Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat is....

voor jou nu eigenlijk fotografie?

Ik stelde de vraag in de zoekfunctie maar kreeg geen uitkomst. Toch wel een beetje vreemd dat op een beroemd forum als BD zich nog niemand over die vraag heeft uitgelaten.

Zoveel fotografen, zoveel visies en meningen waarschijnlijk maar het lijkt mij boeiend die aan bod te laten komen zonder daarom meteen in een spelletje 'welles nietes' te moeten ontaarden.

Hoe zie jij fotografie? Wat zoek je? Wat boeit je? Waaraan moet een bepaalde vorm van fotografie zoals bijvoorbeeld modellenfotografie al dan niet voldoen?
    Zo las ik bijvoorbeeld zelf ooit dat een goed fotograaf dingen signaleert via zijn werk waar andere mensen zomaar aan voorbij lopen. Heeft het een maatschappelijke functie? Er bestaat bijvoorbeeld ook zoiets als oorlogsfotografie of paparazziwerk. Is fotografie eigenlijk wel Kunst? Moet je over bepaalde vaardigheden beschikken zoals een hoge opmerkzaamheid of is het veelal een louter technisch beheersen van een aantal vaardigheden?

Enfin, die verschillende meningen interesseren me en zullen er ongetwijfeld wel zijn maar het is met deze vraag zeker niet de bedoeling om een 'fotografieoorlogje' te doen ontkenenen.

Zo'n vraag kan de leden van BD ook dichter bij elkaar brengen in de zin van: oh ja, die ziet het vooral in natuurfotografie, een ander weer in wat chockerende onderwerpen of juist niet.

Enfin, shoot zou ik zeggen en dat is geen onbewsute woordkeuze hé!

ciao, gauloise

Re: Wat is....

voor mij het vastleggen van het verleden.
    op het moment van afdrukken is het nl het moment al weer verleden.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Hey juppekes

Voor mij is fotografie dingen vast leggen die straks weer verdwenen zijn.

Mijn voorkeur gaat naar macrofotografie en op deze manier geef je ook dingen weer die je niet met het blote oog kunt zien.

Wat me ook opvalt is dat je bepaalde foto's hier op forum kunt herkennen zonder dat je gezien hebt van wie ze komen.

Een foto is ook niet altijd een slechte foto al vind je hem zelf lelijk

Ik ben ook niet altijd te vinden voor de klassieke fotografieregeltjes er mag best wel eens buiten de lijntjes gekleurd worden
      Bootjes

Comment

Fotografie... als een uiting van wat ik zie, hoe ik dat zie en nog meer, hoe ik dat wil weergeven, tenslotte is het afgeleverde beeld niet altijd wat mijn ogen hebben waargenomen. Bewerkingen in bvb modelfotografie zijn verre van realistisch vandaag de dag. In vele gevallen vind ik dat knap gedaan en kan ik genieten van deze aparte "kunst". Maar, verandert dit op termijn niet het maatschappelijk beeld?

Is fotografie een kunst? Naar mijn mening wel, de ene is er beter in dan de andere. De gradatie van heel goed naar minder goed heeft naar mijn mening wel te maken met opmerkzaamheid, oog voor detail,.... De ene kunstvorm smaak ik ook beter dan een andere...

BD huisvest enkele kunstenaars naar mijn bescheiden mening.

Ik ben alleszins meer dan tevreden dat de digitale SLR op de markt verscheen. Het heeft gemaakt dat ik intensiever met fotografie ben beginnen omgaan. Op de 'analoge' wijze zou ik er budgettair gezien veel minder mee bezig geweest hebben. Teveel film- en ontwikkelingskosten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          voor mij het vastleggen van het verleden.
          op het moment van afdrukken is het nl het moment al weer verleden.
          Exactement... zie mijn onderschrift...

Edit: oops... die gebruik ik niet op dit forum... oke, kopie van een ander forum dan maar:
          --
          Photography is a medium to capture memories. When memory grows into sublime, photography becomes art. (Kamir)
          --

Maar eigenlijk is fotografie voor mij een vorm van communicatie, van het bieden van een doorkijkje naar het verleden en naar plaatsen waar ik zelf nooit geweest ben. Al vanaf het moment dat Neandertahlers op hun achterpoten gingen staan maakten ze rotstekeningen waarin ze de voor hun belangrijke dingen van het dagelijks leven optekenden zodat de herinnering er aan behouden blijven zijn voor het nageslacht. Een stukje communicatie door de tijd dus. Fotografie doet dat in een moderne vorm nog steeds.

