Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

e-mail vraagje.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• e-mail vraagje.

Is er iemand die weet of een mail versturen naar iemand als een aangetekend schrijven kan aanzien worden?
    maw heeft een mail de zelfde waarde als een aangetekend schrijven als bewijs voor het versturen van een tekst.( voor de Belgische wetgeving)
    Als controle kan men dize mail vb ook in bcc naar derden zenden.

Dank voor eventuele reacties.

Re: e-mail vraagje.

Via Certipost kan je "electronische aangetekende brieven" versturen.

Een "gewone" e-mail heeft m.i. nooit de waarde van een aangetekend schrijven.
    Last edited by akkerjan; 29 februari 2008, 22:17.
    Jan Akkermans
    (BD1097BE)
    Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

Comment

Ik ben geen advocaat maar denk dat de Wet dat nog niet heeft geregeld. Dus twijfel ik aan de bewijskracht van de verzending van een (gewone) mail en bijgevolg het bewijs van de ontvangst. Vooral dat laatste.

Bij een aangetekende (post) zending moet immers de ontvanger tekenen voor ontvangst. Hoe kan je bewijzen dat een email niet in cyberspace verloren is gegaan (of door de bestemmeling is gelezen)?

Daarom zou ik al zeker niet een bcc doen maar een cc. Een bcc is een Blind Carbon Copy waarbij alle bestemmelingen verborgen zijn voor elkaar. Omgekeerd geldt ook. De derde-ontvanger weet niet (zeker) dat jij de mail aan de eigenlijke bestemmeling hebt verzonden. Mogelijk vermoed hij een verkeerde verzending. Begrijp je?

Een cc daarentegen is niet Blind, zodat alle bestemmelingen in de adresregel staan en iedereen kan zien dat er meerdere mails zijn verzonden.
      Dus, denk ik, wanneer de ontvangst van een belangrijke mail kan worden ontkend (en dat wil je blijkbaar niet), het minstens moeilijker is te ontkennen wanneer de ontvanger weet (kan zien) dat er andere bestemmelingen zijn.

Dat lost toch al één probleem op. Blijft de waarde van een mail tov een aangetekende brief. Voer voor echte juristen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        aqrpt srptu ssdgt bkkdj gtrt pdxcdp
        Waarom post jij deze onbegrijpbare tekst?

Gesnapt?
        Last edited by VerSeg; 1 maart 2008, 21:08.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Met Certipost kan je inderdaad een geldige aangetekende brief versturen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
            Is er iemand die weet of een mail versturen naar iemand als een aangetekend schrijven kan aanzien worden?
            Absoluut niet.

Het is poepsimpel om een email uit iemands anders naam te versturen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Het is poepsimpel om een email uit iemands anders naam te versturen.
              Niet als je met een certificaat gaat werken, dan kan je er vrij zeker van zijn dat de afzender ook degelijk de juiste persoon is.
              Trouwens ... als ik naar de Post ga en u een aangetekende brief stuur, dan zal daar niemand vragen wie ik ben. Als ik daar als afzender Sinterklaas op schrijf, dan zal jij een aangetekend schrijven van Sinterklaas ontvangen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Waarom post jij deze onbebrijpbare tekst?

Gesnapt?
                neen

Maar zolang ik begrijp wat er staat zal vinstermik het ook wel snappen

Comment

neen

Maar zolang ik begrijp wat er staat zal vinstermik het ook wel snappen
                  Ik bedoel enkel dat als ik een mail van u ontvang ik deze kan veranderen zoveel ik wil, de tekst aanpassen dus ... net als wat ik met de posting gedaan heb.
                  Niemand kan hiermee bewijzen welke tekst er juist gestuurd werd.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Okee, maar als ik dezelfde tekst aan verschillende bestemmelingen zend (hetgeen ik bedoelde met zenden met behulp van cc - zie mijn antwoord op de vraag van vinstermik) ben ik toch zeker dat de anderen dezelfde tekst krijgen. Of niet?

En : met certipost kan je de tekst toch ook wijzigen? Dus daar is enkel de afzender (zelfs al is dat sinterklaas) en de bestemmeling zeker. Trouwens, een aangetekende enveloppe kan ook leeg zijn.

