Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apple iPod en FNAC garantie....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Apple iPod en FNAC garantie....

    Op 3 mei 2007 koop ik in de FNAC in Brussel een iPod 30GB.
    Aankoopprijs bedraagt op dat moment 269 Eur.
    Tot hier het goede nieuws

    Ergens half april 2008 begeeft mijn iPod het.
    Wat ik ook probeer: niets meer.
    Aangezien er wettelijk 2 jaar garantie wordt gegeven op elektro, ga ik er van uit dat dit ook geldt voor mijn iPod. Ik beslis nog even te wachten om mijn Ipod te laten herstellen tot ik nog eens in de buurt ben.

    Vandaag dus naar de FNAC. Daar vertelt men mij dat de garantie komt van de fabrikant, Apple dus, en dat Apple maar 1 jaar garantie geeft. 2 weken te laat dus. Op het kasticket is echter niets vermeld van geldende garantie.

    Voorstel van FNAC: bestek laten maken van de herstellingskost. Kostprijs bestek 170 EUR. De herstellingskost kan ook nog eens oplopen. Men vertelt mij dat het waarschijnlijk goedkoper uitkomt een nieuwe te kopen. Het compromis van FNAC is om hun 15% commissie op de bestekkost te laten vallen. Uiteindelijk drie personen gesproken, tot het afdelingshoofd toe: niets aan te doen...

    Kan dit zomaar? Is dit wettelijk?

    Als ik geweten had dat het maar één jaar was had ik de Ipod binnen de garantieperiode kunnen binnendoen en laten herstellen.

  • #2
    Re: Apple iPod en FNAC garantie....

    Als je het zonder btw nr aangekocht hebt, zijn ze verplicht van je 2 jaar te geven. Heb je het met een btw nr aangekocht, moet maar 1 jaar !

    Maja neemt daarvoor maar eens een advocaat ter hand.... En dat weten ze bij de fnac ook
    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #3
      Re: Apple iPod en FNAC garantie....

      Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
      Als je het zonder btw nr aangekocht hebt, zijn ze verplicht van je 2 jaar te geven. Heb je het met een btw nr aangekocht, moet maar 1 jaar !


      Wat bedoel je? Ik heb het als particulier gekocht en dus BTW betaald.

      Comment


      • #4
        Re: Apple iPod en FNAC garantie....

        wel dan heb je recht op 2 jaar garantie, ongeacht wat de fabrieksgarantie is.... Maar ga het maar eens gaan afdwingen
        To make your dreams come true, wake up

        Comment


        • #5
          Re: Apple iPod en FNAC garantie....

          Beetje zitten surfen.

          FNAC gaat hier duidelijk in de fout.
          Verplichte wettelijke garantie is twee jaar.

          Nieuwe garantiewet:


          Comment


          • #6
            Re: Apple iPod en FNAC garantie....

            die 2 jaar garantie is een grote mop, je hebt eigenlijk nog maar 6 maanden garantie meer

            dit staat in de wet

            Wanneer een defect optreedt meer dan 6 maanden na aankoop, kan je nog steeds beroep doen op de aansprakelijkheid van de verkoper. Maar dan moet je kunnen aantonen dat het gebrek al bestond bij de levering, wat niet eenvoudig is. Meestal moet je daarvoor beroep doen op een expert.
            fotowebsite: www.edwinfoto.com
            Lara's website: http://www.houdevelt.com
            fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

            Comment


            • #7
              Re: Apple iPod en FNAC garantie....

              Een advokaat is wellicht niet nodig. Is er geen ombudsdienst van de overheid ofzo die je daarover kan contacteren? Ben je lid van Test Aankoop? Ben je al eens in de rechtswinkel gepasseerd?

              Dave
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: Apple iPod en FNAC garantie....

                Vandaag ga ik terug, met die officiële documenten van de nieuwe garantiewet onder de arm een een beetje dreigen met TEST-AANKOOP.

                Eens zien wat hun reactie is.

                Comment


                • #9
                  Re: Apple iPod en FNAC garantie....

                  "Wanneer een defect optreedt meer dan 6 maanden na aankoop, kan je nog steeds beroep doen op de aansprakelijkheid van de verkoper. Maar dan moet je kunnen aantonen dat het gebrek al bestond bij de levering, wat niet eenvoudig is. Meestal moet je daarvoor beroep doen op een expert."

                  Wat ben je met een wettelijke garantie van 2 jaar als je er eerst een (dure) expert moet bijhalen, die dan ook nog eens moet bewijzen dat het defect al bestond bij levering..Als een chip het begeeft na 10 maand en dus duidelijk rotzooi is, dan bestond het defect toch niet bij levering?
                  Wat voor een garantie is dit? Enfin, ik heb weeral wat bijgeleerd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Apple iPod en FNAC garantie....

