Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voedselcrisis...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voedselcrisis...

Een probleem dat ik al een paar keer heb aangehaald maar blijkbaar toch nog altijd de actualiteit haalt...
    Als witloofboer besef ik maar al te goed dat ik het probleem niet kan oplossen in Afrika bv....
    Is het beleid dan echter grondig fout???
    De prijzen van granen zouden verdubbeld zijn en dat is best mogelijk maar daarmee zitten we hier in West-Europa nog altijd aan prijzen van voor de "oorlog"...
    Mais en tarwe kunnen we telen maar geen rijst...?
    Misschien een druppel op een hete plaat maar groenteprijzen hier kelderen toch...waarom niet overschakelen op die teelden?
    Moeten we dan niet elk mogelijk lapje grond intensief gaan bewerken om ons steentje te gaan bijdragen???
    Hier zit men maar te mekkeren over natuurbeleid terwijl een groot deel van de mensheid nauwelijks te eten heeft ...over solidariteit gesproken....
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

Re: Voedselcrisis...

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
    Hier zit men maar te mekkeren over natuurbeleid terwijl een groot deel van de mensheid nauwelijks te eten heeft ...over solidariteit gesproken....
    Zucht, je snapt er écht niets van hé Aquarius en het is ronduit ergerlijk hoe je steeds opnieuw op de kap van het natuurbeleid zit, in iedere draad die je opstart.

Maar goed, één aspect wil ik wel toelichten :
    De honger in de derde wereld landen zul je niet oplossen door hier méér te gaan telen. Dertig jaar neoliberaal beleid heeft de lokale voedselvoorziening vernietigd door massaal gesubsidieerde landbouwproducten uit rijke landen te dumpen op de markten van arme landen. Daardoor zijn ze er afhankelijk van geworden en als de prijzen dan stijgen zitten ze in met een crisis. Wat er dus moet gebeuren is terug de locale & regionale voedselsystemen herstellen. Dat los je niet op door in België meer te telen, juist integendeel!

Daarbij, rijst is een tropisch gewas en kan je hier niet kweken. Je kan hier trouwens ook geen mais kweken, behalve als silovoer. De mais wordt in ons klimaat niet hard.
    Last edited by hvr_oosterzele; 3 juni 2008, 22:51.

Comment

Hier ga je voor mij ook een brug te ver Aquarius. Het is heel kort door de bocht. Precies zoals men over de plas denkt over het milieu (Bush ). Voor hun telt vandaag en niet morgen.
      Ik ben zeker geen groene jongen, helemaal niet maar er is toch een zekere bewustwording van mijn kant dan men niet zomaar onze aardklo0t kan leegzuigen.

Maar nu gaan we toch in een maatschappelijk debat terecht komen.

Comment

Straks ga ik me nog schuldig voelen dat ik net lid ben geworden van Natuurpunt
        Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Zucht, je snapt er écht niets van hé Aquarius en het is ronduit ergerlijk hoe je steeds opnieuw op de kap van het natuurbeleid zit, in iedere draad die je opstart.

Maar goed, één aspect wil ik wel toelichten :
          De honger in de derde wereld landen zul je niet oplossen door hier méér te gaan telen. Dertig jaar neoliberaal beleid heeft de lokale voedselvoorziening vernietigd door massaal gesubsidieerde landbouwproducten uit rijke landen te dumpen op de markten van arme landen. Daardoor zijn ze er afhankelijk van geworden en als de prijzen dan stijgen zitten ze in met een crisis. Wat er dus moet gebeuren is terug de locale & regionale voedselsystemen herstellen. Dat los je niet op door in België meer te telen, juist integendeel!

