Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

valt het jullie ook op?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: valt het jullie ook op?

Als er al weinig reacties komen is dat ook dikwijls te danken aan de TS-er zelf. We kunnen ze onderverdelen in verschillende categorieën, waarbij vooral volgende opvallen
    :
    1. Blasé- type:
    - post veel, heel veel, soms iedere dag en verwacht enkel respons als: mooi, knap, wow, uniek,
    - verdraagt absoluut geen negatieve (zelfs al is die opbouwende) commentaar
    - post a.h.w. uit een soort exhibitionisme en rekent op zijn schare aanhangers om hem op het ereschavot te brengen

2. Vele anderen:
    - wil zijn realisaties tonen waarop hij trots is (zelfs al zijn het doodgewone shots, vacantie , huis, tuin, kindjes, familieleden en buren, ...
    - zijn meestal opgenomen in natuurlijke omstandigheden zonder een hele reeks studio- en andere poespas-accessoires en van doordeweekse dingen en modellen die niet fake maar wel menselijk overkomen
    - krijgt hierbij voornamelijk afbrekende kritiek omdat alle begin moeilijk is, maar vooral omdat hij zelf geen specifieke vragen stelt waarop de bezoeker een adequaat antwoord kan geven . Zeg waarom je zelf tevreden bent, wat je doel was, hoe je het scherper, meer contrastrijk, minder overbelicht, enz.. kan bekomen. Zonder vraag meestal geen antwoord en dus ook geen uitermate interesse.

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
      In dit topic kun je de perikelen van de Star Wars nog eens rustig nalezen
      http://forum.belgiumdigital.com/f19/...en-116900.html

Verspreid over gans het forum zullen nog wel topics en post staan welke de invoering van het sterrensysteem hekelen.
      Ik heb niet alle posts in dat topic gelezen (waren er net ff teveel)... maar wat ik eruit begrijp dat er sprake was van anoniem stemmen? Dat lijkt me dan weer een minder goed idee. Je zou toch, net als met een poll, gewoon moeten kunnen laten zien wie welke beoordeling heeft gegeven. En liever niet met sterren maar gewoon met een cijfer van 1 tot 10 ofzo. (net als vroeger op school)

Als ik kijk naar de regels die in 2006 zijn verzonnen:

Kan ik mijn stem nog wijzigen na een verkeerde keuze?
      - Neen. Je kan maar éénmaal stemmen. Doe dit dan ook weldoordacht!

Zijn er voordelen verbonden aan het verkrijgen van goede waarderingen?
      - Behalve een mogelijk "eergevoel" voor de fotograaf is er niets te winnen met de sterrenwaardering. Bedoeling is om een eerste indruk te krijgen van de getoonde foto's.
      Deze lijken mij prima.

Op welk vlak moeten de foto's worden gewaardeerd?
      - De keuze is aan het forumlid. Het "totaal pakket" is misschien voor jou 4 sterren waard, en een andere foto kan mogelijk maar 2 sterren waard zijn door zijn totaal gebrek aan scherpte. We rekenen hier op het gezond verstand van de forumleden. In feite geef je met de waardering een korte samenvatting van de commentaar die gegeven hebt of zou geven.
      Lijkt me niet meer dan logisch. Maar misschien zou wel het aantal foto's in een post teruggebracht moeten worden van 3 naar 1. Dan wordt er allereerst wat minder geplaatst waardoor de fotograaf extra kritisch zal moeten kijken welke foto hij wil plaatsen en daarnaast zit je dan niet met het probleem dat je slechts één cijfer kan geven op bijv. drie foto's...

Wat met forumleden die het spel oneerlijk spelen?
      - Forumleden die oprecht en eerlijk hun stemmen uitbrengen hebben niets te vrezen. Het kan best zijn dat de ene dag 25 foto's slecht zijn, en de andere dag 25 foto's uitstekend. Forumleden die echter doelbewust extreem lage scores geven aan (bepaalde) fotografen enkel om hun eigen gemiddelde omhoog te halen, of forumleden die op een andere wijze dit waarderingssysteem saboteren kunnen daarvoor rekenen op de sancties die de forumsoftware mogelijk maken.
      Onder normale omstandigheden zullen enkele oneerlijke forumleden weinig of geen invloed hebben op de gemiddelden indien er meedere correcte waarderingen gegeven werden. Of anders gezegd: hoe meer stemmen, hoe juister de gemiddelde waardering.
      Wanneer je niet anoniem stemt dan valt het snel genoeg op als iemand bewust de boel 'saboteert'..... En daar kunnen de mod's vervolgens dan ook stappen tegen ondernemen...

