Re: Koopkracht...
Even mijn ged8
Inderdaad, de boeren klagen altijd en ... dit is dan ook vaak heel terecht.
Mischien kan volgende iets duidelijk maken.
Het principe van: Ik heb nooit genoeg, ik verdien altijd te weinig en ik betaal altijd teveel.
De klant. We passen de stelling toe.
De klant vindt immers altijd dat hij altijd teveel betaald (dit is nu niet klagen zekers ? Maar eerder aanklagen dat het fout is
)
Hij zoekt altijd het bestkoopste, of dit niet al dan niet legaal is of niet.
De klant koopt bij een winkelier.
De klant vindt eveneens dat hij teweinig verdient en eist opslag bij zijn baas. Gelukkig is daar een syndicaat die bij nietwerken of heet dat staken de klant toch nog wat loon in de hande stopt.
De winkelier.
We passen de stelling toe.
De winkelier vindt immers altijd dat hij altijd teveel betaald (dit is nu niet klagen zekers ? Maar eerder aanklagen dat het fout is
)
De winkelier koopt bij een tussenpersoon.
De winkelier vindt eveneens dat hij teweinig verdient en eist opslag bij zichzelf. Hij laat zijn klanten meer betalen.
De tussenpersoon.
De tussenpersoon vindt immers altijd dat hij altijd teveel betaald (dit is nu niet klagen zekers ? Maar eerder aanklagen dat het fout is
)
De tussenpersoon koopt bij een andere tussenpersoon of groothandel.
De tussenpersoon vindt eveneens dat hij teweinig verdient en eist opslag bij zichzelf. Hij laat zijn winkeliers meer betalen.
Zoals je merkt kunnen we dit nu een paar maal aanhalen.
Uiteindelijk komen we op een punt waar we niet meer verder kunnen.
De boer.
....
De boer vindt eveneens dat hij teweinig verdient en wil geld voor zijn waar.
Alleen, nu is hij afhankelijk van de veilingsmarkt en bepalen zijn afnemers, groothandels hoeveel ze over hebben voor zijn product... Te nemen of op de mesthoop te kieperen.
Dit doet me denken aan het broodverhaal.
Bij ons op de gemeente is de broodprijs na het vrijmaken van de prijs bijna met 50% gestegen. Algemeen. Het luchtplaats in de broodzak met een 'groot' brood is blijkbaar ook verdubbeld. Vroeger aten we met 3 personen twee dagen aan één brood, nu nog amper één dag.
Als klant zijn we niet tevreden .... en met hoeveel procent meer verkoopt de boer het basisproduct van brood (graan en melk) ? Ik vrees voor 0% maar laat ons een gok doen 5% ?
Hebben ze recht van klagen. Terecht, je zou voor minder. Bij Ford en toeleverende bedrijven klaagt, staakt men al voor minder.
Tezju, 't wordt tijd dat er weer eens een ....-monsteraanbieding komt van die kippen aan 2 Euro het stuk die vrijwillig werden geïmporteerd en waar zwart op wit op de plastiekverpakking staat dat het echte kippen zijn. Mijne diepvries is stillaan leeg. Mijne gebuur, ne landbouwer vroeg me gisteren of ik wat kippen en eieren wou, maar we vinden dat niet zo'n goed idee met al die luchtvervuiling en al die rommel dat die beesten moeten wreten. En de leefomstandigheden... Jongens met die regen en die natte akkergrond. Lang leve het Argentijnse kieken
en geeft toe, voor 2 Euro kunde wel niet gezien zijn hé, en of dat ei nu uit het gat komt van een loopbandkieken, of een kieken dat zich amuseert bij het opscharrelen van die verdomde regenworm ... 't blijft een ovaal dingen en wie weet had diene regenworm geen één of andere virale ziekte (bv bluftfanmienolitis, toesairitis, klageritis of zageritis)
Aquarius, je hebt terecht gelijk en ik heb enorme bewondering voor diegene die het nog kunnen opbrengen om zich bezig te houden met de fundamentele basislevensbehoeften ... ETEN, voedsel. Ik vrees alleen, dat ik alleen je niet zal kunnen helpen ...
Even mijn ged8
Inderdaad, de boeren klagen altijd en ... dit is dan ook vaak heel terecht.
Mischien kan volgende iets duidelijk maken.
Het principe van: Ik heb nooit genoeg, ik verdien altijd te weinig en ik betaal altijd teveel.

De klant. We passen de stelling toe.
De klant vindt immers altijd dat hij altijd teveel betaald (dit is nu niet klagen zekers ? Maar eerder aanklagen dat het fout is

De klant koopt bij een winkelier.
De klant vindt eveneens dat hij teweinig verdient en eist opslag bij zijn baas. Gelukkig is daar een syndicaat die bij nietwerken of heet dat staken de klant toch nog wat loon in de hande stopt.
De winkelier.
De winkelier vindt immers altijd dat hij altijd teveel betaald (dit is nu niet klagen zekers ? Maar eerder aanklagen dat het fout is

De winkelier koopt bij een tussenpersoon.
De winkelier vindt eveneens dat hij teweinig verdient en eist opslag bij zichzelf. Hij laat zijn klanten meer betalen.
De tussenpersoon.
De tussenpersoon vindt immers altijd dat hij altijd teveel betaald (dit is nu niet klagen zekers ? Maar eerder aanklagen dat het fout is

De tussenpersoon koopt bij een andere tussenpersoon of groothandel.
De tussenpersoon vindt eveneens dat hij teweinig verdient en eist opslag bij zichzelf. Hij laat zijn winkeliers meer betalen.
Zoals je merkt kunnen we dit nu een paar maal aanhalen.
Uiteindelijk komen we op een punt waar we niet meer verder kunnen.
De boer.
....
De boer vindt eveneens dat hij teweinig verdient en wil geld voor zijn waar.
Alleen, nu is hij afhankelijk van de veilingsmarkt en bepalen zijn afnemers, groothandels hoeveel ze over hebben voor zijn product... Te nemen of op de mesthoop te kieperen.
Dit doet me denken aan het broodverhaal.
Bij ons op de gemeente is de broodprijs na het vrijmaken van de prijs bijna met 50% gestegen. Algemeen. Het luchtplaats in de broodzak met een 'groot' brood is blijkbaar ook verdubbeld. Vroeger aten we met 3 personen twee dagen aan één brood, nu nog amper één dag.
Als klant zijn we niet tevreden .... en met hoeveel procent meer verkoopt de boer het basisproduct van brood (graan en melk) ? Ik vrees voor 0% maar laat ons een gok doen 5% ?
Hebben ze recht van klagen. Terecht, je zou voor minder. Bij Ford en toeleverende bedrijven klaagt, staakt men al voor minder.

Aquarius, je hebt terecht gelijk en ik heb enorme bewondering voor diegene die het nog kunnen opbrengen om zich bezig te houden met de fundamentele basislevensbehoeften ... ETEN, voedsel. Ik vrees alleen, dat ik alleen je niet zal kunnen helpen ...

Comment