Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is nu goed makita of metabo of...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: wat is nu goed makita of metabo of...

Die 9V draadloze schroefmachines zijn inderdaad een klassieker van Makita. Toen ik naar het 12V model ging was het echter miserie, dikke miserie. Steeds weer problemen met de hoge snelheid die niet ingeschakeld bleef en verder het opspanmechanisme die me niet echt beviel. Dan eens de Metabo geprobeert en datr was het helemaal tot een Afrikaner besliste een valtest te doen met mijn Metabo en van een 5m hoge stelling een stop op het beton. Ik kon in Zuid-Afrika geen Metabo krijgen en werd het dus Hitachi.
    Ik heb die nu 2 jaar en mijn 2de knop zit erdoor wat ik met andere merken nog niet heb voorgehad dus zal dit mijn eerste en laatste Hitachi geweest zijn. Binnen enkele maanden wordt die vervangen door ofwel terug een Metabo of mss wel een Festo van 15,6V.

En vandaag met een decoupeerzaag gewerkt uit China waarbij er een laserlijn wordt geprojecteerd op het te versnijden oppervlakte. De machine is een lachertje (geen kracht en een slecht gripsysteem voor de blaadjes) maar toch vond ik die laserlijn wel een bonus vooral als je moet zagen "boven je hoofd" (op zijn Vlaams gezegd).

Maar een antwoord voor de TS: kies een A-merk en je zal het zeker niet beklagen (Metabo, Makita, Bosch, ...) . Ja, het kost een stukje meer als de B-merken uit een Aldi, Lidl, ... maar zullen het niet opgeven bij je verbouwing.

Comment

Goeiekoop is meestal duurkoop is mijn ondervinding. Als het echt voor het grove en stoffige werk is, raad ik toch Makita (klopboren e.d.) en Bosch (slijpschijven) aan. Ik heb ook goedkopere toestellen gebruikt maar die functioneren toch niet lang optimaal.

Veel succes!
      Mvg
      Moa

Comment

effe geen zin om alles hier te lezen maar toch nog even mijn mening

niks boven deftig gerief!!!
        makita, metabo, bosh of dewalt... dat zijn zo de 4 grote die ook hier gebruikt worden zeer tevreden van
        en geloof mij hier is al veel van top craft of power plus gepasseerd maar ge weet pas hoe krachtig een machien is als ge een van een deftig merk in u polle hebt....
        Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Comment

Ongeacht welk merk je gebruikt: investeer evengoed in goeie boortjes / zaagbladen...
          Bij mijn weten gaat zelfs geen Makita / Metabo/... als boter door beton met slechte boren (het omgekeerde echter lukt wel...)

Groetjes,
          Kris

Comment

ben een Hilti man.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ekke Bekijk bericht
              effe geen zin om alles hier te lezen maar toch nog even mijn mening

niks boven deftig gerief!!!
              makita, metabo, bosh of dewalt... dat zijn zo de 4 grote die ook hier gebruikt worden zeer tevreden van
              en geloof mij hier is al veel van top craft of power plus gepasseerd maar ge weet pas hoe krachtig een machien is als ge een van een deftig merk in u polle hebt....
              laat DeWalt maar eraf
              die zijn nu niet echt heel goed te noemen
              dat is de zogenaamde topklasse van Black&Decker
              ik heb er een hele tijd mee gewerkt op mijn vorig werk en bijna jaarlijks een nieuw boormachine op batterijen moeten vragen,gewoon versleten
              daarna hebben ze daar de blauwe reeks van Bosch genomen,stukken beter ook de service ervan
              Als ik kan kiezen is het dan ga ik voor Makita,Blauwe reeks van Bosh,Metabo en Hilti
              van Dewalt en consoorten blijf ik wel af
              dan ben je bijna even goed af met een powerplus+ (daar bestaat ook een "profesionele" reeks van)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krisvdg Bekijk bericht
                Bij mijn weten gaat zelfs geen Makita / Metabo/... als boter door beton met slechte boren (het omgekeerde echter lukt wel...)
                Omgekeerd is nu ook niet altijd waar ... zelfs met de beste boren ga je met een brolmachine niet vlot door beton of zelfs rotsen. Met een "echte" Hilti mag je zelfs niet drukken op je machine, gewoon tegen houden en erdoor.
                (Echte Hilti = eentje gemaakt door Hilti en niet zoals hun kleinste modelletjes aangekocht op een ander.)
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

