Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

evengoed bescherming van de verkoper hier..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: evengoed bescherming van de verkoper hier..

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
    Ik zou het toch niet proberen als ik jou was, je zou dan wel eens voor een leuke verrassing komen te staan.

Een paar weken terug is er over dit fenomeen nog een uitgebreide uitzending op TV geweest.
    Een verkoper kan je het wettelijk behoorlijk lastig maken en als hij echt doorzet dan kom je een ieder geval voor de kosten aan het opdraaien.

Een mooi voorbeeld is geweest van die jongen die op E-Bay geboden had op een Ferrari, uiteindelijk had hij het hoogste bod. Hij heeft verder toen niets meer van zich laten horen, voor hem was het gewoon een grapje.
    Ja en toen stond plotseling de deurwaarder bij zijn ouders voor de deur.
    Uiteindelijk hebben zijn ouders een schadevergoeding moeten betalen,

Op E-Bay kan je niet zomaar even bieden en dan zeggen ik hoef het niet meer.

Hier op BD is er totaal geen drempel of sanctie aanwezig.

Voor mij hoef dit ook niet omdat het hier geen marktplaats moet zijn.

mvg
    Antoine
    In Belgie heb je het recht van elke aankoop binnen de 14 dagen af te zien, dus als jij iets koop via ebay en je laat de verkoper binnen de 14 dagen weten dat de aankoop toch niet doorgaat kan men je niks doen.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
      In Belgie heb je het recht van elke aankoop binnen de 14 dagen af te zien, dus als jij iets koop via ebay en je laat de verkoper binnen de 14 dagen weten dat de aankoop toch niet doorgaat kan men je niks doen.
      Men kan je in ieder geval negatieve feedback geven, en dat heeft misschien zijn gevolgen voor toekomstige biedingen.

En dat recht van elke aankoop binnen de 14 dagen af te zien, daar heb ik toch sterk mijn twijfels over, eerlijk gezegd.

Dave
      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
        Volgens mij is dat alleen bij de colportage wet het geval en is het niet 14 dagen maar 7 dagen.
        Bieden op een veiling (zoals E-bay ) valt niet onder de colportage wetgeving.

Als je op een veiling geboden heb en je bent uiteindelijk de winaar dan kun je niet zeggen ik heb nog even een paar dagen de tijd nodig om me te bedenken.

Bieden is hier betalen en dit geldt ook op E-Bay.

Er is altijd een weg om er onderuit te komen echter eenvoudig is deze niet.
        Ze lieten op TV schreinende voorbeelden hiervan zien.

mvg
        Antoine

Comment

In Belgie is het 7 dagen, heb het verleden week meegemaak t

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
            Ik zou het toch niet proberen als ik jou was, je zou dan wel eens voor een leuke verrassing komen te staan.

Een paar weken terug is er over dit fenomeen nog een uitgebreide uitzending op TV geweest.
            Een verkoper kan je het wettelijk behoorlijk lastig maken en als hij echt doorzet dan kom je een ieder geval voor de kosten aan het opdraaien.

Een mooi voorbeeld is geweest van die jongen die op E-Bay geboden had op een Ferrari, uiteindelijk had hij het hoogste bod. Hij heeft verder toen niets meer van zich laten horen, voor hem was het gewoon een grapje.
            Ja en toen stond plotseling de deurwaarder bij zijn ouders voor de deur.
            Uiteindelijk hebben zijn ouders een schadevergoeding moeten betalen,

Op E-Bay kan je niet zomaar even bieden en dan zeggen ik hoef het niet meer.

Hier op BD is er totaal geen drempel of sanctie aanwezig.

Voor mij hoef dit ook niet omdat het hier geen marktplaats moet zijn.

mvg
            Antoine
            Ik blijf er bij dat het sop de kool moet waard zijn. Die Ferraria zal wel een hogere waarde dan zeg maar een geheugenkaartje gehad hebben. Ik zou in elk geval geen advocaat aanspreken voor een paar EUR en e-bay ook niet.

Mvg.
            Robert
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Ik blijf er bij dat het sop de kool moet waard zijn. Die Ferraria zal wel een hogere waarde dan zeg maar een geheugenkaartje gehad hebben. Ik zou in elk geval geen advocaat aanspreken voor een paar EUR en e-bay ook niet.

Mvg.
              Robert
              Ah, fijn te gek. Als ik morgen dus iemand wi liggen hebben. Maak ik een e-bay account aan met zijn adres, doe een bod op een ferrari of een mig 15 ofzoiets. En die gast heeft een advocaat aan zijn deur .
              Dat zou wel gemakkelijk zijn, om iemand een kl... af te trekken. Ik geloof niet dat een e-bay account zoveel voorstelt, dat je er iets kunt aan afdwingen . Dus het mag over ettelijke euro's gaan, ze gaan nog geen advocaat sturen
              To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                Ah, fijn te gek. Als ik morgen dus iemand wi liggen hebben. Maak ik een e-bay account aan met zijn adres, doe een bod op een ferrari of een mig 15 ofzoiets. En die gast heeft een advocaat aan zijn deur .
                Dat zou wel gemakkelijk zijn, om iemand een kl... af te trekken. Ik geloof niet dat een e-bay account zoveel voorstelt, dat je er iets kunt aan afdwingen . Dus het mag over ettelijke euro's gaan, ze gaan nog geen advocaat sturen
                Een gast uit het Gentse verkocht via e-bay gsm's J*.
                Een vriendin kocht zo eentje. Dacht iets van rond de 250 euro.
                Ze heeft betaald maar die gsm nooit ontvangen.

