Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

venta airwasher ( Carola )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• venta airwasher ( Carola )

de LW44 of voor diegene die meer willen weten:
    http://www.venta-benelux.com./showpage.asp?docid=40
    hier kan je ~ zien op welk principe het werkt.

ik heb onlangs me zo'n toestel aangeschaft....door omstandigheden laten we zeggen. (je krijgt 'n cadeau, maar.... en dan wissel je dat voor iets algemeen nuttigs)
    anyway, we merken al 'n ernorme verbetering:
    de luchtvochtigheid ligt ideaal 40 a 60% ( meestal 50%)
    ook kwa restgeuren van frietvet e.d. zijn achter 'n nachtje in low stand volledig weg....(en dat zonder koolstof filters)

nu, waarom dit apparaat ?
    want als je 't bekijkt dan vraag je jezelf af, waarom is dat zo duur...?
    er zit echt geen hoogstaande technologie in...tis wel stevig (dubbel behuizing) en onderhoudsvriendelijk...
    met dat laatste ga ik ook eindigen...
    ik heb al ontelbare luchtfilters en bevochtigers gekocht, maar wat ze er niet bijvertellen is het regelmatig gebruik van additieven en vervangen van (hepa) filters...en die zijn verdomme duur.
    en hoe ouder je apparaat is hoe zeldzamer, dus ook hoe duurder de filters etc...
    BV: ik heb hier 'n Philips met filter en active koolstof(tegen geuren).
    als je dat continue moet laten draaien, ben 3xjaar aan vervanging toe, wat bijna 'n kleine 150 euro kost...

nu komen we langzaam naar mijn vraag ....@ Carola
    de airwasher doet iig z'n werk als bevochtiger en daar heb je alleen water voor nodig...maar,
    je moet wel om de 14 d 'n soort hygiene product bijvoegen en dat is in principe alleen 'n product wat surfactans bevat om die rotorende schijven 'n mooi waterfilm te geven (oppervlaktespanning verlagen dus...goed ?)

nu heb ik zelf al wat proeven gedaan
    neem 'n plastiek deksel en dompel die onder 'n gewoon water...druppelvorming, ttz geen egale waterfilm.
    met gewoon dreft in 'n emmer water blijft er 'n film op diezelfde deksel
    30 druppels met 'n druppelteller op 4liter water...

nu zou je zeggen, tis toch prima, maar dat begint al redelijk te schuimen...
    bottom line/question is dus: zijn er alternatieven om alleen die oppervlaktespanning te verlagen zonder naar 'n detergent te grijpen ...en liefst goedkoop, anders zal het gewoon dreft blijven...
    Last edited by w00ha; 13 februari 2008, 12:23.

Re: venta airwasher ( Carola )

khad toch gehoopt dat er iemand zou antwoorden of ben ik de enige met zo'n apparaat of soort luchtreiniger...?
    alle ervaringen zijn welkom ook mensen die 'n ionisater of derg. hebben

iig heb voor mijn PC kamer nog zo'n kleine venta bijgekocht....maar
    ipv onmiddelijk het bijgeleverde middel erbij te kappen, heb ik wat zitten te experimenteren met detergenten...
    vermits het toestel de helft kleiner (4.5 l) is was veel gemakkelijker....je moet immers telkens de bak leegkappen en uitspoelen...
    Resutaat:
    - dreft ...niet te doen, het schuim komt uit het toestel en ik moet er minstens die hoeveelheid bijdoen om 'n mooie film op de schijven te hebben...
    - cillit Bang gaf geen mooie film zelfs niet bij 'n royale hoeveelheid....
    - mijn beste autoshampoo (megauirs) 'tzelfde...
    - klassieke bruin zeep D'OR ook njet.

de uiteindelijke winnaar was MR Propre met zeebries extract...(je kan ook naturel nemen, zonder geur)
    in principe is de normale hoeveelheid 2 dopjes op 5 liter water...ik had ~3/4 dopje op ~4.5l nodig...
    de mooiste egale film tot nu toe....en gratis 'n frisse zeebries geur
    het water zakt, dat wil zeggen dat 't werkt en de hygrometer of rv stijgt...
    je hebt 'n heel klein beetje schuim in 't begin, maar dat verdwijnt zeer snel.
    achter 12h test zie je nog amper 'n paar belletjes....

