Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zo maar een foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zo maar een foto

    ik wil hier toch een reactie kwijt i.v.m. het geposte topic 'zo maar een foto' bij showcase.

    Ik plaats mijn reactie hier omdat moderator Wim dit zo vraagt en ik Wim tot nogtoe een zeer oprecht en eerlijk moderator vind.

    Wat de reacties van een zekere Canonist betreft: die vind ik zeer absurd, zeker het feit dat ze geen foto's kan of mag posten omdat ze copyright zijn
    Als je tijd hebt om hier foto's te beoordelen van hobbyisten, neem dan even wat tijd om je Canon ter hand te nemen en een niet copyright foto te schieten.
    Maar zoals meestal staan de beste ahum stuurlui aan wal. Is ook meestal zo ( en ik bedoel hier niet één bepaald iemand. Maar algemeen. )met hen die les geven, essenties schrijven etc.

    Aan al degenen die hier regelmatig komen om te leren zoals ik en aan hen die de anderen hier uitleg geven over wat fout is en hoe het beter kan wil ik nog zeggen : Dank U en blijven jullie aub posten.
    EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
    https://sites.google.com/view/pdh65/

  • #2
    Re: Zo maar een foto

    Je hoeft het niet met alle commentaar eens te zijn (en dat ben ik ook niet altijd), maar de manier waarop je zelf reageert in een discussie vind ik belangrijker. In het betreffende topic is dat iets teveel op de persoon gespeeld en werd de foto van ondergeschikt belang en dat kan niet. Het is nog altijd een fotoforum. Zolang je op een nette manier op foto's kan reageren is er niets aan de hand.

    Jouw post hierboven vind ik ook wat op het randje, want ook jij speelt op de persoon en dat hoort niet.
    Oorspronkelijk geplaatst door El Grande
    Wat de reacties van een zekere Canonist betreft: die vind ik zeer absurd, zeker het feit dat ze geen foto's kan of mag posten omdat ze copyright zijn
    Als je tijd hebt om hier foto's te beoordelen van hobbyisten, neem dan even wat tijd om je Canon ter hand te nemen en een niet copyright foto te schieten.
    Maar zoals meestal staan de beste ahum stuurlui aan wal. Is ook meestal zo ( en ik bedoel hier niet één bepaald iemand. Maar algemeen. )met hen die les geven, essenties schrijven etc.

    Iedere reactie wekt een andere reactie op, en zeker op het internet reageert men dan snel wat feller. Gewoon omdat men elkaar niet kan zien, zoals in een gesprek, waardoor woorden harder kunnen aankomen. Dus als iedereen hier rekening mee houdt, en gewoon netjes en met respect voor een ander over de foto zelf schrijft (in de Showcase en Fotodiscussie onderdelen) is er wat mij betreft niets aan de hand.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: Zo maar een foto

      Oorspronkelijk geplaatst door El Grande Bekijk bericht
      ik wil hier toch een reactie kwijt i.v.m. het geposte topic 'zo maar een foto' bij showcase.

      Ik plaats mijn reactie hier omdat moderator Wim dit zo vraagt en ik Wim tot nogtoe een zeer oprecht en eerlijk moderator vind.

      Wat de reacties van een zekere Canonist betreft: die vind ik zeer absurd, zeker het feit dat ze geen foto's kan of mag posten omdat ze copyright zijn
      Als je tijd hebt om hier foto's te beoordelen van hobbyisten, neem dan even wat tijd om je Canon ter hand te nemen en een niet copyright foto te schieten.
      Maar zoals meestal staan de beste ahum stuurlui aan wal. Is ook meestal zo ( en ik bedoel hier niet één bepaald iemand. Maar algemeen. )met hen die les geven, essenties schrijven etc.

      Aan al degenen die hier regelmatig komen om te leren zoals ik en aan hen die de anderen hier uitleg geven over wat fout is en hoe het beter kan wil ik nog zeggen : Dank U en blijven jullie aub posten.

