Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

valt het jullie ook op?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: valt het jullie ook op?

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
    Een luie surfer zal hier zelfs met een puntensysteem niet de moeite doen om na te denken. Gevolg hij geeft geen punten en bij een verplichting om punten te geven zal het een standaard getal zijn dat hij altijd invult.
    Dat is ook wat ik vrees.

Bovendien zullen er groepjes zijn die, ongeacht de kwaliteit van de foto's, elkaar altijd 10'tjes gaan geven.
    Of zullen er zijn die anderen een ondermaatse score gaan geven, omdat de andere dat bij hen ook heeft gedaan.
    Nu is het wat moeilijker om een foto ongefundeerd af te breken.

Ik blijf bij mijn standpunt dat zo'n puntensysteem voor veel meer frustraties en 'ruzies' zal zorgen.
    Er zijn voorbeelden voorhanden bij een forum van onze noorderburen.

Enkel mijn twee centen en je hoeft het daar natuurlijk niet mee eens te zijn
    Mvg Tim

Comment

Ik volg het standpunt van Ticor.

Ikzelf geef veel en vrij korte reacties op foto's die me aanspreken. Je kunt ook moeilijk van elke mooie foto hier een uitgebreide review schrijven hé. Ik vind het zelf altijd fijn als ik een reactie krijg, kort, lang, negatief of positief. In 't geval van een negatieve reactie is enige onderbouwing & tact wel gewenst uiteraard.

Bedenk ook dat er hier véél mensen gewoon geregistreerd zijn, wel kijken maar niks posten. En dan worden gewone "toeschouwers" nog niet meegeteld.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
        Dat is ook wat ik vrees.

Bovendien zullen er groepjes zijn die, ongeacht de kwaliteit van de foto's, elkaar altijd 10'tjes gaan geven.
        Of zullen er zijn die anderen een ondermaatse score gaan geven, omdat de andere dat bij hen ook heeft gedaan.
        Nu is het wat moeilijker om een foto ongefundeerd af te breken.
        Die groepjes zijn er volgens mij nu ook wel En ook nu wordt er nog wel eens (ongefundeerd) geflamed…

En ook al zouden er groepjes zijn die elkaar continu 10’jes geven, ’t is toch geen wedstrijd? ’t Enige wat die mensen die tot die groepjes behoren (en mensen die tot dat soort groepjes behoren weten dat maar al te goed van zichzelf) dan dus doen is zichzelf en elkaar misleiden.

Volgens mij hoeft er echt niet veel te veranderen op het moment dat er een cijfer kan worden toegekend. ’t Geeft de kijker die normaal meestal niet zou reageren alleen de mogelijkheid om op een eenvoudige wijze toch enigszins een mening te geven over een foto…
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          En ook al zouden er groepjes zijn die elkaar continu 10’jes geven, ’t is toch geen wedstrijd? ’t Enige wat die mensen die tot die groepjes behoren (en mensen die tot dat soort groepjes behoren weten dat maar al te goed van zichzelf) dan dus doen is zichzelf en elkaar misleiden.
          Héél dat gedoe over een zogezegde groepjesmentaliteit is toch wel zwaar overdreven. 't Is toch maar logisch dat je foto's van iemand wiens werk je bewondert beter opvolgt dan die van iemand die je niet kent? En als je zelf vindt dat een bepaalde foto overgewaardeerd wordt, is het toch niet zo moeilijk om op een beschaafde manier je eigen mening te uiten?

PS: Zit ik in een groepje? Zoja, ik weet graag welk!
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
            Héél dat gedoe over een zogezegde groepjesmentaliteit is toch wel zwaar overdreven. 't Is toch maar logisch dat je foto's van iemand wiens werk je bewondert beter opvolgt dan die van iemand die je niet kent? En als je zelf vindt dat een bepaalde foto overgewaardeerd wordt, is het toch niet zo moeilijk om op een beschaafde manier je eigen mening te uiten?
            Wat betreft die groepjesmentaliteit, onlangs was er hier nog zo'n topic over het stemgedrag in de challenge waar wel een puntensysteem gehanteerd wordt. Niet dat de challenge een slecht initiatief is, maar het systeem met punten geven is er al meermaals in opspraak gekomen.

