Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cafeïne omgekeerd effect?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: cafeïne omgekeerd effect?

Vooreerst denk ik dat de cafeïne in de koffie je inderdaad wakker houdt, maar dat dit zich wreekt omdat je uiteindelijk toch je slaap nodig hebt, en dus ben je 's anderendaags gewoon moe door slaaptekort. En als je dat dan weer verdringt met cafeïne, word je meer en meer moe.
    Ik drink net geen koffie als ik weet dat ik het 's avonds moeilijk zal hebben - bij een late en lange autorit bijvoorbeeld - omdat die cafeïne de boel verstoort. Ik heb zelfs de indruk dat je de, euh indruk, hebt dat je er beter tegen kunt, maar dat je toch ineens kan wég zijn.
    En ik ben één keer wakker geworden toen ik op een voormiddag met de wagen mét caravan op een autostrade reed, en ik heb toen wel begrepen dat al die middelen zelfs gevaarlijk kunnen zijn.
    Nu ja, een neusbreuk is misschien het ergste wat je kan overkomen als je oververmoeid aan het studeren bent, maar een hazenslaapje is beter dan kunstmatig wakker blijven.
    Trouwens, die cafëine is nogal eigenzinnig. Recent nog meegemaakt: 's avonds een straffe koffie gedronken, laat opgebleven, en toen ik wilde slapen heeft die cafeïne mij nog een paar uren extra wakker gehouden. Dan had ik dus 's anderendaags veel koffie nodig, en zo blijf je bezig...

En nu iets anders. Ik heb recent geleerd dat een espresso door de hoge druk waarmee koffie wordt gemaakt net de cafeïne geen kans geeft.
    Niet alleen drink ik nu 's avonds toch nog een senseo, ook de échte toestanden in een restaurant - een ristretto waarin je lepel kan rechtstaan - hebben geen kwade invloed op mijn nachtrust.
    Dus wél interessant voor wie koffie lust, maar dus niet als je daarmee wil wakker blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
      Maar een glaasje kan heus geen kwaad. Wel als je liters per dag drinkt. Dat is dan een ander verhaal. Maar tja, dat is met alles he.
      Dat is dé grote waarheid van de toxicologie: de mate waarin iets ongezond is (eender wat!) wordt enkel bepaald door de hoeveelheid die je binnenkrijgt. Je kunt m.a.w. van alles een overdosis oplopen.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        ik ben nogal een regelmatige koffiedrinker (4-6 koppen per dag) vooral tijdens de blok en examenperiode...
        nu had ik de laatste tijd enorm veel last van moeheid en dit vooral na het middageten, als ik mij dan even in mijnen warme zetel legde, was ik meteen voor 1-2u vertrokken.

Nu dacht ik vandaag, ik ga ne keer gene koffie drinken, en wauw, was me dat een verschil, ik heb mij in weken nog niet zo wakker gevoeld na mijn middageten en de rest van de dag.

Zou het nu kunnen dat de cafeïne in de koffie mij moe maakt? dat lijkt mij toch enorm raar...
        Hi ik heb dit probleem ook bij teveel caffeine drinken.
        Ik drink veel cola light.Soms als ik meer dan drie flesjes(a 500 mL) opheb krijg ik er een duizelig en zwaar/vermoeiend gevoel.Meestal een beetje kotsneiging.
        Ook tijdens reizen(auto of vliegtuig) heb ik vermoeiend gevoel na innemen van caffeine.Het ligt niet aan de suikers omdat cola light geen suiker bevat.
        (het kan wel aan aspartaam liggen hoewel)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
          Verder legt één glas Cola (of eender wat met veel "suikerklontjes" erin) je immuniteitssysteem reeds "half lam".
          Misschien bedoel je de bloedsuikerspiegel(?).
          Zover bekend heeft overmaatiggebruik van suiker nooit een direct effect
          op immuniteit.Als dat waar zou zijn zouden de dikke mensen veel vakker met kwaaltjes naar ziekenhuis komen dan dunne mensen.dat is niet het geval.
          De half lam gevoel (kan) je krijgen doordat je teveel glucose(of ander snel suikers) in de bloed krijgt.Deze suikers kunnen er niet blijven en worden zo snel mogelijk opgeslagen als glucagen wat verder verwerkt kan worden tot vet.Dit opslag zorgt voor lage glucose concentratie in bloed waardoor er hongergevoel ontstaat en teweinig glucose naa hersenen vervoerd wordt en moeiheid het gevolg is(hersencellen werken slechts op glucose).