voor mij heet metabo ook een streepje voor op makita! beiden goed hoor
                  heb er zelf geen! gebruik die af en toe es op't werk!
                  bij mij thuis:
                  bosh boormachines
                  skill slijpschijf en decoupeerzaag
                  topcraft cirkelzaag (aldi)
                  nen aldi dremel
                  kolomboormachine van schoonpa (merk onbekend)
                  compressor van powerplus

zeer tevreden

en ja niks boven hilti als't op zwaar boorwerk
                  natuurlijk goeie boren en schijfjes en dergelijke doen er veel aan!

je koopt toch ook geen d3x of 5d mark II om er lenzen op te zetten van 100 euro!!!

mvg david
                  nikon stuff

Comment

(Echte Hilti = eentje gemaakt door Hilti en niet zoals hun kleinste modelletjes aangekocht op een ander.)[/QUOTE]

Welke modelletjes koopt Hilti op een ander? Graag Type, Hilti TE .....

Mvg

Patrick
                    Nikon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door basketter Bekijk bericht
                      Welke modelletjes koopt Hilti op een ander? Graag Type, Hilti TE .....
                      Van de laatste jaren weet ik deze info niet meer maar het was een tijd zo dat ze de kleinste modellekes elders aankochten.
                      Ook de kleine schroef- en boormachientjes op accu waren dit in het begin bijna allemaal.
                      Dat recente modellen ook zo zijn kan ik dus niet zeggen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Ik denk dat Hitachi zeker niet slechter is dan Hilti, als het op zwaar werk aankomt.

Dat betwijfel ik ten stelligste, we hebben hier op de zaak ook eens een experimentje gedaan met Hitachi boor/breekhamers, we zijn nu anderhalf jaar verder en niet één ervan is nog heel, al meerdere malen hersteld en we hebben beslist van er nu geen kosten meer aan te doen, onze Hilti’s zijn 4 jaar oud en die hebben nog nooit een onderhoud gezien ! Het enige voordeel van de Hitachi is de prijs maar op termijn blijkt dat allemaal relatief. Ikzelf heb een zware Makita en die doet het ook al jaren heel erg goed.
                        Qua handboormachine heb ik een blauwe Bosh, heel erg tevreden over, een Metabo is volgens mij nog net iets beter maar de vraag is of je dat nog nodig hebt als doe het zelver.
                        90% van m’n ander gerief is van Festo, kost een aardige cent maar dan heb je ook wel wat, eens je er mee hebt gewerkt betaal je met plezier wat meer, dit materiaal/systeem zit echt wel heel doordacht ineen. Ik gebruik meerdere schuurmachines ( ook het schuurpapier is van topkwaliteit ) , een bovenfrees, decoupeerzaag, accuboormachine, duikcircelzaag, schaafmachine enz… in combinatie met geleidingslatten en andere toebehoren maak ik zo goed als alles met dit gerief.
                        Na een volledige nieuwbouwwoning zo goed als volledig zelf te hebben afgewerkt is er nog helemaal niks versleten aan deze machines!
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                          Dat betwijfel ik ten stelligste, we hebben hier op de zaak ook eens een experimentje gedaan met Hitachi boor/breekhamers, we zijn nu anderhalf jaar verder en niet één ervan is nog heel, al meerdere malen hersteld en we hebben beslist van er nu geen kosten meer aan te doen, onze Hilti’s zijn 4 jaar oud en die hebben nog nooit een onderhoud gezien !
                          Da's dan ook een van de hoofdredenen waarom een Hilti kapot zou gaat.

