Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vista printerprobleem nr. zoveel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vista printerprobleem nr. zoveel

Als het niet zo triestig was zou je ermee kunnen lachen....

Bestaande situatie:
    2 PC's met XP erop, via router in netwerk.
    Aan de jongste van deze twee hangt een Brother 1430 (laser) en een HP 5550.
    Aan de oudste hangt een HP 3550.
    Van het moment dat ik de oudste PC in het netwerk zet en printer toevoegen aanklik staan de gedeelde printers automatisch binnen de paar seconden geïnstalleerd. Ik krijg zelfs de tijd niet om ze handmatig toe te voegen.

Nu komt het: Nieuwe PC bijgeplaatst met Vista, ook op router aangesloten, netwerk onmiddelijk beschikbaar en de gedeelde printers (de laser en de 5550) zie je staan in het netwerk. Maar er gebeurt niks van automatische installatie.
    Dan maar handmatig toevoegen gekozen. Dan komt Vista zeveren dat de drivers van de printer moeten geïnstalleerd worden. de file "inf" is nodig.....
    Er staan onder Windows/inf 625 *.inf files.... Daar laten zoeken levert niks op.....
    Als ik toevallig de 3550 printer, aangesloten op de oudste PC wil installeren via het netwerk lukt dat probleemloos. Daar zijn dan ineens geen drivers voor nodig.

In de voorbije 12 jaar dat ik intensief met PC's bezig ben heb ik geen tiende van de miserie gehad met printers, dan op de enkele maanden dat ik niet meer om Vista heen kan. Niet bij de overgang van 3.11 naar 95, niet bij de overgang van 95 naar 98, of van 98 naar XP.
    Voor sommige zaken hangt dat "wonder" OS toch echt met haken en ogen aan mekaar (om het zacht uit te drukken).

Ter info: alledrie de printers staan in de printerlijst in Vista.
    Last edited by nete; 28 november 2007, 17:14.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Re: Vista printerprobleem nr. zoveel

nete,

Weet niet of het helpt: je kan ook zaken installeren in Vista à la XP.
    Heeft me al een paar keren geholpen.

Maar eigenlijk he....waarom is die optie ingebouwd in Vista.
    Alsof men wist bij Microsoft dat er moeilijkheden zouden voorkomen.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Dan maar handmatig toevoegen gekozen. Dan komt Vista zeveren dat de drivers van de printer moeten geïnstalleerd worden. de file "inf" is nodig.....
      Er staan onder Windows/inf 625 *.inf files.... Daar laten zoeken levert niks op.....
      Als ik toevallig de 3550 printer, aangesloten op de oudste PC wil installeren via het netwerk lukt dat probleemloos. Daar zijn dan ineens geen drivers voor nodig.
      Heb ik al gedaan Theokus.

Ik vind het erg dat een OS van 5 jaar oud zelf automatisch printers in een netwerk vindt en ze zelfs automatisch installeert, een een OS van 2007 er zelfs niet in slaagt dat handmatig tot een goed einde te brengen.
      Maar bij die ene printer dan weer wel (handmatig welteverstaan). Een echte loterij....

Eén troost: ik ben eens gaan kijken op Microsoft technet forum: 21 pagina's Vista printerproblemen ....
      Last edited by nete; 28 november 2007, 17:36.

Comment

Heb ik al gedaan Theokus.

Ik vind het erg dat een OS van 5 jaar oud zelf automatisch printers in een netwerk vindt en ze zelfs automatisch installeert, een een OS van 2007 er zelfs niet in slaagt dat handmatig tot een goed einde te brengen.
        Maar bij die ene printer dan weer wel (handmatig welteverstaan). Een echte loterij....

Eén troost: ik ben eens gaan kijken op Microsoft technet forum: 21 pagina's Vista printerproblemen ....
        Kijk eens in de nieuwsberichten via Windows Mail (doe ik dat).

Soms kreeg ik dat ook opgelost door Vista te laten zoeken op de
        volledige C-schijf.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Sorry, maar dit zijn geen vista problemen. En laat het door een mac gebruiker gezegd zijn !!!!

Wat jij probeert te doen, is printers te installeren op een smb share, door middel van point en klik.

uw printers staan op een xp in share, op die xp staan logischer wijze xp drivers geinstalleerd !. Als die andere xp zich met die share verbind, kan hij via point en klik ook die xp drivers overnemen (die xp gaat ook in zijn eigen database niet zoeken of hij die drivers heeft, die neemt die drivers over van die andere pc !!!!!).... voila, dat is hetgene wat hier gebeurt. Nu probeer jij met een nieuwer operating systeem, op een ouder operating system drivers te gaan halen. Vrij logisch dat dit niet lukt (want die xp drivers werken niet op vista), en daarom dat vista achter de gepaste drivers zit te vragen.

