Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groene jongens...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Groene jongens...

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    en bij ons in de Polder hè.
    grt,bouk.
    Het Belgisch Nationaal Park Hoge Kempen in de Nederlandse polder??? Je kan me veel wijsmaken, maar datte....
    http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Juist daarom moet wat rest van de natuur kost wat kost beschermd worden. Om ons eigen voortbestaan te garanderen. Snap je dat dan niet? In amper enkele decennia is het ecosysteem van de wereld zo goed als kompleet verwoest. Hoe veel verder denk je dat je kan gaan?
      (Buiten bovenstaande reply ook nog andere opmerkingen gezien in deze richting)

Het doet mij oprecht plezier dat er mensen zijn die toch nog ZIEN wat er gebeurt.

Terzijde; 't is eens wat anders dan de wind van voor krijgen omdat je trofeejacht op de korrel neemt...

Het is inderdaad zo dat het meeste wat wij bestempelen als VOORUITGANG er in feite is gekomen door de overexploitatie van natuurlijke bronnen. De werkelijkheid is inderdaad ACHTERUITGANG.

Op dit moment is het de zesde periode (sinds het onstaan van leven op aarde) waarbij we een serieuze terugval kennen in biodiversiteit. De vorige vijf keer was dat door natuurlijke oorzaken. De laatste keer was het bvb een meteoriet (dat groot gat naast de kust van Yucatan) die het licht uitdeed voor alle dino's en nog veel meer soorten.

En, naar mijn persoonlijke mening, zijn daar maar twee dingen aan te doen:

1) Een heel andere denkwijze in onze wetgeving. Nu staat de mens centraal, en dat klopt van geen kanten. Er zijn al heel wat grote denkers die in deze richting goed werk verrichten. Zie bvb hier.
      Echter, de huidige machten zijn niet geneigd voor deze denkwijzen open te staan. Ze wentelen zich in de luxe van hun huidig expoitatieve werkwijzen natuurlijk, én worden gedicteerd door de bedrijfswereld. Of ze komen uit deze bedrijfswereld.

2) Een geboortebeperking, waarbij niemand een ander met de vinger wijst. Dus zowel bij de rijken der aarde (met grote ecologische "footprint") als bij de armen (kleine ecologische "footprint"). Enige reden om dit niet te doen (zoals economische motieven) zijn ondergeschikt aan het doel.
      Dit laatste is echter nog veel moeilijker te "verkopen" dan het eerste. Hoe kan een politieker nu zijn kiezers warm maken voor iets dat anti-mens (lees; anti-kiezer) is?

Hoe men deze twee dingen kan bereiken? Ik ben maar ne simpele ziel, dus ik weet de oplossing niet. Dus ik vrees dat het er niet beter op zal worden. Ik hoop maar één ding meer; dat de grondstoffen zijn uitgeput vooraleer de biodiversiteit is uitgeput. Maar ook daar vrees ik voor.

Heeft ieman Koyaanisqatsi (da's ne film) ooit gezien? Als je die film nu bekijkt, 25 jaar nadat hij is gemaakt, besef je pas hoe visionair die is. Hoedje af voor FF Coppola!

"End rant" zeggen ze op Engelstalige fora.
      http://www.theafricabug.com

Comment

De oude generatie niet, maar de jeugd hopelijk wel. Als je de bemoedigende reacties hierboven ziet heb toch nog hoop. Natuurfotografie draagt daar een belangrijk steentje aan bij. Jammer dat een prachtige foto van een vos eerder het omgekeerde veroorzaakt. Volgende keer beter met een doosje kitekat . Maar kom, soms gebeuren er zelfs fantastische dingen, zoals dat Nationaal natuurpark de Hoge Kempen.
        How how en how....
        De oudere generatie?
        Hier op BD zit meer oude generatie dan je zou denken
        Mensen die kinderen hebben en misschien wel kleinkinderen...
        Maar dit terzijde.

Weet jij wat de ontginning van coltan aanricht?
        Neen? Koop morgen dan maar een nieuwe gsm
        Het kleinste kind heeft er eentje.
        En dan zwijg ik nog over de relatie zendmasten en onze gezondheid.
        Al die kleine informatica-dingen hebben we niet nodig.
        En dat gaat van mp3-speler tot dien i-pod.
        Wees er ook maar zeker van dat een hoop van die spullen snel op de afvalberg belanden.
        En zo zijn nog meer van die zaken.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          (Buiten bovenstaande reply ook nog andere opmerkingen gezien in deze richting)

Het doet mij oprecht plezier dat er mensen zijn die toch nog ZIEN wat er gebeurt.