Bedenk daarbij maar eens wat de invloed is geweest van fotografische beelden op de wereldgeschiedenis. Natuurlijk komen dan onmiddelijk de oorlogsbeelden uit Vietnam bovendrijven, maar ook de beelden van de man op het plein voor de tanks in China, de Hindenburg, de eerste man op de maan, noem maar op... En op kleine schaal natuurlijk de persoonlijke beelden die we allemaal in ons plakboek hebben: beelden van vlak na je geboorte, van je eerste zwemles, van de uitreiking van je schooldiploma, van je huwelijk... noem maaar op. En natuurlijk de herinnering aan een tijdsgeest. Foto's vertellen het verhaal van Woodstock, van de hippie-cultuur. Maar ook van de moderne zelfkant van het leven. Foto's laten ons zien hoe de wereld er rond Chernobyl uitziet zonder dat we er ooit geweest zijn (nu ja, dat laatste geldt dan voor het overgrote merendeel van de BD-bezoekers denk ik zo ).

Ergo: fotografie is communicatie.
          Last edited by Joost; 2 november 2007, 09:18.

Comment

Joost heefta lles mooi uitgelegd, ik sluit bij hem aan

Ik fotografeer alleen in mijn vrijetijd.Meestal portretfoto's van mijn mezelf
            (mijn moeder zegt dat ik verliefd ben op mezelf lol), mijn zoontje en andere familie en vrienden.Ik weet niet behoorlijk veel van fotografie, wel zoveel dat ik een paar nette foto's kan maken.

Wat fotografeer ik het liefst?Ik wil alles fotograferen die een emotie bij me veroorzaakt.Het liefst wil ik oorlogsfotografie doen.Ik ben van plan om in maart naar Afghanistan gaan.Hopelijk levert het wat mooie plaatjes op.

Wat haat ik van Fotografie?
            Ik haat fotografen die het nemen van een shot te serieus nemen(dan redden van levens bijvoorbeeld).Neem het verhaal van awards winaar Kevin carter.Te triest voor woorden,bijna ziek...
            wat ik ook haat is papparazifotografen;mijn god!waar bemoeien ze zich in godsnaam mee.

Comment

Als rechtgeaarde Italianofiel, gek op het land en de taal sprekend moet ik toch een woordje verdediging kwijt voor die 'paparazzi': het werkt langs twee kanten, de zogenaamde sterren en bv's vragen erom en de paparazzi leven ervan. Geef toe, er zijn minder leuke manieren om je brood te verdienen en trouwens iemand ongeduldig zoals ik zou het niet kunnnen opbrengen om uren te wachten op de 'verschijning' van een of andere piet die zichzelf meer waant dan anderen...

Allemaal lakoniek bedoeld natuuurlijk. Natuurlijk, maar toch.

Moet wel zeggen dat ik al heel blij ben met al die verschillende reacties, had het eerlijk gezegd niet direct verwacht maar ja we zitten hier op BD met mensen die fotografie (meestal) nauw aan het hart ligt. Dus, vandaar. Precies, daarom.

ps: mooie droom heb jij 123!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gauloise Bekijk bericht
                ps: mooie droom heb jij 123!
                Bedakt Gauloise, hopelijk komt het ook uit.

--

ik heb een vraag van je overgeslagen geloof ik.Ik vind fotografie wel kunst, alleen de fototoestel is de kunstenaar lol.Goede toestel levert goede foto's op terwijl het fotograaf dezelfde blijft.Eigenlijk doet een fotograaf niet echt veel.Een schilder doet bijvoorbeeld twee jaar moeite om een schilderij te maken en krijgt soms niet eens dezelfde erkening als een fotograaf.

Comment

Nu begeef ik mij op glad ijs. Voor mij bestaat kunst (met grote of kleine 'k') gewoonweg niet. Je vindt iets mooi, lelijk, leuk, ontroerend, goed gemaakt, interessant, pakkend, afschuwelijk of noem maar op maar ga aub niet iets Kunst noemen. Ook fotografie niet.
                  Voor mij moet het vooral lollig blijven, een spel dat je speelt en dat je op het moment dat je het speelt ernstig neemt. Speel ik het niet meer graag, dan hou ik er gewoon mee op en ga ik wat anders doen.
                  Kijk naar kinderen, die doen net hetzelfde. Mijn visie op wat fotografie al dan niet zou zijn hangt samen met mijn algemene visie op het leven: een SPEL. Een heerlijk spel, dat zeker, maar zeker niet iets om met grote woorden te gaan omhangen. Ik heb ooit in een vroeger leven ellenlange teksten van Jan Hoet naar het Frans vertaald. Op het eind vroeg ik mij af waarover hij het nou eigenlijk had gehad. Hij had in essentie NIETS gezegd maar het leek allemaal wel erg belangrijk.

Neem er wel nota van dat dit een totaal persoonlijke mening is waarmee ik niemand tegen de borst wens te stoten of wederzijdse verwensingen te doen uiten. Immers, dan is het alweer geen spel meer... Dus.

Comment

Zo zo wijze woorden,ik ben totaal met je eens. Je had je antwoord eigenlijk hier moeten geven:
                    De BD Kantine

Comment

Working...