Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

    Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
    En een bolletje met zaadjes in een boom in de tuin hangen is dat een probleem voor die vogeltjes?

    Ik ken er persoonlijk die regelmatig vogeltjes voederen om er mooie fotos van te kunnen maken. Is dat dan fout?
    In de gedragsregels van de BVNF staat hierover het volgende:

    Aanbod van voedsel of drinkwater kan, indien correct toegepast, een positieve methode zijn om dieren in de nabijheid te krijgen. Indien dieren geheel of gedeeltelijk van dit voedselaanbod afhankelijk worden voor hun overleving (bv. bij wintervoeding) dient men dit uiteraard ook vol te houden na het maken van de gewenste opnamen, tot deze tussenkomst opnieuw overbodig wordt.
    Het spijtige aan het verhaal met het vosje is dat dat 'indien correct toegepast' stukje helemaal vergeten werd

    Groeten,
    Jeroen
    http://www.jvermeulen.be

    Comment


    • #17
      Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

      Oorspronkelijk geplaatst door TooT Bekijk bericht
      Simpel.

      Als een andere vos dat ziet, dan doet hij hetzelfde. Vergeet niet dat het zoeken naar voedsel een van de vos zijn voornaamste bezigheden is. En als hij leert dat er een makkelijkere manier is...

      Op den duur zit je met vossen die 1) niet meer weten hoe ze zich op natuurlijke wijze moeten voeden en 2) de mens tot last zijn.

      Richt aub je pijlen dus niet op de persoon die - met bloedend hart, daar ben ik vast van overtuigd - de trekker moet overhalen. Richt je pijlen op de sukkels die "er geen kwaad inzien om dit te doen" en er dapper aan meedoen.

      Het hangt toch overal in natuurparken; "you feed them, we kill them"? Wat IK niet snap is dat er heden ten dage nog mensen bestaan die dat niet weten.
      Als dat de reden is
      1) Stel nu dat die vos na een tijd niet meer weet hoe hij aan eten moet komen...
      Hij kan dan toch gewoon bij de mensen blijven eten schooien.
      Ik zeg wel stel ... Want het is niet omdat je een dier eten geeft dat hij niet weet hoe hij moet jagen. Ik geef onze katten alle dagen eten en die zijn zo tam als wat en die gaan ook jagen.

      We zetten alle dagen eten buiten voor de katten (die niet binnen komen), en daar komt regelmatig een egel van mee eten. Moet ik dat beestje dan ook afschieten ? Of moet ik een bordje plaatsen " verboden voor egels " ?

      De eerste die aan dat egelke komt zal ik eens afschieten denk ik ...

      Puntje 2) Een tam voske de mensen tot last ?
      Ik denk dat een tam voske de mensen niet tot last is want anders zouden ze hem geen eten geven...
      Weet je welke vossen de mensen tot last zijn ? De vossen die regelmatig de kippen en ganzen komen doodbijten om ze allemaal te laten liggen en er maar één mee te nemen om op te eten. Die zijn de mensen tot last en niet een tam voske die eens bij de mensen komt ...
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #18
        Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

        Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
        En een bolletje met zaadjes in een boom in de tuin hangen is dat een probleem voor die vogeltjes?

        Ik ken er persoonlijk die regelmatig vogeltjes voederen om er mooie fotos van te kunnen maken. Is dat dan fout?
        Ja en neen. Zo'n vogeltjes helpen in de winter is misschien een nobele zaak, maar als je dat permanent gaat doen, van die bolletjes hangen, dan maak je de er de vogels afhankelijk van. Dus je kan daarin inderdaad ook te ver gaan.

        Er zijn echter een één groot verschil;zo'n vogeltjes zijn geen roofdieren.

        Comment


        • #19
          Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

          Moraal van het verhaal : een vos die bitterballen eet moet je afschieten maar een vos die kippen eet mag je niet afschieten ? Geldt dat ook voor mensen?

          Comment


          • #20
            Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

            Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
            Als dat de reden is
            1) Stel nu dat die vos na een tijd niet meer weet hoe hij aan eten moet komen...
            Hij kan dan toch gewoon bij de mensen blijven eten schooien.
            Ik zeg wel stel ... Want het is niet omdat je een dier eten geeft dat hij niet weet hoe hij moet jagen. Ik geef onze katten alle dagen eten en die zijn zo tam als wat en die gaan ook jagen.

            We zetten alle dagen eten buiten voor de katten (die niet binnen komen), en daar komt regelmatig een egel van mee eten. Moet ik dat beestje dan ook afschieten ? Of moet ik een bordje plaatsen " verboden voor egels " ?

            De eerste die aan dat egelke komt zal ik eens afschieten denk ik ...

