Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"de kleren van de fotograaf"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• "de kleren van de fotograaf"

Wat ik me wel eens afvraag is of jullie bepaalde (al dan niet 'speciale') kledij aantrekken als je erop uit trekt om foto's te gaan maken.

Ik kan me best voorstellen dat iemand die voornamelijk in de natuur trekt bijvoorbeeld zich wel anders zal kleden dan iemand die straatfotografie of studiowerk beoefent.

Of is dit niet zo?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie bepaalde 'spullen' aanraden die het maken van foto's in bepaalde omstandigheden makkelijker maken.

Toen ik helemaal in het begin erop uit trok, deed ik dat wel eens in mijn gewone stadsbroek...maar dat vond mijn vrouw achteraf dan niet zo leuk...en trouwens ik voelde mij er ook wel 'belemmerd' in om bepaalde houdingen (over een brug hangen, tegen een vuile muur aanleunen, in de graskant zitten...) aan te nemen.

Het zou mij ook benieuwen of er onder jullie zelfs zijn die bepaalde winkels kunnen aanraden waar je goei fotografiekledij (als dat al bestaat natuurlijk) kunt vinden. Zonder daarom RECLAME te maken.

ciao, gauloise

Re: "de kleren van de fotograaf"

Ik hou me bezig met het fotograferen van insecten.

Wat ik bijna altijd draag is een 'afgeleefde jeans' (bij fris weer) of een short (bij warm weer).
    Een T-shirt, polo...en indien nodig een 'afgeleefde' trui.
    In de zomer draag ik ook vaak een laag anti-daas

Ik lig nogal vaak plat in natte, modderige velden. Of ik zit op mijn knietjes, lig op mijn rug etc...
    De rare blikken die ik dan krijg van voorbijgangers worden vaak gevolgd door een leuk gesprek met diezelfde voorbijgangers.

Soms komt het ook voor dat ik op weg naar het werk/thuis iets zie dat ik gewoon moet vastleggen...Op dat moment draag ik mijn uniform...tot grote spijt van mijn vriendin.

O ja, mijn schoenen nog. Het waren praktisch nieuwe schoenen die ik in het voorjaar had gekocht en die na de eerste kennismaking met een vijver (slippertje bij het fotograferen van een libel ), mijn vaste fotografeerschoenen zijn geworden
    Mvg Tim

Comment

Afgeleefd of versleten. Kernwoorden hier.
      Wat doe ik eigenlijk zelf? Ik trek er meestal op uit in de stad of op het platteland. Niet om vogels of insecten te fotograferen maar landschappen. Wat trek ik nu (vroeger anders dus) aan? Ja, inderdaad ook een versleten jeans, loopschoenen (Reebok) en een shirt met daarover zo'n vestje zonder mouwen.

Dat tenminste bij goed weer. Daar de winter voor de deur staat zal ik moeten uitkijken naar iets warmer. Versleten trui of pull lijkt me wel een goed idee.

Alleen over die loopschoenen heb ik m'n twijfels. De haven waar ik wel vaker rondloop bijvoorbeeld, is niet altijd zo "loopveilig" en ik ben bang dat met die loopschoenen mijn voeten niet echt goed beschermd zijn tegen nagels, losliggende planken of ruwe stenen...

En een hoed of pet? Is dat wat?

Comment

Als ik met natuurfotografie bezig ben zijn de kleren die ik draag op zich niet zo belangrijk. Wel wat ik er boven draag om niet nat te worden.

Mijn outfit: een ruim zittende trekking broek met daarboven een ultra lichte waterdichte broek. In het bos een fleece met daarboven mijn Nikon fotografenjasje dat ik ooit via Ebay op de kop kon tikken in Japan. Zeer handig om spullen zoals flits en extra objectieven veilig in op te bergen en direct bij de hand te hebben. En natuurlijk een paar stevige, waterdichte bottines.

