Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwembad opwarmen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zwembad opwarmen

De eerste zonnestralen zijn er al en de kinderen beginnen te verlangen om hun zwembad buiten te plaatsen.
    1 nadeel : het water is altijd te koud
    Nu ben ik voor deze zomer van plan om het water (ongeveer 10M2) op te warmen via zonne energie
    Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
    Ik heb wel al eens geinformeerd voor zo'n epdm kit maar dat kost mij al gauw zo'n 800€
    Bestaat er een goedkopere oplossing?

Re: Zwembad opwarmen

Je kan zelf iets in elkaar knutselen, het zal waarschijnlijk niet zo goed werken en er niet zo goed uitzien. Maar het water zal wel warmer zijn.

Wat we hier gaan doen:

Een lange zwarte (dunne) tuinslang kopen, en die aansluiten op een pompje. Dan die tuinslang op een zwart zeil leggen (ergens in de zon) en het water er rustig (traag) door laten pompen.

Het is dus nog niet tegoei gestest maar het zou toch moeten helpen, zeker op de zonnigere dagen !

En echt duur zal het niet zijn ;-)

Comment

Het wteroppervlak is niet van belang maar wel het totale volume van dat bad Zo te zien zitten daar aardig wat kubieke decimeter (=liters) in ..

Het is niet al te moeilijk om te berekenen hoeval (K)calorien er nodig zijn om de temperatuur van die hoeveelheid water 1°C te laten stijgen, vooropgesteld dat je geen verliezen hebt ... ttz als de energie toevoer kleiner/trager is dan je verliezen dan zit je te dweilen met de kraan open ... de enige reden van dit soort berekening(en) is gewoon om aan de weet tekomen of je "verwarmingssysteem" op enige efficientie mag rekenen of dat het enkel maar een placebo effect heeft waarbij de koude voeten van de "zwemmers" behouden blijven

Comment

Ik heb een 2-tal jaar geleden via ebay (bij Zwembad BVBA) zo'n zonneboiler gekocht van smartpool (deze, en dat heeft me 200€ gekost - winkelprijs is 300€). Ik heb die gewoon gekoppeld op de filter. Het water dat er terug uitkomt is zo'n 1 tot 2 graden warmer dan het water dat erin gaat. Dat samen met het debiet van de pomp, wil zeggen dat het zwembadwater per uur ongeveer 1° opwarmt. Als de zon rechtstreeks op het bad staat, dan is dat zelfs nog wat meer.

Ik was ook eerst in een zwembadwinkel gaan vragen achter hetzelfde systeem, maar dan op maat gemaakt, en dat ging dan ongeveer 4000€ kosten (wel alles in met pomp en warmtesensor, maar soit)
        Een zwarte darm heb ik ook overwogen, maar mijn pomp jaagt het water erdoor à 12000 liter per uur, dus in een darm heeft het water geen kans om op te warmen. Een optie was een tragere pomp, maar met een groter zwembad (13000 liter) was dat ook geen oplossing.

Ik ben wel content van het systeem nu. Tijdens de hete zomer twee jaar geleden, hebben we het water zo toch tot 32° gekregen.

Peter

PS: er is hier toen trouwens een topic geweest hierover, zoek maar eens

Comment

Het water zal er wel door opwarmen.
          Maar het zal beter zijn om de zwarte darm op een wit zeil (liefst blinkend) te leggen. dan gaan de zonnestralen de onderkant (achterkant) van de darm bereiken.

En vast buizenstel (mat zwart geschilderd ) tegen een witte muur helpt ook.
          Dat buizenstel moet wel uit de wind staan.

Dan de stroomsnelheid van het water: die mag ruim voldoende zijn. Hoe kouder het water in de buis hoe meer zonnewarmte dat water gaat meenemen. Als het water te warm wordt (door te traag te vloeien) heb je warmteverlies. Door straling en opwarming van de buiten lucht.

Dit systeem zal wel voelbaar opwarmen. Maar of het genoeg zal zijn???

Groetjes
          Skitch
          " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Het water zal er wel door opwarmen.
            Maar het zal beter zijn om de zwarte darm op een wit zeil (liefst blinkend) te leggen. dan gaan de zonnestralen de onderkant (achterkant) van de darm bereiken.

En vast buizenstel (mat zwart geschilderd ) tegen een witte muur helpt ook.
            Dat buizenstel moet wel uit de wind staan.

Dan de stroomsnelheid van het water: die mag ruim voldoende zijn. Hoe kouder het water in de buis hoe meer zonnewarmte dat water gaat meenemen. Als het water te warm wordt (door te traag te vloeien) heb je warmteverlies. Door straling en opwarming van de buiten lucht.

Dit systeem zal wel voelbaar opwarmen. Maar of het genoeg zal zijn???

Groetjes
            Skitch
            Mijn buurman verwarmde op deze manier zijn kooi karper vijver , 2 mrt diep x4.50 mtr x 2 mtr Had zeker in het voor jaar geen extra verwarming meer nodig. Hij plaatste zijn darm wel in een bak , onder glas, bijna lucht dicht, dit scheelde een hoop warmte. Hij werkte zo goed dat hij op een zeker moment de slang dicht moet zetten anders werd het water te heet in de zomer. dit had tot gevolg dat zijn darm is gesmolten door dat hij zo heet werd, door dat het water niet meer stroomde. Hij werkte té goed
            Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
            Canon eos 7D Mijn site

