Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voedselprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voedselprijzen

Een site om toch even bij stil te staan!
    Het gaat nu eens niet om boeren uit ""de derdewereldlanden" maar om mensen van bij ons...
    Kunnen ze het publiek sensabiliseren? Of ligt niemand daar echt wakker van?
    Doen jullie even de test (wedstrijd)? Elk van de verschillende producten kunnen aangeklikt worden om er meer over te vernemen....
    Last edited by Aquarius; 11 april 2008, 08:26.
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

Re: Voedselprijzen

Ja bon dat is dus een boodschap van een lobbygroep. Wordt ge daarvoor betaald of zo, om dat hier te posten?

Dave
    pixelpusher

Comment

Ze stellen 't wel voor in 't voordeel van de boer, want er wordt getoond hoeveel er voor de boer is en hoeveel er voor de tussenpersoon is, terwijl de veiling er van meepikt (en lang niet weinig), de groothandelaar (en vaak nog een groothandelaars die bepaalde produkten van elkaar moeten kopen) en de kleinhandelaar er ook van moeten leven.... Gaat het om een supermarkt die aankoopt, dan moet de transporteur, de distributeur en de verkopende winkel zelf.
      Kortom, als het aandeel van die ene voorgestelde tussenpersoon ook correct in tabel mocht voorgesteld worden in verschillende delen (want het gaat altijd om verschillende tussenpersonen!!), dan zou het aandeel van de boer er stukken groter uitzien dan wat nu voorgesteld wordt!

Mvg,
      Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
        http://www.voedselprijzen.be:80/

Een site om toch even bij stil te staan!
        Het gaat nu eens niet om boeren uit ""de derdewereldlanden" maar om mensen van bij ons...
        Kunnen ze het publiek sensabiliseren? Of ligt niemand daar echt wakker van?
        Doen jullie even de test (wedstrijd)? Elk van de verschillende producten kunnen aangeklikt worden om er meer over te vernemen....
        Leuk maar ik heb totaal geen notie van de (gevraagde) prijzen
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Ja bon dat is dus een boodschap van een lobbygroep. Wordt ge daarvoor betaald of zo, om dat hier te posten?

Dave
          Neen, probeer mijn eigen vel te redden!
          Misschien moeten we ook gewoon opzij kijken en doen of onze neus bloedt als jouw sector zijn beurt krijgt...

@Frederic: jij stelt het totaal anders voor dan het in werkelijkheid is!
          Grootketens als Delhaize vb kopen rechtstreeks aan op de veiling en hebben dus géén tussenpersonen, ze rekenen wél hun onkosten én winstmarges door en dat zijn dan wel de cijfertjes die op die grafieken staan!
          Kleinere kopers kunnen ook nog rechtstreeks terecht op de veiling maar hebben er vaak de tijd niet meer voor over omdat ze anders in hun winkel iemand aan het werk moeten zetten en ze niet kunnen optornen tegende prijzen van de supermarkten...Ga maar eens na hoeveel kleine kruidenierszaken de laatste jaren zijn verdwenen...niet omdat ze het niet graag meer deden maar omdat het financiëel gewoonweg niet meer haalbaar was.
          Een paar jaar terug sprak men nog van een "boterberg" die is ondertussen al volledig weggesmolten samen met een groot aantal melkveehouders...maar... heb je nu al eens de prijs van de zuivel vgl met die van een paar jaar terug?
          Hetzelfde staat de consument te wachten voor de hier opgesomde produkten...maar je zal er niet wakker van liggen ze worden wél van elders ingevoerd waar het woord "voedselveiligheid" nog niet in het woordenboek staat...van "lastenboeken" hebben ze ook evenmin "last"...

@theokus, ik begrijp je maar al te best...de doorsnee huisvrouw heeft gewoonweg ook geen benul van de prijzen van groenten of fruit. Zolang er maar voldoende geld op tafel komt staat men daar gewoon niet bij stil. Weet je toevallig de prijs van diesel of benzine?
          Indien een autofabriek sluit schreewt men moord en brand maar als de boeren en tuinders in de problemen raken moet het "doodgezwegen" worden??? Het zijn nochtans die personen die voorzien in de primaire behoeften van de mens...worden vaak ondergewaardeerd, behalve in de oorlogsjaren...toen was men tevreden een boer als vriend te hebben....waar de nood het hoogst is ,is de redding nabij!
          Last edited by Aquarius; 11 april 2008, 20:24.
          D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
          BD0290BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
            Ze stellen 't wel voor in 't voordeel van de boer, want er wordt getoond hoeveel er voor de boer is en hoeveel er voor de tussenpersoon is, terwijl de veiling er van meepikt (en lang niet weinig), de groothandelaar (en vaak nog een groothandelaars die bepaalde produkten van elkaar moeten kopen) en de kleinhandelaar er ook van moeten leven.... Gaat het om een supermarkt die aankoopt, dan moet de transporteur, de distributeur en de verkopende winkel zelf.
            Kortom, als het aandeel van die ene voorgestelde tussenpersoon ook correct in tabel mocht voorgesteld worden in verschillende delen (want het gaat altijd om verschillende tussenpersonen!!), dan zou het aandeel van de boer er stukken groter uitzien dan wat nu voorgesteld wordt!

