Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CD collectie digitaliseren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CD collectie digitaliseren

Ik zit hier met enkele honderden cd's.Ik zou deze willen omzetten naar MP3 en dan al mijn cd's naar de zolder verhuizen om plaats te winnen.

Ik denk om itunes te gebruiken.
    Alles komt op een aparte HD.Maak ik best per cd een map aan met titel en uitvoerder?Of doet itunes dat automtisch?Ook wil ik ipv track nummers de titels van de songs.
    Welke bitrate moet ik gebruiken?Ga ik verschil in kwaliteit horen?

Iemand tips?

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Re: CD collectie digitaliseren

Zorg ervoor dat je computer verbonden is met het internet. Dan worden automatisch de tracknamen herkend.

Ga naar de settings van iTunes en dan bij Advanced -> General kies hier je de directory waar de muziek moet geplaatst worden (anders is het in 'MyDocuments'). Ga dan naar Advanced -> Importing en zet de setting. Kies het formaat dat je wil, en zet op hoogste qualiteit.

De namen van de tracks worden automatisch herkend.

Succes.

Dany

Comment

Zelf gebruik ik iTunes maar naar het schijnt zou Mediamonkey ook een heel goed software-ke zijn voor die doeleinden.
      Zoals mijn voorganger reeds schreef, neem een hoge kwaliteit.

Dany.

Comment

Ok ben begonnen met itunes,neem ik nu best AAC of MP3?
        Nadeel is dat AAC enkel met itunes kan afgespeeld worden.

Voor AAC zou 128 kbs voldoende zijn voor MP3 zou ik voor 192 kbs gaan.

mir

Comment

Ga zeker voor minimaal 192kbits. Opslag is tegenwoordig toch spotgoedkoop, en je merkt het verschil met een goede geluidsinstallatie.
          Om te rippen zou ik voor EAC (Exact Audio Copy) opteren ipv iTunes (bah). Ga zeker niet voor het gesloten AAC formaat of je hangt vast aan Apple. MP3 of Ogg is the way to go (of FLAC als je geen kwaliteitsverlies wil)
          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Inderdaad, vergeet AAC.

Comment

Persoonlijk heb ik gekozen voor 320 kbps.
              Op mijn stereo klinkt 320 vrij behoorlijk, 192 kbps kan er (wanner ik niet beter kan vinden) nog net door maar lager zou ik toch niet gaan hoor.
              Flac is uiteraard nog beter maar wanneer je een uitgebreide muziekcollectie hebt (paar duizend cd's) dan spreek je toch over redelijk wat schijfruimte.

Comment

En zou er een verschil zitten in 'warmte' tussen MP3 en AAC ?
                Had ergens gelezen dat MP3 warmer klinkt dan AAC.

mir

Comment

Toch maar even vermelden dat AAC geen gesloten formaat is. Apple gebruikt bepaalde extensies om DRM toe te voegen, maar AAC's die je zelf maakt spelen af op elk toestel dat AAC ondersteund. Of dat je keuze voor AAC zal beinvloeden, weet ik niet maar opmerkingen als "vergeet AAC" en "je hangt vast aan Apple" zijn niet echt constructief of ronduit misleidend. AAC maakt een onderdeel uit van MPEG4 en wordt ook gebruikt in bepaalde varianten op GSMs.

Als je echt een niet gesloten formaat wil, moet je Ogg Vorbis kiezen. Maar het aanbod aan spelers is niet echt groot. Als je een universeel formaat wil, blijf dan bij MP3. Zeker op hogere bitrates leveren die genoeg geluidskwaliteit en zowat alle digitale spelers ondersteunen MP3.

Ikzelf kies meestal WMA, vooral omdat in mijn situatie dat gewoon het makkelijkst is: ik gebruik Windows Media Player en die ript een ceedeetje sneller dan eender wat dat ik al gezien heb. Mij kan het lang niet schelen in welk formaat maak of koop, zolang er maar geen DRM op zit. Daar heb ik in het verleden al veel te veel problemen mee gehad. Ik koop mijn (electronische) muziek dan ook op Beatport.