            Puntje 2) Een tam voske de mensen tot last ?
            Ik denk dat een tam voske de mensen niet tot last is want anders zouden ze hem geen eten geven...
            Weet je welke vossen de mensen tot last zijn ? De vossen die regelmatig de kippen en ganzen komen doodbijten om ze allemaal te laten liggen en er maar één mee te nemen om op te eten. Die zijn de mensen tot last en niet een tam voske die eens bij de mensen komt ...
            Ik vrees dat je tamelijk naief bent zenne, Lieven.

            Het gaat hier niet om gedomesticeerde katten. Het gaat hier om een wild dier.

            Een dier dat trouwens niet te domesticeren is. Dat het voedsel aanneemt van de mens betekent alleen dat het een opportunist is.

            Willen we ervoor zorgen dat de vos als ras overleeft, dan moeten we ze leefruimte geven, en hun leefwijzen onaangetast laten. Leer je de vossen af hoe ze zelf aan eten moeten geraken, dan verander je structureel hun manier van leven, en dat is op termijn nefast voor de gehele vossen-populatie.

            Comment


            • #21
              Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

              Oorspronkelijk geplaatst door TooT Bekijk bericht
              Ik vrees dat je tamelijk naief bent zenne, Lieven.

              Het gaat hier niet om gedomesticeerde katten. Het gaat hier om een wild dier.

              Een dier dat trouwens niet te domesticeren is. Dat het voedsel aanneemt van de mens betekent alleen dat het een opportunist is.

              Willen we ervoor zorgen dat de vos als ras overleeft, dan moeten we ze leefruimte geven, en hun leefwijzen onaangetast laten. Leer je de vossen af hoe ze zelf aan eten moeten geraken, dan verander je structureel hun manier van leven, en dat is op termijn nefast voor de gehele vossen-populatie.
              Daarin heb je wel gelijk, maar moeten ze het beest daarom per sé afschieten . Vossen die kippen komen roven zijn evengoed opportunisten toch? Of stellen ze misschien een voorbeeld aan die fotografen? Zo van kijk als jullie die vos voederen dan schieten wij hem af, dus niet meer doen?

              Comment


              • #22
                Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

                Een vos is een cultuurvolger, en als cultuurvolger dus sowieso een opportunist.
                Vossen zijn in principe omnivoren, zij het met een uitgesproken voorkeur voor
                vlees. Ook hierin zijn ze opportunistisch : in de buurt van een kipperen zullen ze het op de kippen en de eieren gemunt hebben, in een gebied waar jonge fazanten uitgezet worden pakken ze de jonge vogels. Is er een te laag aanbod aan prooi dan zal en vos gaan zoeken naar woelratten, muizen, larven, regenwormen e.d. In de periode van de bosbessen constateert men dat de ontlasting van een vos zwart wordt, om maar te zeggen dat ie vooral eet waar hij het gemakkelijkste aangeraakt. Een vos zal bij voorkeur onder avond of 's morgens jagen, tenzij hij met jong ligt, dan jaagt hij naar de noodwendigheid van zijn kroost. 't Is een misvatting dat een jonge vos die niet geleerd heeft om te jagen niet aan eten zou kunnen komen, al ben ik het er 200 % mee eens dat je die beestjes niet moet gaan voederen. Een vergelijk met zangvogels in de tuin gaat in mijn ogen niet op. Een vos is en blijft in de eerste plaats een predator, die moet je niet gaan voederen. Zangvogels in de tuinen hebben het in de winter veel moeilijker om aan eten te komen dan predatoren, en in mijn ogen is er dus niks mis met een voedertafel in je tuin,
                zolang je dit maar de ganse winter door aanbiedt, en niet juist voor wat fotookes. Mezen bv. zijn in de zomer insecteneters, in de winter gaan ze zaden eten, maar die zijn helaas niet meer zo direct in voorraad in onze volgebouwde contreien, dus kan je ze best wat helpen.
                Deze had in mijn ogen niet moeten afgemaakt worden, vangen en elders weer uitzetten was hier meer aan de orde geweest, het vosje had dat best overleefd.
                Tot slot : een vergelijk maken met katten is ook naast de kwestie. Katten vangen muizen, maar niet omdat ze honger hebben, gewoon omdat dat nu eenmaal de aard van het beestje is. En dan nog, ik ken er genoeg die te lui zijn om een muis of een vogel te pakken, mijn Weimaraner reu van veertien jaar pakt nog altijd meer veldmuizen dan mijn katten, en hij eet ze nochtans niet op. Wel is het een feit dat een kat die leert overleven in het veld doorgaans een echte moordenaar wordt. Veel slachtingen onder de jonge konijnen of fazanten zijn het werk van een solitaire kat die in het wild beginnen leven is (uit noodzaak omdat ze afgezet zijn ?) en merkt dat het niet alleen noodzakelijk is om te "pakken" maar ook leuk.
                fotosite

                Comment


                • #23
                  Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

                  Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Daarin heb je wel gelijk, maar moeten ze het beest daarom per sé afschieten . Vossen die kippen komen roven zijn evengoed opportunisten toch? Of stellen ze misschien een voorbeeld aan die fotografen? Zo van kijk als jullie die vos voederen dan schieten wij hem af, dus niet meer doen?
                  Ze schieten hem niet af omdat hij een opportunist is hee. Maar omdat hij als opportunist een verkeerde methode heeft gevonden om zich te voeden.

