Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervang luidsprekers.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vervang luidsprekers.

De ophanging van de conus van lage tonen en mid lage tonen luidsprekers van mijn 4 wegs Philips 9818 Multi-Linears zijn aan het verpulveren (wsl 25 jaar oud of zo)
    Weet er iemand waar je philips luidsprekers of compatiblle nog kunt vinden (als het nog kan)?
    de type nummers zijn
    AD70652 W8 of Philips part nummer 2422 257 47212
    AD10200 W? of partnummer 2422 257 31??? (niet leesbaar, vermoedt type ook AD10200 W8)

Of bestaan er manieren om de ophanging te herstellen?

Alvast bedankt.

Jo.
    Last edited by jwllms; 1 januari 2008, 16:51.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

Re: Vervang luidsprekers.

Als je er degelijke luidsprekers inzet, dan zal je het verschil niet horen. Dan is het maximale vermogen belangrijk, en de impedantie (weerstand) van de luidsprekerspoel. Zorg voor luidsprekers die zeker geen kleiner vermogen aankunnen (meer is dus beter), en dan gaat het wel lukken. Je zal die wel in de juiste afmetingen kunnen vinden, in Westmalle hebben ze die bij Geronika-elektro wel liggen:

(In Turnhout hebben ze ook een winkel.)

Hopelijk woon je niet aan de andere kant van het land (maar daar zullen ze die ook wel ergens verkopen natuurlijk).

Ik heb er zelf ook al een setje woofers gehaald (voor de luidsprekers in mijn stamcafé, die hadden hetzelfde probleem).
    Last edited by Black B@ndit; 31 december 2007, 19:17.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Als die luidsprekers al 25 jaar oud zijn... Heeft het dan nog veel nut deze te herstellen ? Je doet maar natuurlijk, maar in 25 jaar is ook de luidsprekertechnologie er toch wel op vooruitgegaan.
      Als ik mijn 13 jaar oude versies vergelijk met wat nu te vinden is, hoor ik toch wel een vooruitgang. Alleen jammer dat allemaal behoorlijk prijzig is...
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Als die luidsprekers al 25 jaar oud zijn... Heeft het dan nog veel nut deze te herstellen ? Je doet maar natuurlijk, maar in 25 jaar is ook de luidsprekertechnologie er toch wel op vooruitgegaan.
        Als ik mijn 13 jaar oude versies vergelijk met wat nu te vinden is, hoor ik toch wel een vooruitgang. Alleen jammer dat allemaal behoorlijk prijzig is...
        Als je ziet hoeveel brol ze nu maken tegenover 25 jaar geleden, dan heb ik meestal liever de luidsprekers van toen.
        Nu is alles gebaseerd op vermogen, vroeger was dit op kwaliteit.
        Ik heb meer dan 20 jaar geleden een set JBL's gekocht en dat waren goede in een deftige kast. Als je de vervangende types nu bekijkt dan trekt de kast op niks door allerlei besparingen en gaat de kast heel snel in resonantie.
        Er zijn nog goede fabrikanten maar hun aantal slinkt met de dag.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Als je ziet hoeveel brol ze nu maken tegenover 25 jaar geleden, dan heb ik meestal liever de luidsprekers van toen.
          Ondertussen al wat verder in mijn zoektocht, en zal wsl moeten terugvallen op het 'refoamen' van de luidsprekers. De afzonderlijke luidsprekers zijn nieuw niet meer te krijgen en 2de hands exemplaren zullen waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben.

Jo.
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

Comment

btw. het gaat dus over de linkse op de foto : http://www.mfbfreaks.nl/folders/1982...s/image25.html

Jo.
            Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
              btw. het gaat dus over de linkse op de foto : http://www.mfbfreaks.nl/folders/1982...s/image25.html
              Uit de tijd dat ze nog goede boxen maakten dus.
              Ik zou toch ook proberen deze in orde te krijgen i.p.v. nieuwe te kopen.
              Misschien moet je naar andere woofers op zoek maar de kast zou ik toch zekers proberen te recupereren. Refoamen kan ook maar da's een kunst op zich.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Als je er degelijke luidsprekers inzet, dan zal je het verschil niet horen. Dan is het maximale vermogen belangrijk, en de impedantie (weerstand) van de luidsprekerspoel. Zorg voor luidsprekers die zeker geen kleiner vermogen aankunnen (meer is dus beter), en dan gaat het wel lukken.
                weet waarover je spreekt aub, vermogen is niet echt zo belangrijk bij het vervangen van luidsprekers, de nominale impedantie (4 of 8 ohm) wel, maar het belangrijkste is het equivalente luchtvolume (Vas) en de kwaliteitsfactoren Qtc, Qes en Qms alsook de resonantiefrekwentie Fs en de spreekspoelinductie Le
                de kast is immers ontworpen voor dit type luidspreker, d.w.z. dat de kast een bepaald volume heeft, berekend op bovenstaande waarden van de woofer, voor het scheidingsfilter geldt hetzelfde (de elektrische eigenschappen van de woofer gelden hier dan)

een nieuwe ophangrand lijkt me voor jou de beste oplossing

voor meer info kan je misschien hier eens zoeken http://forum.zelfbouwaudio.nl/
                hier zijn reeds een paar topics gepasseerd over reconen en refoamen

