Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto tuning...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Auto tuning...

    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Je hoorst wel steeds dat het totaal geen kwaad kan voor de wagen, maar iedere garagist raadt het resoluut af.... of hebben ze daar en speciale reden voor?
    Omdat je dan in de problemen kan komen voor de garantie (niet originele config) en omdat het wettelijk eigenlijk niet mag.
    Normaal haal je altijd meer vermogen door een tuning en dit mag niet.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Auto tuning...

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Klopt, ik heb trouwens in mijn openingspost duidelijk vermeld dat de verzekering op de hoogte moet gebracht worden wanneer men een motor laat chiptunen
      Dit is echter onvoldoende, als je motor meer vermogen heeft dan klopt ook je inschrijving en gelijkvormigheidsattest niet meer, je BIV en je verkeersbelasting ... het gaat dus veel verder dan je verzekering alleen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Auto tuning...

        Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
        Het verhaal dat ik gehoord heb is iets anders.
        Veel wagens hebben origineel een iets tot redelijk meer vermogen. In Belgie levert men die wagen met een lager vermogen om in een gunstigere categorie van verzekering en taksen te vallen.
        Dat klopt. Maar meestal gaat het om kleine verschillen. Een VW golf bv. kan je in 2.0 TDI kopen met 136 en 140 pk. De 136 kost minder qua taksen omdat hij juist op dat randje van de tarieven zit.
        Als je ermee rijdt voel je dat toch niet : die 140 pk wordt enkel gehaald in de hoge toeren (4000 tr/min om exact te zijn). Iemand die juist zuinig wil omspringen met z'n auto heeft op dat toerental niets te zoeken. Het max.
        koppel blijft voor beide versies gelijk (want dat haal je een pak lager, en op dat toerental is geen "tuning" uitgevoerd). Er zijn een pak merken die zo "Belgische" versies leveren.

        Chiptuning is in mijn ogen redelijk zinloos. De fabrikant van de auto zal wel best weten hoe de motor moet afgesteld worden. Je kan trouwens niet zomaar straffeloos dat vermogen opdrijven : de koeling van de motor moet dan ook aangepast worden, remmen, ophanging, banden.
        En inderdaad : wettelijk gezien is wat op het homologatieformulier staat het enige dat telt. Als de verzekering bij een ongeval merkt dat geknoeid is, zal dat een duur grapje opleveren...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #19
          Re: Auto tuning...

          Verseg en Polleke, jullie uitleg overtuigt me meer dan voldoende om er zelfs niet meer aan te denken . . . Bedankt voor de info
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #20
            Re: Auto tuning...

            Hier een ander geluid

            Paar jaar geleden heb ij een Volvo gehad die origineel 140 pk had. Ik heb hem laten tunen naar 180 pk. Dezelfde motor was ook leverbaar vanuit de fabriek met 170 pk, maar dan een stuk duurder.

            Tunen had het voordeel van goedkoper te zijn en ook nog eens meer koppel dan de 170 pk. De auto op zich kon dat best aan, want hij was leverbaar tot en met 300 pk. Ik heb het tunen via de garage laten doen. Daarmee voorkom je een hoop problemen met garantie enzo!

            Qua verzekerings problemen: het tunen moet dan wel (mede) oorzaak zijn van het ongeluk, anders wordt het voor een verzekeringsmaatschappij toch erg moeilijk om zich er op te beroepen. Dit is een fabeltje wat het goed doet in de kroeg, maar wat nog nooit bewezen is. Je kunt ook met een niet getunede auto te hard rijden

            Mijn ervaring met tunen is dus positief, maar wel met de randvoorwaarden zoals ik die hier noem -> dus via garage!
            Groeten,

            Albert Jan

            Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

            Comment


            • #21
              Re: Auto tuning...

              Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
              Hier een ander geluid

              Paar jaar geleden heb ij een Volvo gehad die origineel 140 pk had. Ik heb hem laten tunen naar 180 pk. Dezelfde motor was ook leverbaar vanuit de fabriek met 170 pk, maar dan een stuk duurder.

              Tunen had het voordeel van goedkoper te zijn en ook nog eens meer koppel dan de 170 pk. De auto op zich kon dat best aan, want hij was leverbaar tot en met 300 pk. Ik heb het tunen via de garage laten doen. Daarmee voorkom je een hoop problemen met garantie enzo!

              Qua verzekerings problemen: het tunen moet dan wel (mede) oorzaak zijn van het ongeluk, anders wordt het voor een verzekeringsmaatschappij toch erg moeilijk om zich er op te beroepen. Dit is een fabeltje wat het goed doet in de kroeg, maar wat nog nooit bewezen is. Je kunt ook met een niet getunede auto te hard rijden

              Mijn ervaring met tunen is dus positief, maar wel met de randvoorwaarden zoals ik die hier noem -> dus via garage!