Daarbij, rijst is een tropisch gewas en kan je hier niet kweken. Je kan hier trouwens ook geen mais kweken, behalve als silovoer. De mais wordt in ons klimaat niet hard.
          Goed ik heb een ding begrepen ik ben grondig fout en jullie zullen met de oplossing voor de boeg komen...maïs als korrelmaïs, kom maar eens kijken in oktober...
          Maar welke oplossing stellen jullie dan voor???
          Een klein landje als België zal de crisis zéker niet oplossen maar zoals ik al aanhaalde misschien is het allemaal een druppel op een hete plaat maar toch...
          Je bent nog wat jonger hé Hans maar ten tijde van de oorlog zei iedereen dat men geen voesel meer in de vuilnisemmer zou gooien...
          Dat men "malt" zou drinken ipv koffie...alles is hier in het westen ondertussen al verwaterd... en mensen die het "goed" hebben staan er gewoon niet meer bij stil.
          Je moogt nu van mij denken wat je wil maar ik ben nog steeds bekommerd om mijn medemens!

Wat niet wil zeggen dat ik ook niet wil overleven...
          Maar als ik moet prioriteiten stellen zal ik proberen om mijn buur toch een boterham te geven...zo zit dat "boerenvolk" dan in mekaar...

Het beleid wordt niet bepaald door "de boer" maar door slimme mensen in Brussel...Wie is dan in de fout???? Een Aquarius die er hoegenaamd niets van begrijpt?
          D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
          BD0290BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
            Goed ik heb een ding begrepen ik ben grondig fout en jullie zullen met de oplossing voor de boeg komen...maïs als korrelmaïs, kom maar eens kijken in oktober...
            Maar welke oplossing stellen jullie dan voor???
            Een klein landje als België zal de crisis zéker niet oplossen maar zoals ik al aanhaalde misschien is het allemaal een druppel op een hete plaat maar toch...
            Je bent nog wat jonger hé Hans maar ten tijde van de oorlog zei iedereen dat men geen voesel meer in de vuilnisemmer zou gooien...
            Dat men "malt" zou drinken ipv koffie...alles is hier in het westen ondertussen al verwaterd... en mensen die het "goed" hebben staan er gewoon niet meer bij stil.
            Je moogt nu van mij denken wat je wil maar ik ben nog steeds bekommerd om mijn medemens!

Wat niet wil zeggen dat ik ook niet wil overleven...
            Maar als ik moet prioriteiten stellen zal ik proberen om mijn buur toch een boterham te geven...zo zit dat "boerenvolk" dan in mekaar...

Het beleid wordt niet bepaald door "de boer" maar door slimme mensen in Brussel...Wie is dan in de fout???? Een Aquarius die er hoegenaamd niets van begrijpt?
            Wie dik fout zit = Monsanto!
            Hun genetisch gemanipuleerde rijst of maïs verknoeien de inheemse gewassen
            van dezelfde soort.
            Monsato controleert voedsel EN zaaigoed.
            Lees je nooit iets over in de media he...
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Wat ik begrijp uit de derde wereld:
              1) Je moet de geschiedenis kennen van de derde wereld en hoe men erin verzeild is geraakt. In velen gevallen is dat door het Westen zelf en dit reeds bij de start van de ontdekkingsreizen.
              2) Moet je ook eens stil staan bij de geografie. Je hebt landbouwgrond nodig om je gewassen op te telen. Maar das niet alles. Zo ook 'water' is een belangrijke factor. Als je één van die twee (er zijn er nog meer) niet bezit om de bevolking te voorzien zit je in de problemen.
              3) De onstabieliteit van die landen door oorlogen onderling.
              4) Wat reeds werd aangehaald wat hun locale economie ten gronde richte: het dumpen van goedkope voedingsstoffen uit rijke landen ( kijk wat de US doet met Mexico )
              5) Een totaal nieuw fenomeen zoals bv de visserij (dan heb ik het even over afrika) is dat China met reusachtige schepen hun kusten gaat leegroven.