      Persoonlijk vind ik een beetje te ver gaan, om te verlangen van deze fotografe dat ze alleen maar om jullie te plezieren zomaar is wat beelden moet gaan maken en die hier dan posten, waarom .... om te laten zien dat ze het kan, dat geloof je toch zelf niet .

      Ik heb reeds meermaals in het forum geschreven, leg de lat hoog , ook van in het begin . Van een negatieve commentaar ga je niet dood, maar daar leer je van, als je de juiste ingesteldheid hebt.

      MVG, Jeff
      Last edited by Digipics357; 12 november 2007, 14:15.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Zo maar een foto

        Volledig met Digipics eens. Ik heb de discussie daar ook zo 'n beetje gevolgd. Uit ervaring weet ik dat mensen die een creatief beroep uitoefenen nogal direct zijn. Dat slikt een hobbyist niet steeds zo makkelijk. Begrijpelijk want als hobbyfotograaf heb je vaak andere verwachtingen en eisen; of ben je zulke directheid niet gewoon.

        Ik vind het redelijk onnozel om eigen verdienste te moeten aantonen vooraleer je commentaar geeft. Ook slechte fotografen kunnen soms goeie critici zijn. (Lees nu niet verkeerdelijk dat ik de critici slechte fotografen vind .)

        Ik neem aan dat je beleefd blijft ten aanzien van het model. Maar je kan vanuit fotografisch standpunt iemands mooie kant in beeld brengen of een minder flatterend beeld ophangen van een model. Ik vind dat het moet kunnen dat je een fotograaf erop wijst dat hij een model er niet met zijn/haar beste kwaliteiten op heeft gezet (ook al houdt dat dan in dat je het gebrek bij naam moet noemen).
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: Zo maar een foto

          Ik vind het nodig om hierover het volgende te zeggen.

          Ook als je negatieve commentaar hebt is er altijd wel de mogelijkheid om die commentaar op een goede manier te brengen.
          Zodat anderen de commentaar graag meelezen.

          Het is toch niet omdat iemand totaal geen of heel veel ervaring heeft of zelfs beroeps zou kunnen zijn of veel fotos maakt of zelfs nooit fotos maakt dat dit duidelijk moet worden in de manier van antwoorden.

          Soms is de beste bijdrage aan een forum geen bijdrage.

          Jan.
          Last edited by Jan_10D; 12 november 2007, 22:19.

          Comment


          • #6
            Re: Zo maar een foto

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            Ik vind het nodig om hierover het volgende te zeggen.

            Ook als je negatieve commentaar hebt is er altijd wel de mogelijkheid om die commentaar op een goede manier te brengen.
            Zodat anderen de commentaar graag meelezen.

            Het is toch niet omdat iemand totaal geen of heel veel ervaring heeft of zelfs beroeps zou kunnen zijn of veel fotos maakt of zelfs nooit fotos maakt dat dit duidelijk moet worden in de manier van antwoorden.

            Soms is de beste bijdrage aan een forum geen bijdrage.

            Jan.
            En dat . . . is één van de meest wijze opmerkingen die ik hier de laatste tijd heb gelezen
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Zo maar een foto

              Ik denk dat hier de uitdrukking "de toon maakt de muziek" zeer toepasselijk is.
              De boodschap is vaak niet het ergste, de manier waarop de boodschap verkondigd wordt wel. Er zin soms enkelen die eens beter moesten nadenken en hun bericht nog eens zouden moeten herlezen alvorens zij op de knop "antwoord versturen" klikken. Woordkeuze, stijl en de toon zijn niet moeilijk te kiezen en doen een hoop.....
              Het "feit" dat mensen die een creatief beroep uitoefenen nogal direct zijn is hierbij geen excuus en geen vrijbrief.

              Ed
              ---------------- Ik doe niet meer mee

              Comment


              • #8
                Re: Zo maar een foto

                Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                Jouw post hierboven vind ik ook wat op het randje, want ook jij speelt op de persoon en dat hoort niet.

