Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDMI - kabel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: HDMI - kabel

Tsjah : die kabels hé.
    Bij audio doen ze het nog beter : daar hebben ze van die interlink kabeltjes van 60 cm. met prijzen van boven de 1000€, en dan beweren die mannen dat er hoorbare verschillen op zitten...
    Door zo'n kabeltjes vloeit met moeite stroom (een versterker heeft nog altijd een hoge ingangsimpedantie), wat maakt het dan uit voor die 60 cm. Luidsprekerkabels zijn dan weer een ander verhaal.

De lengte van die kabel doet er wel wat aan : in principe hoe korter hoe beter. Zo'n HDMI laat een hoogfrequent signaal vloeien, en bij alles wat boven de 2 m. geraakt, zorg je toch beter voor deftige kwaliteit : maar inderdaad, voor 30-40 € moet dat zeker lukken.
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
      Ik heb nog een grotere brolkabel van 8 euro (Carrefour/Hannstar), waarom werkt die dan perfect ?
      Niemand beweert dat die kabel niet werkt hé.
      Ik heb trouwens dezelfde kabel liggen omdat de andere niet op voorraad waren en ik er dringend eentje moest hebben. Die heeft er hier dus ook tijdelijk tussen gestoken.

Verschil met de betere is inderdaad dat hij niet verguld is en wat de corrosie betreft heb je het verkeerd, bij heel veel mensen is de audi-installatie het eerste wat gevoelig is voor vocht. Velen zetten de zware toestellen laag tegen de grond en alleen al het vocht als je tegels met water kuist is voldoende voor roestvorming. Niet op een dag of een week maar op langere tijd.

Die kabel is belange niet zo goed voorzien op torsie, plooi hem een paar keer te veel kort aan de stekker en je riskeert een interne breuk.

Als ik deze kabel gebruik, dan valt die bij het minste uit de stekker, die betere kabel heeft inderdaad een iets aangepaste stekker zodat die ook beter blijft zitten.

En het grootste verschil zit hem nog in de afscherming, de eventuele interferenties naar andere kabels zullen ook een groot verschil kennen.

Bij kwaliteit van een kabel moet je gewoon het geheel zien.

Het is als bij fotografie ... ze kopen een toestel van enkele duizende Euro's en op kleine belangrijke stukken beginnen ze te besparen.
      Een TV van 3000€, een BD-speler van 600€ maar het kabelke mag maar 10€ kosten ... waarom dan zoveel geld geven aan die TV en andere toestellen?
      Een TV van 300€ geeft toch ook beeld en die heeft echt die betere kabel niet nodig.

Ieder zijn ding en als jij tevreden bent met een kabel van 8€, zoveel te beter voor u maar bekritiseer niet het feit dat er inderdaad wel betere kabels zijn die wel hun nut hebben en waar anderen wel wat geld aan willen geven!
      Last edited by VerSeg; 8 juni 2008, 12:20.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Bij audio doen ze het nog beter : daar hebben ze van die interlink kabeltjes van 60 cm. met prijzen van boven de 1000€, en dan beweren die mannen dat er hoorbare verschillen op zitten...
        Op een 2 PK-tje kon je banden steken van 100€ maar op een BMW van 50.000€ zet je ook iets beter.
        Met audio is dat identiek, wie 20.000€ (of een veelvoud ervan) geeft voor luidsprekers, die heeft ook wel liever een beter kabeltje.
        Eens een bepaalde kwaliteit behaald hoort de gewone mens meestal geen of weinig verschil meer met een nog beter kabeltje al is het wel meetbaar met de nodige apparatuur.
        Het verschil tussen een kabeltje van 5€ en eentje van 50€ ga je anders wel heel goed merken op zo'n installatie. Dat verschil (hoorbaar) is veel groter dan nadien tussen een kabeltje van 50€ en 500€.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Op een 2 PK-tje kon je banden steken van 100€ maar op een BMW van 50.000€ zet je ook iets beter.
          Met audio is dat identiek, wie 20.000€ (of een veelvoud ervan) geeft voor luidsprekers, die heeft ook wel liever een beter kabeltje.
          Eens een bepaalde kwaliteit behaald hoort de gewone mens meestal geen of weinig verschil meer met een nog beter kabeltje al is het wel meetbaar met de nodige apparatuur.
          Het verschil tussen een kabeltje van 5€ en eentje van 50€ ga je anders wel heel goed merken op zo'n installatie. Dat verschil (hoorbaar) is veel groter dan nadien tussen een kabeltje van 50€ en 500€.
          Dit is dus een redenering die ik ook volledig volg . . .
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Dit is dus een redenering die ik ook volledig volg . . .
            Ik heb nog nooit iemand spijt weten hebben van een kabeltje van 50 à 150€ maar wel al velen die er eentje kochten van 5€ of 500€.
            Het een is te goedkoop en het andere is voor de meesten zijn geld niet waard ... de gulden middenweg dus.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Niemand beweert dat die kabel niet werkt hé.
              Ik heb trouwens dezelfde kabel liggen omdat de andere niet op voorraad waren en ik er dringend eentje moest hebben. Die heeft er hier dus ook tijdelijk tussen gestoken.