Als ik stem, moet ik dan nog een reply posten in het bewuste topic?
      - Neen, natuurlijk niet. Maar iedereen zal het wel waarderen als je een reply post.
      Uiteraard zou het nog steeds gewaardeerd worden als er gefundeerde kritieken/ meningen worden gegeven waar een fotograaf iets uit kan leren. Maar al die andere 'mooie reeks', 'prachtige plaat' en andere 'niets zeggende' posts (waarmee ik uitsluitend bedoel, posts waar een fotograaf niets uit kan leren) zouden feitelijk achterwege kunnen blijven omdat de mening van de lezers reeds blijft uit het gegeven cijfer...

Mag ik mijn stemgedrag openbaar maken in de topics?
      - Het is niet uitdrukkelijk verboden, maar we hebben liever niet dat je aangeeft welke waardering je geeft om positieve/negatieve reacties te vermijden.
      Dit lijkt mij nu juist net verkeerd. Als iemand een onvoldoende geeft en dit ook openbaar maakt in het topic en uiteraard óók aangeeft waaróm hij een onvoldoende geeft, juist dan kan een fotograaf er weer iets van leren.

Wat als ik het grondig oneens ben met de waardering?
      - Net zoals voorheen mag je steeds je oprechte mening geven in het bewuste topic. Enige voorwaarde is dan wel dat je deze mening steunt door middel van concrete argumenten. Vertel waarom je het niet eens bent! Opmerkingen of reply's die enkel betrekking hebben op de waardering zoals "Dit is geen 4 sterren waard!" zullen zonder uitleg door de moderatoren verwijderd worden als off-topic.
      Dit is toch feitelijk niets anders als nu? Als iemand nu slechte kritieken geeft op een foto en ts is het er niet mee eens, dan kan hij/ zij dit nu toch ook kenbaar maken?

Waarom krijgen álle topics op de BD-forums geen mogelijkheid tot het geven van waarderingen?
      - Bepaalde topics kunnen zeer interessant aanvangen, maar eindigen in een totale chaos. Andere topics kunnen dan weer evolueren van oersaai naar zeer leerrijk. Aangezien stemmen niet gewijzigd kunnen worden, kan dit een heel vertekend beeld geven. In Showcase gaat het over de foto's die bij aanvang getoond worden en ongewijzigd blijven.
      Hier ben ik het volledig mee eens. Ik vind dan ook dat alleen de fotohoek een puntenbeoordelingssysteem zou moeten hebben.

Goed, dit zijn in ieder geval mijn gedachten..... just my two cents zogezegd
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Cijfertjes geven zonder de foto's te beargumenteren... Dat lijkt me niets en zal volgens mij alleen maar frustraties tot gevolg hebben.
        Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
          Cijfertjes geven zonder de foto's te beargumenteren... Dat lijkt me niets en zal volgens mij alleen maar frustraties tot gevolg hebben.
          Helemaal geen reacties krijgen heeft wat mij betreft meer frustraties tot gevolg. En ik denk dat dat niet alleen voor mij geldt

Comment

het punten systeem of sterren systeem lijkt me idd ideaal!
            want zoals blijkt uit de reakties weten velen soms niet wat ze moeten neerschrijven en dan de tijd die ervoor nodig is enz....

zoals aangehaald een puntensysteem is snel en doeltreffend , en bijkomende comment is altijd meegenomen maar niet noodzakelijk...

als een geposte foto pakweg een gemiddelde van meer den 80 op honderd haalt weet je vaneigens dat je goed bezig bent haal je geen 20 op honderd tja dan weet je ook dat je foto niet echt in de smaak valt...
            maar nu na honderden hits wat weet je dan.....niks of heeeeel weinig
            dat puntensysteem sta ik echt volledig achter
            http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Helemaal geen reacties krijgen heeft wat mij betreft meer frustraties tot gevolg. En ik denk dat dat niet alleen voor mij geldt
              Dus jij zou niet willen weten waarom er iemand jouw foto, zonder enige motivatie, bv. een drie geeft?

