Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto tuning...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Auto tuning...

    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
    Is dat die groene instelling
    't Ja, de automaat heb ik bewust gekozen omdat ik zéér dikwijls in de file sta, ik heb ondervonden dat door mijn rijstijl aan te passen en het toerental nooit boven de 2000 à 2500 toeren te houden, mijn verbruik met minstens 1 liter per 100 km geminderd is.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #32
      Re: Auto tuning...

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Theo, eigenlijk had ik zo'n reactie van jouw verwacht
      Polleke redeneert zoals ik, ik rijd ook op mijn Tomtom, niet op de snelheidsmeter van mijn wagen. Maar vooraleer ik dat ben beginnen doen moest ik natuurlijk zeker zijn dat TT de juiste snelheid aangaf en niet mijn snelheidsmeter in de wagen. Hoe heb ik dat gecontroleerd vraag je je waarschijnlijk af? Wel op 2 manieren, eerst via die palen langs de gewestwegen die aanduiden hoe snel je rijdt, en daar blijkt dus dat TT de juiste snelheid aangeeft ( getest met meerdere palen ), de snelheidsmeter van de wagen duidt teveel aan.
      Ik ken iemand met zo'n speedgun en daar hebben we ook mee getsst, ook daar bleek TT de juiste snelheid aan te geven en niet de snelheidsmeter van de wagen. Ondertussen al een paar keer het risico ( als je het nog zo mag noemen ) om op TT - snelheid flitspalen te passeren . . . nooit geflitst tot nu toe, dus ik neem aan dat TT er niet ver naast zit met zijn meting . . .
      Ik zondig op dezelfde wijze
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #33
        Re: Auto tuning...

        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Is dat die groene instelling
        Tj, blijkbaar wel, ikzelf rijd ook (semi)-automat (DSG) en verbruik 0.5 tot 1.0 liter minder dan een collega met een handgeschakelde versie!

        Comment


        • #34
          Re: Auto tuning...

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Het verbruik zakken met chiptuning : ik heb dus zeer sterke twijfels. K'ga er gewoon vanuit dat een constructeur meer mogelijkheden heeft om dat compromis tussen prestaties en verbruik goed te krijgen, dan een chiptuner.
          Het probleem van de fabrikant is juist dat hij europa c.q. wereldwijd z'n settings moet instellen in alle auto's zonder onderscheid in kwaliteit van brandstof, aard van de wegen, etc. Een tuner kan de auto aanpassen op lokale omstandigheden. Ook bouwt de fabrikant een extra reserve in die de tuner juist ten dele gebruikt.

          Ook bij tuning geldt dat je met beleid moet rijden. Als je dat niet doet heb je weliswaar een snelle auto, maar wel kort

          Tuning geeft wel degelijk bij een zelfde rijstijl minder brandstofgebruik. Feitelijk wordt het de motor wat makkelijker gemaakt te functioneren en wordt de motor precieser afgesteld op de brandstofkwaliteit. Die laatste is in west europa gewoon goed. Dus is het mogelijk de reserves wat aan te spreken zonder veel gevaar.

          Als je veel naar oost europa reist zou ik er nog eens over nadenken om te tunen. Een perfecte oplossing is het niet (lees ieder voordeel heeft z'n nadeel), maar de afstelling door de fabrikant is ook een compromis. 't is maar net wat je wilt.
          Groeten,

          Albert Jan

          Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

          Comment


          • #35
            Re: Auto tuning...

            Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
            Tuning geeft wel degelijk bij een zelfde rijstijl minder brandstofgebruik.
            Kan je me dat eens beter uitleggen ? Chiptuning zorgt er gewoon voor dat bij dezelfde omstandigheden de injectie meer brandstof kan inspuiten. Hierdoor stijgt het koppel en het vermogen.
            Niet het rendement daarvoor zijn andere maatregelen nodig... (bv. kleinere motoren die minder interne wrijving hebben).

            Door die meer brandstof stijgt evengoed de kans voor een onvolledige verbranding (daar is meer kans toe bij benzine, dan bij dieselmotoren), en dus daalt het rendement.
            Last edited by polleke_cgc; 19 juli 2008, 18:39.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #36
              Re: Auto tuning...

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Kan je me dat eens beter uitleggen ? Chiptuning zorgt er gewoon voor dat bij dezelfde omstandigheden de injectie meer brandstof kan inspuiten. Hierdoor stijgt het koppel en het vermogen.
              Niet het rendement daarvoor zijn andere maatregelen nodig... (bv. kleinere motoren die minder interne wrijving hebben).

