Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tekening na fotograferen omzetten in vector of iets ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tekening na fotograferen omzetten in vector of iets ??

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.
    Mijn vriendin heeft een tekening gemaakt voor een winkel ( logo )

Deze moet komen op vanalles en nog wat, denk aan de ruit, tasjes, visitekaartjes ed.

Ik heb een foto gemaakt van deze tekening maar zit met een probleem.
    Deze moet het liefst omgezet worden naar een vector bestand aangezien deze te vergroten en te verkleinen is naar behoeven.

Het probleem is namelijk dat er schaduw inzit, zie voorbeeld:

Origineel is ong 10x10cm ( de complete tekening )

De randen zijn geen probleem aangezien deze makkelijk bij te werken zijn.

De lijnen zijn opzich het probleem niet volgens mij maar hoe krijg je de schaduw zo dat deze ook te vergroten en te verkleinen zijn?
    (Eventueel schaduw verwijderen en terug tekenen via de pc is een mogelijkheid wegens een tekentablet.)

Zou ik het gewoon bij de bijgewerkte foto houden en dan de fotomanier laten gebruiken om te verkleinen en vergroten of is dit om te zetten naar een vector formaat welke welke voor het vergroten en verkleinen bedoeld is ?

Hoe zouden jullie te werk gaan en met welk programma?
    Aangezien ik alleen werk met foto's en zei alleen tekend staan we voor een onmogelijke opgaaf die zonder hulp erg moeilijk zal gaan worden.

Alvast bedankt voor de reacties.
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Re: Tekening na fotograferen omzetten in vector of iets ??

Beste

Ik hoop dat je weet dat vector tekening = is het digitaliseren van lijnen om te kunnen snijplotten of graveren met CNC machines(vectorbestanden zijn in naam EPS OF AI bestandsnamen )

je kan de tekening perfect een vector van maken en zelf als je het programma coreldraw 12 moest hebben lukt dat volledig ,en ga je een eps bestand krijgen ,of als je het met illustrator doet wordt het een ai bestand met dezelfde mogelijkheden .

JE SCHADUW GAAT ALTIJD WEG ZIJN BIJ EEN VECTOR OMZETTING,EN JE MOET JE LIJNEN UIT EEN STUK DOOR TREKKEN ,anders doet geen één programma het goed ,krijg je gekantelde vectorlijnen .

Als je het nog anders wilt en je hebt het snijplotter software van eurocut6 of flexisign 7.5 ,of singslab ,(deze progjes zijn niet op het internet te vinden ,ook niet als 30 dagen versie ,werkt allemaal met een dongel) dan kan je perfect ook een vector tekening maken van die van jou .

En waarom weet ik dat nu zeker ,omdat ik met deze programma's werk op mijn roland snijplotter ,voor stickers te maken en sjablonen .voor het zandstralen en moet soms ook van een gekregen tekening een vector bestand maken om uit te kunnen plotten .

M.v.g.

Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Hoi Ardesign,

Bedankt voor je reactie iig.
      Weet jij of een ander dan misschien een beter idee qua bestandsformaat om bij de mensen af te leveren?

Aangezien je met een tekening niet veel kan beginnen wilde ik het in een digitaal bestand afleveren.
      Maar zoals gezegd heb ik totaal geen ervaring hiermee en weet dus ook niet welke formaten doorgaans gebruikt worden.
      Aangezien met een vectorbestand de schaduwen verloren gaan valt dit al af.

Even ter info, de tekening word op pc perfect gemaakt ( aangehaalde gekartelde lijnen ) oftewel op pc overgetrokken zodat de lijnen 100% egaal zijn.
      Maar de schaduwen moeten behouden blijven ( kunnen en mogen ook via pc gemaakt worden zie eerste post ).

