Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Orchidee = teelbalidee

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Orchidee = teelbalidee

Ik was toch al van zins me in 2008 lid te maken. Zo hoef ik geen schuldgevoel te hebben me op chit chat te begeven.
    Nu ter zake.
    Ik zag bij natuur en landschappen een mooie orchidee van Mordred. Niet dat ik Mordred associeer met teelballen () maar mijn vraag richt ik tot natuurkundigen, biologen of botanici of andere plantenbollebozen welk verband er bestaat tussen een orchidee en teelballen. Ethymologisch is 'orch' immers verwant met teelbal ofte testikel. Denk maar aan orchitis (teelbalonsteking).
    gegroet, Ludo

Re: Orchidee = teelbalidee

wikipedia is uw vriend ..

"... Orchis is a genus in the orchid family (Orchidaceae). This genus gets its name from the Greek όρχις orchis, meaning "testicle", from the appearance of the paired subterranean tuberoids.
    ..."
    unquote

Comment

ik moe toegeven , die knollen trekken op teelballen
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        wikipedia is uw vriend ..

"... Orchis is a genus in the orchid family (Orchidaceae). This genus gets its name from the Greek όρχις orchis, meaning "testicle", from the appearance of the paired subterranean tuberoids.
        ..."
        unquote
        Dank je wel Regulus voor je vlugge antwoord, maar zover was ik ook al. Toch moet ik bekennen dat ik totaal geen overeenkomst zie van orchideewortels met teelballen. Toch niet met de mijne .
        Daarom deze vraag naar botanisten en konsoorten die wellicht wat dieper weten te graven.
        gegroet, Ludo

Comment

echt waar vraag het je niet af

ik heb al 3 jaar plantkunde in school waarvan dit jaar het over zo goed als niet anders gaat dan namen.

Onze prof is ne fijne en geeft heel regelmatig uitleg bij de namen (soms int japans (letterlijk)) maar meestal vind je dit er echt niet in terug.

maar! de vraag is kijk je naar de wortels , of de knol? knol gelijkt er een beetje op (als je een bak bier binnen hebt) de wortels idd totaal niet. Ik vraag dit niet omdat ik je laag inschat maar omdat vele mensen dit niet weten dat die planten dit hebben.

aangezien deze meestal onder de grond worden gestopt (terwijl dit eigenlijk niet hoort)
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
            echt waar vraag het je niet af

ik heb al 3 jaar plantkunde in school waarvan dit jaar het over zo goed als niet anders gaat dan namen.

Onze prof is ne fijne en geeft heel regelmatig uitleg bij de namen (soms int japans (letterlijk)) maar meestal vind je dit er echt niet in terug.

maar! de vraag is kijk je naar de wortels , of de knol? knol gelijkt er een beetje op (als je een bak bier binnen hebt) de wortels idd totaal niet. Ik vraag dit niet omdat ik je laag inschat maar omdat vele mensen dit niet weten dat die planten dit hebben.

aangezien deze meestal onder de grond worden gestopt (terwijl dit eigenlijk niet hoort)
            Merci voor je uitleg. Toch is deze uitleg voor mij onvoldoende omdat ik denk dat er nog een reden voor is. Daarenboven lijken veel soorten knollen, met een beetje inspiratie en al dan niet na een bak bier, op teelballen. Denk maar aan de tulp, narcis, begonia (de dahlia laat ik er buiten want het zouden grillige teelballen zijn). Waarom dan precies de orchideeknol uitkiezen?? Wil je dit eens vragen aan je fijne prof. Het kan nu natuurlijk ook dat de vermoedelijke verwantschap met de naam, volledig op toeval berust. Groetjes
            gegroet, Ludo

Comment

Het vragen aan de prof zou ik liever niet doen, zo fijn is ie nu ook weer niet als ik met teelballen kom aandraven.

Maar tulp bv valt al af in je lijstje want die heeft er maar een ( en dan nog een bol , geen knol maar das muggenziften)

Comment

heerlijk hè Chit-Chat.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  heerlijk hè Chit-Chat.
                  ROFL, je zou er gelijk voor betalen

Comment

teelbalidee HAHAHAH wat een woord

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odul Reilouc Bekijk bericht
                      Dank je wel Regulus voor je vlugge antwoord, maar zover was ik ook al. Toch moet ik bekennen dat ik totaal geen overeenkomst zie van orchideewortels met teelballen. Toch niet met de mijne .
                      Daarom deze vraag naar botanisten en konsoorten die wellicht wat dieper weten te graven.
                      Ik denk dat je wil zoeken naar iets wat er niet is .. De persoon die het plantengeslacht in kwestie voor het eerst beschrijft stelt een naam voor op basis van een aantal (meestal zichtbare) karakteristieken .. in dit geval vond deze persoon een zekere gelijkenis bij de planten die hij voor zich liggen had met "testikels" daarom zegt wikipedia ook ".. tuberous roots .." = knolvormige wortels (of beter wortelstokken) en aangezien alle plantennamen in het systeem van Lineaus binomials zijn die afgeleid zijn van het (oude) Latijn of het Grieks is de naamgeving snel gemaakt ... that's all there is .. verder gaat het niet denk (vrees) ik ..
                      FWIW

Comment

Working...
                      X