Mvg,
            Frederic
            Daarom zou ik voorstellen dat de boeren zelf iets meer initiatief moeten
            nemen door particulier gaan te verkopen.
            Dit vraagt extra werk en de afname zal natuurlijk minder zijn.
            Met dat laatste bedoel ik dat bijv. een supermarkt alles in een blok
            zal aankopen en bij particulieren is dat per persoon.
            En dan moet je nog de particulieren bij de boeren krijgen
            Hier in Hasselt werkt dit principe: aardappelen, fruit enz.
            Zelfs afgeleide producten worden zo aan de man gebracht.
            De burger, de klant of de koper heeft meer invloed dan wordt gedacht.
            Het voordeel van de supermarkt is wel dat je er alles en op één plaats vindt.
            In het andere geval kunnen de boeren hun producten uitwisselen: groter aanbod.
            En dan zijn er nog de wekelijkse markten waarbij ook groenten en fruit
            aangeboden worden.

Zowel de Boerenbond als de regering doen er momenteel ook niet veel aan...
            Die zijn met btw en bouwgrond bezig
            Als ik momenteel genoeg landbouwgrond had en die zou gunstig gelegen
            zijn.... en als ik op goeie voet stond met de burgemeester... enz. enz.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

@Frederic: jij stelt het totaal anders voor dan het in werkelijkheid is!
              Grootketens als Delhaize vb kopen rechtstreeks aan op de veiling en hebben dus géén tussenpersonen, ze rekenen wél hun onkosten én winstmarges door en dat zijn dan wel de cijfertjes die op die grafieken staan!
              Zoals jij het nu zegt is het mijnheer Delhaize die naar de veiling komt kopen, het zelf in z'n wagen naar de depot brengt, waar hij het zelf herverdeelt en zelf naar alle winkels distribueert om het daar zelf in de rekken te leggen en zelf aan de kassa te staan...
              Kortom, zelfs bij de grootwarenhuisketens die rechtsstreeks op de veiling kopen zitten in die schakel heel wat mensen die ook betaald moeten worden: mensen die het gaan aankopen, mensen die het transporteren naar de depot van Delhaize, mensen die daar de stock beheren, mensen die de transporten verzorgen naar de verschillende winkels...enz..
              Maar die tellen waarschijnlijk allemaal niet

Mvg,
              Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                Zoals jij het nu zegt is het mijnheer Delhaize die naar de veiling komt kopen, het zelf in z'n wagen naar de depot brengt, waar hij het zelf herverdeelt en zelf naar alle winkels distribueert om het daar zelf in de rekken te leggen en zelf aan de kassa te staan...
                Kortom, zelfs bij de grootwarenhuisketens die rechtsstreeks op de veiling kopen zitten in die schakel heel wat mensen die ook betaald moeten worden: mensen die het gaan aankopen, mensen die het transporteren naar de depot van Delhaize, mensen die daar de stock beheren, mensen die de transporten verzorgen naar de verschillende winkels...enz..
                Maar die tellen waarschijnlijk allemaal niet

Mvg,
                Frederic
                Iedereen telt...daar zit het hem juist.
                Eens je als producent je produkt op de veiling zet begint iedereen te "tellen"! Niet enkel hun onkosten maar ook hun winstmarges en ...die moeten er zijn, anders draait het gewoon vierkant.
                Enkel als producent gaat dit plaatje niet op...en ik zal maar mijn voorbeeld geven...ken ik het best!
                De pacht van de gronden zijn gestegen, het loonwerk is gestegen samen met de brandstofprijzen, het witloofzaad is in prijs gestegen, de prijzen van sproeistoffen en meststoffen swingen de pan uit; lonen zijn/werden aangepast. Milieutaksen, voedselveiligheidsbijdrage allen een beetje opgewaardeerd...kan je dat allemaal eens "samentellen" en mij eens laten weten hoeveel je dan voor mijn witloof wil gaan neertellen/kg?

Ga u het rekenwerk besparen...je komt aan ongeveer één euro/kg...
                Kan je dat grafiekje dan nog eens bekijken...ik kreeg vorige week uitgerekend 56 eurocent of een verlies van gemiddeld 44 eurocent.
                Denk je dat de bestaande tuindersbedrijven dergelijke situatie nog lang volhouden???
                De consument zal het maar beseffen eens een flinke hap uit zijn budget naar die primaire behoeften gaat, nu lijkt het allemaal nogal mee te vallen.
                een litertje melk kost amper een euro oh God...een brood een kleine twee euro (een paar jaar terug was dit de helft voor deze produkten)
                Zelf moet ik nog een paar jaar zien door te komen dan krijg ik een héél groot pensioen maar ik denk aan die jonge gezinnen die zwaar geïnvesteerd hebben, die zich diep in de schulden hebben gestoken om een "rendabel" bedrijf op te richten...Zouden "domme boeren" dan toch echt bestaan?
                Last edited by Aquarius; 11 april 2008, 21:48.
                BD0290BE