Comment

-
            1)
            Verder legt één glas Cola (of eender wat met veel "suikerklontjes" erin) je immuniteitssysteem reeds "half lam".

2)
            Je hongergevoel is dikwijls eerder een behoefte aan water (denk maar aan al de momenten dat je "honger" had met een goed gevulde maag ;-))

3)
            In het kort dus:
            - goed slapen
            - beweging
            - water
            - het lief buitensluiten

Doe daar op een nuchtere maag op het gemakje nog een glas vers komkommersap bovenop en je blijft uren langer fris.

Als ge dan geen 90% hebt, laat iets weten
            toch nog een paar bedenkingen

1) van waar haal je dit ?
            2) dit kan ik beamen , :-p
            3) het is aangetoond dat af en toe je lief zien tijdens de examens (om te bewegen) allé kwestie van niet te veel tijd te verdoen en te combineren. Goed is voor de concentratie , rust en nog een paar dingen.

en komkommersap? nog nooiz van gehoord

o btw 90% zo goed als onmogelijk
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 123 Bekijk bericht
              Ik drink veel cola light.Soms als ik meer dan drie flesjes(a 500 mL) opheb krijg ik er een duizelig en zwaar/vermoeiend gevoel.Meestal een beetje kotsneiging.
              heeft niks met cafeine te maken maar wel met aspartaam, heb net hetzelfde... half glas met toegevoegd aspartaam en ik hang met het hoofd in de pot...sugarfree <=> gifitg
              Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

Gratis kijkplezier Coming soon

Comment

De meeste thee's zijn ook niet je dat, want zij zorgen dus voor dehydratatie. En in de groene zit veel bv veel teveel fluor om dit dag in dag uit te zuipen (je komt hier natuurlijk zowel sensibele als "wetenschappelijke" meningen over tegen ) De ooit grootste pusher ter wereld van fluoride is trouwens een verwoed tegenstander geworden, na zijn ogen geopend te hebben.
                Elk voedingmiddel heeft zijn nadeeltjes.Fluor zit ook in zeevis, moeten we dan ook vis vermijden omdat overmatig gebruik van fluor hersencellen beschdigt?Dat is absurt!Er zijn zelfs studies die vinden dat melk ongezond is.Het is maar hoe je het bekijkt.Fluor zit in elk soort Thee bovendien.
                Groene thee is niet alleen goed voor je concentratie maar het bevat ook veel antioxidanten en vitamines(vooral c).Het bevordert ook de stofwisseling.
                Ik drink al jaren groene thee, niet van die gekleurde zakjes die je bij albert heijn kunt kopen , maar echte chinees greone thee.De lekkerste is groene thee met jasmijn.Je kunt het bij toko halen, heeft zo een metalen doosje of deze:

Echte(of beter gezegd goede) groene thee is niet bitter.
                Leuke wetentje: Zwart thee kan voor verstopping zorgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Godi Bekijk bericht
                  heeft niks met cafeine te maken maar wel met aspartaam, heb net hetzelfde... half glas met toegevoegd aspartaam en ik hang met het hoofd in de pot...sugarfree <=> gifitg
                  Ik heb ook erbij geschreven dat het aan aspartaam kan liggen(laatste zin).
                  Alleen,Als een (centraal) aziaat drink ik soms liters thee en het effect blijft hetzelfde.Ik denk persoonlijk dat het aan caffeine zelf kan liggen.
                  Caffeinne is niet alleen een opwekkend middel maar het is ook een middel die veel in dieetpillen gebruikt wordt.

Comment

Misschien bedoel je de bloedsuikerspiegel(?).
                    Zover bekend heeft overmaatiggebruik van suiker nooit een direct effect
                    op immuniteit.

Jawel. Het is nog dichter dat u denkt, namelijk bij diabetes. Hier kan bijvoorbeeld dat de suiker niet omgezet worden, wat veelal voor infecties zorgt. Trek dezelfde lijn naar een normaal persoon, die té veel suiker inneemt. Ons lichaam is dan ook gemaakt voor een normaal gebruik.