Nog even over het geven van commentaar.
            Bekijk het geven en zoeken naar commentaar ook maar eens als een proces van leren, uiteindelijk zal je er als fotograaf zelf van leren en je eigen foto's zullen er wel bij varen. Het is nog altijd gemakkelijker om een foto van iemand anders critisch te bekijken en te zeggen wat je er van vindt dan datzelfde met je eigen creatie te doen. Op de duur zal je je eigen foto's even critisch kunnen beoordelen en een beter zicht hebben om betere foto's te maken. En dat is denk ik bij iedereen de motivatie, zelf betere foto's maken.

Binnen een fotografische opleiding is dit niet anders, een foto bespreken en verdedigen. Als je werkt voor opdrachtgevers en klanten is dit juist hetzelfde.

Mijn mening natuurlijk.
            Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Wat betreft die groepjesmentaliteit, onlangs was er hier nog zo'n topic over het stemgedrag in de challenge waar wel een puntensysteem gehanteerd wordt. Niet dat de challenge een slecht initiatief is, maar het systeem met punten geven is er al meermaals in opspraak gekomen.
              Maar bij de challenge is er sprake van een wedstrijdelement. En dat heb ik nu juist niet voor ogen in de Fotohoek. Dus dat moet je mijns inziens ook niet met elkaar gaan vergelijken....
              www.indetailfotografie.nl

Comment

Sjonge sjonge, toen jullie op school zaten, dan zag het merendeel er tegenop als iets op punten was, en nu willen jullie punten...
                Straks wordt er uit hoofdzaak nog louter gefotografeerd omwille van de puntenscore en het aantal reply's en komt het plezier van het fotograferen ergens achteraan in de rij te staan...

Misschien moeten er ook punten uitgedeeld worden voor diegene die de mooiste comments schrijft en het meeste punten uitdeelt

Mvg,
                Frederic

Comment

Nog even over het geven van commentaar.
                  Bekijk het geven en zoeken naar commentaar ook maar eens als een proces van leren, uiteindelijk zal je er als fotograaf zelf van leren en je eigen foto's zullen er wel bij varen. Het is nog altijd gemakkelijker om een foto van iemand anders critisch te bekijken en te zeggen wat je er van vindt dan datzelfde met je eigen creatie te doen. Op de duur zal je je eigen foto's even critisch kunnen beoordelen en een beter zicht hebben om betere foto's te maken. En dat is denk ik bij iedereen de motivatie, zelf betere foto's maken.

Mijn mening natuurlijk.
                  Ik ben hier ook nog niet zo lang, maar kan me wel enigszins terugvinden in wat de TS aanhaalt over de minieme reacties in beoordeling.
                  Maar of het al dan niet geven van punten daar iets aan zou veranderen is volgens mij nog zeer de vraag. Feit is dat volgens mij mensen gaan posten in showcase om toch maar gezien te worden, al vinden ze soms zelf niet dat hun foto daar (al) in thuishoort. Maar je leest wel eens : ik zet hem hier maar, omdat ik toch reactie wil. Maar dan is er wat mis met beoordeling. Waarom er dan veel wordt gekeken en weinig gereageerd (en de verhoudingen zijn ook in SC vaak ver zoek) werd hierboven al grondig uit de doeken gedaan.
                  Ik denk dat dit een zeer moeilijke oefening is voor de mensen die dit forum monitoren en beheren. Want het heeft met erg veel factoren te maken: menselijke, veel posts, drempelvrees om te reageren en ga zo nog maar een tijdje door.

