Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kef q5 met sub of gewoon de q7?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kef q5 met sub of gewoon de q7?

Dag mede bd'ers.

Ik denk wel dat er hier hifi-liefhebbers zijn, aan jullie deze vraag
    Het is eigenlijk best een lang verhaal maar mijn vader had een setje kef IQ7's gekocht en heeft deze nu ingewisseld voor Q7 boxen. Het begint bij mij nu te kribelen om ook mooie nieuwe speakers te kopen.

Ik ben nu nog aan het twijfelen tussen een set Q5'jes en een mooie sub (liefst niet te duur), de sub zou ik zowiezo erbij nemen als ik de q5 neem want ik hou van een mooie volle bas en bij de q5 hebben een minder vol geluid.
    De Q7 heeft een zeer overtuigende bas maar kost direct wat meer en is ook groter (mijn kamertje is niet zo groot dus mijn voorkeur gaat naar de Q5).
    De speakers zouden worden aangestuurd door een "oudere" marantz 300DC (als ik het type juist heb)

Ik heb nu een logitech Z-5500, deze spelen op zich ook wel "ok" maar het is natuurlijk een totaal ander geluid.

Als ik de kef's koop kan ik wel geen fuji S5 kopen (maar ik denk dat ik meer nood heb aan mooi geluid dan aan die S5).

Re: kef q5 met sub of gewoon de q7?

Wanneer het enkel voor stereo-geluid is (dus geen home-cinema) dan zou ik voor de Q7 gaan. Stereo-geluid met een subwoofer vind ik niet zo geschikt, of je moet hem echt zeer laag (75 - 80 Hz) filteren. Wanneer je hoger filtert gaat een deel van je richting verloren en ben je je mooi opgenomen stereo-geluid kwijt. Echte stereo-opnames zijn bedoeld voor 2.0 weergave, niet voor 2.1 weergave.
    Voor SACD en DVD is dat natuurlijk een ander verhaal ...

Comment

de Kef Q5 bestaat toch niet meer ?

Ik heb ze ook staan en spelen toch redelijk stereo.

Worden wel voornamelijk gebruikt in een surround setup, dus met subwoofer.

Q7 in een kleinere kamer gaat zeer "bassig" worden. En vergeet niet dat de Q7 nog verder van de muur moet staan om goed tot zijn recht te komen als de Q5. (je krijgt er wel mousse bij om de poorten achteraan dicht te steken als de speakers te bassig worden, maar dan heb je meer betaald voor een grotere speaker en ga je hem dan dempen..)

(dacht dat de iQ7 eigenlijk de nieuwe Q5 was)

Comment

Dat klopt ook, de IQ7 is de nieuwe Q5.
        De IQ7 staat onder in de woonkamer maar die spelen wat te scherp in de hoge tonen (ik hou van een ietsje malser, voller geluid). Dat is ook de reden dat mijn vader de Q7 heeft gekocht. Hij weet een winkel ergens in nederland waar we de Q5 nog nieuw kunnen kopen (dus ook de Q7, die is hij gisteren gaan halen).

Het zou waarschijnlijk wel bij stereo blijven maar de speakers moeten wel op een kamertje van 3 bij 3 staan (mijn kleine slaapkamertje).
        Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat wanneer ik deze investering doe, de boxen meekomen naar het huis waar ik later zal wonen (alle, later, over een jaar of 5).

Als ik een subwoofer zou bijzetten zou deze inderdaad enkel dienen om de laagste frequentie's (dus van pakweg 8HZ tot 90 of 100HZ) voller te maken, en om de bass "voelbaar" te maken.

Comment

Ik denk dat in een kamertje van 3x3 de Q5 wel eens meer als genoeg bas zou kunnen geven en dat je zelfs misschien de baspoort achteraan al gaat moeten dichtstoppen.

Zet anders de Q7's is boven en test ermee ? Denk dat luisteren nog altijd het beste is, zeker als je ze toch in huis hebt. Mijn idee is dat de Q7 in een kamer van 3x3 gewoon overbast zal zijn, en geen klein beetje ;-)

Kan je van die winkel in NL de Q5 meenemen en luisteren thuis ? Met optie op niet goed klinken, geld terug ?