Eerste reden : laten vallen van een building of over gereden met een camion/camionette.
                          Tweede reden : er als een gek op zitten duwen om sneller proberen te gaan met een botte of slechte boor.
                          Derde reden : na vele jaren gebruik en geen onderhoud gedaan te hebben.

De laatste machines ken ik ook niet maar in de tijd van de TE60 en TE72, die konden héél lang meegaan, zelfs na 20 jaar draaiden er daarvan nog perfect.
                          Wat de mensen dikwijls denken ... het is maar een moteurke dat erin draait en zolang die koolstofborstels niet versleten zijn kan daar niks aankomen.
                          Fout dus, daar zaten o.a. 2 pistons in, een koppeling, segmenten (rubber) en olie.
                          Door de druk tussen de twee konden die pistons niet tegen elkaar kloppen maar als de segmenten versleten zijn of de olie verdwijnt door lekkage of ouderdom, dan valt de druk te veel weg en slagen die tegen elkaar met als gevolg kapotte pistons en drijfstang. Bij verder werken zal uiteindelijk de drijfstang breken en desnoods door het karter slaan.
                          Hetzelfde geldt bij verkeerd gebruik, bij een Hilti mag je niet hard duwen op de machine om sneller proberen te boren, doe je dit wel dan belet de boor de vrije beweging van de piston waardoor die tegen de andere gaat kloppen met hetzelfde resultaat. Beter is een scherpe boor of bijtel gebruiken.
                          Ook de koolstofborstels ... als je deze op tijd laat veranderen dan blijft het meestal bij deze kosten, wacht je te laat dan is ook dikwijls het anker eraan.
                          Buiten dit vangen dergelijke machines redelijk wat slagen op door het kloppen, dit laat rollagers verslijten welke bij te grote slijtage hun kogels of naalden verliezen en die dan tussen allerhande tandwielen terecht komen.

Hetzelfde met de boren ... als je ze op tijd laat slijpen dan gaan ze veel langer mee.

Niet elke machine werkt op dezelfde manier en tijden veranderen maar een Hilti-boorhamer is een machine dat onderhoud nodig heeft ... al houdt die het zonder ook redelijk lang uit.
                          Een Hilti is duur, een onderhoud kost geld maar een onderhoud is nog steeds goedkoper dan een dure herstelling of perte totale van de machine door slecht of geen onderhoud.

De nieuwere machines duiden zelfs het onderhoud aan en als je te lang wacht schakelen die zich uit.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Zonder twijfel: Hilti en Festo

Iets duurder in aankoop, maar je hebt er levenslang geniet van.
                            Als je een zelfstandige kent, dan is er misschien nog wel een bijkomende korting of BTW recuperatie mogelijk.
                            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht
                              Zonder twijfel: Hilti en Festo

Iets duurder in aankoop, maar je hebt er levenslang geniet van.
                              Als je een zelfstandige kent, dan is er misschien nog wel een bijkomende korting of BTW recuperatie mogelijk.
                              ik ben er zeker van dat festool of hilti de beste zijn,

maar is dat niet een beetje overkill voor de door de weekse "ROGER"
                              als het je job is dan moet je deze dingen hebben.
                              maar om hier en daar eens iets te verbouwen in je eigen huis,..., dan is het zo een beetje van ik koop een D3 om af en toe eens een familiekiekje te maken...

Comment

Hier alle handmachienes Metabo: twee handboormachienes, wipzaag, een grote en een kleine slijpschijf, 27 Krpm sneldraaiende hardmetaal handfreesmachiene, grote en kleine accuboormachiene met Li-Ion batterijen

Waarom, ik gebruik de machienes hoofdzakelijk om metaal te bewerken,en omdat hier een goede dealer in de buurt zit, met steeds de scherpste Metabo prijzen, en omdat Metabo gewoon goed is.

Voor wie er belang aan hecht, Metabo heeft ook een gepatenteerd ventilatorsysteem, dat minder kabaal maakt dan bij veel andere machienes.

Moest ik een boorhamer voor beton van doen hebben, dan zou het waarschijnlijk ook Hilti worden.

Comment

Working...
                                X