Als het warm is ga ik gewoon in T-shirt in het bos. Wel met pet op het hoofd en mijn armen en nek ingesmeerd met Deet. Ik hou nu eenmaal niet van tekenbeten en de ziekte van Lyme.
        Last edited by pendragon; 29 september 2007, 22:35.
        Meer foto's op mijn website

Comment

Voor in het stad gewoon dagelijkse dingen. Voor als ik eens onder machines kruip een "blauwe" werkbroek, zo'n type dat tegen een stoot kan, en een stevig paar schoenen dat niet meer blinkend te krijgen is met een fleece die ook zijn beste tijd heeft gehad. Gewoon kleden naar wat je verwacht en niet te neig opvallen. (tenzij een fluo vestje voor als je echt moet opvallen uiteraard)

Comment

Zo'n fleece lijkt me inderdaad wel een interessant hebbeding. Ga ik me eerstdaags ook aanschaffen.

Comment

Inderdaad gemakkelijk zittende kleding is wel handig. En het hangt van de locatie af wat ik aantrek. Meestal stevige schoenen (type lichte bergwandelschoen) omdat dat tegen een stootje kan en voor de rest maakt hiet niet uit. Zolang het maar tegen een stootje kan eigenlijk.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

Comment

vieze oude spijkerbroek en fleecevest voor buiten..binnen gewone kleding

Je zou nu ff moeten zien hoe ik eruit zie...ben bang dat de wasmachine zelfs dit niet meer schoon krijgt...
                Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knofje3116 Bekijk bericht
                  vieze oude spijkerbroek en fleecevest voor buiten..binnen gewone kleding

Je zou nu ff moeten zien hoe ik eruit zie...ben bang dat de wasmachine zelfs dit niet meer schoon krijgt...

Vertel Knofje vertel... Wat heb je aan en ben je net terug van een shoot wellicht ? Normaal gezien ben ik niet nieuwsgierig maar wat is normaal?

Comment

Wat ik aan heb is vies vol modder en ik zie er niet uit!!! takken in mijn bergschoenen, bloemen in mijn sokken, en wellicht ergens een teek....Ik zat idd in het bos, met kids een shoot gedaan, en de paddestoelen zoeken he? vandaar ook die heerlijke broek...

Dadelijk ff douchen en dan maar weer es checken of mijn lens niet nog steeds met zijn depressie zit....zo ja dan heb ik er ook 1 hahahahaaa
                    Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

Comment

Moet zeggen, als ik dit zo hoor (lees) dan zie je d'r uit om een fotootje van te nemen!!

Comment

Doe dan maar na de douche......ziet er iets beter uit..hahaha

Comment

Het hangt wat af van het gebied bij mij. Als ik bv naar een drassig terrein ga, doe ik bergschoenen aan, iets met lange mouwen tegen muggen en brandnetels en neem ik zo'n regenbroek mee waar geen waterdoor kan. En als je echt plat moet liggen komt een vuilzak ook wel van pas.
                          Canon 350D, sigma 105 mm macro, sigma 28-135 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jorgen_R Bekijk bericht
                            Het hangt wat af van het gebied bij mij. Als ik bv naar een drassig terrein ga, doe ik bergschoenen aan, iets met lange mouwen tegen muggen en brandnetels en neem ik zo'n regenbroek mee waar geen waterdoor kan. En als je echt plat moet liggen komt een vuilzak ook wel van pas.
                            Brrrr...natuurfotograaf...lijkt me geen job voor watjes.

Comment

Ik heb voor mn natuurfotografie een 2tal broeken die bijna versleten zijn, en truien idem...
                              Zo hoef ik me geen zorgen te maken om in water te gaan staan of door de modder te kruipen...
                              Verder houd ik telkens oude botinnen bij waarmee ik dus ook in water en modderkan gaan kruipen.
                              Kortom, alles moet vuil mogen worden
                              One life, live it!
                              vernieuwde site: natuurbeeld

Comment

Working...