Comment

Bij mijn weten is diabetes nog geen ziekte die iets te maken heeft met het afweer systeem. Het is wel zo dat door de schommelingen in je suikerspiegel onrechtstreeks je afweer verlaagt.
                      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Om terug te komen op mijn quote...
                        Ik bedoel natuurlijk niet "half lam" als "gevoel" maar dat het je immuniteitssysteem zeer ernstig ondermijnt. Letterlijk heb ik tijdens mijn jarenlange gezondheidstudies ooit gelezen dat één glas Cola het reeds helemaal lamlegt, wat natuurlijk ook niet letterlijk te nemen valt, maar genoeg clou is voor een snel verstaander.

Natuurlijk gaat niets boven de eigen ervaring, en zoals ik zei heb ik deze ook. Ik ben nl. in vele peridodes van mijn leven een onverbeterlijk snoeper en heb nog niet veel dagen zonder chocolade geleefd
                        Ooit had ik zware ontsteking aan een paar tandwortels die zelfs mijn alternatieve tandarts niet opgelost kreeg door tot 2x toe reguliere antibiotica te geven. Toen hij een 3e maal wou voorschrijven heb ik foert gezegd en tegen mezelf: "ik zal al mijn opgedane kennis nu wel eens in de praktijk brengen."

Ik heb toen niets anders gedaan dan gestopt met suikers snoepen (vooral met chocolade dus ) en na een drietal dagen was er beterschap. Enige dagen later was alles in orde voor extractie. Het is eigenlijk goed geweten dat suiker ontstekingsbevorderend is volgens mij hoor...

Elk voedingmiddel heeft zijn nadeeltjes.Fluor zit ook in zeevis, moeten we dan ook vis vermijden omdat overmatig gebruik van fluor hersencellen beschdigt?Dat is absurt!
                        Absurd mss Tuurlijk bepaalt de hoeveelheid of het een gif wordt of niet. "Alles met mate..." THESIS had het over véél drinken van groene thee; zo ga je dus gedeeltelijk opstapelen Ik neem wb fluor dan liever het zekere voor het onzekere.

Er zijn zelfs studies die vinden dat melk ongezond is.
                        Die zijn dan foutief, want (gepasteuriseerde) melk en zuivel in het alg. zijn zeer ongezond

Ik drink al jaren groene thee, niet van die gekleurde zakjes die je bij albert heijn kunt kopen , maar echte chinees greone thee.
                        Is in vele gevallen beter dan uit een zakje, maar uit China? Invoer uit deze landen bevatten soms contaminanten dat het niet mooi meer is...

en komkommersap? nog nooiz van gehoord
                        Wel, het trekt een beetje op een groene rechte banaan Van mij zal je het ook niet meer opnieuw horen, daarvoor werkt het veel te goed Maar de meeste groentensappen werken heel goed, omdat ze enzymen edm. verschaffen waar je lichaam om smeekt en waarvoor het dus geen ingewikkelde en vermoeiende andere processen in gang moet zetten om haar noden met compromissen te voldoen.
                        Zoals je weet zijn enzymen ook catalysators, dus die dag gaan een heleboel processen in je lichaam beter werken, of minder belastend zijn = oa langer uithoudingsvermogen.
                        Last edited by maGuy; 4 januari 2008, 17:27.

Comment

1. Sugar can suppress the immune system
                          Er staat dan wel "can" maar het staat wel op nr 1! En al de puntjes schijnen uit wetenschappelijke bron te komen.

BTW kanker is *gek* op suiker...

The average healthy digestive system can digest and eliminate from two to four teaspoons of sugar daily, usually without noticeable problems, (that is if damage is not already present). One 12 oz. Cola contains 11 teaspoons of sugar, and that’s aside from the caffeine. It’s the sugar that gives you quick energy, but only for a brief time due to the rise of the blood sugar level. But the body quickly releases a rush of insulin, which rapidly lowers the blood sugar and causes a significant drop in energy and endurance. It is easy to see why America’s health is in serious trouble.
                          Enz, enz, enz

Comment

Om terug te komen op mijn quote...
                            1)
                            Ik bedoel natuurlijk niet "half lam" als "gevoel" maar dat het je immuniteitssysteem zeer ernstig ondermijnt. Letterlijk heb ik tijdens mijn jarenlange gezondheidstudies ooit gelezen dat één glas Cola het reeds helemaal lamlegt, wat natuurlijk ook niet letterlijk te nemen valt, maar genoeg clou is voor een snel verstaander.