Comment

Volgende info vind je op de site van Certipost:

Aangetekende Zending
                      Hoe het werkt
                      Elektronische aangetekende zending Voortaan verstuurt u een aangetekende zending vanop uw PC

Via myCertipost kan u in een paar minuten een aangetekende brief versturen via Internet. myCertipost drukt uw document af en bezorgt het aan uw bestemmeling in België. Om een aangetekende brief online te kunnen versturen, dient u uw myCertipost-account te upgraden naar een myCertipost Plus-account, met uw eID (Belgische elektronische identiteitskaart).

Een aangetekende zending in minder dan 2 minuten
                      • Stap 1 : Log in op uw myCertipost Plus-account en stel uw aangetekende brief samen (tekst + attachment)
                      • Stap 2 : Kies uw bestemmeling; deze hoeft niet over een myCertipost-account te beschikken, een postadres volstaat
                      • Stap 3 : Verstuur uw aangetekende zending en betaal online; myCertipost drukt deze brief voor u af en bezorgt deze onder omslag aan uw bestemmeling
                      • Stap 4 : Uw bestemmeling ontvangt de aangetekende brief via de postbode
                      Voordelen
                      • Gemakkelijk
                        • U kan een aangetekende zending versturen vanop uw computer, thuis of op het werk.
                        • Verzending aan een vaste prijs ongeacht de grootte (max. 2 Mb) en het formaat.
                        • Attachments in PDF, tekstbestanden of Microsoft Word zijn mogelijk
                      • Snel
                        • Geen gedoe meer met papier. myCertipost drukt uw aangetekende zendingen af, steekt ze onder omslag en verstuurt ze.
                      • Betrouwbaar
                        • Zelfde rechtsgeldigheid als een klassieke aangetekende zending, inclusief garanties inzake kwaliteit en vertrouwelijkheid bij de behandeling van uw zendingen
                        • De digitale handtekening op uw elektronische identiteitskaart (eID) garandeert uw identiteit op het Internet.
                        • myCertipost bewaart alle wettelijke bewijzen:
                          • het bewijs van ontvangst door myCertipost,
                          • het bewijs van afgifte aan De Post,
                          • het bericht van ontvangst van De Post (de roze fiche)
                          • via uw myCertipost-account ontvangt u de status van de verwerking van uw afgedrukte aangetekende zending.
                      • Klik hier om de gedetailleerde demo te bekijke
                      © Certipost 2008 | Algemene en bijzondere voorwaarden
                      Jan Akkermans
                      (BD1097BE)
                      Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

Comment

Okee, maar als ik dezelfde tekst aan verschillende bestemmelingen zend (hetgeen ik bedoelde met zenden met behulp van cc - zie mijn antwoord op de vraag van vinstermik) ben ik toch zeker dat de anderen dezelfde tekst krijgen. Of niet?
                        En stel dat je die mail naar 2 personen stuurt en eentje editeert zijn mail nadien ... wie heeft dan wat gedaan? Als die zegt dat hij niets aangepast heeft maar dat jullie dit deden, wat dan?
                        Ze hebben wel hetzelfde gekregen en de meeste personen gaan dan al wat nadenken voor ze foeffelen.
                        Hij kan ook zeggen dat hij geen mail ontvangen heeft hé, of dat die onleesbaar was of een virus bevatte.
                        Met een aangetekend schrijven (eventueel ook Certipost) krijg je als verzender een bewijs dat het afgeleverd werd, de ontvanger tekent voor ontvangst van zijn bericht (als hij dat wil).
                        En : met certipost kan je de tekst toch ook wijzigen? Dus daar is enkel de afzender (zelfs al is dat sinterklaas) en de bestemmeling zeker. Trouwens, een aangetekende enveloppe kan ook leeg zijn.
                        Om een aangetekend schrijven volledig juist te laten verlopen zonder mogelijke discussie heb je twee mogelijkheden.
                        1) Je stuurt de brief toegeplooid zonder enveloppe aangetekend op ... geen mogelijkheid dat ze nadien zeggen dat de enveloppe leeg was en de stempel van de post staat op de brief zelf.
                        2) Je knipt een stuk uit het ruitje van de envelop en je laat de stempel deels op de envelop en deels op de brief erin zetten, zo kan nooit iemand zeggen dat de betreffende brief er niet in zat ... anders had de stempel volledig op de envelop gestaan. Ook zeggen dat er een andere brief in stak kan niet want er zal dan geen stempel oppstaan.