Het is nog al gemakkelijk om te zeggen: 'Ik heb niet genoeg ervaring/kennis om een foto van commentaar te voorzien, maar een cijfertje geven dat zal wel gaan'
              Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                In dit topic kun je de perikelen van de Star Wars nog eens rustig nalezen
                http://forum.belgiumdigital.com/f19/...en-116900.html

Verspreid over gans het forum zullen nog wel topics en post staan welke de invoering van het sterrensysteem hekelen.
                Ik ben van een latere orde op BD, dus dit heb ik niet meegemaakt.
                Gezien de inhoud en de reglementen ook maar goed ook.
                Ik denk dat ik dan niet lid was geworden.

Dit gaat namelijk veels te ver.
                Het moet en mag geen wedstrijd worden.

Ik zal proberen uit te leggen zoals ik dit zie.

Reacties Showcase zijn vaak van dien aard dat je een paar toetsen kunt voorprogrammeren.
                (mooie serie, mooie fotografie, mooi plaatje etc.)
                Ik zou ook in dit geval kunnen geven 5 sterren, 4 sterren 3 sterren of een 5, 4, 3 etc.
                Dit alles mag niet anoniem gebeuren. Tevens moet de mogelijkheid blijven bestaan in je eigen tekst een reactie plaatsen.

Ik heb een paar dagen achter elkaar geprobeerd in showcase reacties te plaatsen. Welnu ik knapte naar 1 dag al af.
                De foto's die heel goed zijn, wat moet je daar anders bijschrijven als mooi etc, dit is eigenlijk ook de bedoeling van showcase alleen mooie foto's plaatsen.

Het grootste probleem zit hier echter bij fotobeoordelen.
                Er worden daar bijna geen reacties geplaatst.

Dit komt naar mijn mening door:
                1. de hoeveelheid aan topics
                2. niet iedereen voelt zich geschikt om een reactie te plaatsen
                3. huidige forumstructuur, die wel overzichtelijk is maar heel veel klik werk vereist.
                4. wie kent wie.

Ik zou daar een eenvoudige manier van reactie mogelijkheid dan ook veel meer op zijn plaats vinden.
                Of daar het probleem mee is opgelost weet ik ook niet.

Mijn persoonlijke menig is dat wij met de nieuwe forumstructuur te ver zijn doorgeschoten in de rubriek fotobeoordelen.
                Voor mij had dit gewoon fotodiscussie (extra) moeten blijven met dien verstande dat je per topic 3 foto's over hetzelfde onderwerp mag plaatsen. Op die manier kun je discussieren over de fotografie in zijn algemeenheid alsmede het gekozen onderwerp.

We kunnen niet iedereen zijn zin geven.

mvg
                Antoine

Comment

Ik heb niet alle posts in dat topic gelezen (waren er net ff teveel)... maar wat ik eruit begrijp dat er sprake was van anoniem stemmen? Dat lijkt me dan weer een minder goed idee. Je zou toch, net als met een poll, gewoon moeten kunnen laten zien wie welke beoordeling heeft gegeven. En liever niet met sterren maar gewoon met een cijfer van 1 tot 10 ofzo. (net als vroeger op school)

Als ik kijk naar de regels die in 2006 zijn verzonnen:

Deze lijken mij prima.

Lijkt me niet meer dan logisch. Maar misschien zou wel het aantal foto's in een post teruggebracht moeten worden van 3 naar 1. Dan wordt er allereerst wat minder geplaatst waardoor de fotograaf extra kritisch zal moeten kijken welke foto hij wil plaatsen en daarnaast zit je dan niet met het probleem dat je slechts één cijfer kan geven op bijv. drie foto's...

Wanneer je niet anoniem stemt dan valt het snel genoeg op als iemand bewust de boel 'saboteert'..... En daar kunnen de mod's vervolgens dan ook stappen tegen ondernemen...

Uiteraard zou het nog steeds gewaardeerd worden als er gefundeerde kritieken/ meningen worden gegeven waar een fotograaf iets uit kan leren. Maar al die andere 'mooie reeks', 'prachtige plaat' en andere 'niets zeggende' posts (waarmee ik uitsluitend bedoel, posts waar een fotograaf niets uit kan leren) zouden feitelijk achterwege kunnen blijven omdat de mening van de lezers reeds blijft uit het gegeven cijfer...

Dit lijkt mij nu juist net verkeerd. Als iemand een onvoldoende geeft en dit ook openbaar maakt in het topic en uiteraard óók aangeeft waaróm hij een onvoldoende geeft, juist dan kan een fotograaf er weer iets van leren.

Dit is toch feitelijk niets anders als nu? Als iemand nu slechte kritieken geeft op een foto en ts is het er niet mee eens, dan kan hij/ zij dit nu toch ook kenbaar maken?