Comment

Alle kleine zelfstandigen moeten eruit helaas
                  wat niemand anders nu wil begrijpen is dat we er nodig zijn ,enfin de tijd zal ons gelijk geven. Sterkte

Comment

...Zouden "domme boeren" dan toch echt bestaan?
                    Ik ben nog nooit zo'n boeren tegengekomen
                    Maar als je vandaag de dag als boer wil beginnen dan is dat niet al te slim...
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Ik ben nog nooit zo'n boeren tegengekomen
                      Maar als je vandaag de dag als boer wil beginnen dan is dat niet al te slim...
                      Of...ge moet van nen ezel gegeten hebben
                      BD0290BE

Comment

Ik vind het minder erg dan gedacht... al is het voor het varkensvlees en de aardappelen wel erg...

Hetzelfde staat de consument te wachten voor de hier opgesomde produkten...maar je zal er niet wakker van liggen ze worden wél van elders ingevoerd waar het woord "voedselveiligheid" nog niet in het woordenboek staat...
                        dat is dan ook weer waar: ik heb de laatste tijd al verschillende invoeren van chocolade uit China gezien (periode voor Pasen). Chocoladefiguurtjes van bekende TV-poppetjes in zilverpapier, snoepjes,... komen nu ook vanuit China.
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                          Ik vind het minder erg dan gedacht... al is het voor het varkensvlees en de aardappelen wel erg...

dat is dan ook weer waar: ik heb de laatste tijd al verschillende invoeren van chocolade uit China gezien (periode voor Pasen). Chocoladefiguurtjes van bekende TV-poppetjes in zilverpapier, snoepjes,... komen nu ook vanuit China.
                          Dan had ik wel eens graag geweten wat daar allemaal in verwerkt is.
                          En wie controleert dat allemaal?
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Dan had ik wel eens graag geweten wat daar allemaal in verwerkt is.
                            En wie controleert dat allemaal?
                            Hoe en wie de ingevoerde produkten controleert weet ik ook niet.(als dat gebeurt???)
                            Wat ik wél weet is dat onze produkten aan een strenge controle onderworpen zijn. Minstens eens per maand, heb ik een "onaangekondigede controle" op residuwaarden van eventueel gebruikte stoffen...probeer dus maar niets te gebruiken dat verboden is, en dat vind ik maar goed ook!
                            Het aantal produkten dat mag gebruikt worden is de laatste jaren erg drastisch naar beneden gehaald maar als iedereen moet strijden met dezelfde middelen heb ik daar niet de minste moeite mee.

Indien daardoor vb het aanbod wat zou dalen ware dit voor ons misschien wél de goede oplossing, dan zouden tenminste de prijzen gaan stijgen. De verbruiker zou dat ook wél voelen maar ja een paar eurokes meer, niemand ligt daar wakker van hé

Het enige wat wij ontbreken is een reportage van VTM....waar eens de kleine nog resterende populatie van een "uitstervend ras" in de kijker wordt geplaatst
                            We beschikken niet over zoveel poen en dus zal het er wel niet van komen.
                            Aan de reacties die ik hier kan lezen heeft de mens meer oog voor "het dierenleed" dan voor het leed van zijn soortgenoten...
                            BD0290BE

Comment

Hoe en wie de ingevoerde produkten controleert weet ik ook niet.(als dat gebeurt???)
                              Wat ik wél weet is dat onze produkten aan een strenge controle onderworpen zijn. Minstens eens per maand, heb ik een "onaangekondigede controle" op residuwaarden van eventueel gebruikte stoffen...probeer dus maar niets te gebruiken dat verboden is, en dat vind ik maar goed ook!
                              Het aantal produkten dat mag gebruikt worden is de laatste jaren erg drastisch naar beneden gehaald maar als iedereen moet strijden met dezelfde middelen heb ik daar niet de minste moeite mee.

Indien daardoor vb het aanbod wat zou dalen ware dit voor ons misschien wél de goede oplossing, dan zouden tenminste de prijzen gaan stijgen. De verbruiker zou dat ook wél voelen maar ja een paar eurokes meer, niemand ligt daar wakker van hé

Het enige wat wij ontbreken is een reportage van VTM....waar eens de kleine nog resterende populatie van een "uitstervend ras" in de kijker wordt geplaatst
                              We beschikken niet over zoveel poen en dus zal het er wel niet van komen.
                              Aan de reacties die ik hier kan lezen heeft de mens meer oog voor "het dierenleed" dan voor het leed van zijn soortgenoten...
                              Ben het met alles eens.
                              Vroeger had je nog: "Voor Boer en Tuinder".
                              Daar heb ik nooit een uitzending van gemist.
                              Schrijf eens aan mailke aan "Phara" of "Volt"... wie weet.
                              Of de Zevende Dag.
                              Man bijt Hond vind ik niet zo geschikt.
                              Die balanceren op de grens van ernst en "humor".
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X