Verschil met de betere is inderdaad dat hij niet verguld is en wat de corrosie betreft heb je het verkeerd, bij heel veel mensen is de audi-installatie het eerste wat gevoelig is voor vocht. Velen zetten de zware toestellen laag tegen de grond en alleen al het vocht als je tegels met water kuist is voldoende voor roestvorming. Niet op een dag of een week maar op langere tijd.

Die kabel is belange niet zo goed voorzien op torsie, plooi hem een paar keer te veel kort aan de stekker en je riskeert een interne breuk.

Als ik deze kabel gebruik, dan valt die bij het minste uit de stekker, die betere kabel heeft inderdaad een iets aangepaste stekker zodat die ook beter blijft zitten.

En het grootste verschil zit hem nog in de afscherming, de eventuele interferenties naar andere kabels zullen ook een groot verschil kennen.

Bij kwaliteit van een kabel moet je gewoon het geheel zien.

Het is als bij fotografie ... ze kopen een toestel van enkele duizende Euro's en op kleine belangrijke stukken beginnen ze te besparen.
              Een TV van 3000€, een BD-speler van 600€ maar het kabelke mag maar 10€ kosten ... waarom dan zoveel geld geven aan die TV en andere toestellen?
              Een TV van 300€ geeft toch ook beeld en die heeft echt die betere kabel niet nodig.

Ieder zijn ding en als jij tevreden bent met een kabel van 8€, zoveel te beter voor u maar bekritiseer niet het feit dat er inderdaad wel betere kabels zijn die wel hun nut hebben en waar anderen wel wat geld aan willen geven!
              Qua robuustheid/materiaal zijn de duurdere natuurlijk beter, dat ga je me niet horen zeggen,
              en ja mijn versterker staat hoog & droog .

Lang niet alle mensen zitten hun kabels 180° om te plooien hoor,
              met wat gezond verstand behandel je die gewoon normaal...
              De stekker blijft bij mij echter perfect zitten, er is genoeg weerstand bij het inpluggen.

Bij kabels voor analoog materiaal moet ik je uiteraard gelijk geven, die zijn bij mij ook zeker niet van de minste,
              maar als het op (digitale) beeldkwaliteit aankomt maakt het geen flikker uit, heb het zelf ook getest met mijn
              broer zijn hdmi-Philips-kabelke +-40 Euro? (Vandenborre)...
              Met mijn neus letterlijk op het scherm & van de ene hdmi-kanaal naar het andere
              liggen switchen en je ziet écht geen verschil (wat reeds in de meeste tests al bevestigd werd) ...

De eentjes & nullekes worden evengoed doorgegeven bij een goedkope kabel als bij de duurdere,
              verguld of niet verguld... (je gebruikt toch ook geen vergulde usb-kabels?)

Bij langere afstanden (vanaf +-3m) is dat weer een ander verhaal natuurlijk, daar kan je inderdaad last hebben van interferentie...

In het opzicht van robuustheid/materiaal vind ik (persoonlijk) de meerprijs van een +-40 euro HDMI-kabel
              enigzins nog gerechtvaardigd, maar 100 Euro is IMHO gewoon afzetterij (no offence Francis )

Comment

Misschien dit eens lezen : link.