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik vind dan ook dat alleen de fotohoek een puntenbeoordelingssysteem zou moeten hebben.

Goed, dit zijn in ieder geval mijn gedachten..... just my two cents zogezegd

Ik ben het met al je punten eens
                  Enkel nog dit,een bedenking:Zoveel puntengevers,zoveel meningen.De puntengevers zijn geen God-de-Vaders maar ook maar mensen.En zo blijft alles toch relatief,en kan het toch zijn dat een bepaalde foto heel sterk is,maar door de op dat moment aanwezige beoordelers erg negatief wordt gequoteerd.En het omgekeerde kan ook:een erg populaire stef kan vele punten vergaren met een erg middelmatige foto.Of anders gezegd:het blijft voor de TS toch altijd wat vaag of zijn werk nu echt sterk of juist heel zwak is,veel en regelmatig posten en ervaring opdoen blijft de boodschap.Maar zoals gezegd Markel:jouw systeem zou ik onmiddellijk willen invoeren!

Walter
                  D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                    Dus jij zou niet willen weten waarom er iemand jouw foto, zonder enige motivatie, bv. een drie geeft?
                    Uiteraard wil ik dat het liefst wel weten. Maar iemand die mijn foto onvoldoende vindt zal nu in de meeste gevallen helemaal niet reageren. En daar heb ik toch nog veel minder aan....

Kijk, een beoordeling via cijfers is niet het ideaalbeeld dat weet ik ook wel. Maar op een forum zo groot als BD, waar dagelijks weet ik veel hoeveel foto's geplaatst worden is het voor de meeste mensen gewoon niet te doen om overal op te reageren. Als men überhaupt al iets zinnigs weet te zeggen.... Door middel van een gemiddeld cijfer heeft een fotograaf in ieder geval nog enig idee hoe er over zijn/ haar foto wordt gedacht.....

Om nu één voorbeeldje van mijzelf te geven.... op 1 september heb ik deze foto's geplaatst. Ik heb hierbij aangegeven dat ik erg benieuwd ben naar de meningen van medefotografen. Ik vraag dit omdat ik zelf best behoorlijk tevreden ben met het resultaat en daarom post ik 'em ook in de showcase. (en ik post zelf niet zo heel vaak foto's dus dat zegt misschien wel iets) Ik vraag dit niet om veren in m'n kont gestoken te krijgen maar om te kunnen bepalen of mijn gevoel van tevredenheid wordt gedeeld met andere fotografen. (want die hebben er meestal meer kijk op dan mensen die zich niet zo expliciet met fotografie bezig houden)

Nu zie ik dat de foto's 147 keer zijn bekeken. Heb wel 2 reacties gehad () die beide positief waren. Nu ben ik echt heel blij met deze reacties want dat geeft voor mij aan dat ik op de goede weg ben om mijzelf fotografisch te ontwikkelen. Maar wat moet ik nu met de wetenschap dat er al 145 anderen zijn geweest (goed, incl een paar zoekrobots) die niet hebben gereageerd. Vinden die de platen dan niet goed? Of vinden ze ze wel goed maar heb ik niet vaak genoeg op hun foto's gereageerd? Of stonden er op dat moment gewoon teveel nieuwe foto's op zodat ze niet overal op konden reageren? Ik weet het niet. Zouden van deze 145 personen 30 of 40 zijn geweest die een cijfer zouden hebben gegeven dan had ik tenminste enige indicatie gehad.....

Comment

in al wat Markel aangeeft kan ik 100 procent in meegaan!
                      een foto hoeft niet altijd technisch voor 100 procent perfect te zijn denk ik, maar inhoud telt zeer zeker ook mee, en nog, 1 keer klikken om een punt tot te kennen van 1 tot 10 gaat stukken sneller dan een tekst typen en dan heeft de ts toch een indicatie of de foto gesmaakt word of niet

blijkt dat het systeem ooit hier bestaan heeft maar dat was dan voor mijn toetreding hier want heb dat nooit geweten .... helaas
                      http://www.jvs-photography.be/

Comment

Zouden van deze 145 personen 30 of 40 zijn geweest die een cijfer zouden hebben gegeven dan had ik tenminste enige indicatie gehad.....
                        Mijn gedacht, als je met een puntensysteem werkt zou je die punten al moeten opslitsen naar
                        • inhoud
                        • originaliteit
                        • technische uitvoering
                        • nazorg en afwerking

Pas dan zou je er als fotograaf iets aan hebben, en weten waarop je een volgende keer moet gaan letten.
                        Dan is het eigenlijk even gemakkelijk om rechtstreeks te schrijven wat je vindt, en dat is dan nog meer to the point.

