vaste opstelling
                      Verlichting (plaatsing min. 1,6m hoogte) IPX4
                      Vast opgestelde verwarming en ventila-
                      toren (klasse II)
                      Contactdoos via trafo (max 100 W)
                      Contactdoos gevoed via differentieel-
                      stroomrichting (gevoeligheid 10 mA)
                      Voeding ZLVS ≤ 12 V AC
                      Divers elektrisch materiaal
                      Voeding ZLVS ≤ 12 V AC

(ZLVS : zeer lage veiligheidsspanning)
                      (IPX7: beschermd tegen een wateronderdompeling van korte duur)
                      (IP X4 : spatwaterdicht materieel)
                      (IP X1 : druipwaterdicht materieel)
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Als er een apparaat het symbooltje draagt van dubbele isolatie (te herkennen aan een vierkantje met daarin nog een vierkantje) mag de aansluitkabel inderdaad geen aarding bevatten.
                        Wat betreft het installeren in een badkamer is een andere zaak. Alles hangt af hoe ver het van een douche of badkuip wordt geïnstalleerd.

Comment

Plaats van installatie, boven de deur , op ca 1,5 m van een douche.
                          Badkamer is slechts 2,5 op 2,5 m en dit is zo ongeveer de enige plaats waar een verwarming te plaatsen is...
                          Dit alles maakt de keuze van toestel (en plaats) natuurlijk heel erg beperkt.
                          Grtz, Tigra-Boy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
                            Dan is een stijve draad van 2 x 1.5 mijns inziens een verbetering.
                            een verbetering wel, maar reglementair is allles, wat geen verlichting is, verplicht een 2,5mm
                            of je het nu beter maakt of niet ..
                            ( logica van de electriciteits"keuringen" : een stopkontakt op de slaapkamer met daarin een nachtlampje van 0.75 als ge dat koopt : dat mag.... maar uw stopkontakt moet wel 2,5 zijn....)
                            de aanvoerdraad naar elk toestel ( geen verlichting) : idem: maar een kontaktdoos moogt ge niet zetten.. in de badkamer... dus.. hoe sluit ge dat aan
                            een stopkontakt buiten de badkamer of kontaktdoos (ook buiten de badkamer) en dan met een gaatje door de muur ...?????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                              een verbetering wel, maar reglementair is allles, wat geen verlichting is, verplicht een 2,5mm
                              of je het nu beter maakt of niet ..
                              ( logica van de electriciteits"keuringen" : een stopkontakt op de slaapkamer met daarin een nachtlampje van 0.75 als ge dat koopt : dat mag.... maar uw stopkontakt moet wel 2,5 zijn....)
                              de aanvoerdraad naar elk toestel ( geen verlichting) : idem: maar een kontaktdoos moogt ge niet zetten.. in de badkamer... dus.. hoe sluit ge dat aan
                              een stopkontakt buiten de badkamer of kontaktdoos (ook buiten de badkamer) en dan met een gaatje door de muur ...?????
                              Mijn vader heeft een cabine rond zijn bad moeten plaatsen omdat een stopkontakt 98 cm van de badrand stond, in plaats van de reglementaire 100 cm. Over een stopkontakt dat 10 cm van de lavabo staat werd geen opmerking gemaakt.

Comment

Working...
                              X