Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Absolute Leeftijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Absolute Leeftijd

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
    je hoeft niet te zwijgen...waarom wel..?
    Jos is van Zonhoven, niet te geloven he...
    Ja, "zoveel beter en van bij ons"
    Was de slogan vroeger bij die groene fles met het rode stopsel.

Er zijn ook mindere goden zoals Jaak Venken.
    Maar ik draag die man toch ook in mijn hart.

Mijn favorieten vind je bij "de Tachtigers".
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
      Ik snap het waarom van deze post niet...
      Ik moet eerlijk zijn: ik ook niet.

Ik denk dat hij iets te bewijzen heeft. Wat niet hoeft.

Aan de ene kant wordt 123 zeer hard aangepakt (blijkbaar dan toch gemeend) en aan de andere kant probeert hij te bewijzen dat zijn vrouw literatuur leest. Ik zie het verband niet echt.
      Dat we ze nog lang mogen "trekken".
      Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        Hier zitten volgens mij een paar "absolute fouten" in.
        Ge hebt gelijk. Voor mij was het precies tijd om te gaan slapen...
        Dit komt tegenwoordig veelvuldig voor: een letterje te veel of te weinig schrijven zonder dat het me opvalt, zelfs na nalezen niet. Is er een neuroloog in de zaal?

PS
        Na 5 X nalezen van wat ik hierboven geschreven had, bleek dat ik "Ik komt" ipv "Dit komt" geschreven had.
        Dat we ze nog lang mogen "trekken".
        Nikon D4S - SB800 - 17-35 - 28-70 - 70-200VR - 50 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nickon Bekijk bericht
          Ik moet eerlijk zijn: ik ook niet.

Ik denk dat hij iets te bewijzen heeft. Wat niet hoeft.

Aan de ene kant wordt 123 zeer hard aangepakt (blijkbaar dan toch gemeend) en aan de andere kant probeert hij te bewijzen dat zijn vrouw literatuur leest. Ik zie het verband niet echt.
          je haalt toch verschillende zaken door elkaar juist gelijk de man die je quote moet je alles lezen en in de juist de volgorde plaatsen....
          - 123 hard aanpakken...ik stel gewoon 'n vraag aan haar.
          - in #32 zeg ik van mezelf dat ik die kerel niet ken en daarom mischien 'n cultuurbarbaar ben...np
          maar ik zeg er gewoon bij dat mijn vrouw, waarvan ik weet dat ze wel veel gelezen heeft en nog steeds, hem ook niet kent....
          wij zijn al bijna 40jaar van school en in belgie ken je wel meestal vlaamse schrijvers gelijk:
          Gerard Walschap
          Felix Timmermans
          Stijn Streuvels
          Marnix Gijsen
          Willem Elsschot
          Ernest Claes
          Louis Paul Boon
          Hendrik Conscience
          etc
          nederlandse schrijvers in mindere mate of het moet godfried bomans of jan cremer zijn...

dan heb je ook nog de richting die je gevolgt hebt en op welke leeftijd...ok?
          ik ben technisch opgeleid en dan ben je literair misschien 'n barbaar.
          mijn dochter die 'n hogere niet technische opleiding heeft gehad (KUL) en pas 7jaar is afgstudeerd, kent 'm ook niet...
          snap je dan niet wat ik wil zeggen...?
          als je dat dan niet op school leert, vanwaar moet je die schrijver dan kennen?

dan next:
          ik reageer in naam van m'n vrouw, want:
          in #51 laat je mijn vrouw als dom overkomen en dat vind ik op de eertse plaats weinig respect en takt tonen...ze kan zich trouwens niet verdedigen.
          en van mijn dochter zeg je dat 'n diploma geen garantie is voor wijsheid...
          dat laatste klopt idd, want je hebt 'n intillectuele of technische intelligentie en 'n sociale...
          die laatste gaat meestal gepaart met ouderdom...imo
          want in #62 zeg je :"Ik zie het verband niet echt."
          typisch dus...

