Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke vogel maakte dit nest ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke vogel maakte dit nest ??

Welke vogel maakte hier zijn nest ? Het is ergens op de Sallandse heuvelrug , in een gemengd bos , ter plekken was geen lage begroeiing, het nest lag zelfs op een behoorlijk open plek.

De binnen doorsnee was ongeveer 2 a 3 cm.
    De buitenrand was ongeveer 1 cm dik.
    De diepte was 1,5 cm
    Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
    Canon eos 7D Mijn site

Re: Welke vogel maakte dit nest ??

Orgas mus ???

Comment

Dit nest is niet van een vogel, maar van een vis. Namelijk van de "Clupea harengus frutex", aan de Limburgse Maaskant bekend onder de naam "sjtroek-hiering", oftewel "struikharing".
      Aan de ronde vorm van het nest kan je zien dat het hier om een variant gaat, die ook wel in bokalen voorkomt: de rolmops.
      Door de opwarming van ons klimaat komen paaiplaatsen onverwacht droog te staan. Deze haring heeft zich wonderwel aan de grillen van de natuur aangepast, door te gaan nestelen.
      Last edited by Jos Vanhengel; 30 januari 2010, 05:53.
      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Goeke

Comment

De ts bedoeld dit wel serieus hé mensen!
          "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freewillie Bekijk bericht
            De ts bedoeld dit wel serieus hé mensen!
            Dat zal wel, maar ne straffe die kan zeggen van welke vogel dit nest is
            Er zijn tientallen vogels die op de grond broeden, en zelfs boomnesters durven bij tijd en wijle en grondnest bouwen (kraaien bv, en buizerds)
            Aan de grote en de localiteit te zien zou ik durven gokken op een veldleeuwerik of een graspieper of iets dergelijks.
            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
              Dat zal wel, maar ne straffe die kan zeggen van welke vogel dit nest is
              Er zijn tientallen vogels die op de grond broeden, en zelfs boomnesters durven bij tijd en wijle en grondnest bouwen (kraaien bv, en buizerds)
              Aan de grote en de localiteit te zien zou ik durven gokken op een veldleeuwerik of een graspieper of iets dergelijks.
              Leuk dat eer toch iemand serieus reageert, maar gezien de maten, ongv. 1,5 vingerkootje, gingen bij mij eerst het winterkoninkje en het goudhaantje voor, alleen die maken niet dit soort nesten vandaar hier de vraag. Als er een vogeltje op moest gaan zitten moet het een heel klein vogeltje zijn geweest. Maar misschien is de boompieper ook een kandidaat omdat de omschrijving van het nest hier wel erg op lijkt.
              Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
              Canon eos 7D Mijn site

Comment

Een winterkoninkje durf ik vrijwel uitsluiten door zijn typische manier vzn nesten : een winterkoninkjemannetje bouwt namelijk verschillende nesten gelijk in een struik en 't is 't vrouwtje dat dan dan uiteindelijk kiest waar ze gaat broeden (niets menselijks is hun vreemd)
                Een goudhaantje is een typische broeder in dennenbomen.
                Nu moogt ge u vooral niet verkijken op de grootte van het nest : veel vogels bouwen een nest juist gepast om de eieren erin te krijgen en kleiner dan hun eigen afmetingen, zodat ze bij het broeden over het nest hangen,vooral grondbroeders doen dat.
                fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                  Dit nest is niet van een vogel, maar wel van een vis. Namelijk van de "Clupea harengus frutex", aan de Limburgse Maaskant bekend onder de naam "sjtroek-hiering", oftewel "struikharing".
                  Aan de ronde vorm van het nest kan je zien dat het hier om een variant gaat, die ook wel in bokalen voorkomt: de rolmops.
                  Door de opwarming van ons klimaat komen paaiplaatsen onverwacht droog te staan. Deze haring heeft zich wonderwel aan de grillen van het klimaat aangepast, door te gaan nestelen.
                  goed dat er hier véél vijvers zijn en het nog een veelvoorkomende broedvogel is!..grtz!
                  Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960 Bekijk bericht
                    Leuk dat hier toch iemand serieus reageert, ...
                    Tut-tut-tut ... Hemiksem is begonnen!
                    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Hey juppekes

Nogal geluk dat er nog niemand is begonnen over het verbod op nest fotografie
                      Bootjes

Comment

Die haring zou kunnen. Mensen die het niet geloven moeten maar eens op een camping rondlopen, daar zie je allemaal haringen in de grond geslagen worden. Maar het is nogal koud buiten, wellicht is het van een koningspinguin?

Het feit dat er een veertje in ligt betekent nog niet dat het ook een vogelnestje is. Er zijn heel weinig kleine vogels die het zich kunnen veroorloven hun nest op de grond te bouwen, gelet op roofdieren. Zeker op een open plek.
                        Last edited by Leonidas; 1 januari 2008, 10:56. Reden: prooidieren veranderd in roofdieren

Comment

Misschien een stom antwoord maar kan het niet het begin zijn van een zich ingravend egeltje voor de winterslaap? Deze proberen dat soms ook op verschillende plaatsen en zijn heel rap gestoord in het inslaapmoment ??

Do not shoot at the pianist he
                          Groeten
                          Dirk

Comment

Omdat ik te weinig rekening heb gehouden met de grootte van het nest, dacht ik mijn eerste stelling te herzien. Het zou dus het nest kunnen zijn van de "engraulis encrasicolus", de Latijnse naam voor "ansjovis".

Doch de plaatselijke ornitholoog heeft mij verteld, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, dat dit het nest is van een winterkoninkje.
                            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              Omdat ik te weinig rekening heb gehouden met de grootte van het nest, dacht ik mijn eerste stelling te herzien. Het zou dus het nest kunnen zijn van de "engraulis encrasicolus", de Latijnse naam voor "ansjovis".
                              Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben gezien het bakje water wat ik ter plekke ook vond. maar waarschijnlijk vonden de reigers hem eerst dus er waren geen sporen meer.
                              Canon eos 7D Mijn site

Comment

Working...
                              X