Als je die 5 punten eens bekijkt, ze zijn al erg genoeg. En idd, als kleine belg alleen kan je niet op tegen de G8

Trouwens moet je het een stuk anders bekijken ook en ik weet dat wat ik nu zeg hier 'VEEL' mensen tegen m'n kar zal krijgen maar wat een feit is: We zijn met teveel op dere aardbol

Kijk maar eens gewoon hoe we onze standaard proberen te handhaven... Zelf zuigen we on- en bewust de energie op, terwijl er technologie bestaat maar niet rendabel is (klasiek liberalistisch).

Zelf verzieken we ons ecologisch systeem omwille van zo weinig mogelijk verlies te hebben

En zo kan ik wel verder en verder gaan... mais bon... het is een maatschappelijk probleem die nog veel stof zal doen oplaaien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                van dezelfde soort.
                Hier se! Er boenk op!

Patenten nemen op de (licht gemodificeerde) natuur; het zou verboden moeten zijn.

Ik heb het al meermaals gezegd (misschien niet hier), en zal het blijven zeggen; wie eens graag de schellen van zijn ogen doet vallen die leest een boek zoals bvb "wild law" van Cormac Cullinan.

Dan begint het je pas écht te dagen dat de huidige wetgeving niet is opgezet voor de mens, maar voor de bedrijven.

Wkil-linkje; http://en.wikipedia.org/wiki/Wild_law

vannamiddag schrijf ik nen blog entry.

Noot; Ik ben IT'er en leid een team van IT'ers, en de dag dat ik of één van mijn mensen naar Monsanto moet dan is er serieus ****** aan de knikker. Ik weiger. Gewetensbezwaren. Nu, mijn baas is ne copain dus hij zal me wel begrijpen, daar niet van. Maar er lopen hier in BE dus mensen rond die hun ziel verkopen aan zo'n uitschot. Onbegrijpelijk.
                Last edited by Jochen; 4 juni 2008, 09:14.
                http://www.theafricabug.com

Comment

Je kan hier trouwens ook geen mais kweken, behalve als silovoer. De mais wordt in ons klimaat niet hard.
                  Goedemorgen,

Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat maïs hier niet hard kan worden Hans...
                  Ik ben ondertussen bijna 50 en heb in mijn jonge jaren meegeholpen op de boerderij
                  van mijn ouders, wij zaaiden en oogstten zelf maïs om aan de kippen te voederen
                  en ik kan je garanderen dat die maïs wel degelijk hard werd zonder enig probleem.
                  Mijn ouders hadden trouwens een kleinschalige boerderij waar alles gebeurde met
                  "paard en kar" bij wijze van spreken
                  Ik heb daar een héél mooie jeugd beleefd, heel wat anders dan de semi-industriële
                  "boerderijen" van heden... mij lijken dat eerder "fabrieken" die geklasseerd worden onder
                  de noemer boerderij.
                  Misschien ben ik niet objectief.. en een beetje nostalgisch
                  Groetjes,

Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter238 Bekijk bericht
                    Goedemorgen,

Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat maïs hier niet hard kan worden Hans...
                    Ik ben ondertussen bijna 50 en heb in mijn jonge jaren meegeholpen op de boerderij
                    van mijn ouders, wij zaaiden en oogstten zelf maïs om aan de kippen te voederen
                    en ik kan je garanderen dat die maïs wel degelijk hard werd zonder enig probleem.
                    Mijn ouders hadden trouwens een kleinschalige boerderij waar alles gebeurde met
                    "paard en kar" bij wijze van spreken
                    Ik heb daar een héél mooie jeugd beleefd, heel wat anders dan de semi-industriële
                    "boerderijen" van heden... mij lijken dat eerder "fabrieken" die geklasseerd worden onder
                    de noemer boerderij.
                    Misschien ben ik niet objectief.. en een beetje nostalgisch
                    Groetjes,

Peter
                    Peter,

Je zegt het zelf, als kippevoer. Om mais te kunnen gebruiken voor voedingstoepassingen moet de korrel in & in droog zijn. Misschien zijn er uitzonderingen maar het overgrote deel van de mais bij ons is om te ensileren en de korrelmais is ook voor voeders. Ons klimaat is de koud & te nat. De mais waarvan sprake in de voedselcrisis is een basisproduct waarvan vele mensen in de derde wereld leven (denk maar aan de Mexicanen met hun taco's & tortilla's).