Ik merk dat het hier weer redelijk extreem wordt getrokken ;-). Je hebt gewoon de juiste kabel nodig voor de juiste toepassing.
                Zo'n kabel van 1000 € tussen een CD-speler en een versterker is echter altijd zinloos : wat maakt die 0.1 ohm impedantie winst uit, als die versterker een ingangsimpedantie heeft van 30.000 ohm ??? Dat is misschien meetbaar, maar hoorbaar : nooit van z'n leven... (ook niet op die luidsprekers van 10.000 €).

0.1 Ohm winst op de 6 of 8 ohm van een luidspreker zal uiteraard wel verschil maken...
                Groeten,

Polleke

Comment

Misschien dit eens lezen : link.

Ik merk dat het hier weer redelijk extreem wordt getrokken ;-). Je hebt gewoon de juiste kabel nodig voor de juiste toepassing.
                  Zo'n kabel van 1000 € tussen een CD-speler en een versterker is echter altijd zinloos : wat maakt die 0.1 ohm impedantie winst uit, als die versterker een ingangsimpedantie heeft van 30.000 ohm ??? Dat is misschien meetbaar, maar hoorbaar : nooit van z'n leven... (ook niet op die luidsprekers van 10.000 €).

0.1 Ohm winst op de 6 of 8 ohm van een luidspreker zal uiteraard wel verschil maken...
                  het is in de high end audio wel 'n feit dat alles wat in die link staat niet met de werkelijkheid strookt....als je kan luisteren en weet hoe iets moet klinken.
                  bv:
                  -het verschil tussen koper en zilver is zeer goed hoorbaar. dat heeft niets met die weerstand te maken...
                  zilver klinkt harder als koper (klankkleur)
                  de isolatie rond de geleider speelt ook 'n grote rol ( goede kabels meestal teflon)
                  de richting hoe je de kabel aansluit ook (normaal is afscherming maar aan 1 kant met de massa verbonden)
                  de gebruikte cinch stekker...ook hier teflon...
                  -het gebruik van dempers/ voetjes onder je CD player is zeer goed hoorbaar en hoeft niet duur te zijn...
                  je hoort dat ook onder je pre-amp en eindtrappen.
                  -het gebruik van speciale netkabels ... goed hoorbaar
                  -het inspelen van kabels en electronica (vooral tubes)...goed hoorbaar

zo kan ik nog ff doorgaan en ik zal meestal eindigen met "hoorbaar" ...
                  wat er te meten valt daar bewijs ge geen bal mee...
                  de tijden dat 'n amp alleen goed was als ie 'n harmonische vervorming had van 0,00000....0001 % en bandbreedte tot 100khz stammen nog uit de tijd dat goede buizenversterkers moesten plaats maken voor transistoren ...
                  iets wat goed was werd gekocht nav de specs die het toestel had en luisteren kwam op de 2de plaats...:rolleyes
                  persoonlijk prefereer ik lampenversterkers, maar goede transistorversterkers bestaan er ook, maar met 'n deftig prijskaartje...

en dat 0,1 ohm op 6 of 8 ohm "wel" 'n verschil maakt is juist niet waar, want de impedantie veranderd continue met muziek (wisselspanning)
                  tijdens dynamische pieken (grote vermogens) kan je luidspreker zich gedragen als 2 ohm weerstand...en hopelijk kan je eindtrap dat aan.

bottom line en het is reeds gezegd...je moet goed kunnen luisteren en het kaf van 't koren scheiden, want...de verhouding prijs/kwaliteit of de laatste loodjes wegen het zwaarst(duurder) telt hier wel...
                  er zijn kabels die veel geld kosten en niet presteren op 1 installatie en dan weer wel op 'n andere combinatie van installatie...
                  1000 euro voor interconnect kabels is wel 'n beetje veel (extreem ), maar rond de 200 a 300 euro moet je toch tellen in de high end branche...anders moet je er niet aan beginnen om 'n keten samen te stellen.
                  hier telt het gezegde " 'n ketting is zo sterk als de zwakste schakel."