                  Een vos in een kippenren is net zo; een opportunist op de verkeerde plaats. Al denk ik daar vaak het mijne over; de fout ligt dikwijls bij de onvoorzichtige kippenboer. Maar dat is een andere discussie.

                  Elsan maakt een goed punt wat betreft voederen van vogels; als je het wil doen, doe het dan consequent heel de winter lang, en enkel in de winter.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

                    Oorspronkelijk geplaatst door TooT Bekijk bericht
                    Ze schieten hem niet af omdat hij een opportunist is hee. Maar omdat hij als opportunist een verkeerde methode heeft gevonden om zich te voeden.
                    De vos is niet geschoten omdat'ie "een verkeerde methode heeft gevonden om zich te voeden" maar omdat het onverantwoord werd geacht. Het beest is niet meer mensenschuw en kan lelijk bijten...

                    Uit de Telegraaf (en diverse andere kranten):
                    Oorspronkelijk geplaatst door directeur Seger van Voorst tot Voorst
                    [...] vertonen de dieren door het bijvoeren onnatuurlijk en brutaal gedrag: "Dat is echt onwenselijk. Een vos is een roofdier dat kan bijten en ziekten als hondsdolheid kan verspreiden." Om die reden zag het Nationale Park zich genoodzaakt om op oudejaarsdag een vos af te schieten.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje



                      OK... "hij is afgemaakt omdat hij gevaarlijk is voor de mens". Goed. En hoe komt het dan dat hij een gevaar is geworden voor de mens?

                      Verkeerde voedingsmethoden aangeleerd, misschien?

                      De waarheid is meestal complexer dan wat een artikeltje in een krant toelaat...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                        Het beest is niet meer mensenschuw en kan lelijk bijten...
                        De meeste honden ook, daar zijn jaarlijks verschillende horrorverhalen over te lezen. Kunnen we gelijk honden verbieden en afschieten omdat ze lelijk "kunnen" bijten. Ik vind dat geen argument.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

                          Ina lilahi wa ina ilaihi rajaooon lol

                          (ik zie & lees niets btw)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

                            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            De meeste honden ook, daar zijn jaarlijks verschillende horrorverhalen over te lezen. Kunnen we gelijk honden verbieden en afschieten omdat ze lelijk "kunnen" bijten.
                            Laat ik vooropstellen dat ik het ook niet zo maar eens ben met de stelling dat het vosje afgeschoten had moeten worden om deze reden, maar ik weet te weinig van dergelijke zaken om er van te roepen dat het pertinente onzin was. Als je de diverse websites zo leest (voorbeeldje) schijnt het gedrag van een hondsdolle vos vergelijkbaar te zijn met het door dit beest aangeleerde. Overigens zeg ik nergens dat alle c.q. "de meeste" vossen dan maar afgemaakt moeten worden (of alle wolven, honden, of katten).

                            Trouwens, ja, een mogelijk hondsdolle hond wordt ook afgemaakt. En honden die een ander gevaar vormen voor mensen worden ook zondermeer omgelegd. Zo waren de afgelopen week een Rottweiler die een 1-jarig jongetje doodbeet en twee Mechelse herders die het voorzien hadden op de brandweer het haasje.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

                              Ik vermoed dat de meesten die hier verbaasd reageren redelijk ver van een stukje Vlaamse natuur wonen. Ik word sinds half november elke zaterdag- en elke zondagmorgen uit mijn bed geknald door jagers. De paar vierkante kilometer groen hier in de buurt (stel je er niet teveel van voor) worden het ganse weekend zorgvuldig uitgekamd. Dat ene vosje is misschien een spijtig geval, maar elk weekend worden er honderden doodgeschoten voor banalere redenen (omdat op levende dieren schieten blijkbaar plezant is).

                              Comment


                              • #30
                                Re: Natuurfotografen verantwoordelijk voor dood vosje

                                De meeste honden ook, daar zijn jaarlijks verschillende horrorverhalen over te lezen. Kunnen we gelijk honden verbieden en afschieten omdat ze lelijk "kunnen" bijten. Ik vind dat geen argument.
                                Allereerst kan ik je uit mn cursus parasitologie genoeg voorbeelden geven waarom je nooit dichter dan 1m bij een vos wenst te komen...
                                Daarnaast zijn dit geen natuurfotografen, maar zwakzinnige amateurs.
                                Hoe zielig is het als je gaat pronken met foto's waar je als enige moeite een pakje bitterballen moest voor kopen?
                                One life, live it!
                                vernieuwde site: natuurbeeld

                                Comment

                                Working...
                                X