als er ooit iemand deze info kan gebruiken....astemblief
    en als er ooit iemand nog 'n idee heeft, laat het aub weten
    Last edited by w00ha; 16 februari 2008, 11:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
      khad toch gehoopt dat er iemand zou antwoorden of ben ik de enige met zo'n apparaat of soort luchtreiniger...?
      alle ervaringen zijn welkom ook mensen die 'n ionisater of derg. hebben

als er ooit iemand deze info kan gebruiken....astemblief
      en als er ooit iemand nog 'n idee heeft, laat het aub weten
      Zit hier ingeboud in de airco...
      Je zou er zelfs beter "zin" bij krijgen" of je zou je toch beter gaan voelen als die aan staat.
      Bij het 1ste gebruik ruikt die wel wat metaalachtig.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Zit hier ingeboud in de airco...
        Je zou er zelfs beter "zin" bij krijgen" of je zou je toch beter gaan voelen als die aan staat.
        Bij het 1ste gebruik ruikt die wel wat metaalachtig.

dan moet je al goei spul hebben, want de meeste airco's ontvochtigen alleen maar

Comment

Net als de meeste ventilatiesystemen...
          En aangezien we volgend jaar aan onze bouw gaan beginnen (met balansventilatie) ben ik op zoek naar systemen om de droge lucht te compenseren.
          Dus dit systeem zal ik zeker eens nader bekijken, bedankt!
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

na wat testen ...zie hier de resultaten achter 14 dagen...

voor alle duidelijkheid, er word niet gerookt binnen....
            het apparaat staat continue op laagste vent. stand

het gekke is :
            bij ieder toestel zijn 2 flesjes van 50cc bijgeleverd, maar er staat nergens geen dosering bij...?
            dus ben ik begonnen met 15cc (zie foto) en merkte dat ik iedere dag net zoveel water verdampte toen ik, de 1ste maal, het hele flesje erbij kapte....

nu heb juist alles zuivergemaakt, ververst en de dosis verlaagd naar 10cc....
            het werkt iig...over and out...

Comment

Bedankt Carola. Wat is dat MR Propre voor spul precies? (vaatwasspul, allesreiniger of nog iets anders?). Ik ken dat hier (NL) niet maar kom vaak genoeg in België. Het officiële spul van Venta is véél te duur inderdaad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door renew Bekijk bericht
                Bedankt Carola. Wat is dat MR Propre voor spul precies? (vaatwasspul, allesreiniger of nog iets anders?). Ik ken dat hier (NL) niet maar kom vaak genoeg in België. Het officiële spul van Venta is véél te duur inderdaad.
                Carola heeft hier niet op gereageerd, dus mag je mij wel bedanken......als vers geregistreerd lid...

als mr propre blijkbaar niet in nl verkrijgbaar is, dan kan je experimenteren met 'n allesreiniger...
                hier (belgie en frankrijk en duitsland ook dacht ik)) is het nogtans zeer bekend

nog 'n tip ivm dat hygiene middel:
                - je moet daar niet telkens 'n flesje van 50cc ingooien...dat is veel te veel.
                - ik heb hier nu 2 venta's staan en bij ieder apparaat waren 2 flesjes geleverd 50cc.
                nergens staat 'n dosering vermeld...er staat altijd "gooi de volledige (50cc) inhoud in de bak.."
                - wel, ik heb de lw44 (~10 liter) en de kleinste LW14 (~5 liter) en heb gemerkt dat de hoeveelheid waterverbruik even groot is...met maar 10cc voor de LW44 en 5cc voor de LW14...
                ik gebruik daarvoor 'n spuit van 10cc (vraag er 'n paar gebruikte aan de dokter of bij de apotheker).

als je nu gaat rekenen aan 16 euro voor 'n 1/2 liter, dan kan je bv voor alleen de LW44 > 10 beurten om de 14 dagen doen...(10x50cc)
                als je venta het hele jaar draait heb je heb je echter 26 beurten nodig en kom je nog niet toe met 1flacon(500cc)

als ik het originele hygienemiddel gebruik met mijn geteste dosering, kom ik voor mijn 2 venta's samen ~66,5 weken toe (500/10+5) ...
                Last edited by w00ha; 4 mei 2008, 20:27.