Comment

ik heb op mijn tuinhuis 250 meter zwarte buis gelegd met onder die buis een witte ondergrond en boven die buis een glazen plaat (oude schuifraam dat ik bij de verbouwingen niet op de container heb gegooid), het water uit de filter gaat via een extra debiet pomp door die lange buis. het debiet kan zo hoog gaan dat ik per uur 5 m³ door die buis jaag en het zwembad(je) heeft circa 7,5 m³. Dit jaar ga ik er een thermostaat op de debietpomp koppelen, want op warme dagen wordt het bad te warm (circa 38° op warme dagen)

ik heb op het system wel een bypass staan zodat je s'nachts de filter niet door de buis jaagt, want dan zou je je zwembad versneld afkoelen, en dat is meestal niet de bedoeling

alternatief voor opwarmen zwembad is installeren tuinsauna: dan ben je blij dat je een koel zwembad hebt om in te duiken

Comment

Misschien eens proberen met enkele waterkokers.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

misschien heb je hier wat aan:

http://forum.belgiumdigital.com/show...hlight=zwembad

grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Even een ander vraagje ... voor zo'n klein, zelfdragen zwembad, de filter ... moet die continue blijven opstaan ? Of is dat maar enkele uren per dag ? Of ... ?

Heb er nog niet zoveel ervaring mee ...
                    Website
                    Nikon D800s + Nikon D70s + Nikkor 50mm + Nikkor 80-200mm + Nikkor 16-35mm + batterygrip + SB-800

Comment

als je met een relatief klein zwembad vb. doormeter 3.6m een heel seizoen met zelfde water wilt doen, moet je het bad vullen met ontkalkt water, dat zal je al veel helpen voor het helder houden van het water, je moet dagelijkd de hardheid, chloor etc nakijken, met en netje de bladeren, insecten etc van het oppervlaktewater wegscheppen, en met een waterstofzuiger het vuil van de bodem nemen.

als je chloor te hoog is, dan mag er nieumend in tot er genoeg chloor in zit, is er te weinig chloor in, dan eigenlijk zelfde .. je moet binnen de waarden blijven.

als je geen ontkalkt water hebt om te vullen, dan zal je iets meer chemicaliën nodig hebben om kristalhelder water te bekomen. Ik zou de filter in ieder geval nonstop laten draaien omdat dit de chloor in je water ook helpt verdelen om geen te hoge concentraties in de buurt van je vlotter te krijgen

als je dicipline hebt: vb steeds voetbad alvorens in zwembad te springen, een douche nemen alvorens te zwemmen (wij hebben een tuindouche) en je dagelijks het oppervlaktevuil weg neemt heb je niet overdreven veel werk aan je zwembad. Alleen de chloor in de gaten houden is belangrijk om besmettingsgevaar te voorkomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dippie Bekijk bericht
                        Ik heb een 2-tal jaar geleden via ebay (bij Zwembad BVBA) zo'n zonneboiler gekocht van smartpool (deze, en dat heeft me 200€ gekost - winkelprijs is 300€). Ik heb die gewoon gekoppeld op de filter. Het water dat er terug uitkomt is zo'n 1 tot 2 graden warmer dan het water dat erin gaat. Dat samen met het debiet van de pomp, wil zeggen dat het zwembadwater per uur ongeveer 1° opwarmt. Als de zon rechtstreeks op het bad staat, dan is dat zelfs nog wat meer.

Ik was ook eerst in een zwembadwinkel gaan vragen achter hetzelfde systeem, maar dan op maat gemaakt, en dat ging dan ongeveer 4000€ kosten (wel alles in met pomp en warmtesensor, maar soit)
                        Een zwarte darm heb ik ook overwogen, maar mijn pomp jaagt het water erdoor à 12000 liter per uur, dus in een darm heeft het water geen kans om op te warmen. Een optie was een tragere pomp, maar met een groter zwembad (13000 liter) was dat ook geen oplossing.

Ik ben wel content van het systeem nu. Tijdens de hete zomer twee jaar geleden, hebben we het water zo toch tot 32° gekregen.

Peter

PS: er is hier toen trouwens een topic geweest hierover, zoek maar eens
                        Welke pomp heb je daar op aangesloten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                          ik heb op mijn tuinhuis 250 meter zwarte buis gelegd met onder die buis een witte ondergrond en boven die buis een glazen plaat (oude schuifraam dat ik bij de verbouwingen niet op de container heb gegooid), het water uit de filter gaat via een extra debiet pomp door die lange buis. het debiet kan zo hoog gaan dat ik per uur 5 m³ door die buis jaag en het zwembad(je) heeft circa 7,5 m³. Dit jaar ga ik er een thermostaat op de debietpomp koppelen, want op warme dagen wordt het bad te warm (circa 38° op warme dagen)

ik heb op het system wel een bypass staan zodat je s'nachts de filter niet door de buis jaagt, want dan zou je je zwembad versneld afkoelen, en dat is meestal niet de bedoeling

alternatief voor opwarmen zwembad is installeren tuinsauna: dan ben je blij dat je een koel zwembad hebt om in te duiken
                          welke buizen zijn dat juist? diameter....cm?

Comment

alles: pomp en buizen in een tuincentrum gekocht, en dient eigenlijk om water uit een waterput op te pomen en onder druk te zetten om na de pomp bv. met een tuinslang je tuin te besproeien, ken de diameter van mijn buis niet, maar is iets dikker dan gewone tuinslang, is mat zwart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kury Bekijk bericht
                              Welke pomp heb je daar op aangesloten?
                              Omdat de mat op het dak van de garage ligt, was de bij het zwembad bijgeleverde pomp te zwak om het water tot op die hoogte te pompen, dus heb ik deze gekocht.

Peter

Comment

Working...
                              X