Het is inderdaad zo dat het meeste wat wij bestempelen als VOORUITGANG er in feite is gekomen door de overexploitatie van natuurlijke bronnen. De werkelijkheid is inderdaad ACHTERUITGANG.
          Jochen, het is goed dat je het hier nog eens zegt maar het is zeer oud nieuws.
          40 à 50 jaar geleden was dit al geweten.
          (eigenlijk vanaf het eerste onderzoek)

Er zijn zoveel studies gedaan aan alle univ's en overal ter wereld.
          Men weet alles al zééér lang...maar met doet er niks aan.

Een goed bewijs zijn allerhande ziekten bijv. bij de huid, organen en andere
          "onderdelen".

Dit is voor mij die achteruitgang.

En, naar mijn persoonlijke mening, zijn daar maar twee dingen aan te doen:

1) Een heel andere denkwijze in onze wetgeving. Nu staat de mens centraal, en dat klopt van geen kanten. Er zijn al heel wat grote denkers die in deze richting goed werk verrichten. Zie bvb hier.
          Echter, de huidige machten zijn niet geneigd voor deze denkwijzen open te staan. Ze wentelen zich in de luxe van hun huidig expoitatieve werkwijzen natuurlijk, én worden gedicteerd door de bedrijfswereld. Of ze komen uit deze bedrijfswereld.
          Weten we ook al heel lang...
          Al die grote denkers laat iedereen voor wat ze zijn
          In de nabije toekomst zullen we nog meer onderdrukt worden door
          economie en geldgewin.

2) Een geboortebeperking, waarbij niemand een ander met de vinger wijst. Dus zowel bij de rijken der aarde (met grote ecologische "footprint") als bij de armen (kleine ecologische "footprint"). Enige reden om dit niet te doen (zoals economische motieven) zijn ondergeschikt aan het doel.
          Dit laatste is echter nog veel moeilijker te "verkopen" dan het eerste. Hoe kan een politieker nu zijn kiezers warm maken voor iets dat anti-mens (lees; anti-kiezer) is?
          Wat kinderen "kopen" betreft is dat niet moeilijk: dat gaat vanzelf.
          Kijk maar wat China doet.
          En hier is veel kinderen hebben "economisch" niet haalbaar.
          En wat één grote denker ooit zei op tv:
          "Er komen te weinig kinderen: wie gaat er later voor ons werken?"
          Voor mij is dat al géén reden om kinderen te hebben.

Bovendien heeft nog geen enkele politieke strekking of politieker ooit
          gedacht op lange termijn....

Hoe men deze twee dingen kan bereiken? Ik ben maar ne simpele ziel, dus ik weet de oplossing niet. Dus ik vrees dat het er niet beter op zal worden. Ik hoop maar één ding meer; dat de grondstoffen zijn uitgeput vooraleer de biodiversiteit is uitgeput. Maar ook daar vrees ik voor.
          Alles zal moeten wijken voor energiegewin en voor geldgewin.
          Dat is nu al een paar jaar bezig en dat voelen wij allemaal.
          En de dames en heren die in "Europa" zitten?
          Die hebben een goed betaald postje en dansen op de liedjes
          van de grootmachten en het kapitaal.

Het milieu en alles wat "bio" is, is sociaal....
          maar elke week wordt onze omgeving hoe klein of hoe groot
          die is, meer anti-sociaal(er)
          Last edited by theokus; 22 april 2008, 22:20.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
            Jochen, het is goed dat je het hier nog eens zegt maar het is zeer oud nieuws.
            40 à 50 jaar geleden was dit al geweten.

Er zijn zoveel studies gedaan aan alle univ's en overal ter wereld.
            Men weet alles al zééér lang...maar met doet er niks aan.

In de nabije toekomst zullen we nog meer onderdrukt worden door
            economie en geldgewin.

Bovendien heeft nog geen enkele politieke strekking of politieker ooit
            gedacht op lange termijn....

Alles zal moeten wijken voor energiegewin en voor geldgewin.
            En de dames en heren die in "Europa" zitten?
            Die hebben een goed betaald postje en dansen op de liedjes
            van de grootmachten en het kapitaal.