Comment

Ik ken niets van al dit spul maar wat doet de mensen denken dat het hier enkel maar om wat "huishoudzeep" gaat in die flesjes ?
                  Ik wed dat de vloeistof tevens bactericide en fungicide eigenschappen heeft want als dat systeem alle "sh.t" uit de lucht filtert en in een wateroplossing houdt dan kan je er je maandloon om verwedden dat dit "sopje" binnen de kortste keren een gigantische bacterie + schimmelcultuur is .. voor je het weet zit je met een "sick building syndrome"
                  FWIW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Ik ken niets van al dit spul maar wat doet de mensen denken dat het hier enkel maar om wat "huishoudzeep" gaat in die flesjes ?
                    Ik wed dat de vloeistof tevens bactericide en fungicide eigenschappen heeft want als dat systeem alle "sh.t" uit de lucht filtert en in een wateroplossing houdt dan kan je er je maandloon om verwedden dat dit "sopje" binnen de kortste keren een gigantische bacterie + schimmelcultuur is .. voor je het weet zit je met een "sick building syndrome"
                    FWIW
                    dit systeem staat bekend, volgens testen, juist geen schimmelvorming te geven achter 8 weken...lees "geen"

volgens testen:
                    "Als enig model in de test
                    (acht weken continu gebruik)
                    geeft de Venta-Airwasher LW14
                    geen schimmelsporen of bacteriën
                    aan de kamerlucht vrij“.
                    Ökotest 01/2004

ik maak die bak om de 2 weken zuiver, dus ik zit ruim goed met mijn verlaagde dosis hygienemiddel en 'n dopje mr propre

bij 'n gewone droge filter blijft alles plakken en is de kans op schimmelvorming veel groter...en alle aangezogen lucht gaat continu door die filter, die soms om het 1/2 jaar word vervangen.

Comment

Hallo, Begrijp ik nou goed dat je een combinatie gebruikt van het hygienemiddel en Mr Propre. Groet Jourus

Comment

man, man wat is er mis met het ouderwetse verluchten?

gezond lijken deze dingen in ieder geval niet, blijkbaar kan je kiezen tussen biocide/ reinigingsmiddel inademen of schimmel. (Schimmels produceren stoffen die tot de meest toxische gerekend mogen worden).
                        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Heb dat hier al jaren op mijn bureau staan, zonder extra middelen, zuiver met ,water. Tot mijn grote tevredenheid.

Comment

Probleem zal waarschijnlijk al opgelost zijn ofwel heeft TS al een niewe airco aangekocht. Topic is al ruim een jaar geleden gepost.
                            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
                              man, man wat is er mis met het ouderwetse verluchten?

gezond lijken deze dingen in ieder geval niet, blijkbaar kan je kiezen tussen biocide/ reinigingsmiddel inademen of schimmel. (Schimmels produceren stoffen die tot de meest toxische gerekend mogen worden).
                              voor te beginnen heeft deze topic niets met verluchten te maken...
                              soms haal je meer rotzooi binnen met de ramen en deuren open en zeker in de pollenperiode...
                              dit toestel heb ik gekocht omdat ik niet tegen droge lucht kan...dat wurgt m'n keel alsof geen lucht krijg...
                              als je dan de combinatie kan maken met 1 toestel, bevochtigen en reinigen is het z'n geld waard op lang termijn omdat gelijkwaardige toestellen 'n fortuin kosten aan filters...
                              ik zou wel enig bacteriedodenmiddel in het water gooien...bv:tea tree
                              australisch wondermiddel en "first aid" in huis tegen alle infecties en zeeeer effectief tegen schimmels...
                              voor de niet kenners google maar 'ns op "tea tree"...je zou versteld staan !

verder snap ik ook niet dat sommige dit ongezond vinden ...als alle schimmels in "een bak" terecht komen, zitten ze zowiezo al in de lucht en het apparaat neutraliseert 't gewoon...(klinkt misschien gelijk 'n kattenbak of je concentreert alles op 1 plaats)
                              zonder product zou ik het apparaat echter niet gebruiken....hiemee wil ik zeggen dat er alternatieven zijn, ttz andere die venta je verkoopt...
                              regelmatig zuivermaken is de boodschap, maar dat is 'n kleine moeite en kost gewoon wat water ...

Comment

Working...
                              X