Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spitsstroken (on)nuttig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Spitsstroken (on)nuttig?

BRUSSEL - De Vlaamse regering zou het gebruik van spitsstroken op autosnelwegen moeten onderzoeken. Dat vragen de Vlaamse parlementsleden Annick De Ridder (Open Vld), Carl Decaluwé (CD&V), Flor Koninckx (sp.a), Jan Peumans (N-VA) en Joris Vandenbroucke (Spirit) in een voorstel van resolutie dat woensdag werd goedgekeurd in het Vlaams parlement.

Ik doe per jaar een kleine 80K km vooral verkeer Westhoek - Brussel - Antwerpen.

En ik kan me niet direct een voorbeeldje inbeelden waar spitsstroken nuttig zouden kunnen zijn.

Wat denken jullie?
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Re: Spitsstroken (on)nuttig?

Wij hebben hier vlak bij een spitsstrook en wat me steeds weer opnieuw opvalt is dat de vrachtwagenchaufeurs er netjes op rijden als ie open is maar de "gewone" automobilist hem mijd als de pest Dan werkt het inderdaad niet

Comment

Waarom zou dat niet werken? Je vergroot de 'bandbreedte' van de weg, dus kan er meer per tijdseenheid overheen. Dat de files niet meteen weg zijn, ja, dat is een ander verhaal, maar anders waren ze nog langer.

Comment

Ik doe per dag een 100-tal km, en wat ik vooral zie is dat de files niet veroorzaakt worden door te smalle wegen, maar door:
        • wegwerkzaamheden: mobiele werkplaatsen die tijdens de spitsuren boompjes aan het snoeien zijn.
        • verkeerswisselaars, links op-en afritten, en andere plaatsen waar er druk gemanouvreerd dient te worden door verstrooide en verwarde mensen.
        • de kennedytunnel waar je maar 70 mag, en daardoor iedereen aan 50 voorbij de flitspalen kruipt.
        • Mensen die bij de minste stilstand hun gazetje bovenhalen.
        Bredere snelwegen gaat op zich niet zo helpen, er zijn genoeg knelpunten die eerst opgelost moeten worden. En er is te weinig zichtbare controle op het naleven van verkeersregels andere dan snelheid.

Dave
        pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Ik doe per dag een 100-tal km, en wat ik vooral zie is dat de files niet veroorzaakt worden door te smalle wegen, maar door:
          • wegwerkzaamheden: mobiele werkplaatsen die tijdens de spitsuren boompjes aan het snoeien zijn.
          • verkeerswisselaars, links op-en afritten, en andere plaatsen waar er druk gemanouvreerd dient te worden door verstrooide en verwarde mensen.
          • de kennedytunnel waar je maar 70 mag, en daardoor iedereen aan 50 voorbij de flitspalen kruipt.
          • Mensen die bij de minste stilstand hun gazetje bovenhalen.
          Bredere snelwegen gaat op zich niet zo helpen, er zijn genoeg knelpunten die eerst opgelost moeten worden. En er is te weinig zichtbare controle op het naleven van verkeersregels andere dan snelheid.

Dave
          • Mensen die schrik hebben in 't verkeer en hun rempedaal gebruiken als dodemansvoet.
          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Waarom zou dat niet werken? Je vergroot de 'bandbreedte' van de weg, dus kan er meer per tijdseenheid overheen. Dat de files niet meteen weg zijn, ja, dat is een ander verhaal, maar anders waren ze nog langer.
            Waarom ik denk dat ze niet zullen werken, ik zal u meteen 2 voorbeeldjes geven:

Voorbeeldje 1:
            E40: Gent-Brussel
            3 vakken, structurele file van Aalst (of zelfs al ErpeMere). Lengte van de file: 20km? Aantal minuten in de file, op zijn minst 30 min.

E17: Gent-Antwerpen
            3 vakken, structurele file vanaf Haasdonk, St-Niklaas. Lengte van de fil: ook ronde de 20km, tijd: min. 30minuten.

Beide files eindigen in een knooppunt, respectievelijk Groot-Bijgaarden en Kennedytunnel.
            Met een extra vak gaat de file misschien maar vanaf Kruibeke zijn of vanaf Ternat, maar volgens mij sta je er zeker even lang in.

De persoon die het verkeersknooppunt aan de Kennedy ontworpen heeft had dat toch beter mogen bedenken hoor.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Tja, als het eindigt in een flessehals heb je natuurlijk gelijk. Ben niet zo goed op de hoogte van de situatie in BE maar ik maak elke ochtend tevreden gebruik van die extra strook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                De persoon die het verkeersknooppunt aan de Kennedy ontworpen heeft had dat toch beter mogen bedenken hoor.
                En zeggen dat men in 1969 3 rijstroken gewoon te veel vond.

de kennedytunnel waar je maar 70 mag, en daardoor iedereen aan 50 voorbij de flitspalen kruipt.
                Zeker niet iedereen hoor.

Comment

• Mensen die schrik hebben in 't verkeer en hun rempedaal gebruiken als dodemansvoet.
                  • Mensen die enkel het middenvak gebruiken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
                    En zeggen dat men in 1969 3 rijstroken gewoon te veel vond.

Zeker niet iedereen hoor.

Komaan, iedereen kan toch bedenken dat de havenverbindingen + de toevoer vanuit Gent voor problemen zouden zorgen, misschien indertijd niet, maar zorg dan dat je aanvoer future proof is.

Net voor de Kennedy komen 2 verschillende rijvakken naar de E17, een daarvan komt van de haven, dus vrachtverkeer. 's Morgens moeten al die vrachtwagens gezellig 3 vakken spits verteren om op hun juiste vak te komen.

nog zoiets:
                    "Ze" hebben indertijd de kans gekregen om een stuk verkaveling te kopen in Temse om de Brug te herleggen. Dit hebben ze niet gedaan. Indien die connectie goed zou zijn, dan is er al een boel verkeer die langs daar zou gaan.

Comment

Het is misschien niet dé oplossing, maar men kan het toch eens proberen, voor 6 maanden of zo En dan de conclusies eruit trekken.
                      bij de weg, een Metropool zoals A'pen die dit nog niet heeft, gaat mijn petje te boven, elke buitenlandse stad met een rivier heeft er minstens één.
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        bij de weg, een Metropool zoals A'pen die dit nog niet heeft, gaat mijn petje te boven, elke buitenlandse stad met een rivier heeft er minstens één.
                        de langewapperbrug?
                        Fuji Digitaal fototoestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cvcaelen Bekijk bericht
                          de langewapperbrug?
                          over 't Scheld bedoel ik eh
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                            over 't Scheld bedoel ik eh
                            Bwoah, ineens over 't 'stad' vind ik ook niet slecht hoor

Comment

Minder auto's en vrachtwagens in ons dagelijks verkeer zou helpen...
                              't Wordt elk jaar erger en erger.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

Working...
                              X