              Door die meer brandstof stijgt evengoed de kans voor een onvolledige verbranding (daar is meer kans toe bij benzine, dan bij dieselmotoren), en dus daalt het rendement.
              Chiptunning speelt niet enkel in op meer dit en meer dat maar ook op timing zoals voorontsteking ed.
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #37
                Re: Auto tuning...

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Is dat die groene instelling
                Nochtans ontkoppelt een automaat wel, hoor. Je merkt dat wanneer je met een automaat in M stand rijdt, je meer voelt remmen op de motor. En dat niet alleen door terug te schakelen. Ik voel dat ook.

                Nu ja, je hebt niet dezelfde controle over de transmissie als met een handgeschakelde, maar je hebt wel het extra comfort.

                Naar mijn weten heeft het chiptunen ook te maken met het verschil in de kwaliteit van brandstof die in de verschillende Europese landen verkocht wordt. Zoiezo levert het iets op, meer koppel betekent misschien ook minder verbruik, maar je moet het wel door professionals laten doen.

                Saab verkoopt inderdaad ook zelf chiptuning, door een onderaannemer door hun gekozen. Ik denk trouwens dat het de verdeler in Belgie is die dat gekozen heeft, en dat Saab zelf er niet veel bij komt kijken. Die 25 euro lijkt me wel uit de lucht gegrepen.

                Dat het vermogen gekozen wordt in functie van de taksen die verschillen van land tot land is geen geheim, maar dat gaat zelfs verder dan de timings in de chip alleen: hele concepten van wagens worden uitgevonden omdat ze fiscaal een voordeel kunnen bieden en daardoor beter aan hun doelgroep voldoen.

                Maar je kan bvb. dezelfde BMW met dezelfde motor krijgen met twee verschillende vermogens: eentje waar de motor voor gemaakt is, en dan die met enkele PK's teruggeschroefd om in een goedkopere categorie te vallen. Ik wou dat het met de mijne ook kon, want met m'n nieuwe Saab 9-3 TTiD val ik net in de 180pk (ipv de 177 van bvb een BMW 320d). Toch een verschil van 1200 euro inschrijvingstaks.

                Dave
                pixelpusher

                Comment


                • #38
                  Re: Auto tuning...

                  Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                  Nochtans ontkoppelt een automaat wel, hoor. Je merkt dat wanneer je met een automaat in M stand rijdt, je meer voelt remmen op de motor. En dat niet alleen door terug te schakelen. Ik voel dat ook.

                  Dave
                  Hmmm, zo'n M stand heb ik niet, enkel D (drive), N (neutraal), R (return) en P (park).
                  Ik ondervind wel dat, wanneer ik de tiptronic gebruik, het verbruik ook lager is dan bij de automaat, waarschijnlijk omdat ik zelf iets sneller schakel ( zelfs bij rustig rijgedrag ) dan de automaat.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Auto tuning...

                    Powerbox veel varianten op ebay enz te vinden = bedriegen van computer. Computer denkt dat hij op een bepaald toerental zit. En ga je de turbo rapper laten opkomen, en het is net dat wat je gaat voelen. ( maar slecht voor den turbo )
                    In normale rijstijl +op koppel rijden, ga je dat ook zien aan je verbruik.

                    chiptuning de duurdere vanaf 500 + euro = Is het veranderen van de chip in de computer van de wagen. Best laten doen door een erkende firma, dat u grafieken en een rolweerstand bank aanbieden.
                    Dan kan je effectief zien, wat er van pk's huidig en na de chiptuning uitkomt.

                    Als je zou chippen, zou ik maar chippen tot een zeker niveau.... Dat je bv bij normaal rijden, een rokende schoorsteen uit je uitlaat blijft komen.
                    Bij optrekken mag er rook ontwikkelen maar niet blijven roken.

                    Als je zeker wilt spelen zou ik voor nummer 2 gaan.

                    Zolang je normaal blijft rijden ga je de motor niet kapot krijgen.
                    Zoals rustig warm rijden, niet tot rood doortrekken enz....

                    Ze delen wel mee dat er een hogere slijtage kan optreden, en dat kan zeker.
                    Als de mechaniek maar gemaakt is voor 105 pk zal er meer slijtage zijn als je er 150 pk uithaalt.

                    Zoek en informeer maar.

