Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schietpartij in Lot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Schietpartij in Lot

zonder woorden...

Comment

Vreselijk nieuws... Nog zo jong...

Ook het Belgisch politie Forum heeft een rouwregister geopend https://www.hbpf.be/memoriam
      Kris Lowet - Online portfolio

Comment

Als politieman, met als één van mijn taken, interventiedienst, wat ik al sinds 1989 doe, en één van mijn andere taken, monitor (trainer) politieschieten en Politie Interventie Technieken, daarnaast nog syndicalist, en vanuit dat oogpunt, is één van mijn taken, er op toe te zien dat het personeel zijn taak veilig kan uitvoeren, door te beschikken over het juiste materiaal, om bepaalde diensten uit te voeren, moet ik toch vaststellen dat sommige gebeurtenissen onvermijdelijk zijn.

Twee patrouilles... misschien (waarschijnlijk) 4 doden.

Kalashnikov, kaliber 5.45x39mm oorlogsmunitie, wordt niet door een bestaande kogelwerende vest tegengehouden. Enige bescherming zou kunnen zijn een keramiekplaat, maar die breekt bij het eerste impact, en het tweede impact penetreert. Wordt ook niet tegengehouden door de gebruikelijke 9mm parabellum bestendige voorruiten.

Oproepen... Jaren probeer ik, mede vanuit mijn taak als teamchef van een team diefstallen van onze zone, de mensen te wakkeren om ons te bellen als ze iets verdachts zien. Dit resulteert in meer bellen, meer oproepen, meer nutteloze oproepen... Een oproep voor "verdachte handelingen in Lot", waar men de collega's staat op te wachten met een Kalashnikov... in hoeverre kan je daarop voorzien zijn ? Kijken jullie wel eens naar een western, of een oorlogsfilm, waarbij een hinderlaag wordt gelegd... Dit is eigenlijk een beetje vergelijkbaar.

Het ontsteken van de spots van de zoeklichten, is een standaard handeling : Je wil zien wat niet te zien is. Het maakt een dienstvoertuig geen groter doelwit. Het aanrijden met gedoofde lichten wordt niet echt aangeleerd maar eerder met grootlichten, die de tegenstrever, die tot dan in het duister toefde, verblinden. Bovendien hoort men je 's nachts toch komen, en heeft het doven van lichten geen zin. Deze twee collega's waren plichtsbewust en hebben hun werk gedaan, naar wat zij meenden dat de beste benadering was.

Politiemensen wordt geleerd om te gaan met een handvuurwapen en een collectief wapen (machinepistool). Er wordt hen ook geleerd de geweldspiramide te respecteren, die gaat van verbaal geweld tot vuurwapengebruik. Voor een oproep van de buren, inzake verdachte handelingen, waarbij niet direct sprake is van vuurwapens, mag men redelijkerwijs aannemen dat de politiemensen niet uitstappen met het collectief wapen ter hand... zelfs als dit gebeurd zou zijn, zouden ze toch aangewezen zijn op "reageren". Het zo maar koelbloedig neerleggen van een gewapend persoon mag niet (enkel onder strikte voorwaarden, wordt wettige verdediging uitgebreid).

Mocht ik in hetzelfde busje gezeten hebben, zou het waarschijnlijk R.I.P. FestinaLente zijn... Het is mijn werk, "beschermen, helpen, dienen", maar soms sta je tegenover een overmacht, en dan helpen opleiding, en standaardpolitiemateriaal niet meer. Mijn grootvader zaliger zei altijd : "Beter bange piet dan dooie piet". Ik had het al herleid tot : "beter voorzichtige piet dan dooie piet", maar misschien moet ik mijn grootvader nog gelijk gaan geven... maar dan ben ik deontologisch en vakkundig niet meer goed bezig.

De enige manier waarop dit incident vermeden kon worden, is als de politiemensen NIET gereageerd zouden hebben, m.a.w. niet gedaan zouden hebben wat van hen verwacht werd. Misschien had een bijkomende patrouille iets kunnen doen, maar ik twijfel er aan, en dit vanuit mijn ervaring...

Het voorval raakt mij, misschien nog een beetje meer dan de gewone burger. Toen ik 's avonds thuiskwam, de dag van het voorval, heb ik naar mijn vrouw en kinderen gekeken, en een traantje weggepinkt. Heel even dacht ik dat ik in het busje had kunnen zitten... heel even kreeg ik kippevel en werd ik me bewust, dat ook ik, al enkele keren geluk heb gehad. Een moment om tot bezinning te komen...

Mvg

Comment

Pakkend... en voor mijn part mag men mijn reactie hier nu schrappen en na Festina's post dit topic sluiten, al was het maar uit respect voor de persoon rond wie dit topic ontstaan is.

Comment

Even terug naar voor halen met heuglijk nieuws...

Daarnet hoorde ik, op het journaal, het goede nieuws, dat de daders van deze laffe en eenzijdige schietpartij inmiddels opgepakt zijn. Dat op zich kan een mens alleen maar toejuichen. Nu nog hopen dat de daders een gepaste straf krijgen en niet zoals vorige keer, toen er op de autosnelweg een politieman werd neergekogeld, de straf herleid werd tot deze van onvrijwillige doodslag.

Mvg

Chris

Comment

Inderdaad, de politie was ze al een hele poos op het spoor maar de lafaards waren naar het buitenland gevlucht. Chapeau voor onze politiediensten

Comment

en deze morgen met grote blijdschap vernomen dat de daders zijn aangehouden....
                niet dat het kitty terugbrengt , maar wel de gerustelling dat deze daden ongestraft blijven...
                groetjes aline
                groetjes aline

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aline55 Bekijk bericht
                  maar wel de gerustelling dat deze daden ongestraft blijven...
                  maar wel de gerustelling dat deze daden niet ongestraft blijven...

Mvg,
                  Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aline55 Bekijk bericht
                    ... maar wel de gerustelling dat deze daden ongestraft blijven...
                    groetjes aline

Ik vrees dat het een typefout is en dat het moet zijn: dat de daden NIET ongestraft zullen blijven

Comment

sorry, is juist er is weer een woord blijven steken in mijn keybord...
                      ik bedoelde natuurlijk dat ze niet ongestraft zullen blijven de daden
                      bedankt voor de rechtzettting
                      groetjes aline
                      groetjes aline

Comment

Working...
                      X