Ik heb jaren gewerkt in Amylum in Aalst. Daar werd o.a. mais verwerkt tot zetmelen & suikers. Alle mais werd aangevoerd uit het buitenland, Belgische mais kwam niet in aanmerken wegens onvoldoende droog (risico op schimmeling in de opslagsilo's). Uiteindelijk hebben ze zelfs een volledig nieuwe fabriek gebouwd in Franrijk om dichter bij de grondstof te zitten. Als ik mij niet vergis - ik ben er al een tijdje weg - werd de maismaalderij in Aalst zelfs volledig gesloten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      van dezelfde soort.
                      100% meer eens en je leest er wel over hoor o.a. op http://www.mo.be/

Comment

100% meer eens en je leest er wel over hoor o.a. op http://www.mo.be/
                        Enkele slachtoffers: Mexico en India.
                        Een van de voordelen van genetisch gemanipuleerde maïs ZOU zijn dat deze
                        resistent is tegen ongedierte.... NIETS is minder waar.

Mosanto controleert ook of je zelf géén zaaigoed overhoudt van de eigen teelt.
                        Zelfs Amerikaanse boeren worden bedreigd.
                        Dit alles ligt vast in patenten.

Mensen moeten dus of zijn noodzakelijk gedwongen om zaaigoed te kopen (van Monsanto).
                        Dezelfde mensen moeten zich in de schulden steken om dit zaaigoed te kunnen betalen.
                        Naast de maïs is het ook zo gesteld met de katoen...
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

En de koeien die ervan eten worden onvruchtbaar....

Wist je dat Monsanto steekproefsgewijs velden van de boeren bespuit met Round-up om te zien als ze soms niet "illegaal" resistente gewassen kweken? Gaat het gewas dood : geen probleem, de boer wordt ervoor vergoed. Gaat het gewas niet dood : dik proces aan hun been.

Daarnaast zijn er gevallen gekend van onkruid soorten die door kruisbestuiving ook resistent geworden zijn tegen Round-up en dus nu enkel nog manueel kunnen gewied worden.

Weet ik van een Canadees die reeds jaren vecht tegen Monsanto. Dat was in 2003, ik heb die mail nog steeds.

Dus als je nog eens Round-up koopt...

meer : http://en.wikipedia.org/wiki/Roundup en verdere links

Comment

En de koeien die ervan eten worden onvruchtbaar....

Wist je dat Monsanto steekproefsgewijs velden van de boeren bespuit met Round-up om te zien als ze soms niet "illegaal" resistente gewassen kweken? Gaat het gewas dood : geen probleem, de boer wordt ervoor vergoed. Gaat het gewas niet dood : dik proces aan hun been.

Daarnaast zijn er gevallen gekend van onkruid soorten die door kruisbestuiving ook resistent geworden zijn tegen Round-up en dus nu enkel nog manueel kunnen gewied worden.

Weet ik van een Canadees die reeds jaren vecht tegen Monsanto. Dat was in 2003, ik heb die mail nog steeds.

Dus als je nog eens Round-up koopt...

meer : http://en.wikipedia.org/wiki/Roundup en verdere links
                            Hans, vorige week zag ik een docu op de Duitse tv ('s avond laat ).
                            Die gasten zitten idd. wereldwijd.
                            Die willen simpel ons&het voedsel controleren.
                            Het wordt allemaal toegelaten en het is om schrik van te krijgen.

Gelukkig(?) zijn er bijv. in Mexico een paar mensen die de boeren precies
                            uitleggen wat er aan de hand is en wat ze er tegen kunnen doen.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Luguber verhaaltje

Gepatenteerde genen, dat kan grondig fout lopen
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                              X