                    Professionele chiptuning op maat om de prestaties en het verbruik van uw wagen of mobilehome te verbeteren.


                    enz... op google staan er nog meerdere.
                    Canon Eos 40D, EFS 18-55 IS, EFS 55-250 IS, Lowepro Slingshot 200AW, EX580 II

                    Comment


                    • #40
                      Re: Auto tuning...

                      Heel gevaarlijk als je het mij vraagt, bekijken we eens enkel het fiscale:

                      Wanneer je de pk's opdrijft van bvb 130 naar 160pk, dan valt je wagen voor de fiscus in een andere categorie. Je hebt immers (1) teweinig inschrijvingtaks betaald en (2) zal je ieder jaar te weinig autotaks betalen. Ik ben geen jurist, maar ik denk dat dit onder belastingsontduiking valt en dus defacto onwettelijk is. Met rode mazout rijden is ook goedkoper dan met gewone diesel, maar mag ook niet (op de openbare weg althans) ;-)

                      Als je louter de motor zou laten afregelen dat die zuiniger wordt, dan denk ik dat er geen probleem is. Vraag is of dit wel de moeite is?

                      Sven
                      --
                      Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Auto tuning...

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        Ik wou dat het met de mijne ook kon, want met m'n nieuwe Saab 9-3 TTiD val ik net in de 180pk (ipv de 177 van bvb een BMW 320d). Toch een verschil van 1200 euro inschrijvingstaks.

                        Dave
                        Dan had je toch gewoon die BMW moeten kopen.
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Auto tuning...

                          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                          Dan had je toch gewoon die BMW moeten kopen.
                          Wel, ik heb met ene rondgereden, en da's allemaal wel leuk enzo, maar ik had toch redenen om te kiezen voor die Saab. Maar het blijft een twijfelgeval
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #43
                            Re: Auto tuning...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
                            Heel gevaarlijk als je het mij vraagt, bekijken we eens enkel het fiscale:

                            Wanneer je de pk's opdrijft van bvb 130 naar 160pk, dan valt je wagen voor de fiscus in een andere categorie. Je hebt immers (1) teweinig inschrijvingtaks betaald en (2) zal je ieder jaar te weinig autotaks betalen. Ik ben geen jurist, maar ik denk dat dit onder belastingsontduiking valt en dus defacto onwettelijk is. Met rode mazout rijden is ook goedkoper dan met gewone diesel, maar mag ook niet (op de openbare weg althans) ;-)

                            Als je louter de motor zou laten afregelen dat die zuiniger wordt, dan denk ik dat er geen probleem is. Vraag is of dit wel de moeite is?

                            Sven
                            En wat doe je als bv. een "technisch accident" gebeurt. Bv. een wiel dat afbreekt. Op dat moment gaat je verzekering denk ik eens langs bij je garage, of de invoerder van het merk. Als deze merken dat de motor getuned is zal dat paraplu'ke rap open gaan, want je rijdt met een auto die niet beantwoordt aan de homologatie ervan.

                            Als de invoerder die chiptuning zelf gedaan heeft is er geen probleem, want dan zouden die papieren toch in orde moeten zijn...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #44
                              Re: Auto tuning...

                              Heb er vroeger ook eentje gehad op mijn Honda en nooit problemen mee gehad. Had wel eerst de ophanging,cardan en de remmen aangepast voor ik de chip stak. Maar dit gaat spijtig genoeg niet meer want op de autokeuring krijg je daarvoor nu een rode kaart.
                              Flickr

                              Comment


                              • #45
                                Re: Auto tuning...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Rikske_007 Bekijk bericht
                                Heb er vroeger ook eentje gehad op mijn Honda en nooit problemen mee gehad. Had wel eerst de ophanging,cardan en de remmen aangepast voor ik de chip stak. Maar dit gaat spijtig genoeg niet meer want op de autokeuring krijg je daarvoor nu een rode kaart.
                                Zo te horen is het in Belgie een stuk lastiger dan in Nederland.
                                Aan mijn auto is veel herbouwd en er zit een hoop op van andere wagens ( wielassen inc schijven van een golf I gti op een polo G40 om maar 1 van de vele dingen te noemen ) en dat is hier geen probleem.

                                Ik ging in 1e instantie ook uit van mijn eigen situatie van standaard 115pk naar 160+ waarbij geen rekening is gehouden met het zuinig aspect.
                                Alhoewel je met meer pk dan standaard wel degelijk zuiniger kan rijden mits andere configuratie en zelfde rijstijl maar verwacht niet dat je dan plots als een raket vooruit gaat, wand de combi supersnel en zuinig is er niet.

                                Greetz rich
                                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                                Comment

                                Working...
                                X