Welke ook de moeite zijn is de iQ3 (nieuwe Q1 dus) Ik heb die als achterste surround op een staander staan en voor zijn 16cm is die uniQ woofer nog niet te slecht. (maar als je veel bas wilt is de Q5 met zijn aparte baswoofer een betere keuze)

Oh, en als ik vragen mag, hoeveel kosten die Q5's in NL ;-) ? En zijn ze nog in zwart beschikbaar, ik zie het wel zitten van mijn iQ3 te verhuizen naar de slaapkamer ;-)

Comment

Ik begrijp je redenering en dacht eerst ook zo, maar de IQ7 (staat voorlopig in de andere woonkamer) klinkt niet bijzonder vol en bassig (waar ik toch wel van hou). Dus als ik een Q5 set koop zou er zowiezo een sub bij moeten kopen. En dan kom ik duurder uit dan direct de Q7 te kopen.

Eerst genoot de Q5+sub mijn voorkeur, maar nu neig ik meer naar de Q7.

Comment

Ze staan momenteel vrij scherp geprijsd (prijs is uiteraard per stuk, maar dat moet ik jou natuurlijk niet vertellen )

Comment

in een kamertje van 3 op 3 lijkt de Q5 me al voldoende, hier nog een sub bij zetten wordt echt wel overkill
                wil je echter investeren in de toekomst zou ik inderdaad voor de Q7 gaan, of sparen voor een goede versterker

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquilon Bekijk bericht
                  in een kamertje van 3 op 3 lijkt de Q5 me al voldoende, hier nog een sub bij zetten wordt echt wel overkill
                  wil je echter investeren in de toekomst zou ik inderdaad voor de Q7 gaan, of sparen voor een goede versterker
                  De versterker is een Marantz 300DC (ofwel de 170DC).
                  Dit lijkt me toch geen slechte versterker, maar het is inderdaad wel de bedoeling van in de toekomst een goede receiver aan te schaffen (dat zal wel de vrij verre toekomst zijn )

Ik zal eens moeten gaan luisteren in een luisterzaal wat het daadwerkelijke verschil tussen de Q5 en de Q7 is, ik kan natuurlijk ook altijd eerst de Q5 kopen en als dan blijkt dat ik echt nog bass mis, sparen voor een subwoofer.

Ach, ik heb toch nog tijd

Comment

de iQ7 al beluisterd in uw kamer zelf ?

Hoeveel RMS per kanaal op 8ohm geeft uw versterker ?

Comment

Ik heb ze nog niet beluisterd op mijn kamer, daar heb ik momenteel nogal weinig tijd voor (ik zit in blokperiode) maar ik vind het verschil tussen de IQ7 (zonder sub) en de Q7 (zonder sub) imens.

Ik dacht dat de versteker 150watt rms per kanaal geeft (8ohm)

Comment

Het is idd imens, maar als je ze niet in de ruimte beluisterd dat jij ze gaat gebruiken zou het er nogal is immens over kunnen zijn

Comment

Misschien heb je wel gelijk, als ik tijd heb ga ik ze toch eens hier proberen.

Dankjewel voor de hulp trouwens

Comment

Ik krijg nu de kans om 1 paar Diamond 8.3 (wharfedale), 1 paar Diamond 9.1 en een Diamond 8 (centre) te kopen voor een vrij scherpe prijs (van iemand die ik goed ken). Dan kan ik voor een scherpe prijs ook nog een Denon versterker kopen (ik weet wel nog niet welk model, maar ze hebben altijd samen met bovenstaande set gebruikt).

Nu ben ik dus een beetje aan het twijfelen of ik gewoon goeie stereo zou kopen (dus 2.1 eigenlijk), of gewoon direct surround.

Ik kijk niet zo vaak film, luister dus meer muziek, maar het is misschien zonde om de rest van de set te laten schieten?

Comment

Op sommige versterkers, staat een toets die alle schakelingen afzet en enkel stereo geeft ( direct of straight) Ik heb zo een Yamaha surround versterker (RXV 2700), en je hoort het verschil wel degelijk , als je enkel stereo weergeeft ( in het volume en klankverdeling)
                              Succes
                              Leo
                              lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

Comment

Working...
                              X