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stepn Bekijk bericht
                    "Wanneer een defect optreedt meer dan 6 maanden na aankoop, kan je nog steeds beroep doen op de aansprakelijkheid van de verkoper. Maar dan moet je kunnen aantonen dat het gebrek al bestond bij de levering, wat niet eenvoudig is. Meestal moet je daarvoor beroep doen op een expert."

                    Wat ben je met een wettelijke garantie van 2 jaar als je er eerst een (dure) expert moet bijhalen, die dan ook nog eens moet bewijzen dat het defect al bestond bij levering..Als een chip het begeeft na 10 maand en dus duidelijk rotzooi is, dan bestond het defect toch niet bij levering?
                    Wat voor een garantie is dit? Enfin, ik heb weeral wat bijgeleerd
                    Het is best mogelijk dat een toestel defecten gaat vertonen door verkeerdelijk gebruik. Je kan je niet voorstellen wat er soms onder "garantie" wordt aangeboden.

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: Apple iPod en FNAC garantie....

                      GroovBird, volledig akkoord. Ik vind het alleen straf dat een consument moet kunnen aantonen (via een expert) dat een fabrikant zijn materiaal niet deugd of dat er een fout in de productie zat.
                      Dat doet me denken aan medische fouten waar de patient moet bewijzen dat de chirurg in de fout is gegaan. Gelukkig zijn ze daar al wel bezig met wetvoorstellen om die bewijslast overbodig te maken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Apple iPod en FNAC garantie....

                        Wel, ik vind het ook niet meer dan normaal. Na 6 maanden weet je wel ongeveer wanneer er "fabrikagefouten" zijn.

                        En "bewijzen"... in een normale situatie, als je kan aantonen dat het wel degelijk om een fabrikagefout gaat, kan je je verkoper wel overtuigen. Als iedereen natuurlijk direct op zijn strepen staat...

                        Wat kan er nu fout gaan na 6 maanden met een mp3 speler? De harde schijf bijvoorbeeld. Wel, dat is een onderdeel dat slijt, en tenzij de fabrikant daar een bepaalde periode aan vasthangt is dat geen fabrikagefout.

                        Mocht je die schijf los gekocht hebben als onderdeel om in je PC te steken, dan had je daar 3 jaar fabrieksgarantie gehad. Nu heb je 1 jaar van Apple uit. Dan mag daar nog een WD of Samsung inzitten, je fabrikant heet Apple. Die wettelijke termijn van 2 jaar is daar dus in mijn ogen niet voor gemaakt.

                        Mijn fototoestel is nu bijna een jaar oud (een 1D MkIII) en Canon heeft eind vorig jaar toegegeven dat er een probleem is met het AF. Da's dus wel een fabrikagefout, en alhoewel ik daar nooit last van heb ondervonden (anders had ik wel elke week aan ETB gestaan) gaan ze dat nu herstellen onder garantie.

                        Ook als de batterij stuk is, valt dat in veel gevallen onder slijtage. En ik vind dat niet meer dan normaal.

                        Dave
                        pixelpusher

                        Comment


                        • #13
                          Re: Apple iPod en FNAC garantie....

                          GroovBird,

                          Je reactie laat me vermoeden dat je uit een zelfstandigenmilieu komt.
                          De wet op de garantie is er ter bescherming van de consument.
                          Waarschijnlijk omdat er de dag van vandaag nogal snel produkten worden op de markt gegooid die het niet te lang uithouden.
                          Iets kan ook kapot gaan zonder verkeerdelijk gebruik.
                          In het geval van mijn Ipod is er niets speciaal gebeurd, altijd goed behandeld, perfect gedaan wat hij moest en dan plots niets meer. Moest het om een gsm van 50 Eur gaan dan smijt je die weg en verder geen gezever, maar dat is hier niet het geval he...

                          Bon, straks gaan we terug. We zullen zien...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Apple iPod en FNAC garantie....

                            Wel dan ben ik blij dat die wet stipuleert dat na 6 maanden de "bewijslast" bij de consument ligt.

                            Uit welk "milieu" ik kom, is hier niet relevant. Ik ben geen verkoper, ik ben een "consument" zoals iedereen. Ik stel mij toch wel serieus vragen soms bij de manier waarop men "garantie" en dan meerbepaald omruilgaranties zoals bij Media Markt en Makro bestaan, misbruikt om een toestel te "ontlenen".

                            Die twee jaar dient niet om u te garanderen dat men ervoor zorgt dat dat toestel voor u twee jaar gaat werken.
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: Apple iPod en FNAC garantie....

                              Groovbird,

                              Ik heb gewoon de indruk dat je vanalles insinueert en je goochelt met woorden, die geinterpreteerd worden zoals je wil. Wat is een fabricagefout?
                              Je hebt een 1D Mark III, waar je veel geld voor betaald hebt. Ik veronderstel dat je er toch van uit gaat dat hij langer meegaat dan 6 maanden? Wat doe jij dan na 15 maanden als hij plots niets meer doet, zonder dat jij iets verkeerd hebt gedaan.

                              Jammer, ik koop wel effe een nieuwe?

                              Comment

                              Working...
                              X