Comment

ik heb in het verleden toch wel wat baskisten in elkaar gezet.
                  ik gebruikte hiervoor mdf van 18mm dik.eerst werd alles op maat gezaagd.
                  daarna werd de binnenkant bekleed met geluidsisolatie (mousse eierdoek)en waar de kast in elkaar geschroefd word dus hout op hout werd siliconen tussen gespoten en om de 5 cm een schroef. lucht uitgangen kan je in de betere djshop wel vinden. deze kasten gaven het beste geluid. vele kwamen bij mij voor deze kisten te laten maken. mdat de hunne slecht was en geen goede kwliteit gaven.
                  dus wil je echt goede boxen doe die oude dingen weg en koop hedendaagse boxen. je moet natuurlijk geen kwaliteit verwachten als je 50 euro uitgeeft
                  bose heeft zeer goede kwaliteits boxen en als je wat goedkoper wil gaan heb je yamaha
                  of je kan losse boxen kopen en zelf je kisten maken.

Comment

Refoamen ?

Dat kan, en vrij goed zelfs, ik heb pas 2 speakerpaar gedaan, met uitstekend gevolg, en voor een kleine prijs.

Een link hiervoor met heel gedegen uitleg, je kan er uiteraard ook bestellen.

Foam or rubber surrounds? The whole story, practical and technical. Schaumstoff oder Gummi Sicken? Die ganze Geschichte, praktisch und technisch. Foam of rubber randen? Het gehele verhaal, praktisch en technisch.

En voor echt audiofielen, een echt goede kast VERDIENT het zowiezo om terug in zijn oude glorie hersteld te worden.
                    Uiteraard zijn er momenteel ook goede speakers, maar kwaliteit kost geld, veel zelfs. Heden ten dage zijn er enrom veel kasten van zelfs plastiek terug te vinden, hij die me daar kan van overtuigen dat ze goed zijn moet eerst maar eens goed luisteren naar echt goede speakers.
                    Speakers vervangen door andere zal nooit hetzelfde resultaat geven als voordien, luidsprekers bouwen is een kunst op zich, en is niet zomaar een speakertje vervangen door een evengroot andere, er komt heel wat meer bij kijken. Ik kan en wil er zelfs niet aan beginnen, heb er genoeg over gelezen en handleidingen voor gehad, maar wil al dat rekenwerk/opmeetwerk ed. niet doen.

Mijn speakers (de oudste) heb ik al zeker 15 jaar in defecte staat bijgehouden, vooraleer ik erachter ben gekomen dat refoamen kon, en daar ben ik nu enorm blij mee, zulke speakers zijn nu niet meer te vinden.

Dus gaan voor dat refoamen, met wat geduld en preciesie lukt het wonderwel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquilon Bekijk bericht
                      weet waarover je spreekt aub

Oorspronkelijk geplaatst door stevy Bekijk bericht
                      ik gebruikte hiervoor mdf van 18mm dik.
                      De kast van deze is gemaakt in 20 of 22 mm mdf
                      dus wil je echt goede boxen doe die oude dingen weg en koop hedendaagse boxen. je moet natuurlijk geen kwaliteit verwachten als je 50 euro uitgeeft
                      bose heeft zeer goede kwaliteits boxen en als je wat goedkoper wil gaan heb je yamaha
                      Wat die luidsprekers 25 jaar geleden gekost hebben, wil ik er nu zelfs nog niet aan uitegeven. (Dat steek ik liever in fotografie) En ik denk dat ik terug in de klasse 750-1000EUR zal moeten zoeken om de zelfde kwaliteit te vinden. De keuze is snel gemaakt dus.
                      of je kan losse boxen kopen en zelf je kisten maken.
                      Ook dat heb ik al gedaan, en behoort tot de mogelijkheden, echter om de zelfde graad van afwerking te krijgen moet ik nog wat lessen bij de Rogé gaan volgen

Oorspronkelijk geplaatst door tist Bekijk bericht
                      Refoamen ?
                      Dat kan, en vrij goed zelfs, ik heb pas 2 speakerpaar gedaan, met uitstekend gevolg, en voor een kleine prijs.
                      De sites had ik al gevonden. Leuk om iemand te horen die er al ervaring mee heeft.
                      Heb je dit zelf gedaan of laten doen?
                      Blijkbaar is de nieuwe rolrand wel stijver dan de originele (wegens versleten) en veranderd het geluid toch wel wat, om pas na een paar maanden te verbeteren.
                      Wat is jouw ervaring hiermee?

Jo.
                      Last edited by jwllms; 2 januari 2008, 06:57.
                      Nikon stuff

Comment

bose heeft zeer goede kwaliteits boxen
                        Hmmmm,

heel lang geleden als de dieren nog spraken ja Nu zijn de goeie daar eerder uitzondering, hun marketing departement daarentegen, dat is er wel op vooruit.

Comment

bose heeft zeer goede kwaliteits boxen

Bose heeft boxen die lawaai maken, laten we het daarbij houden

Comment

Ik heb de mijne (Peerless) laten refoamen door http://www.speakerreparatie.nl/speakerrep.html
                            De chassis uit de boxen gehaald, goed ingepakt en opgestuurd en na 2 weken terug in huis.

Comment

hierbij een topic via zelfbouwaudio.nl met enkele sites van bedrijven die units repareren

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3566

laat eens iets weten hoe het afloopt aub ...

Comment

Working...
                              X