Natuurlijk gaat niets boven de eigen ervaring, en zoals ik zei heb ik deze ook. Ik ben nl. in vele peridodes van mijn leven een onverbeterlijk snoeper en heb nog niet veel dagen zonder chocolade geleefd
                            Ooit had ik zware ontsteking aan een paar tandwortels die zelfs mijn alternatieve tandarts niet opgelost kreeg door tot 2x toe reguliere antibiotica te geven. Toen hij een 3e maal wou voorschrijven heb ik foert gezegd en tegen mezelf: "ik zal al mijn opgedane kennis nu wel eens in de praktijk brengen."

Ik heb toen niets anders gedaan dan gestopt met suikers snoepen (vooral met chocolade dus ) en na een drietal dagen was er beterschap. Enige dagen later was alles in orde voor extractie. Het is eigenlijk goed geweten dat suiker ontstekingsbevorderend is volgens mij hoor...

2)
                            Wel, het trekt een beetje op een groene rechte banaan Van mij zal je het ook niet meer opnieuw horen, daarvoor werkt het veel te goed Maar de meeste groentensappen werken heel goed, omdat ze enzymen edm. verschaffen waar je lichaam om smeekt en waarvoor het dus geen ingewikkelde en vermoeiende andere processen in gang moet zetten om haar noden met compromissen te voldoen.
                            Zoals je weet zijn enzymen ook catalysators, dus die dag gaan een heleboel processen in je lichaam beter werken, of minder belastend zijn = oa langer uithoudingsvermogen.
                            weer een paar vragen daarbij (ik ben altijd nieuwsgierig), maar je hebt me nog lang niet overtuigd.

1) Uit jou voorbeeld (en wat ik geleerd heb) zie ik het volgende : jij drinkt veel cola = veel suiker = veel voedsel voor bacteriën en dergelijke = zeer in je tanden door die massale groei. Drink je geen cola meer honger je ze uit.
                            Dus nog altijd zie ik de link niet tussen meer suiker en een lagere weerstand. (direct door die suiker hé).
                            Maar idd als je ziek bent en je verlaagt je suiker (dit helpt vooral in de mond ) honger je ze uit.

Nog een tipje: Als je ijzerpillen neemt (nogal wat vrouwen doen dit) doe dit NIET als je ziek bent. Tenzij echt noodzakelijk natuurlijk.

2) die enzymen...
                            -planten en dierenenzymen verschillen van elkaar dus de meeste enzymen van planten kunnen wij niet gebruiken
                            -ALLE enzymen worden in de darm afgebroken tot aminozuren. Dus geen werking meer.
                            - waarom groenten goed zijn , de vezels (betere stoelgang en vitamintjes!

euhm , dit is wat ik er van denk , als ik blijk verkeerd te zijn zal ik dit ook grif toegeven hoor. Zie dit ook niet als een aanval of zo op je maar eerder als iemand die iets wil leren maar er nogal sceptisch tegenover staat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                              2) die enzymen...
                              -planten en dierenenzymen verschillen van elkaar dus de meeste enzymen van planten kunnen wij niet gebruiken
                              -ALLE enzymen worden in de darm afgebroken tot aminozuren. Dus geen werking meer.
                              - waarom groenten goed zijn , de vezels (betere stoelgang en vitamintjes!
                              Mutse, je bent me voor, maar toch nog even dit: als eiwitten langs orale weg integraal opgenomen konden worden, dan hadden mensen met diabetes nooit meer insulineprikjes nodig. Iemand met een jarenlange gezondheidsopleiding zou dit toch moeten weten?
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

sjonge lang geleden dat ik nog zo'n potje "van de pot gerukte wetenschap" bij mekaar zag ..

zoek op "google scholar" als je werkelijk naar wetenschappelijk publicaties zoekt ipv naar de urban legend entries te citeren die via de gewone google vind, amerikanen zijn daar trouwens dol op, die zijn afgemeten op hun bevattingsvermogen ! .. als men nu al de metabole pathways voor suiker in personen met een pathologie als bewijs gaat aanvoeren dan gaan we nogal een gang ! ... trouwens in de meeste gevallen die hier aangehaald worden is suiker niet eens de primaire oorzaak van het "probleem" .. en niemand zegt wat over de hoge concentratie fosforzuur in cola .. ?

Comment

Working...
                                X