              Inderdaad,in het aangevoerde voorbeeld van de VW TDi,2 L,gaat een vermogenstoename van pakweg 20kw geen verplichting geven er andere veren,demping,stabilisatorstangen,remmen enzovoorts op te monteren.Het is niet dat je van je turbodiesel een Ferrari maakt hé.Die chiptuning is trouwens vooral populair bij turbodiesels,waar je dan in de lagere toeren kunt genieten van dat enorme koppel.En daar zit trouwens meteen de grens:al dat koppel moet verwerkt worden door de versnellingsbak,en om te voorkomen dat je die tot gruis rijdt,kun je hoogstens wat dichter opschuiven tot bij de tolerantiegrens ervan. ( een vermogenstoename van meer dan 30% zou nefast kunnen zijn )Verzekeringen hebben wél graag dat je de vermogenstoename aangeeft.Anders hebben ze bij een gebeurlijk ongeval het recht te zggen;jamaar bij ons ben je maar verzekerd voor 100 kw,de overige 20 zul je aan ons moeten terugbetalen nadat wij de tegenpartij hebben schadeloos gesteld ( dixit mijn verzekeringsagent )


              Walter
              D850

              Comment


              • #22
                Re: Auto tuning...

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                maar iedere garagist raadt het resoluut af....
                Toen ik een demo kwam lenen bij de lokale SAAB dealer kreeg ik van de verkoper anders direct te horen: "als u deze auto wilt kopen kunt u voor 25 euro het vermogen laten toenemen van 154 naar 180 pk" (of daaromtrend, weet de details niet meer). Daarbij werd dan de turbodruk mbv chiptuning een stuk hoger. Heeft geen gevolgen voor de garantie, zo werd mij verzekerd. Geen idee waarom het vermogen dan niet af-fabriek al aangepast werd (zal wel met wetgeving te maken hebben).

                Comment


                • #23
                  Re: Auto tuning...

                  Voor 25€? Da's wel echt goedkoop, gangbare prijzen die ik heb gevonden voor mijn Hyundai Santa Fe ( 2.2 Diesel ) lagen rond de 500€
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Auto tuning...

                    Motortuning zal aan zuinig rijden echt niets veranderen (eerder het omgekeerde). Als je het vermogen verlaagt zou je er misschien kunnen geraken...

                    Van elke motor stelt een constructeur een rendementskromme op. Men meet het verbruik (in gr. brandstof per uur en per kW) bij een bepaald toerental en een bepaald koppel.
                    Dat levert een aantal curves op waarbij men een aantal punten met gelijk verbruik verbindt.
                    Algemeen is het zo dat je het hoogste rendement hebt bij een toerental rond dat van het max. koppel (meestal iets hoger), en bij hoge belasting (dus wanneer de motor quasi z'n max. koppel levert).

                    Als je zuinig wil rijden is het dus best je motor goed te belasten : dus op koppel rijden, in een redelijk hoge versnelling.
                    Bij echt lage toerental is het rendement ook niet goed, dus is het in principe beter om redelijk snel (ook niet overdrijven) op te trekken tot dat toerental waar je motor z'n beste rendement bereikt.

                    Als je bv. een diesel hebt die z'n max. koppel bereikt aan 1800 tr/min (en dat zijn de meeste morderne), dan rijd je in de praktijk best aan een toerental tussen de 1700 en 2500 tr. Hoger optrekken dan 3000 tr/min is eigenlijk te vermijden (het max. vermogen bereiken de meeste van die motoren aan 4000 tr/min).

                    En nog 2 tips : bij uitbollen (zonder de ontkoppelen) verbruikt je motor 0.0 l. Dus in principe is het best om zolang mogelijk te wachten met te ontkoppelen bij uitbollen (uiteraard als je auto begint te bokken, heb je te lang gewacht), en rijdt met een koude motor op het gemakske...

                    Bijna alle wagens die verkocht worden hebben een "te zware" motor om zuinig te rijden. Je hebt echt geen 300 Nm nodig om een Golfje veilig te laten rijden. Je hebt het zeker niet nodig om zuinig te rijden.

                    De rijstijl van de persoon heeft echt meest vanal invloed op het verbruik van de wagen.
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #25
                      Re: Auto tuning...