Comment

Beste Wooha,
            Mijn opmerking was eerder als grap bedoeld, zo van : HOE DURF JE
            JE moet het niet hard opvatten. Hij is inderdaad een Nederlandse schrijver en de kans dat je hem niet kent is groot. Ik maak zelf 100000 fouten in een klein stukje tekst.Ik ben de echte literaire barbaar als je alles ernst neemt(alleen dat had ik niet bedoeld).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 123 Bekijk bericht
              Beste Wooha,
              JE moet het niet hard opvatten. Hij is inderdaad een Nederlandse schrijver en de kans dat je hem niet kent is groot. Ik maak zelf 100000 fouten in een klein stukje tekst.Ik ben de echte literaire barbaar als je alles ernst neemt(alleen dat had ik niet bedoeld).
              dat had ik wel begrepen hoor...
              mijn reactie en dwaling (O.T.) was meer op andere, die teveel op de man spelen ipv de bal...
              en wat wil je dan: "ik mag toch terugschieten he..."

Comment

Beste Wooha,
                Harry, pfff, die ken ik al lang hoor
                (sorry dat ik hier tussen kom)
                Ik kijk ook regelmatig naar de Nederlandse tv.
                (De Wereld draait Door bijv.)
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Denk hier aar even over na !!

Met de tijd mee
                  geniet je meer en meer
                  van minder en minder

Met de nadruk op genieten !!

Comment

Volgens harry Mulisch bezit iedereen het: een absolute leeftijd die
                    nooit verandert. mensen gedragen ze naar een leeftijd waarin ze zich
                    het prettigst voelen. Geloven jullie erin?Zo ja , wat is u absolute leeftijd?
                    (Ik kom er zelf later (jawol)uitgebreid op terug )
                    De vraag is interessanter en dieper dan ze op het eerste gezicht lijkt.
                    Er is namelijk een analoog gegeven: de verstandelijke leeftijd. Uit de persoonlijkheidsleer weten we dat de groeicurve van de intelligentie van de modale mens toeneemt tot de leeftijd van ongeveer 16 jaar. Bij sommige mensen valt die curve veel eerder af, bijvoorbeeld op 2,4 of 8 jaar. We spreken dan van oligofrenie of zwakzinnigheid. Bij meerbegaafden blijft de curve stijgen tot 18 of zelfs 20 jaar. Daarna moeten we het de rest van ons leven doen met dit optimum. We leren natuurlijk onze intelligentie beter gebruiken, we leren betere oplossingsmethodes, meer vaardigheden, enz. Maar de eigenlijke intelligentie neemt niet meer toe.

Een ander feitelijk gegeven: met de hogere leeftijd neemt de intelligentie ook af, maar doorgaans later en minder bij mensen met een hoge verstandelijke leeftijd.

De mens is overigens het enige zoogdier dat vrij hulpeloos ter wereld komt en waarvan de groei van het centrale zenuwstelsel (vnl. de grote hersenen) nog verder ontwikkelt tot de leeftijd van zes jaar (jawel, in de Mechelse catechismus de 'jaren van discretie en verstand'). Op dat moment zijn de hersenen zodanig volgroeid, dat het symboolbegrijpen maximaal is ontwikkeld, zodat we kunnen leren rekenen, lezen en schrijven.

Er is dus minstens één leeftijd die we nagenoeg heel ons leven meedragen, nl. de verstandelijke leeftijd. Op die notie was het eerste begrip van het intelligentiequotiënt gevestigd, namelijk de verstandelijke leeftijd gedeeld door de kalenderleeftijd x100 (het was dus een écht quotiënt). Later is dit begrip vervangen door het deviatie I.Q., om tal van praktische redenen, ook een quotiënt, maar op een volledig andere berekeningsbasis. En het emotioneel quotiënt? Dat is een uitvindsel van enkele mensen die snel rijk wilden worden met het schrijven van nonsensboeken (het is zelfs geen quotiënt). Er bestaat een soortgelijke, wél gedocumenteerde notie, namelijk het begrip sociale vaardigheid.

