Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

printerke: canon of epson?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: printerke: canon of epson?

Al mijn laatste inktjet printers zijn van Epson. Mijn vergelijk met andere printers dateert al van wel wat jaartjes geleden. Ik vermoed dat er intussen ook heel wat veranderd is (Canon heeft een grote opmars meegemaakt). Ik weet dus niet hoe de kaarten ongeveer liggen tegenwoordig.

Zelf ben ik gewoon nogal behoudsgezind en tevreden over mijn epson (stylus pro 4000).
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Met de gewone van canon heb ik geen ervaring. Ik heb me eens een canon selphy aangeschaft om wat te proberen. Maar daar heb ik spijt van gehad. Heb me vlug terug een epson picturemate aangeschaft.

Het vergelijk gaat wel niet op. Het zijn beide fotoprinters, maar de canon was dyesublimation, de epson gewoon inktjet. Maar dat ze gewoon een dergelijk product als die selpy op de markt willen brengen
      To make your dreams come true, wake up

Comment

Canon scoort goed in de goedkope printers. Recent eens een fotoke afgedrukt op een Canon IP4300 (op Epson semigloss met custom profiel) en op een Epson Pro 3800.
        De prints lagen zeer dicht bij elkaar. Misschien een klein beetje meer verzadiging in blauw en groen op de IP4300. Als je de prints naast elkaar legt en een een tijdje kijkt zie je die verschillen, maar op zich zijn het allebei schitterende prints.

Daarom: IP4300
        En je kan er ook DVD's en CD's mee beprinten met beter printkwaliteit dan ik ook van een R1800 gezien heb.

Comment

Toen ik destijds(2001)mijn HP kocht, zei die verkoper dat je het minst verstoppingen krijgt met HP, terwijl Canon en anderen wél met dat probleem zaten, en ik maar geloven eh , en ik zit maar met 2 patronen(1+3), dit nooit meer, maar tegenwoordig zit je al ipv met 4 kleuren, al met 6, of meer? Moet dit echt?
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Toen ik destijds(2001) al met 6, of meer? Moet dit echt?

Yeps, toch voor het afdrukken van foto's. Je ziet duidelijk het verschil, wanneer je huidskleuren e.d. afdrukt, als dit afgedrukt is door een printer met cmyk, of waar die 2 extra (tussen ) kleuren nog bijzitten...
            To make your dreams come true, wake up

Comment

... maar tegenwoordig zit je al ipv met 4 kleuren, al met 6, of meer? Moet dit echt?
              Het gaat nog meer worden; ook in de thuisprinters. Er zijn al printers die 12 inkten aan boord hebben; CcMmYK + RGB + Light Black + Light Light Black. Voor het gewone zwart is er dan zowel Foto zwart als Mat zwart.

Na verloop van tijd komt daar standaard nog een soort van Gloss Optimiser bij (die nu ook al in een aantal modellen zit).

Meer inkten verbeteren de fotokwaliteit, maar dat is niet lineair. Vanaf een bepaalde hoeveelheid inkten beginnen de verbeteringen marginaal te worden. Maar fabrikanten weten uiteraard dat gebruik van meer inkten veel meer winst betekent.

EDIT: Mijn excuses voor de off-topic post.
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Moet hier meteen ook niet de vraag gesteld worden " met welke inktpatronen ben ik het goedkoopste af" ?
                ( dit vraag ik meer voor mezelf, indien ik van printer moet veranderen)
                Tja, het is wat je wil hebben. Kwaliteit kost geld. Te goedkoop is ook niet goed (slechte kleuren, snel vervagen) of ergens tussenin: hervul je patronen met een goede kwaliteitsinkt (Formulabs, Hobbicolors, Inktec), dus geen goedkope bral van 1 euro per patroon zoals bij de goedkoopste Canon neppatronen.

Trouwens: kijk eens wat ik vandaag heb gevonden op het internet via 2dehands.be, dat misschien interessant is voor de bezitters van Canonprinters:

Verken een divers aanbod van artikelen die gratis te koop zijn. Ideaal voor elke zoekende gebruiker op de markt. Vind unieke items en meer.

Misschien kan je eens de gok wagen en kijken wat het resultaat is: het klinkt in ieder geval interessant voor mensen die goedkoper willen printen en toch dat de printer aangeeft hoeveel inkt er nog in de patronen zit en niet willen gaan prutsen met het overzetten van de chip.