                Ik maak hier op uit dat men niet mag reageren op de persoon in kwestie, niettegenstaande het zwart op wit staat wie gepost heeft. Zo geef je hen gewoon vrijspel om ongepast bruut te blijven.

                Als men zo hoog van de toren blaast is het niet meer dan normaal dat men zich bewijst. Hoeveel leden gaan er niet naar de foto's gaan kijken van deze die commentaar geven? Heeeel veel, daar ben ik zeker van. Wat niet meer dan normaal is vind ik, maar dat is maar mijn persoonlijke mening.
                Groetjes Steco

                Comment


                • #9
                  Re: Zo maar een foto

                  reactie 1:

                  iemand die niets van koken kent kan ook zeggen of iets lekker is. En vaak geeft dat heel no-nonsens informatie die je niet van een kok zou krijgen. dus elke commentaar van zowel een buitenstaander, amateur of prof is welkom.

                  Waarom zou een commentaar-gever eerst moeten bewijzen dat hij het zelf beter kan? Als mijn zoon een foto niet mooi vind, en hij kan me zeggen waarom hij die niet mooi vind, ga ik hem echt niet wandelen sturen tot wanneer hij zelf betere foto's kan maken. een foto beöordelen is soms nog moeilijker dan een foto maken.

                  Je moet blij zijn met elke kritiek die je krijgt. Van nietszeggende "mooi, knap gedaan" leer je geen jota bij, en ga je op den duur zelf achteruit. Toen ik begon ben ik eerst jaren met een "prof" (die bijna op pensioen ging) op stap geweest die nog van "den oude stempel" was, en met we shoten toen met diafilm. De foto's moesten perfect zijn .. en als ons filmke op was, dan was't gedaan .. ik heb dan ook harde kritiek gekregen op mijn werk waar ik geen fouten kon verstoppen achter photoshopbewerkingen, maar ik heb uit al die commentaar geleerd, en zonder die commentaar zou ik nog steeds aanmodderen.

                  reactie 2:

                  als ik fotografeer is het meestal in opdracht, en mag ik de foto's hier niet tonen. In de andere gevallen is het meestal een privé opname, en wil ik ze niet tonen op het www. Ik heb dus zeker begrip voor anderen die geen foto's posten op een publiek forum, maar er wel commentaar geven op andermans foto's.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zo maar een foto

                    Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                    reactie 1:

                    iemand die niets van koken kent kan ook zeggen of iets lekker is. En vaak geeft dat heel no-nonsens informatie die je niet van een kok zou krijgen. dus elke commentaar van zowel een buitenstaander, amateur of prof is welkom.

                    Waarom zou een commentaar-gever eerst moeten bewijzen dat hij het zelf beter kan? Als mijn zoon een foto niet mooi vind, en hij kan me zeggen waarom hij die niet mooi vind, ga ik hem echt niet wandelen sturen tot wanneer hij zelf betere foto's kan maken. een foto beöordelen is soms nog moeilijker dan een foto maken.

                    Je moet blij zijn met elke kritiek die je krijgt. Van nietszeggende "mooi, knap gedaan" leer je geen jota bij, en ga je op den duur zelf achteruit. Toen ik begon ben ik eerst jaren met een "prof" (die bijna op pensioen ging) op stap geweest die nog van "den oude stempel" was, en met we shoten toen met diafilm. De foto's moesten perfect zijn .. en als ons filmke op was, dan was't gedaan .. ik heb dan ook harde kritiek gekregen op mijn werk waar ik geen fouten kon verstoppen achter photoshopbewerkingen, maar ik heb uit al die commentaar geleerd, en zonder die commentaar zou ik nog steeds aanmodderen.

                    reactie 2:

                    als ik fotografeer is het meestal in opdracht, en mag ik de foto's hier niet tonen. In de andere gevallen is het meestal een privé opname, en wil ik ze niet tonen op het www. Ik heb dus zeker begrip voor anderen die geen foto's posten op een publiek forum, maar er wel commentaar geven op andermans foto's.
                    Ben het eens hoor maar dan nog steeds geldt: "de toon maakt de muziek".