Comment

als je het verschil kunt horen, dan kun je het verschil ook meten!
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      als je het verschil kunt horen, dan kun je het verschil ook meten!
                      muziek is 'n hele complexe materie/signaal dat wanneer iets beter klinkt soms onverklaarbaar is en NIET te meten, maar gewoon vaststelbaar is door te luisteren en experimenteren...
                      met de jaren en de nodige luisterervaring kom je daar wel achter...meetapparaten komen daar niet aan te pas, alleen met ervaren luisteren hoor je dat...
                      ik heb daar jaren voor nodig gehad en ben ook electronicus van opleiding...dus ik ken dat gezegde ook "meten is weten"
                      dat klopt wel voor vele zaken, maar niet voor high end audio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        en dat 0,1 ohm op 6 of 8 ohm "wel" 'n verschil maakt is juist niet waar, want de impedantie veranderd continue met muziek (wisselspanning)
                        tijdens dynamische pieken (grote vermogens) kan je luidspreker zich gedragen als 2 ohm weerstand...en hopelijk kan je eindtrap dat aan.
                        ???
                        Ik weet ook wel dat de impedantie veranderd met de frequentie, maar eigenlijk spreek je jezelf helemaal tegen :
                        0.1 ohm t.o.v. 2 ohm is nog veel erger dan 0.1 ohm t.o.v. 6 ohm...

Sorry : maar die "high end" zever mythe dat blijft maar meegaan hé.

Inderdaad : degelijke luidsprekersnoeren maken verschil, maar al de rest op je lijst is gezever. Zolang de marketing dat aan de consument kan wijsmaken, is alles goed hé...
                        Groeten,

Polleke

Comment

???
                          Sorry : maar die "high end" zever mythe dat blijft maar meegaan hé.
                          je bewijst gewoon dat je er niet veel van begrepen hebt en je nog helemaal niet gereed bent top hifi en zeker niet voor high end...
                          ik neem je dat niet kwalijk, want normaal probeer ik de mensen daar niet meer van te overtuigen.

Comment

muziek is 'n hele complexe materie/signaal dat wanneer iets beter klinkt soms onverklaarbaar is en NIET te meten, maar gewoon vaststelbaar is door te luisteren en experimenteren...
                            met de jaren en de nodige luisterervaring kom je daar wel achter...meetapparaten komen daar niet aan te pas, alleen met ervaren luisteren hoor je dat...
                            ik heb daar jaren voor nodig gehad en ben ook electronicus van opleiding...dus ik ken dat gezegde ook "meten is weten"
                            dat klopt wel voor vele zaken, maar niet voor high end audio
                            wss kan je niet meten en dan vaststellen wat het beste is.. afgaande van je resultaten

maar je kan op zijn minst toch een verschil meten?
                            foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                              wss kan je niet meten en dan vaststellen wat het beste is.. afgaande van je resultaten

maar je kan op zijn minst toch een verschil meten?
                              daar kan je nu eenmaal geen cijfers op plakken
                              dat is het 'm nu juist wat ik wil zeggen....goed geluid is niet te meten, maar te beoordelen door zeer veel te luisteren en te vergelijken met 'n referentie ...
                              die referentie moet niet in de duurste klasse liggen...

Comment

je bewijst gewoon dat je er niet veel van begrepen hebt en je nog helemaal niet gereed bent top hifi en zeker niet voor high end...
                                ik neem je dat niet kwalijk, want normaal probeer ik de mensen daar niet meer van te overtuigen.

Bon : de voedingskabel : je hoort daar verschil zeg je.

In een gemiddeld huis ligt van de toevoerkast tot het stopcontact in de woonkamer een m of 20, 2.5 mm2 kabel, van bedenkelijke kwaliteit : koper, maar zeker geen OFC...
                                Maakt het dan uit dat die laatste 1.5 m van stopcontact tot versterker plots van betere kwaliteit is ???

Kan je me eens uitleggen hoe dat verschil kan maken ? Of is high end plots zo mythisch dat daar geen fysische wetten meer gelden ???
                                Ik zeg je 1 ding : je hoort dat verschil niet, want er is geen verschil : de stroom door die 20 m is krek dezelfde als de stroom door je laatste 1,5 m van 150€...

Dat is hetzelfde als die pralines van 25 €, die plots veel beter smaakten dan die van 10 €, alleen waren het wel dezelfde.
                                Iets dat zoveel duurder is, moet toch beter zijn hé...

Voor veel zaken is dat uiteraard zo, maar in die high end wereld wordt enorm veel poeha verkocht, die niets terzake doet. Investeer je geld in de zaken die wel verschil maken, maar gooi het niet weg aan zinloze prullaria, waar je 90% teveel voor betaalt...
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X