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      De rijstijl van de persoon heeft echt meest vanal invloed op het verbruik van de wagen.
                      De rijstijl die je hier beschrijft is dus mijn rijstijl, optrekken zo snel mogelijk naar 2000 à 2500 toeren, aan 125 à 130 zit ik ook aan ongeveer een dikke 2000 toeren.
                      Men beweert dat bij het handhaven van dergelijke rijstijl het verbruik met chiptuning toch naar omlaag zou gaan. Een kwakkel dus? En wat dat uitbollen betreft . . . ik rijd met een automaat dus ik ontkoppel sowieso dan eigenlijk toch nooit?
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Auto tuning...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        De rijstijl die je hier beschrijft is dus mijn rijstijl, optrekken zo snel mogelijk naar 2000 à 2500 toeren, aan 125 à 130 zit ik ook aan ongeveer een dikke 2000 toeren.
                        Men beweert dat bij het handhaven van dergelijke rijstijl het verbruik met chiptuning toch naar omlaag zou gaan. Een kwakkel dus? En wat dat uitbollen betreft . . . ik rijd met een automaat dus ik ontkoppel sowieso dan eigenlijk toch nooit?
                        Ja ja en tegen de 150 per uur rijd je bijna voor niets....
                        Waar mag je in België 125 à 130 rijden?
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #27
                          Re: Auto tuning...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          De rijstijl die je hier beschrijft is dus mijn rijstijl, optrekken zo snel mogelijk naar 2000 à 2500 toeren, aan 125 à 130 zit ik ook aan ongeveer een dikke 2000 toeren.
                          Men beweert dat bij het handhaven van dergelijke rijstijl het verbruik met chiptuning toch naar omlaag zou gaan. Een kwakkel dus? En wat dat uitbollen betreft . . . ik rijd met een automaat dus ik ontkoppel sowieso dan eigenlijk toch nooit?
                          Het verbruik zakken met chiptuning : ik heb dus zeer sterke twijfels. K'ga er gewoon vanuit dat een constructeur meer mogelijkheden heeft om dat compromis tussen prestaties en verbruik goed te krijgen, dan een chiptuner.

                          De prestaties opdrijven is niet zo moeilijk, het verbruik laag houden een pak lastiger ;-). Bij een diesel zou ik nog eventueel kunnen twijfelen (door de overmaat aan zuurstof bij de verbranding), bij een benzine zeker niet. Meer vermogen is meer koppel. En om meer koppel te krijgen heb je meer brandstof nodig (wat tuning dus doet). Bij gelijk koppel met dezelfde motor, ga je niet plots minder brandstof nodig hebben. Als de tuning goed is gebeurd, zal het eventueel hetzelfde verbruik blijven. Voor lager heb ik dus zeer sterke twijfels.

                          En je automaat : het hangt ervanaf welke het is hé. De klassieke automaat met koppelomvormer heeft geen koppeling. Die "nieuwe" automaten met automatische ontkoppeling uiteraard wel.

                          Op de motor zit een brandstoftoevoeronderbreking als je de gas lost. Op het moment dat je de koppeling indrukt, is terug brandstof nodig om je motor in vrijloop te laten draaien. Met een automatische bak zal dat ook wel ongeveer zo werken : als het toerental te laag wordt schiet de brandstoftoevoer terug in gang voor die vrijloop.
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #28
                            Re: Auto tuning...

                            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Ja ja en tegen de 150 per uur rijd je bijna voor niets....
                            Waar mag je in België 125 à 130 rijden?
                            Mijn golfje duidt 130 aan, als mijn Tom tom 120 aangeeft. Persoonlijk geloof ik Tom tom ;-)...

                            Dus d'een dezen rijdt 130 (eigenlijk niet, doch dit andermaal terzijde).
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #29
                              Re: Auto tuning...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              En wat dat uitbollen betreft . . . ik rijd met een automaat dus ik ontkoppel sowieso dan eigenlijk toch nooit?
                              Is dat die groene instelling
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Auto tuning...

                                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                Ja ja en tegen de 150 per uur rijd je bijna voor niets....
                                Waar mag je in België 125 à 130 rijden?
                                Theo, eigenlijk had ik zo'n reactie van jouw verwacht
                                Polleke redeneert zoals ik, ik rijd ook op mijn Tomtom, niet op de snelheidsmeter van mijn wagen. Maar vooraleer ik dat ben beginnen doen moest ik natuurlijk zeker zijn dat TT de juiste snelheid aangaf en niet mijn snelheidsmeter in de wagen. Hoe heb ik dat gecontroleerd vraag je je waarschijnlijk af? Wel op 2 manieren, eerst via die palen langs de gewestwegen die aanduiden hoe snel je rijdt, en daar blijkt dus dat TT de juiste snelheid aangeeft ( getest met meerdere palen ), de snelheidsmeter van de wagen duidt teveel aan.
                                Ik ken iemand met zo'n speedgun en daar hebben we ook mee getest, ook daar bleek TT de juiste snelheid aan te geven en niet de snelheidsmeter van de wagen. Ondertussen al een paar keer het risico ( als je het nog zo mag noemen ) om op TT - snelheid flitspalen te passeren . . . nooit geflitst tot nu toe, dus ik neem aan dat TT er niet ver naast zit met zijn meting . . .
                                Last edited by Franciskine; 19 juli 2008, 14:32.
                                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                                Comment

                                Working...
                                X