Het milieu en alles wat "bio" is, is sociaal....
            maar elke week wordt onze omgeving hoe klein of hoe groot
            die is, meer anti-sociaal(er)

We weten inderdaad dat het consumeren een manier van leven geworden is, er zijn al mensen die zich vervelen wanneer ze niet kunnen consumeren.
            Het zal pas veranderen wanneer de politici én de bedrijven daar wat mee willen doen.Maar die doen dat (nog) niet en waarom?Omdat wij, de consumenten en de kiezers daar veel te weinig nadruk op leggen.Wanneer die onze bekommernissen voor onze aarde,het klimaat,het rustigere en meer sociale leven luider zouden horen, zal de politiek daar ook meer aandacht aan geven,zo werkt dat nu eenmaal.
            Het feit dat het nog niet gebeurde is omdat de meerderheid van de mensen nog geen boodschap heeft aan minder consumeren.
            Men zegge het dus voort.

Comment

Een interessant topic dat ik geboeid volg. Ga a.u.b. verder - zo'n maatschappelijke discussie (op 'n volwassen manier gevoerd) is een weg naar algemene en noodzakelijke bewustwording...

Hoewel, mijn persoonlijke (en pijnlijke) ervaring is dat de meeste mensen blind en ongevoelig zijn voor het probleem. Zelfs na de intense maar korte hype van het 'AL-GORE-effect', blijkt heel duidelijk dat het thema 'milieu' niet leeft bij de gemiddelde medemens...

Hoewel, misschien lost alles zichzelf wel op ?!? "ANDERS GAAN LEVEN" - is het dat niet waarover het gaat. Zullen we dat niet met zijn allen moeten gaan doen, eerder 'nillens' dan 'willens'. Zullen we op den duur niet genoodzaakt zijn tevreden te zijn met minder - verplicht door de onomkeerbare omstandigheden ? Misschien is het wel zoals hierboven al iemand stelde, moeten we hopen dat dit door pure noodzaak gebeurt vóór ons volledige ECO-systeem onherroepelijk naar de ****** is...

Ik begrijp Aquarius wel, hij is boer (of tuinder) en veegt natuurlijk voor eigen deur. Maar, hoe we het ook draaien of keren, is het zoals Hans het stelt : "Hoeveel verder kunnen we gaan ?"...

Ga door, ga hier vooral op door - we kunnen niet anders
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                Een interessant topic dat ik geboeid volg. Ga a.u.b. verder - zo'n maatschappelijke discussie (op 'n volwassen manier gevoerd) is een weg naar algemene en noodzakelijke bewustwording...

Hoewel, mijn persoonlijke (en pijnlijke) ervaring is dat de meeste mensen blind en ongevoelig zijn voor het probleem. Zelfs na de intense maar korte hype van het 'AL-GORE-effect', blijkt heel duidelijk dat het thema 'milieu' niet leeft bij de gemiddelde medemens...

Hoewel, misschien lost alles zichzelf wel op ?!? "ANDERS GAAN LEVEN" - is het dat niet waarover het gaat. Zullen we dat niet met zijn allen moeten gaan doen, eerder 'nillens' dan 'willens'. Zullen we op den duur niet genoodzaakt zijn tevreden te zijn met minder - verplicht door de onomkeerbare omstandigheden ? Misschien is het wel zoals hierboven al iemand stelde, moeten we hopen dat dit door pure noodzaak gebeurt vóór ons volledige ECO-systeem onherroepelijk naar de ****** is...

Ik begrijp Aquarius wel, hij is boer (of tuinder) en veegt natuurlijk voor eigen deur. Maar, hoe we het ook draaien of keren, is het zoals Hans het stelt : "Hoeveel verder kunnen we gaan ?"...

Ga door, ga hier vooral op door - we kunnen niet anders
                Greetz, Kariboe
                OK dan.
                Het is nog nooit zo koud geweest aan één van die polen.
                Ik weet niet meer welke, stond in de krant.

Gaan ze ons nu weer wijsmaken dat het allemaal niet zo erg is?

Momenteel is er geen of zeer weinig ommekeer.
                We moeten ook over onze grenzen kijken.
                In Duitsland gaan ze gewoon door met het stoken van kolen.
                De CO2 willen ze onder grond gaan stoppen....krijgen we spa-bruis-grondwater
                Dieselauto's en roetfilters?
                Ik maak me sterk dat geen enkele autobus van De Lijn "proper" rijdt.
                En die crossen wat rond hier in Hasselt. (en stinken en zwart stof).

Moet je eens verder kijken zoals in Italië of Spanje, de Canarische Eilanden.
                Vanaf ik er ben geweest tot nu is het nog erger geworden...
                De berg afval die daar wordt geproduceerd is onvoorstelbaar.
                Een klein lachwekkend voorbeeld: rundsvlees op de Canarische Eilanden
                wordt meestal geïmporteerd uit Madrid....
                Mallorca is een kleine ramp aan 't worden.
                (en het Duits is er bijna de voertaal )

Over de drie groten zoals Rusland, Amerika en China zal ik maar zwijgen zeker.
                (India ook niet vergeten)

Nu het moet niet groot zijn: Limburg doet ook zijn best
                Als ik denk aan Tessenderlo, Genk, Reppel (ja ja Reppel)
                of de omgeving van het oude zinkfabriek in Rotem.