Wat Certipost betreft, je krijgt je login pas nadat je uw gegevens laten verifiëren hebt met je identiteitskaart, dus de verzender is gegarandeerd de juiste persoon.
                        Als je stuurt naar een andere Certipostgebruiker is deze ook gegarandeerd de juiste persoon want hij doorliep dezelfde procedure.
                        Stuur je naar een niet-Certipostgebruiker dan kan je ook de brief door de Post laten afdrukken en zo bezorgen aan de persoon als een aangetekend schrijven. Foeffelen wordt wel zeer moeilijk hoor.
                        Last edited by VerSeg; 2 maart 2008, 00:20.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Ik geef een tournee general aan iedereen van BD
                          Voorbeeldje hé (maar het is lief van u).

Stel dat dit nu een gewone email was ... laat nu eens iemand zeggen wie het bericht aangepast heeft ... ik dat uw bericht veranderde of jij het origineel nadat ik er een reply op deed.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Je knipt een stuk uit het ruitje van de envelop en je laat de stempel deels op de envelop en deels op de brief erin zetten
                            Mag niet meer van de post heb ik onlangs gemerkt toen ik aan het loket stond en een dame aan het loket naast mij zo'n brief wou versturen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
                              Volgende info vind je op de site van Certipost:

Aangetekende Zending
                              Hoe het werkt
                              Elektronische aangetekende zending Voortaan verstuurt u een aangetekende zending vanop uw PC

Via myCertipost kan u in een paar minuten een aangetekende brief versturen via Internet. myCertipost drukt uw document af en bezorgt het aan uw bestemmeling in België. Om een aangetekende brief online te kunnen versturen, dient u uw myCertipost-account te upgraden naar een myCertipost Plus-account, met uw eID (Belgische elektronische identiteitskaart).

Een aangetekende zending in minder dan 2 minuten
                              • Stap 1 : Log in op uw myCertipost Plus-account en stel uw aangetekende brief samen (tekst + attachment)
                              • Stap 2 : Kies uw bestemmeling; deze hoeft niet over een myCertipost-account te beschikken, een postadres volstaat
                              • Stap 3 : Verstuur uw aangetekende zending en betaal online; myCertipost drukt deze brief voor u af en bezorgt deze onder omslag aan uw bestemmeling
                              • Stap 4 : Uw bestemmeling ontvangt de aangetekende brief via de postbode
                              Voordelen
                              • Gemakkelijk
                                • U kan een aangetekende zending versturen vanop uw computer, thuis of op het werk.
                                • Verzending aan een vaste prijs ongeacht de grootte (max. 2 Mb) en het formaat.
                                • Attachments in PDF, tekstbestanden of Microsoft Word zijn mogelijk
                              • Snel
                                • Geen gedoe meer met papier. myCertipost drukt uw aangetekende zendingen af, steekt ze onder omslag en verstuurt ze.
                              • Betrouwbaar
                                • Zelfde rechtsgeldigheid als een klassieke aangetekende zending, inclusief garanties inzake kwaliteit en vertrouwelijkheid bij de behandeling van uw zendingen
                                • De digitale handtekening op uw elektronische identiteitskaart (eID) garandeert uw identiteit op het Internet.
                                • myCertipost bewaart alle wettelijke bewijzen:
                                  • het bewijs van ontvangst door myCertipost,
                                  • het bewijs van afgifte aan De Post,
                                  • het bericht van ontvangst van De Post (de roze fiche)
                                  • via uw myCertipost-account ontvangt u de status van de verwerking van uw afgedrukte aangetekende zending.
                              • Klik hier om de gedetailleerde demo te bekijke
                              © Certipost 2008 | Algemene en bijzondere voorwaarden
                              Wat zijn de kosten hiervan?
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Working...
                              X