Kan ik hier dan het beste een psd van maken met alleen de tekening?
      ( Een layer met alleen de tekening zonder achtergrond )

Greetz rich
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Hi,

misschien kan je het eens proberen met Inkscape (http://www.inkscape.org/). Hiermee kan je bitmaps in vector omzetten.
        Het is een hele tijd geleden dat ik het zelf gebruikt heb, dus ik kan je niet echt op weg helpen met de instellingen, maar misschien helpt Google verder.

Groeten

Comment

De bedoeling van een vector is juist om alles simpeler voor te stellen, zodat je het naar believen bijna oneindig kan vergroten. Wanneer je nu schaduw gaat bijvoegen, dan gaat de laatste eigenschaap verloren. Het is dus wel mogelijk, maar vermindert de kwaliteit.

Ik werk met illustrator CS3. Het is een heel handig programma.

Comment

als je een logo ontwerpt moet je er eigenlijk al vanuitgaan dat je o.a. het logo in een vectorformaat moet aanleveren. Een logo wordt op zoveel verschillende manieren gebruikt dat je dus "overal" moet op voorbereid zijn.

je zal dit "logo" best overtrekken in een programma als Illustrator of corelDraw, en het nadien nog wat uitstyleren. Het zal er in ieder geval niet identiek uit zien, omdat je tekening nu net technieken gebruikte die niet typisch voor vectorbestanden zijn: 't is een potloodtekening, en de specifieke potloodstruktuur gaat moeilijk na te maken zijn. Je potlood heeft immers geen volle lijn getekend, maar een lijn onafhankelijke vlekken. Na hertekening in een vectortekenpaket zal je dus vloeiende lijene hebben, met vlakken in volle kleuren (nu ja grijswaarden in dit geval) Voordeel is dat het dan vlot te drukken is op alle media

Comment

Beste

Wat momentopname zegt klopt ook volledig ,maar ja hetzelfde had ik je al geschreven .

Nu je kan best je tekening met een zwarte dik poltlood opnieuw tekenen,met zoals wij het zegge vloeiende lijnen ,want er gaat nog een heel deel weg door het digitaliseren van je tekening .

Je kan het doen in coreldraw12 of illustrator ,natuurlijk de andere pakketten zijn veel te duur om maar voor één keer te moeten gebruiken .

Alle andere bestanden zoals bmp tiff enz.. ,kan je niet gebruiken omdat ze vervormen bij het uitvergroten en krijg je ook die gekartelde lijnen.

En maak GEEN SCAN ,van je tekening als je die op foto hebt staan ,lukt niet om dan nog te vectoriseren ,gewoon opnieuw op een blaadje papier zetten ,en zo terug inscannen en bewerken naar vector .

Met vriendelijke groeten ,

Ardesign
              Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Op deze link kan je bestand uploaden en laten omzetten in png of eps formaat.
                Gr,
                Tim.
                Tim - Canon Eos 30D / 40D
                Lenskes van 17 tot 500, flitsset Falcon Eyes

Comment

"voorniet": www.inkscape.org maar geen ervaring mee...

Sommige snijprogramma's snijden ook hulplijnen, of snijden een lijn 2 keer als je fill én lijnspecificaties hebt gedaan.

Je moet ook opletten wat je doet met overlappende delen. Elke lijn wordt gesneden, dus je kan in situaties komen dat een ontwerpje in zichzelf gaat snijden. Dus alles simpel houden en puur de aansluitende delen tekenen of eerder bewust uitgedachte overlappingen.

Een vectortekening voor drukwerk heeft aldus soms nog een hoop werk te ondergaan om snijklaar te geraken. Maar als je ineens ontwerpt voor de plotter is dat meestal even goed voor drukwerk, tenzij je in die versies bv gradienten wil gebruiken ipv een harde schaduw op iets, enz.
                  Last edited by maGuy; 20 december 2007, 14:36.

Comment

Ok, bedankt allen voor de hulp

De links daar kan ik al wat mee en ga me er wat meer in verdiepen.

Greetz rich

Comment

Working...
                    X