De wind en de vuiligheid stopt niet aan de grenzen
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Je hebt gelijk zenne Theokus, er is elders idd ook (veel!) werk aan de winkel.

Maar ik moet toch zeggen; er zijn twee "maatschappelijke ingesteldheden" die er volgens mij enorm toe bijdragen dat er geen moer verandert. En dat zijn:

1) vingerwijzen naar anderen (mag), en dat als reden gebruiken om ook niks te doen (mag niet).

2) Eén minder aspect eruit filteren, dat uitvergroten, en op basis daarvan het algehele plan-tot-verandering afkeuren. Er zijn er bvb die Gore's boodschap naast zich neerleggen omdat hij teveel kerosine verbruikt met over-en-weer vliegen.
                  http://www.theafricabug.com

Comment

Je hebt gelijk zenne Theokus, er is elders idd ook (veel!) werk aan de winkel.

Maar ik moet toch zeggen; er zijn twee "maatschappelijke ingesteldheden" die er volgens mij enorm toe bijdragen dat er geen moer verandert. En dat zijn:

1) vingerwijzen naar anderen (mag), en dat als reden gebruiken om ook niks te doen (mag niet).

2) Eén minder aspect eruit filteren, dat uitvergroten, en op basis daarvan het algehele plan-tot-verandering afkeuren. Er zijn er bvb die Gore's boodschap naast zich neerleggen omdat hij teveel kerosine verbruikt met over-en-weer vliegen.
                    Zeer juist, er zijn teveel mensen die wel beseffen dat er iets moet gebeuren maar dan verwijzen naar anderen als verontschuldiging om er zelf ook niets aan hoeven te doen.
                    Een betere wereld begint echter bij jezelf. Meestal kan je anderen toch niet verplichten om datgene te doen dat nodig is en wat je zelf doet is nog altijd winst, hoe klein het dan ook moge zijn!
                    http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                      Een betere wereld begint echter bij jezelf.
                      Mijn dochter van 14 is nog het meest consequent. Zij is al een jaar vegetariër. Dat heeft een positieve invloed op ons allemaal (wij & mijn ouders) want daardoor eten we zelf ook veel minder vlees (en 't was al niet veel).
                      Straks mag ik toch nog een dikke 4x4 kopen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                        De wind en de vuiligheid stopt niet aan de grenzen
                        Inderdaad, je hebt gelijk. Edoch, op kleine schaal is al veel te doen. Het principe van Vredeseilanden : kleine eilandjes uitbouwen en dan hopen dat die stilletjesaan verbonden worden
                        Maar je hebt gelijk : het probleem is bijna niet te omschrijven, laat staan het op te lossen...
                        Maar wie niets doet...
                        Greetz, Kariboe
                        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!

Comment

Hear, hear
                          Greetz, Kariboe

Comment

Mijn dochter van 14 is nog het meest consequent. Zij is al een jaar vegetariër. Dat heeft een positieve invloed op ons allemaal (wij & mijn ouders) want daardoor eten we zelf ook veel minder vlees (en 't was al niet veel).
                            Ja maar de prijs van de groenten moet dan wél stijgen als er daar meer verbruik door komt doe ik een goeie zaak
                            Familie AVR vormt een potentiële klant
                            Echt veel vlees eet ik ook niet maar wél veel kaas, zéker die uit Oosterzele, was een van zijn eerste klanten
                            Ik heb hier weer wat opgestart hé...maar zéker niet met kwade bedoelingen.
                            @Kariboe: ja ik ben tuinder en veeg misschien wél voor mijn eigen deur, maar...wie doet dat niet?
                            Dat iedereen vervuilt op zijn eigen manier staat vast...tel maar eens de vuilzakken die aan de deur worden gezet. De ontelbare vervuilende auto's (waarom nemen niet meer mensen de trein, zoals vroeger?)
                            Het huisvuil wordt reeds selectief opgehaald en dat is misschien een goede zaak...het ware echter beter dat het niet zover zou moeten komen.
                            Toen ik kind was bestond "de vuilkar" niet eens iedereen "composteerde" (mesthoop), melk ,bier olie alles in herbruikbare verpakking. Nu leven we in een wegwerpmaatschappij en dat iedereen dan voor zichzelf eens nagaat wat hij/zij deze maand als "vuil" milieubelastend hebben achtergelaten?
                            Werp dus niet steeds die steen naar de boer terug die rondrijdt met een "beerkar".
                            Sommigen hebben hier nog een totaal verkeerd beeld van wat moderne landbouw vandaag betekent, ze spreken over zaken die jaren achterhaald zijn!
                            Sommigen zijn zelfs van mening dat wij de natuur als landbouwer niet meer nodig hebben
                            Betekent natuur dan enkel en alleen ongerepte natuur?
                            Ik meen toch dat zelfs de "groene jongens" die natuur een handje moeten toesteken om vb bepaalde planten de kans te geven zich te ontwikkelen.
                            Zijn onze akkers dan ook geen "groene longen"? Waarom het dan steeds negatief bekijken?
                            Ik probeer op mijn manier enerzijds mijn boterham te verdienen maar toch te denken aan mijn medemens.
                            Ik probeer niet te overbemesten, teveel te sproeien ik probeer... in de mate van het mogelijke alles met zo weinig mogelijk om toch die natuur te vrijwaren....
                            D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                            BD0290BE

