Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Computerprobleem, start niet meer op.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Computerprobleem, start niet meer op.

Niet mijn pc (die werkt na 5 jaar nog perfect), maar die van mijn broer heeft het opgegeven (en die is ongeveer even oud).

Bij het opstarten hoor ik een "biepje", en de harde schijf ratelt 2-3 seconden, dat is alles wat de pc nog doet.

De monitor krijgt een signaal van de pc (anders geeft die een melding dat er geen signaal is, en dat die in de slaapstand gaat), maar het beeld blijft zwart (er komen ook geen bios-instellingen op het scherm).
    Er zit geen aparte videokaart in de pc, het is de videokaart van het moederbord dat gebruikt wordt om de monitor te laten werken.

Aan de voedingsstekker van de harde schijf meet ik +5V en +12V, dat is dus ook in orde.
    De andere spanningen van de voeding heb ik niet gemeten, ik heb ook geen gegevens van welke kleuren overeen moeten komen met bepaalde spanningen.
    Ik kan hier nog wel een voeding uit een oudere pc halen om te testen, maar ik denk dat die te weinig vermogen zal leveren (mijn eigen pc haal ik niet graag uit elkaar voor experimentjes).

Ik vermoed dat het moederbord defect is....

De harde schijf heb ik getest in een behuizing van een externe HD, en die werkt perfect (ik heb hun foto's al op cd's staan, dat is dus al een probleem minder, want van een aantal foto's was geen back-up gemaakt).
    Last edited by Black B@ndit; 28 september 2008, 00:35.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Re: Computerprobleem, start niet meer op.

Bart, mijn eerste idee zou het ramgeheugen betreffen, als er meer dan 1 latje in zit zou ik eens proberen op te starten wanneer je er eentje van hebt verwijderd, en en wisselen en opnieuw opstarten, 't zou moeten lukken dat beide stuk zijn, Kapot geheugen geeft soms van die rare opstart piepjes,
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Aan de hand van die "beep" bij het opstarten kan je opzoeken wat je probleem is...

Je moet eerst eventjes kijken op je mamabord welke de fabrikant is van je BIOS-chip...
      (AMI, Phoenix etc...)

Hier heb je een lijst van wat die beepjes allemaal willen zeggen:

Verder zou ik zoals Francis al zei (indien mogelijk) er eens andere ramlatjes proberen in te steken...

En indien dat geen oplossing brengt, er eens een aparte grafische kaart in prikken...

Comment

In dit geval kan ik DigiPics eens gelijk geven...: "Vuilbak!"

Dacht eerst aan knoopcelbatterijgeval dat ik eens heb voorgehad, maar toen kwam de BIOS er nog wel op en die moest ik dan steeds opnieuw instellen om opgestart te geraken, want dat kon ie niet meer onthouden.

Comment

Een geheugenlatje dat uit een perfect werkende pc komt helpt ook niet, als ik het latje dat er nu inzit in een ander slot steek, dan krijg ik wel een serie bieptoontjes
          (telkens drie lange en dan weer een pauze). Met eender welk latje in het originele slot is er één kort pieptoontje, en verder niets meer.

Een andere grafische kaart heb ik ook geprobeerd, maar dat geeft geen verschil.

Het is ook niet de bedoeling om nog grote kosten te doen aan deze pc, want zelfs de allergoedkoopste die nu ergens in de aanbieding staat zal véél sneller zijn dan deze.

Ik zie nu ook dat deze pc toen veel te duur was voor wat er in de kast steekt.
          Die was duurder dan mijn Aldi-pc, en er zit zelfs geen aparte videokaart in, de harde schijf is maar half zo groot, en er zit nog een ouder type geheugenlatjes in.

Als sommige pc-verkopers iemand over de vloer krijgen die niet veel van computers kent, dan is dat blijkbaar de manier om van de oude spullen af te geraken, tegen een véél te hoge prijs.