Mensen die reageren door te zeggen "ik ken er niet genoeg van om commentaar te geven" kunnen al eens beginnen met voor zichzelf af te vragen welke punten ze zouden geven, waarom en dan verwoorden waarom. Je moet daarom niet kunnen zeggen hoe het technisch opgelost dient te worden, maar gewoon met woorden vertellen "ik vind dit of dat goed of niet goed".
                        Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                          Mijn gedacht, als je met een puntensysteem werkt zou je die punten al moeten opslitsen naar
                          • inhoud
                          • originaliteit
                          • technische uitvoering
                          • nazorg en afwerking

Pas dan zou je er als fotograaf iets aan hebben, en weten waarop je een volgende keer moet gaan letten.
                          Ik ben het met je eens dat de fotograaf er dan veel meer aan heeft.

Dan is het eigenlijk even gemakkelijk om rechtstreeks te schrijven wat je vindt, en dat is dan nog meer to the point.
                          Dit ben ik niet met je eens. Het beoordelen door het geven van een cijfer gaat in ieder geval veel sneller dan bij elke foto een stuk tekst te typen. (zeker als je anders meer zou typen dan alleen maar "mooie plaat" of "knappe reeks" of zo) En bovendien in de meeste Showcase foto's komt men nu in veel gevallen ook niet verder dan "mooie plaat" of "knappe reeks" en dergelijke... als er überhaupt al iets wordt bijgeschreven....

Mensen die reageren door te zeggen "ik ken er niet genoeg van om commentaar te geven" kunnen al eens beginnen met voor zichzelf af te vragen welke punten ze zouden geven, waarom en dan verwoorden waarom. Je moet daarom niet kunnen zeggen hoe het technisch opgelost dient te worden, maar gewoon met woorden vertellen "ik vind dit of dat goed of niet goed".
                          In de theorie heb je hier natuurlijk overschot van gelijk, maar als je hier op BD kijkt werkt de praktijk toch anders. En dit komt denk ik met name door het succes van BD en het aantal foto's wat daardoor dagelijks geplaatst wordt.....

Kijk met het geven van cijfers zou het uitgebreid beoordelen niet volledig moeten vervangen maar zoals ik al eerder heb aangegeven, ik heb liever een beoordeling waar ik niet zo veel mee kan maar toch een indicatie krijg, dan helemaal geen beoordeling....

Comment

• inhoud
                            • originaliteit
                            • technische uitvoering
                            • nazorg en afwerking
                            Ja en nee.

Ik ben zelf een erg grote voorstander voor een systeem van scores geven want ik deel de mening dat de TS er dan tenminste IETS aan heeft en de drempel voor de kijker/beoordelaar ligt voldoende laag om te reageren. Ik erken dat een dergelijke opsplitsing van die scores weliswaar zeer interessant zal zijn voor de TS maar tegelijk zal het veel mensen weerhouden van zelfs deze beoordeling in te vullen (te veel werk). Het moet écht zo simpel mogelijk zijn. Onderschat de luiheid van de surfer niet. Een verdere opsplitsing van waaróm iets een lage of hoge score krijgt, dat moet dan maar in de eventueel bijhorende tekst/motivatie, zoals je zelf ook aangeeft. Dan kan je specifiëren/argumenteren zo veel je wil.
                            equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeaSquid Bekijk bericht
                              Onderschat de luiheid van de surfer niet.
                              Een luie surfer zal hier zelfs met een puntensysteem niet de moeite doen om na te denken. Gevolg hij geeft geen punten en bij een verplichting om punten te geven zal het een standaard getal zijn dat hij altijd invult.
                              Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Een luie surfer zal hier zelfs met een puntensysteem niet de moeite doen om na te denken. Gevolg hij geeft geen punten en bij een verplichting om punten te geven zal het een standaard getal zijn dat hij altijd invult.
                                En daarom moet het ook geen verplichting zijn om een cijfer te geven, maar een mogelijkheid.... En als vervolgens 50% of om mijn part slechts 25% van de kijkers een cijfer uitbrengt krijgt de fotograaf toch voor zichzelf enig inzicht of zijn foto gewaardeerd wordt of niet. Hoe veel of weinig inzicht het ook geeft, ’t is altijd meer dan in verreweg de meeste gevallen nu….

Comment

Working...
                                X