Ok, mijn eurocent bijgedragen aan de discussie.

Leon
                    Fullator
                    Fotostudio Candela Zone
                    website: http://www.chronax.be
                    website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht

Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis. Conficius
                      Ik dacht dat die uitspraak van Seneca kwam, en niet van Confucius.
                      ("scire quod scis et scire quod nescis, haec est sapientia")
                      Fullator
                      Fotostudio Candela Zone
                      website: http://www.chronax.be
                      website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
                        Ik dacht dat die uitspraak van Seneca kwam, en niet van Confucius.
                        ("scire quod scis et scire quod nescis, haec est sapientia")
                        in 't nederlands:

in 't engels:

daarbij is Seneca uit de tijd van ca 4 v.Chr. - 65 na Chr. en Confucius van 551 v.Chr. - 479 v.Chr.(zie wikipedia)

misschien heeft de ene plagiaat gepleegd maar dan kan dat maar ene zijn imo

Comment

Mon coeur a toujours 20 ans.
                          Als ik niet meer naar mooie vrouwen zal kijken, zal ik oud worden.
                          Ben nu 75!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elce Bekijk bericht
                            Mon coeur a toujours 20 ans.
                            Als ik niet meer naar mooie vrouwen zal kijken, zal ik oud worden.
                            Ben nu 75!
                            en nog steeds zoekende!!
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Allez, er zitten hier een paar filosofen ook... was eerst effe aan 't twijfelen of 123 nu filosofisch of neurotisch was...
                              Ik kende Mullisch wel, van "Waarom Harry Mulisch geen echt groot schrijver is"...

als je dat dan niet op school leert, vanwaar moet je die schrijver dan kennen?
                              @w00ha: een leven lang leren, heet dat tegenwoordig. Al vraag ik me af of ze onder het aankweken van beroepscompetenties, sociale vaardigheden, communicatietechnieken,... niet eerder zuivere bedrijfswinsten voor ogen hebben. Je zal er zelf moeten achteraan gaan. Ik begrijp nog steeds niet helemaal goed waarom filosofie aan een universiteit gedoceerd wordt...
                              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                              www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
                                Er is namelijk een analoog gegeven: de verstandelijke leeftijd. Uit de persoonlijkheidsleer weten we dat de groeicurve van de intelligentie van de modale mens toeneemt tot de leeftijd van ongeveer 16 jaar. Bij sommige mensen valt die curve veel eerder af, bijvoorbeeld op 2,4 of 8 jaar. We spreken dan van oligofrenie of zwakzinnigheid. Bij meerbegaafden blijft de curve stijgen tot 18 of zelfs 20 jaar. Daarna moeten we het de rest van ons leven doen met dit optimum. We leren natuurlijk onze intelligentie beter gebruiken, we leren betere oplossingsmethodes, meer vaardigheden, enz. Maar de eigenlijke intelligentie neemt niet meer toe.
                                Beste Fullator,
                                Ik denk dat het eerder met ons gevoel te maken heeft dan intelligentie.
                                We blijven steken in een periode van ons leven waar we veel beleeft of meegemaakt hebben.Het is absurd om te zeggen dat Mulisch net zo slim was in zijn 16 als zijn 60ste aangezine dat niet het geval was.op zijn 16 had hij wel de oorlog meegemaakt en dat is voor hem iets ongewoons.Daarom koestert hij deze periode.
                                Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld Andel-Schipper de 115 jaar oude dame uit groningen. Zelfs op deze leeftijd werkte haar hersens optimaal. Vooral gebeurtenissen als voor de eerste keer fietsen, voor de eerste keer in de auto, of data uit tweedewereld oorlog bleven bij haar zitten.
                                Dramatische gebeurtenissen in ons leven beinvloeden ons meer dan we denken.

....denk ik

Comment

Working...
                                X