                    Ed
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zo maar een foto

                      Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                      Ben het eens hoor maar dan nog steeds geldt: "de toon maakt de muziek".

                      Ed
                      Mooi gezegd en nog waar ook
                      Mvg Tim

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zo maar een foto

                        Je zit met een probleem als je geen kritiek kan aanvaarden, en of der nu een mooi papiertje rond is of je het gewoon dwars door je strot krijgt gedrukt maakt niet echt veel uit. Zachte héélmeesters maken etterende wonden, als het op geen klote trekt is het zo!

                        Je moet van mijn geen zeemzoet gezwam verwachten, recht voor de raap, simpel, kort, en goed.

                        MVG, Jeff
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zo maar een foto

                          Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                          Ik denk dat hier de uitdrukking "de toon maakt de muziek" zeer toepasselijk is.
                          De boodschap is vaak niet het ergste, de manier waarop de boodschap verkondigd wordt wel. Er zin soms enkelen die eens beter moesten nadenken en hun bericht nog eens zouden moeten herlezen alvorens zij op de knop "antwoord versturen" klikken. Woordkeuze, stijl en de toon zijn niet moeilijk te kiezen en doen een hoop.....
                          Het "feit" dat mensen die een creatief beroep uitoefenen nogal direct zijn is hierbij geen excuus en geen vrijbrief.

                          Ed
                          En wat voor de ene nog muziek is, is voor de andere misschien al lang teringherrie. Mijn devies: als een topicstarter een probleem heeft met een bepaalde reactie, dan kan die dat net zo makkelijk via een privébericht laten weten. Je weet dan behoorlijk snel of het kwaad bedoeld was of niet. Zo pas ik mijn berichten soms graag aan omwille van bijkomende toelichting via PB.

                          Directheid—en dan nog niet eens zo onbegrijpelijk streng—wordt hier soms—en ik wik mijn woorden—nogal rap geïnterpreteerd als onbeleefdheid...
                          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zo maar een foto

                            Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                            En wat voor de ene nog muziek is, is voor de andere misschien al lang teringherrie. Mijn devies: als een topicstarter een probleem heeft met een bepaalde reactie, dan kan die dat net zo makkelijk via een privébericht laten weten. Je weet dan behoorlijk snel of het kwaad bedoeld was of niet. Zo pas ik mijn berichten soms graag aan omwille van bijkomende toelichting via PB.

                            Directheid—en dan nog niet eens zo onbegrijpelijk streng—wordt hier soms—en ik wik mijn woorden—nogal rap geïnterpreteerd als onbeleefdheid...
                            Snap je mijn punt echt niet? Je past je wijze van communiceren aan aan je publiek. Als je niet weet hoe je publiek is samengesteld dan ga je wat minder expliciete woorden gebruiken; als je wilt dat wat je wilt communiceren ook echt overkomt..... Directheid kan inderdaad nogal rap geïnterpreteerd worden als onbeleefdheid en daar moet je dan ook rekening mee houden....... gewoon kwestie van omgangsvormen (en misschien ook van fatsoen).

                            Ed
                            ---------------- Ik doe niet meer mee

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zo maar een foto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                              Ik maak hier op uit dat men niet mag reageren op de persoon in kwestie, niettegenstaande het zwart op wit staat wie gepost heeft. Zo geef je hen gewoon vrijspel om ongepast bruut te blijven.
                              ..knip..
                              Nee, niet helemaal. Het is niet de bedoeling dat je iemand persoonlijk aanvalt op BD. Dit hoort niet. Je kan iemand wel op zijn gedrag aanspreken, maar hou het dan wel netjes door niet dezelfde fout te maken door die persoon ook persoonlijk aan te vallen.
                              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                              --------

                              Comment

                              Working...
                              X