Zelf post ik enkel foto's die ik aan mijn muur zou willen hangen of waaraan ik twijfel (is hij goed ? of vind alleen ik hem goed ? ). En ik zei het in soortgelijke discussie ook al eens : mijn muren zijn nog erg leeg ! En ik vond een hele tijd dat ik helemaal niet in een positie was om wat voor commentaar dan ook te geven. Dus keek ik maar en verhoogde zo de "bekekenteller". Tot een soortgelijke als deze discussie in april dit jaar opdook en een van de getrouwen van dit forum mij wees op drempelvrees en de menselijkheid van het graag een reactie krijgen. Wel ik heb mijn stoute schoenen toen aangetrokken en ben gewoon beginnen reageren op foto's die ik goed vond. Inderdaad vaak is zo'n reactie beperkt tot "knap", meestal probeer ik wel te zeggen waarom ik het dan knap vind. En ik voel me zeker niet geroepen om hele technische uiteenzettingen te doen, daar ben ik niet goed genoeg in, maar een foto kan je ook goed of minder goed vinden vanuit een buikgevoel. Een minimum aan technische kennis is natuurlijk meegenomen. Maar uiteindelijk heeft mij dit reageren toch erg veel bijgebracht in de richting die photogRAF hier aangeeft : de "kunde" om naar mijn eigen foto's anders te kijken : zit die dof goed ? zit de scherpte op de juiste plaats enz...
                  Nu ben ik van nature een perfectionist dus heb ik het als volgt aangepakt : ik ben met fotografie als pure hobby bezig sinds 1996, maar concentreer mij momenteel op 1 aspect en dat is nu macro. Ik beperk me dan ook hoofdzakelijk tot dat forum met af en toe een uitstapje. Daar reageer ik op en daar leer ik dan ook momenteel ontzettend veel uit. In plaats van enkel bewonderend te kijken, schrijf ik het ook naar de maker (en raar maar waar, ik kan nu ook makkelijker tegen iemand dagdagelijks zeggen dat hij/zij iets goeds deed ! 't Werkt dus therapeutisch ). Uit de commentaren van de anderen, leer ik dan weer anders naar die foto kijken enz. Ik heb ook al geprobeerd mezelf op te leggen om dagelijks naar beoordeling te gaan kijken en als ik denk zinnig te kunnen reageren, dat ook te doen. Ik vind het namelijk ook niet fijn als ik een foto post in beoordeling, dat niemand wat zegt. Je post je foto daar omdat je er niet zeker van bent, en net daar krijg je geen commentaar. Een beetje de wereld op z'n kop. Maar dat is nu net de moeilijkheid van de oefening denk ik: verhoog de reacties in beoordeling. Hoe Een soort van "mentorschap" misschien van ervaren rotten die zich een tijdje ontfermen over nieuwelingen ? Nu doen enkelen dat (o.a. Antoine waarvoor veel dank) maar die paar mensen kunnen dat ook niet allemaal volgen, dat is een dagtaak ! Dus misschien spreiden ?
                  En ik denk, dat dit fenomeen ook kan vallen onder "slachtoffer van het succes". Succes van BD, maar ook van de digitale fotografie, waardoor steeds meer mensen denken dat ze dit "even" gaan doen en daardoor misschien de toch broodnodige technische kennis ontbreekt en die ervaren rotten stilaan de moed in hun schoenen zien zakken omdat ze telkens opnieuw moeten uitleggen wat sluitertijd is...

Voor wat ze waard zijn, dat waren mijn 2 centen.
                  Marleen
                  It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                  http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

Comment

Ik lees veel maar ik zeg weinig. Ik heb hierzo mijn redenen voor en in mijn ogen ook een begrijpelijke. De grootste reden van mijn bezoek is te leren van anderen. Ik kan zelf door mijn "weinige" ervaring vermoedelijk ook weinigen of niemand iets bijbrengen. Soms denk ik wel bij een foto, "deze is zo slecht dat ik hem nooit zou plaatsen" Maar wie ben ik om dit te gaan zeggen. Ik laat dit liever aan de kenners over. Vele foto's vind ik echt wel goed maar als er dan een commentaar opkomt met een kritiek, denk ik meestal "hey ja nu je het zegt" Ik heb nu eenmaal "nog" niet dat getrainde oog. Waarschijnlijk zijn er hier veel die zo op bezoek komen.

Ooit, ooit zal ik foto's becommentariëren.

Groetjes en hopende op begrip.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marl1 Bekijk bericht
                      Tot een soortgelijke als deze discussie in april dit jaar opdook ....

Wel ik heb mijn stoute schoenen toen aangetrokken en ben gewoon beginnen reageren op foto's die ik goed vond. Inderdaad vaak is zo'n reactie beperkt tot "knap", meestal probeer ik wel te zeggen waarom ik het dan knap vind. En ik voel me zeker niet geroepen om hele technische uiteenzettingen te doen, daar ben ik niet goed genoeg in, maar een foto kan je ook goed of minder goed vinden vanuit een buikgevoel. Een minimum aan technische kennis is natuurlijk meegenomen. ....

Voor wat ze waard zijn, dat waren mijn 2 centen.
                      Marleen
                      Dat is de spirrit
                      Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Working...
                      X