Als je comfortabel bent met iTunes, gebruik dan iTunes. Je smijt die CDs ook niet weg: als je later een ander/beter programma hebt gevonden dat meer aan je verlangens voldoet kun je je CDs nog een keer rippen.

Dave
                  Last edited by GroovBird; 14 oktober 2007, 12:33. Reden: links toegevoegd
                  pixelpusher

Comment

iTunes? *Griezel*

Ik gebruik voor het digitaliseren (nou ja, digitaliseren... dat zijn ze natuurlijk al ) CDEX. Gratis, snel en leest ook titels van Internet.

Comment

Vroeger gebruikte ik ook EAC (exact audio copy) deze kiest naargelang de muziek zelf zijn bitrate en ik was daar eigenlijk wel gelukkig mee. Nu met een nieuwe computer heb ik eerst eens de laatstnieuwe windows media player gebruikt. En deze voldoet prima. De cd's worden meestal automatisch herkend via het internet, dus de songtitels en zangers worden automatisch toegevoegd (kan kiezen in welke volgorde "uitvoerder-song"). Verder heb ik zelf een bestemmingsmap muziek in mijn dokumenten gemaakt, de bitrate ingesteld op 256 (mp3). Als ik nu een nieuwe cd insteek begint hij automatisch te rippen (zo ingesteld). Indien hij deze niet op internet vind kun je rechtstreeks alles zelf intypen en aan de database toevoegen... Deze maakt automatisch per cd een nieuwe map, waar soms zelfs de albumhoes als pictogram weergegeven word. Nadien zet ik alles via synctoy over op een externe HD en met deze 2 programma's is dit alles wat ik verlang.

mvg,
                      Geert

Comment

Kijk ook eens naar Slimserver (www.slimdevices.com). Dit is een programmaatje dat je hele collectie op een thuisnetwerk beschikbaar stelt. Je kan dan zowel met netwerkplayers als met andere pc's afspelen.

Als formaat zou ik minstens voor flac gaan. Je verliest niets, alle mogelijkheden voor de toekomst blijven open (als je ooit naar een ander formaat wil) en voor de plaats en bandbreedte moet je het niet laten. Zelf comprimeer ik gewoon niet, simpelweg wav gebruiken. Op een hd van 500G gaan bijna 1000 cd's als wav.

Comment

Het is de bedoeling om de files dan op een ipod te plaatsen.Ik kan deze dan via een soort docking station aansluiten op mijn Home cinema.

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                            Het is de bedoeling om de files dan op een ipod te plaatsen.
                            Ook daar heb je iTunes niet voor nodig - er zijn een uitstekende oplossingen op basis van WinAmp en soortgelijke software. Echt, iTunes is een draak (vind ik dan toch he)...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Kijk ook eens naar Slimserver (www.slimdevices.com). Dit is een programmaatje dat je hele collectie op een thuisnetwerk beschikbaar stelt. Je kan dan zowel met netwerkplayers als met andere pc's afspelen.

Als formaat zou ik minstens voor flac gaan. Je verliest niets, alle mogelijkheden voor de toekomst blijven open (als je ooit naar een ander formaat wil) en voor de plaats en bandbreedte moet je het niet laten. Zelf comprimeer ik gewoon niet, simpelweg wav gebruiken. Op een hd van 500G gaan bijna 1000 cd's als wav.
                              Voor WAV moet je dan nog de goede instellingen kiezen he: je het frequentie bereik bij WAV ook kiezen.

AAC is inderdaad een implementatie van MPEG-4 (net als Nero Digital). Als je een MPEG-4 Directshow filter installeert kan je AAC-files probleemloos in Windows Media Player afspelen

MP3 zal waarschijnlijk wel het meest flexibele zijn (zeker als je bijvoorbeeld ook MP3-CD's wilt maken voor in de wagen etc) of als je de muziek wilt gebruiken in andere programma's (slideshow van je foto's bvb).
                              ---
                              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Working...