Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwart architecten denkt eraan te stoppen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kwart architecten denkt eraan te stoppen

Mijn haar komt te berge als ik dit lees. Ik heb 3 jaar terug ook een architect gebruikt en ook iemand die blijkbaar de de verantywoordelijkheid niet aankon.

Iemand die ik moest €5.500 moest betalen en er bovenop nog eens €1.000 voor een bouwkundig ir. die de sterkteberekeningen moest doen. Zij was enkele jaren geleden afgestudeerd van school en had dat wel geleerd: maar het is toch veiliger en juister als een bouwkundig ir bureau dit doet.

Moet je daarvoor dan industrieel of burgerlijk ig or ir zijn om je verantwoordelijkheden niet te willen opnemen.. maar wel riante facturen schrijven? Rondvraag leerde me dat ik hierin geen alleenstaand geval meer ben maar dat architecten (vooral de jongere) altijd op veilig spelen en verantwoordelijkhedne afschuiven. Je moet maar eens een lastenboek lezen en/of contract. Nee, op mij hebben architecten nog geen indruk kunnen maken. Het is nu 3 jaar geleden van mij maar word er nog steeds kwaad om (mijn enigste grote fout in mijn verbouwing geweest)

Re: Kwart architecten denkt eraan te stoppen

Onze architecte (ook vrij nieuw in het beroep) heeft halverwege de bouw de pijp aan maarten gegeven, echter nooit officieel. Ze kon het niet meer aan. Ze vond dat we teveel eisend waren. Ik kan niet zeggen dat ze haar job niet kende maar ze was wel arm aan communicatie en expectations management.
    Plus was ze waarschijnlijk ook teleurgesteld dat we niet de aannemers namen die zij voorstelde. Alleen de plakker hebben we op haar aanraden aangenomen: een ramp. Ook moesten we een bureau inschakelen voor de stabiliteit... Daarbij kwam nog dat haar privé leven een krisis doormaakte.

Daar sta je dan zonder architect en alle aannemers die wel iets van je willen en een mening hebben.
    De rest van de bouw hebben we zonder architect gedaan en we hebben het - mits een beetje meer stress aan onze kant - overleefd (allez: het huis staat er na 5 jaar nog).
    Dat we ze nog lang mogen "trekken".
    Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Ikzelf had een prachtaannemer, zo'n oude rot in het vak en was me duizenden keer meer waard dan eender welke architect. Zelf ben ik technisch genoeg onderlegd om veel zelf te kunnen oplossen en ben ook door mijn verschillende aannemers goed behandelt. Ik heb 1 raad: blijf als je kan (het moet mogelijk zijn door prijs/kwaliteit) bij mensen uit je eigen dorp of omgeving. Ik heb aan vele aannemers zelfs geen offerte (metselaar, dakwerker, ...) gevraagd omdat ik hun werk en reputatie kende (was een verbouwing dus is alles sowieso aan manuren).
      Uiteraard voor vensters en deuren, vloeren etc wel de nodige prijzen aangevraagd. Nee, ook mijn architect had geen te leveren aannemers, ik steun zo'n verwerpelijk iets niet als nog eens extra te moeten betalen voor aannemers die een architect zou hebben uitgezocht, geen denken aan .

Comment

Wij hebben voor onze verbouwing nauw samengewerkt met onze architect. Heeft op sommige ogenblikken ook voor problemen gezorgd maar ik moet eerlijk zeggen dat we zonder architect niet tot huidig resultaat zouden gekomen zijn.