Ik ben blij dat ik zelf nog een Canonprinter heb van de vorige generatie zonder chip .
                Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Moet hier meteen ook niet de vraag gesteld worden " met welke inktpatronen ben ik het goedkoopste af" ?
                  ( dit vraag ik meer voor mezelf, indien ik van printer moet veranderen)
                  Tja, het is wat je wil hebben. Kwaliteit kost geld. Te goedkoop is ook niet goed (slechte kleuren, snel vervagen) of ergens tussenin: hervul je patronen met een goede kwaliteitsinkt (Formulabs, Hobbicolors, Inktec), dus geen goedkope bral van 1 euro per patroon zoals bij de goedkoopste Canon neppatronen.

Ik bedoel hier eigenlijk; het goedkoopste qua verbruik/en géén 3in1, dus aparte inktpatronen, maar meer dan 4 loopt dan weeral op
                  't is maar om af-en toe te printen.
                  En idd. ik zou geen inferieure inkt gebruiken.
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

Comment

tjah, ik heb eens een zwartwit print laten maken via de zo geprezen
                    Canon Pixma printers ... wel handig, 'k hoef zelfs geen sepia meer toe
                    te passen, ze komen blijkbaar sepia uit die printer

tot zover het canon-hoofdstuk

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      tjah, ik heb eens een zwartwit print laten maken via de zo geprezen
                      Canon Pixma printers ... wel handig, 'k hoef zelfs geen sepia meer toe
                      te passen, ze komen blijkbaar sepia uit die printer

tot zover het canon-hoofdstuk

mm
                      Laten maken....

Wat je zelf doet, doe je beter...?...
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

theo, 't is niet m'n bedoeling fotoprints te maken,
                        dat laat ik inderdaad bij een goeie (driedubbele) vriend doen,
                        of op de super-pro-printer op school hier.

maar bij tussendoor-evaluaties wil ik toch zwartwit beelden
                        kunnen voorleggen (op simpel inkjetpapier hé) en geen foto's
                        met gele/groene/rode/blauwe kleurzweem.

mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"

Comment

Ik heb de Canon Pixma 4300. Ding heeft 5 aparte inkttanks en na 45-50 foto's is mijn gekleurde inkt bijna op, terwijl de zwarte nog niet eens halverwege is. De printer is snel en redelijk stil, terwijl moeder haar epson enorm luidruchtig en traag is (heeft al 5 minuten nodig om op te starten)
                          aangezien bijna iedereen hier zijn volledige foto-uitrusting in zijn signature zet...

doe ik dat lekker niet!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                            theo, 't is niet m'n bedoeling fotoprints te maken,
                            dat laat ik inderdaad bij een goeie (driedubbele) vriend doen,
                            of op de super-pro-printer op school hier.

maar bij tussendoor-evaluaties wil ik toch zwartwit beelden
                            kunnen voorleggen (op simpel inkjetpapier hé) en geen foto's
                            met gele/groene/rode/blauwe kleurzweem.

mm
                            Okeej mm
                            Mijn iP4000 doet het toch goed hoor en zelfs zonder printerprofiel.
                            Heb laatst een handleding geprint van bijna 500 blz. in kleur en op gewoon
                            papier...niet slecht, helemaal niet slecht.
                            Zou ik mijn Epson nooit klaar krijgen.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

en geen kleurzweem als je op gewoon papier zwartwit foto's afdrukt?
                              'k heb een print laten maken door canon zelf op de 3500i.

eerst van een mooie kleurenfoto en die is (bijna) perfect in overeenstemming met het beeld dat ik op mijn (gecallibreerd) scherm zie.
                              daarna van een zw/w in grayscale kleurprofiel. en die heb ik bijna sepiatone geprint gekregen.

dat overtuigt me dus geenszins.

mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"

Comment

Op fotopapier (van den aldi) had ik geen kleurzweem, op gewoon papier heb ik nog niet geprobeerd. Uit ma haar epson kwamen gele foto's (maar dat is ook maar een dingske van 60€)
                                aangezien bijna iedereen hier zijn volledige foto-uitrusting in zijn signature zet...

doe ik dat lekker niet!

Comment

Working...
                                X