Sorry nete dat ik het moet zeggen, maar je zit zonder kennis van zaken op vista te kakken zoals 90% op het internet zit te doen. Alle problemen die ik tot nu toe van u gezien hebben zitten tussen keyboard and chair gesitueerd. En ik ben geen vista aanhanger, deze tekst wordt hier op leopard getypt, en om mijn portable hiernaast staat mandriva te draaien. Maar vista moet geen probleem verweten worden, die niet aan vista liggen
          To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
            Sorry, maar dit zijn geen vista problemen. En laat het door een mac gebruiker gezegd zijn !!!!

(...)

Sorry nete dat ik het moet zeggen, maar je zit zonder kennis van zaken op vista te kakken zoals 90% op het internet zit te doen. Alle problemen die ik tot nu toe van u gezien hebben zitten tussen keyboard and chair gesitueerd. En ik ben geen vista aanhanger, deze tekst wordt hier op leopard getypt, en om mijn portable hiernaast staat mandriva te draaien. Maar vista moet geen probleem verweten worden, die niet aan vista liggen
            Ik heb het hier al vaker gezegd maar niet zo mooi verwoord.

Comment

Wat jij probeert te doen, is printers te installeren op een smb share, door middel van point en klik.

uw printers staan op een xp in share, op die xp staan logischer wijze xp drivers geinstalleerd !. Als die andere xp zich met die share verbind, kan hij via point en klik ook die xp drivers overnemen (die xp gaat ook in zijn eigen database niet zoeken of hij die drivers heeft, die neemt die drivers over van die andere pc !!!!!).... voila, dat is hetgene wat hier gebeurt. Nu probeer jij met een nieuwer operating systeem, op een ouder operating system drivers te gaan halen. Vrij logisch dat dit niet lukt (want die xp drivers werken niet op vista), en daarom dat vista achter de gepaste drivers zit te vragen.

Sorry JDM, als je eerst eens alles leest: die HP 3550 hangt ook aan een XP machine..., en daar gaat het toevallig wel.
              En als Vista de drivers die hij dus niet kan gaan halen op XP (behalve dan die laatste ?) dan nog zou vinden i.p.v. doodleuk te komen zeggen dat hij de file "inf" moet hebben. In XP kreeg je in zo'n geval meestal nog de melding WELKE inf file hij nodig had.....
              Ik zou verwachten dat Vista dan tenminste zou kunnen zoeken naar die drivers (ze zitten in Vista zelf blijkbaar). Want als je gaat kijken voor Vista drivers op de HP site dan meld men dat deze in Vista zelf zitten.
              Leg me misschien eens in het kort uit hoe jij dit zou oplossen.
              En ik zit hier te typen onder Vista op mijn PC, ik kak enkel op Vista als het nodig is.
              Last edited by nete; 28 november 2007, 18:43.

Comment

Het wordt tijd dat men die drivers afschaft of tenminste zoekt naar
                andere oplossingen.
                Zoveel besturingen en zoveel drivers waarbij drivers zelfs verschillen binnen
                hezelfde principe van een OS.

Het zou ook economische voordelen brengen.
                Excuseer mijn vergelijking maar minder begaafde gebruikers zouden
                minder moeilijkheden ondervinden bij de installatie van een toestel.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Drivers zullen er altijd zijn.

Het is dankzij drivers dat je verschillende toestellen op verschillende OS kan gebruiken.

Anders krijg je een "windows printer protocol" dat alle printers kan aansturen die daarvoor gecertifieerd zijn, hetzelfde voor mac etc... en dan printer firmware's dat niet compatibel meer zijn als er een nieuwere versie is 't zal altijd iets zijn.