Comment

Dat die 25% er de brui willen aan geven…t’ja dat ze maar doen hé, de goeie die wel weten met wat ze bezig zijn blijven wel over zenne.
          Zelf heb ik indertijd gekozen voor een oude rot in het vak en ik kan alleen maar zeggen dat die mens zijn werk perfect heeft gedaan, het enige wat wij hebben laten doen is de funderingen, ruwbouw en alu schrijnwerk, de rest hebben we volledig zelf gedaan. De bestekken van het materiaal klopten perfect en nooit met één iemand in de clinch gelegen. Zo’n architect die al enkele jaartjes bezig is dwingt ook best veel respect af bij de aannemer en als er iets was dat niet naar de architect z’n zin was werd dit dan ook onmiddellijk en zonder tegenpruttelen opgelost.
          Toen de ruwbouwwerken waren afgewerkt zijn we de volledige afwerking zelf beginnen doen ( over een termijn van een 4-tal jaar ) en ik kon zonder probleem naar onze architect bellen om informatie, indien nodig kwam ie langs en daar heb ik nooit een extra factuur voor gekregen !
          Qua keuze van aannemer hadden wij zelf gekeken, ze kenden elkaar wel maar hadden nog nooit samengewerkt, wij hebben ook niet gekozen voor zomaar de goedkoopste aannemer maar wel voor degene waarmee we onmiddellijk op de goede golflengte zaten en dat heeft ons nog nooit één seconde gespeten.
          Als je bouwt dan moet je er je terdege van bewust zijn dat je ze zelf ook best wat werk moet insteken, je ziet het meestal aardig fout gaan met firma’s die alles in één pakket aanbieden en waarbij de bouwheer zogezegd geen zorgen heeft…. Wat je zelf doet doe je meestal beter
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Mijn neef is zelfstandige architect samen met zijn vrouw in Rotterdam!
            Ze hebben o.a. De Gavers in Harelbeke helemaal vernieuwd (de werken zijn denk ik zelfs nog bezig..

zijn site www.ura.be

Nooit geen problemen ondervonden
            Yannick Desmet 2021
            yannickdesmet.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
              Mijn neef is zelfstandige architect samen met zijn vrouw in Rotterdam!
              Ze hebben o.a. De Gavers in Harelbeke helemaal vernieuwd (de werken zijn denk ik zelfs nog bezig..

zijn site www.ura.be

Nooit geen problemen ondervonden
              zou het woordje (geen) effe weghalen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                zou het woordje (geen) effe weghalen.
                grt,bouk.
                Een dubbele negatie, dat is nochtens perfect Vlaams, Bouk.
                http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                  Een dubbele negatie, dat is nochtens perfect Vlaams, Bouk.
                  Het is voor jou misschien Vlaams, maar het is in ieder geval geen correct
                  Nederlands. Bereid je in deze tijden maar voor op onze eventuele
                  hereniging met de buren. Dan kan het "Plakkaat van Verlatinghe" tijdens
                  een groot feest symbolisch verbrand worden.
                  Misschien kunnen we dan terug samen deel uitmaken van het Spaanse rijk??
                  Last edited by dyafani; 17 juli 2008, 18:47.
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Wij hebben voor onze verbouwing nauw samengewerkt met onze architect. Heeft op sommige ogenblikken ook voor problemen gezorgd maar ik moet eerlijk zeggen dat we zonder architect niet tot huidig resultaat zouden gekomen zijn.

http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/our_house
                    Nice house man

Greetz,

Hans
                    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                      Bereid je in deze tijden maar voor op onze eventuele hereniging met de buren.
                      Over mijn rottend, composterend, ontbindend en dood lijk!

http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                        Over mijn rottend, composterend, ontbindend en dood lijk!

niet levend lijk? ^^
                        foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht

http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/our_house
                          ja watte zeg.....ik maakte mezelf altijd wijs dat ik erg bescheiden woon......nu ben ik er van overtuigd dat ik in een krot woon....

ik wil direkt wisselen.... ik doe daar ni moeilijk over
                          http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                            Het is voor jou misschien Vlaams, maar het is in ieder geval geen correct
                            Nederlands. Bereid je in deze tijden maar voor op onze eventuele
                            hereniging met de buren. Dan kan het "Plakkaat van Verlatinghe" tijdens
                            een groot feest symbolisch verbrand worden.
                            Misschien kunnen we dan terug samen deel uitmaken van het Spaanse rijk??
                            nu geen waanvoorstellingen krijgen he, t'is hier nu goe houden zo!!!

in Belgie is veel mogelijk maar echt niet alles hoor!
                            http://www.jvs-photography.be/

Comment

Working...
                            X