Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Print-plaat kapot!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Print-plaat kapot!!!

Hallo iedereen,

Ik zou mij hier speciaal tot de electronischi onder jullie willen richten.
    Is het nl. mogelijk een gedrukte plaat te herstellen?
    Deze vraag komt er uit noodzaak aangezien het apparaat, een Medische LASER waarover het gaat niet meer wordt geproduceerd en waarvan bovendien de firma die dit apparaat indertijd leverde al lang de geest heeft gegeven. Een firma in mijn omgeving die een tijdje vervangstukken had voor dit toestel schijnt er nu over geen meer te beschikken. En aangezien de investering voor een nieuw apparaat dermate hoog is voor de tijd dat ik nog in mijn beroep wil meedraaien, zou ik indien mogelijk, misschien iemand kunnen vinden die bereid is de tijd eraan te spenderen om dit op te lossen?

Groetjes,
    Pol.
    Last edited by enero; 26 februari 2008, 07:12.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Re: Gedrukte plaat kapot!!!

Pol,

Zoek eens via Google op het merk van jouw toestel.
    Er is veel te vinden en zeker in Duistland....
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Pol,

Zoek eens via Google op het merk van jouw toestel.
      Er is veel te vinden en zeker in Duistland....
      Bedankt Theo. Ga nog eens Googlen. Maar ik vrees voor het ergste, ik heb de laatste dagen al geprobeerd en neg. Het gaat hem om een " Space HE NE(Helium Neon) 3 MID LASER ". Het toestel heeft in de late jaren 80 maar liefst 750.000 Bef frankskes gekost. Je begrijpt dat een gerepareerde of nog te vinden gedrukte plaat voor mij meer dan welkom zou zijn. Het toestel heeft al die jaren slecht éénmal gerepareerd geweest.

Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Pol

Wat bedoel je met een "gedrukte plaat"
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
          Pol

Wat bedoel je met een "gedrukte plaat"
          Denk een print-plaat.

Als het een specifieke plaat is...enkel voor dit toestel gemaakt.
          Eind jaren 80 is ook al lang geleden
          Ik bedoel dat Pol misschien kan zoeken via info die eventueel op die plaat te vinden is.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Natuurlijk kan dat gemaakt worden. Het hangt er natuurlijk vanaf welke component er defect is. In de jaren 80 werden meestal through-hole componenten gebruikt die makkelijk te vervangen zijn.

Het enige probleem is het defect vinden natuurlijk.....

Ik zou zeggen: ik kijk er effe naar, maar zit momenteel in Polen tot eind juni.
            www.flickr.com/nertog/sets

Comment

contacteer eens www.trim.be
              hun website is wel totaal niet mer up to date maar het zijn goede vakmannen
              die mannen maken zelf print-platen
              ik ken ze van mijn vorige firma en ze kunnen ook printplaten herstellen indien die niet te ernstig beschadigd zijn

Comment

Als de print gescheurd is, dan is het mogelijk om de scheurtjes te overbruggen. Zijn er onderdelen op die print defect, dan kunnen die vervangen worden.
                Is de print half opgebrand, dan heb je een probleem.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Alvast bedankt iedereen die reageerde voor de toch al "enigzins" hoopgevende reacties.
                  Ik zal zo vlug mogelijk proberen aan de printplaat te geraken bij de firma waar mijn toestel momenteel voor nazicht binnen is en eens contact nemen met e firma die Gert1971 aanbeveelt.
                  Nogmaals van harte dank.
                  En mocht er nog goeie raad zijn, laat maar komen.

Groetjes,
                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Een paar componenten vervangen zoals weerstanden of diodes zal niet zo moeilijk zijn maar als het een eprom betreft moet je ook al de nodige programmatie kunnen doen.
                    Het betreft trouwens medische apparatuur ... ik veronderstel dat een correcte werking dan ook heel belangrijk is en dat niet iedereen hieraan mag prutsen om het wettelijk in orde te houden.

Gedrukte plaat is inderdaad niet echt een gebruikte term, maar allé ... de meesten hebben het precies toch verstaan.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Een paar componenten vervangen zoals weerstanden of diodes zal niet zo moeilijk zijn maar als het een eprom betreft moet je ook al de nodige programmatie kunnen doen.
                      Het betreft trouwens medische apparatuur ... ik veronderstel dat een correcte werking dan ook heel belangrijk is en dat niet iedereen hieraan mag prutsen om het wettelijk in orde te houden.

Gedrukte plaat is inderdaad niet echt een gebruikte term, maar allé ... de meesten hebben het precies toch verstaan.

Bedankt en titel onderwerp eventjes aangepast.

Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                        Bedankt en titel onderwerp eventjes aangepast.

Groetjes,
                        Pol.
                        gewoon uit interesse...kan je er geen foto van maken, indien mogelijk...
                        ik heb in me leven wat printplaten bijeen gesoldeerd...jammer zou ik nu met loepe moeten werken....en dan nog:

jouw geval is idd anders...
                        maar al wat je nu zelf zou maken kan je, bijna in iedere winkel, kant en klaar kopen voor 'n fractie van de prijs...
                        en herstellen is het ook niet meer waard, want voor de tijd die je erin steekt en het materiaal, koop je 'n nieuw apparaat...

iig veel suc6 ermee..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                          gewoon uit interesse...kan je er geen foto van maken, indien mogelijk...
                          ik heb in me leven wat printplaten bijeen gesoldeerd...jammer zou ik nu met loepe moeten werken....en dan nog:

jouw geval is idd anders...
                          maar al wat je nu zelf zou maken kan je, bijna in iedere winkel, kant en klaar kopen voor 'n fractie van de prijs...
                          en herstellen is het ook niet meer waard, want voor de tijd die je erin steekt en het materiaal, koop je 'n nieuw apparaat...

iig veel suc6 ermee..
                          Het apparaat waarvan sprake is een medische LASER en is momenteel in een firma die tot nog toe onderdelen hiervoor had. Nu is de voorraad uitgeput (merk van mijn toestel bestaat al lang niet meer) maar ik heb hen gevraagd de bewuste plaat eruit te nemen om ze eventueel te laten herstellen.
                          De investering voor een nieuw apparaat, om en bij de 40.0000€, ben ik niet meer zinnens te doen aangezien ik binnen een 6-tal jaren met mijn activiteit zou te stoppen.

Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Re: Print-plaat kapot!!!

Is nu de vraag:
                            - Is de printplaat defect(scheur, barst, banen afgescheurt,...)
                            - Of is er een onderdeel op de printplaat defect, zodat deze in zijn geheel niet meer naar behoren werkt.

Een foto van het eventuele defect kan wel nuttig zijn.

Hubert
                            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                              Het apparaat waarvan sprake is een medische LASER Pol.
                              mag ik als leek vragen waarvoor je dit gebruikt...?
                              en als je de print kan fotograferen zou dat evt 'n goede oplossing kunnen bieden...omdat:
                              materiaal uit die tijd vertoont soms al zichtbaar fouten...ttz
                              componenten die hogere vermogens schakelen, los zittten waar ze gesoldeerd zijn...
                              weerstanden die nog nauwelijks te herkennen zijn omdat ze overhit zijn.
                              condensatoren (elco's) die uitgedroogd zijn en gewoon in kortsluiting liggen...

het is altijd de moeite waard om eerst al met het gewone oog, grondig te inspecteren door iemand die 'n beetje kennis heeft van componenten...en goei ogen...
                              Last edited by w00ha; 27 februari 2008, 03:46.

Comment

Working...
                              X