Ik denk dat deze pc "gerecycleerd" mag worden. (richting containerpark dus).
          BD0338BE

Comment

To make your dreams come true, wake up

Comment

Ik heb nu wat gezocht naar de beep-codes van dat ASRock moederbord, die drie beeps is wel degelijk dat er iets mis is met het geheugenlatje.
              Maar die krijg ik alleen maar als ik het latje in een ander slot steek, dus zal er met het geheugenlatje niets verkeerd zijn.

Maar ik vind nergens een volledige lijst van de beep-codes van die ASRock, bij sommige kaarten geeft 1 beep aan dat er wat mis is met de processor: "Low level processor verification test failed", en dan gaat deze pc zeker richting containerpark.

De koelvinnen van de processor zitten wel helemaal vol stof, het is best mogelijk dat die al een hele tijd op een veel te hoge temperatuur gedraaid heeft, en dat kan nooit goed zijn voor de levensduur.
              BD0338BE

Comment

Asrock is nu ook niet bepaald superkwaliteit (ligt blijkbaar in de lijn van de rest van de PC).

Als er 1 biepje uitkomt is dat in principe goed : 1 biep wil normaal zeggen dat de BIOS testen gelukt zijn...

Zoals je zegt : ik zou er niet meer van wakker liggen, en een nieuw PC'ke aankopen. 5 jaar is ook zowat de leeftijd dat een harddisk normaal z'n ding doet (hoewel ik er hier 1 in een DELL heb zitten die het al veel langer uithoudt).
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  die drie beeps is wel degelijk dat er iets mis is met het geheugenlatje. Maar die krijg ik alleen maar als ik het latje in een ander slot steek, dus zal er met het geheugenlatje niets verkeerd zijn.
                  Als er maar één latje insteekt dan moet dit meestal in een bepaald slot zitten, als jij dat dan in een ander slot steekt krijg je die drie biepjes. Deze error mag je negeren daar je ze niet krijgt als het geheugen in het juiste slot steekt.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Als er maar één latje insteekt dan moet dit meestal in een bepaald slot zitten, als jij dat dan in een ander slot steekt krijg je die drie biepjes. Deze error mag je negeren daar je ze niet krijgt als het geheugen in het juiste slot steekt.
                    Als ik een defect latje in het juiste slot steek, dan zal ik wel dezelfde foutmelding krijgen. Daarom denk ik dat het geheugenlatje niet defect is.

De pc moet ondertussen niet meer gerepareerd worden, ze hebben beslist om een nieuwe te kopen.
                    Dat moet geen dure pc zijn, want die wordt alleen gebruikt om een beetje te surfen, en om de 4-megapixel foto's van de Coolpix 880 te bekijken. Alle foto's die ze de laatste jaren gemaakt hebben met die camera pasten nog net op 1 cd, een extreem grote harde schijf hebben ze dus ook zeker niet nodig. Elke low-budget pc zal ruim voldoende zijn voor die toepassingen.
                    Deze pc laten repareren kost zeker meer dan wat die nog waard is.
                    BD0338BE

Comment

Vriend van me heeft deze gekocht en is er toch vol lof over, 't is een hevige PS fanaat dus 't zal wel in orde zijn wat de specificaties betreft denk ik en 499€ is wel echt goedkoop vind ik voor dit systeem.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Voor een euro of 10 mag ie de mijne komen halen. Dat was een Packard Bell Dream Machine. "WAS", want nu is het geen dream machine meer hé.

Zoiets:

Hij ziet er zo uit, maar 't scherm heeft het ondertussen begeven, evenals de DVD-ROM. De DVD-Writer is wel nog OK. Toetsenbord en muis vervangen door andere (ook USB-draadloos).
                        80 GB HDD
                        256 Mb RAM
                        64 Mb Videogeheugen.

De recovery diskette + disks zitten erbij, evenals de hele andere santeboetiek.

Je ziet maar hé. Ik heb ondertussen een nieuwe, dus met de oude kan ik niet veel meer doen. Als permanent draaiende fileserver gebruikt die teveel stroom naar mijn goesting.

Ik kan er wel nog een DVD-ROM insteken indien nodig.
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

Working...
                        X