Comment

Sorry JDM, als je eerst eens alles leest: die HP 3550 hangt ook aan een XP machine..., en daar gaat het toevallig wel.
                    En als Vista de drivers die hij dus niet kan gaan halen op XP (behalve dan die laatste ?) dan nog zou vinden i.p.v. doodleuk te komen zeggen dat hij de file "inf" moet hebben. In XP kreeg je in zo'n geval meestal nog de melding WELKE inf file hij nodig had.....
                    Ik zou verwachten dat Vista dan tenminste zou kunnen zoeken naar die drivers (ze zitten in Vista zelf blijkbaar).
                    Leg me misschien eens in het kort uit hoe jij dit zou oplossen.
                    En ik zit hier te typen onder Vista op mijn PC, ik kak enkel op Vista als het nodig is.
                    Ok, niet goed gelezen.... dat is een teken dat die drivers voor die 3550 voor xp hetzelfde zijn als voor vista. kan gerust

Voor beiden de drivers gaan downloaden, als die niet in vista zitten.... op een apparte directory zetten, dat je ze kan weervinden als hij naar de drivers vraagt.

en als dat nog niet lukt gewoon een net use doen

net use lpt3 (ofzo) \\share name computer\share name printer

en dan die printer op lpt3 installeren zonder over uw netwerk neighborhood te gaan.

Comment

Ok, niet goed gelezen.... dat is een teken dat die drivers voor die 3550 voor xp hetzelfde zijn als voor vista. kan gerust

Voor beiden de drivers gaan downloaden, als die niet in vista zitten.... op een apparte directory zetten, dat je ze kan weervinden als hij naar de drivers vraagt.

en als dat nog niet lukt gewoon een net use doen

net use lpt3 (ofzo) \\share name computer\share name printer

en dan die printer op lpt3 installeren zonder over uw netwerk neighborhood te gaan.
                      Kijk dat is nu net wat ik bedoel maar met alle respect voor jdm
                      Een minder begaafde gebruiker slaat hier toch tilt niet?
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisFRST Bekijk bericht
                        Drivers zullen er altijd zijn.

Het is dankzij drivers dat je verschillende toestellen op verschillende OS kan gebruiken.

Anders krijg je een "windows printer protocol" dat alle printers kan aansturen die daarvoor gecertifieerd zijn, hetzelfde voor mac etc... en dan printer firmware's dat niet compatibel meer zijn als er een nieuwere versie is 't zal altijd iets zijn.
                        Tja kijk, wie dacht bijv. aan USB tien jaar geleden.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Het wordt tijd dat men die drivers afschaft of tenminste zoekt naar
                          andere oplossingen.
                          Wees al gelukkig, dat er windows, mac os en linux is, e.d is dat een algemene shell rond uw hardware vormt, dat die programma's alleen maar windows e.d. moeten aanspreken, en niet meer rechtstreeks uw hardware moeten aanspreken, anders had je per programma andere drivers nodig (remember dos).......

Sorry je hebt stuur programma's nodig om uw hardware aan te spreken, daar kom je niet onderuit.

Comment

Kijk dat is nu net wat ik bedoel maar met alle respect voor jdm
                            Een minder begaafde gebruiker slaat hier toch tilt niet?
                            ok, dat kan zijn..... Maar die "minder begaafde gebruiker" moet dan niet de steen zitten werpen, naar het os of de apparatuur waarmee hij werkt (dat is altijd gemakkelijk), maar moet de steen naar zichzelf werpen, omdat hij de kennis niet heeft om de boel deftig in orde te krijgen

Comment

Excuseer mijn vergelijking maar minder begaafde gebruikers zouden
                              minder moeilijkheden ondervinden bij de installatie van een toestel.
                              Als je hier Nete mee bedoelt: ik heb onlangs te maken gehad met drie identieke spiksplinternieuwe ASUS notebooks met Vista. En NIET in netwerk.
                              Twee ervan voor een broer en zus. De Laserprinter onmogelijk te installeren op de notebook van het meisje (met de Vista drivers op CD), de aanwezige HP5550 (met drivers standaard in Vista) wel probleemloos.
                              Op de notebook van de jongen de laserprinter probleemloos te installeren, de HP5550 niet aan de praat te krijgen.

Bij de derde notebook een HP F380, spiksplinternieuw all-in-one scanner-printer meegeleverd. Installatie gaat tot 97 % en dan niks meer. Een keer of vijf opnieuw geprobeerd.

Uiteindelijk ben ik op internet gaan zoeken voor hardwaredrivers voor XP (worden halsstarrig, ongetwijfeld onder dwang van Microsoft, niet meer meegeleverd). Met wat geluk alles gevonden, Vista van die notebook gezwierd en XP erop gezet.
                              Als dit allemaal lukt ken ik misschien toch wel een paar noties van computer, of niet ?
                              Printer drivers voor XP geïnstalleerd, werkt als een fluitje van een cent.
                              En als ik op diverse fora het probleem aankaart dan "kak" ik op Vista, maar ik lees wel nooit de oplossing.

Comment

Working...
                              X