Het adres van de verkoper was gekend.....
                De politie is bij die gast aan huis geweest na het neerleggen van een klacht.
                Ik moet het nu kort houden maar het resultaat was dus "nada".

Zelf heb ik wat spullen staan op tweedehands.be: belachelijk was ze me bieden dus.
                Dan blijven die spullen hier maar liggen of ik breng ze wel eens naar de Kringloop.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                  In Belgie is het 7 dagen, heb het verleden week meegemaak t
                  Dit is de minimumperiode NA levering van het product. ... dit vergeten de meesten ook. (Andere regeling voor diensten dan voor producten!)
                  Het zijn ook werkdagen en geen kalenderdagen en vanaf de dag NA levering. Mits er altijd een WE tussen zit is de periode dus altijd minstens 10 kalenderdagendagen vanaf de dag van levering.
                  En als de verkoper geen verzakingstermijn oplegt in zijn verkoopsovereenkomst is deze periode zelfs 3 maand.

En wat eBay betreft is het niet wat in de voorwaarden van eBay staat (dit is alleen maar om u aan hen te laten afdokken en zijn gebruiksvoorwaarden) maar wat in de voorwaarden van de VERKOPER staat, eBay is geen verkoper maar een dienst.

Art. 80
                  § 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan verzaken. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief.
                  Onverminderd de bepalingen van artikel 81, § 3, tweede streepje, kunnen aan de consument, voor de uitoefening van zijn verzakingsrecht, slechts de rechtstreekse kosten voor het terugzenden aangerekend worden.
                  Voor de uitoefening van dit recht gaat de termijn in:
                  - voor de producten, te rekenen vanaf de dag na levering aan de consument wanneer aan de informatieverplichtingen bedoeld in artikel 79, § 1, voldaan is;
                  - voor de diensten, te rekenen vanaf de dag na het afsluiten van de overeenkomst of vanaf de dag waarop aan de informatieverplichtingen voorzien in artikel 79, § 1, voldaan is, zo daaraan werd voldaan na het afsluiten van de overeenkomst, mits de termijn de in volgende paragraaf vermelde termijn van drie maanden niet overschrijdt.
                  § 2. Wanneer de verkoper niet heeft voldaan aan de verplichtingen van artikel 79, § 1, is de verzakingstermijn drie maanden.
                  Deze termijn gaat in:
                  - voor de producten, te rekenen vanaf de dag na levering aan de consument;
                  - voor de diensten, te rekenen vanaf de dag na het afsluiten van de overeenkomst.
                  Indien binnen deze termijn van drie maanden de inlichtingen, bedoeld in artikel 79, § 1, verstrekt zijn,
                  begint de termijn van zeven werkdagen, vermeld in § 1, te lopen de dag na de ontvangst van de
                  inlichtingen.
                  Voor de producten die het voorwerp uitmaken van opeenvolgende leveringen, beginnen de verzakingstermijnen te lopen de dag na de eerste levering.
                  Wat de naleving van de verzakingstermijnen betreft, is het voldoende dat de consument zijn verzaking ter kennis brengt vóór het einde ervan.
                  Ingeval de verkoper de consument, overeenkomstig artikel 78, 6°, niet verwittigd heeft van de ontstentenis van een verzakingsrecht, beschikt de consument over het verzakingsrecht bedoeld in § 2.
                  Last edited by VerSeg; 23 oktober 2008, 02:48.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
                    Neen want dan moet je eerst klacht indienen en in geval van een officiële klacht gaan ze ook het IP-adres opvragen en gaan ze eerder eens kijken waar dat mee overeenstemt.
                    Maar de kans dat in België dergelijke klacht een gevolg krijgt is eerder klein hoor ... niemand is echt benadeeld zolang de ene niet betaald heeft en de andere niet geleverd.
                    Mocht er echt misbruik zijn zodat de koper al betaald heeft en de verkoper niet geleverd (of omgekeerd), dan is het een heel andere zaak ... maar ook niet voor een pruts van 10€.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Neen want dan moet je eerst klacht indienen en in geval van een officiële klacht gaan ze ook het IP-adres opvragen en gaan ze eerder eens kijken waar dat mee overeenstemt.

Wet van de privacy ? Geen enkele belgische provider die dit zomaar gaat vrijgeven, zonder dat dit door een rechter bevolen wordt, als het al gebeurt zal het in erge zaken zijn, maar toch niet voor een aankoop op internet (Met de snelheid en efficientie dat het gerecht momenteel opereert, zou ik daar niet van wakker liggen).

(en dan nog, er zijn genoeg manieren om dit te omzeilen, open draadloos netwerk, anonieme proxy .....). Neen 'k geloof niet dat ze poot hebben om op te staan, als je eerst iets aankoopt en achteraf beweert dat je van niets weet
                      To make your dreams come true, wake up

Comment

Working...
                      X