Comment

Dus als fervent vleeseter ben ik slecht bezig voor het mileu?

Ik probeer er aan te werken en mezelf ervan bewust te maken/houden over wat er milieuvriendelijker, zuiniger kan.
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
                                Ja maar de prijs van de groenten moet dan wél stijgen als er daar meer verbruik door komt doe ik een goeie zaak
                                Familie AVR vormt een potentiële klant
                                Echt veel vlees eet ik ook niet maar wél veel kaas, zéker die uit Oosterzele, was een van zijn eerste klanten
                                Ik heb hier weer wat opgestart hé...maar zéker niet met kwade bedoelingen.
                                @Kariboe: ja ik ben tuinder en veeg misschien wél voor mijn eigen deur, maar...wie doet dat niet?
                                Dat iedereen vervuilt op zijn eigen manier staat vast...tel maar eens de vuilzakken die aan de deur worden gezet. De ontelbare vervuilende auto's (waarom nemen niet meer mensen de trein, zoals vroeger?)
                                Het huisvuil wordt reeds selectief opgehaald en dat is misschien een goede zaak...het ware echter beter dat het niet zover zou moeten komen.
                                Toen ik kind was bestond "de vuilkar" niet eens iedereen "composteerde" (mesthoop), melk ,bier olie alles in herbruikbare verpakking. Nu leven we in een wegwerpmaatschappij en dat iedereen dan voor zichzelf eens nagaat wat hij/zij deze maand als "vuil" milieubelastend hebben achtergelaten?
                                Werp dus niet steeds die steen naar de boer terug die rondrijdt met een "beerkar".
                                Sommigen hebben hier nog een totaal verkeerd beeld van wat moderne landbouw vandaag betekent, ze spreken over zaken die jaren achterhaald zijn!
                                Sommigen zijn zelfs van mening dat wij de natuur als landbouwer niet meer nodig hebben
                                Betekent natuur dan enkel en alleen ongerepte natuur?
                                Ik meen toch dat zelfs de "groene jongens" die natuur een handje moeten toesteken om vb bepaalde planten de kans te geven zich te ontwikkelen.
                                Zijn onze akkers dan ook geen "groene longen"? Waarom het dan steeds negatief bekijken?
                                Ik probeer op mijn manier enerzijds mijn boterham te verdienen maar toch te denken aan mijn medemens.
                                Ik probeer niet te overbemesten, teveel te sproeien ik probeer... in de mate van het mogelijke alles met zo weinig mogelijk om toch die natuur te vrijwaren....
                                Toontje kweekt zelf veel groenten hé, Aquarius . De rest van ons "veld" probeer ik als een soort natuurgebiedje te beheren (toch een 5 ha groot) en het sluit overigens aan met een echt Natuurpuntgebied.

Uiteraard is landbouwgebied een vorm van natuur, als er maar niet teveel op gesproeid wordt. Jammer genoeg zie ik vb dezer dagen weer alle boeren hier in de buurt met hun spuit met Round-Up buiten komen om de randen van hun akkers mooi bruin te maken . Dat terwijl Maldegem z'n best doet om ecologisch bermbeheer te promoten. Trouwens niet alleen boeren hoor, 't is hier in Kleit een regionale sport om de berm voor hun huis zo dood mogelijk te sproeien .

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                                Dus als fervent vleeseter ben ik slecht bezig voor het mileu?
                                Absoluut. http://www.donderdagveggiedag.be/wat_en_waarom/milieu

Comment

Working...